Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Er på innenriks-kantina nå. Fra taxien kom til knausen til man satt med pilsen tok 51 minutter. Sikkerhetskontrollen tok 54 sekunder.
 
Last edited:
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Er så populært med buss for tog, hvorfor ikke tog for fly. Ta vekk AMS-BRU/CDG, så blir der litt mindre iallefall.
Og kanskje charter kunne gått fra MST.
Men mine tanker er nok overveid før:o
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Er så populært med buss for tog, hvorfor ikke tog for fly. Ta vekk AMS-BRU/CDG, så blir der litt mindre iallefall.

Det løser overhodet ikke det største problemet, som er sikkerhetskontrollen.

Disse flightene de nevner her er primært feed i dag, da lokaltrafikken her alt stort sett tar toget, spesielt fra BRU. KLM tilbyr alt tog fra Brussel, men hvem vil ta det når man uansett møter på en kjempelang kø i sikkerhetskontrollen på AMS

Så dine tenker er alt gjennomført...
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Det løser overhodet ikke det største problemet, som er sikkerhetskontrollen.

Disse flightene de nevner her er primært feed i dag, da lokaltrafikken her alt stort sett tar toget, spesielt fra BRU. KLM tilbyr alt tog fra Brussel, men hvem vil ta det når man uansett møter på en kjempelang kø i sikkerhetskontrollen på AMS

Så dine tenker er alt gjennomført...


Men hva er taket på 70k pax da, gjennom sikkerhetskontrollen eller gjennom flyplassen?



Ideen med å kutte på de som kan ta buss/tog til/fra Amsterdam og rundt i Europa (kun direkteflyvninger, ikke transit) i grunnen et godt sted å starte, dersom det er snakk om 70k totalt og ikke gjennom sikkerhetskontrollen.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Det finnes egentlig ikke noen enkel løsning, og jeg tror media sliter litt med hva som er hva. Det er kun de lokalt påstigende som bruker sikkerhetskontrollen, så jeg tror det eneste som kan hjelpe i så måte er å flytte charterflightene til Rotterdam eller Maastricht og la folk ta seg dit på egenhånd og/eller sette opp busser fra AMS. Det er vel lite transfer (ok, noe) med Transavia og Corendon.
Å rote med flighter som hovedsaklig er fylt med transferpax skaper bare andre problemer.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Men hva er taket på 70k pax da, gjennom sikkerhetskontrollen eller gjennom flyplassen?



Ideen med å kutte på de som kan ta buss/tog til/fra Amsterdam og rundt i Europa (kun direkteflyvninger, ikke transit) i grunnen et godt sted å starte, dersom det er snakk om 70k totalt og ikke gjennom sikkerhetskontrollen.

Aner ikke, og jeg er heller ikke uenig i det siste ;)

Poenget mitt var at det alt i dag så er det ingen i praksis som flyr BRU-AMS enn transferpassasjerer som skal videre fra AMS. Så hjelper lite kutte ruten da, da man ikke fjerner folk som skal gjennom sikkerhetskontrollen på AMS. Snarere tvert i mot, da det er bedre de heller går gjennom den i BRU

Og mellom Paris og Amsterdam tar vel Thalys like lang tid som sikkerhetskontrollen på AMS i disse dager, satt litt på spissen ;) Og også her er jo det en rute for feed mellom Air France-KLMs egne hubber
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Det finnes egentlig ikke noen enkel løsning, og jeg tror media sliter litt med hva som er hva. Det er kun de lokalt påstigende som bruker sikkerhetskontrollen, så jeg tror det eneste som kan hjelpe i så måte er å flytte charterflightene til Rotterdam eller Maastricht og la folk ta seg dit på egenhånd og/eller sette opp busser fra AMS. Det er vel lite transfer (ok, noe) med Transavia og Corendon.
Å rote med flighter som hovedsaklig er fylt med transferpax skaper bare andre problemer.

Gitt det er kapasitet der. Rotterdam er jo også endel av Schipol Group, så ikke sikkert det hjelper?

Og Maastrict er vel det den eneste byen i Nederland som ligger mer enn 2 timer unna Amsterdam :p
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Ser ut som kuttene på AMS blir organisert gjennom slot-koordinatorene

https://news.schiphol.com/schiphol-sets-maximum-number-of-travelers-per-day-this-summer/?

On that basis, the slot coordinator will hold talks with all airlines regarding reducing the number of passengers.

Ellers så flytter Corendon 150 flighter til RTM, uten at det kommer frem hva slags tidsperiode det er snakk om

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nie...atst-150-vluchten-van-schiphol-naar-rotterdam
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Da blir det kutt i avganger på LGW i sommer også

https://www.bbc.co.uk/news/uk-61835843

Gatwick Airport is reducing the number of flights during the peak summer period because of staff shortages.

The number of daily flights will be cut to 825 in July and 850 in August, down from 900 in previous years.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Da blir det kutt i avganger på LGW i sommer også

https://www.bbc.co.uk/news/uk-61835843

Det er ikke overraskende og det kunne de med fordel gjort på bortimot alle flyplassene i UK, eller i det minste ha maksimum 5 avganger i timen eller noe i den duren! Har flydd 5 rundturer fra LHR til DUB/SNN/BHD de siste 3 dagene og problemet der er å få parkert. T5 virker å være i særstilling da der alltid var flere BA fly som satt rundtomkring og ikke kunne parkere for der var ingen som kunne klargjøre standen o.s.v.

For egen del på T2 var det ikke så ille bortsett fra et par ganger en ventet rundtom 30 minutter på å få parkert (og en av gangene var det Widerøe sin E2 som hadde riktig så god tid :rolleyes: :p). Der var riktignok ingen holding og 5 minutter fra pushback til avgang men alle sitter vel på bakken et eller annet sted og venter på noe...

Kom til BHX med ATR i dag morges og da tok det 35 minutter før de fant noen som kunne åpne døren inn til terminalen. Jeg har hatt tilsvarende tid for å få tak i en trapp til en A320, eller high loader for bagasjen, eller traktor for pushback...

Det er tilsvarende på de fleste flyplassene herover for tiden. Problemet er at en ikke har noen måte å forutse hvordan reisen vil bli. Det kan ta 2 minutter fra landside til airside or det kan ta 2 timer og det er det samme den andre veien. Det er ikke mye gøy å være passasjer i disse dager, det er sikkert!
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Ellers så flytter Corendon 150 flighter til RTM, uten at det kommer frem hva slags tidsperiode det er snakk om

Lurer på om de leser Flyprat .. ? :p

Og i USA er det problemer i alle ledd ....

https://www.usatoday.com/story/trav...cellations-friday-travel-airlines/7656846001/

More than 900 U.S. flights are already canceled as of 9 a.m. Friday after one of the worst days yet for travel as the peak summer vacation season heats up. More than 1,750 U.S. flights were canceled Thursday, according to FlightAware, which tracks flights in real time.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Frisk helg totalt sett ..

Travel issues continued piling up for fliers on Sunday as weekend flight delays and cancellations topped 10,000 — a tumultuous weekend for holiday travel blamed on staffing shortages, packed planes and the ripple effects from previous bad weather.

On Sunday alone, more than 4,200 U.S. flights were delayed and nearly 900 were canceled, as of 7 p.m. ET, according to FlightAware, which tracks flights in real time.

https://www.usatoday.com/story/trav...z5zDq5LHqxZWL0Zny3rg4GsIDxen5jPyrHFSUTrpkZGVo
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Ref Amsterdam og KLMs operasjoner der, så der det i hvertfall ut at på sine Europeiske ruter så bruker de ostehøvelprinsippet for å redusere produksjonen

https://aeroroutes.com/eng/220620-kljul22eu

KLM Royal Dutch Airlines for the month of July and August 2022 is further reducing planned European operations, based on latest schedule filing, also reflected in the OAG.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Over hele rekka. Vi ansetter 100 for ramp og om vi er heldige går 5 stykk gjennom drugtest. Det er og mangler i ATC, sektorer stenger for en stund og noen ganger blir et helt center stengt.
Noen ganger er det så enkelt at et fix av mange stenger pga vær i en time. Da kan vi være 20-30 fly som leter etter alternativer. Skjedde i forrige uke med oss. Vi måtte ha ny flightplan( og alle trenger det samtidig, dispatch må gjøre mye med det de har av resurser)før de kunne gi oss ny clearance (som alle trenger samtidig. Vi brukte datalink, en ikke alle fly har det. Da må du vente på at de leser den og du leser tilbake)og en en helt annen rute. Den ble 20-25 minutter lengre. Vi tanka heldigvis fuel og hadde nok, men alle brenner fuel med motor og/eller APU og en times tid brenner litt. Mange måtte gå tilbake til gate
Så går du tilbake for mer fuel er kanskje gaten opptatt, mer venting. Da timer mange ut. Vi hadde en relativ kort tur, men må frem og tilbake. Vi endte opp med 30 minutter til gode på og ikke kunne fly tilbake.
Så de fleste tur/retur Caribbean turer de fleste flyr har en times tid margin på flytid, og den er endelig. Så om 5-10 crew timer ut før 7 om morgenen, tømmer du fort reservene.
Blir en tøff sommer.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Og ikke bare i USA .. og Europa .. de har problemer. Qantas har også 'vekstvansker' når de gikk opp (og over) nrmal produksjon. At de samtidig outsourcet bakkehandlingen i Sydney til Swissport hjalp heller ikke ...

Perhaps the worst criticism came when Qantas fired its employees only to contract their services to a third party, Swissport. However, the Federal Court in July 2021 ruled the national carrier breached the Fair Work Act by outsourcing about 2,000 ground crew jobs, with Swissport taking on most of the work. The oneworld alliance member lost its appeal against the court's decision at the beginning of last month and planned to take the case to the High Court. If it fails again, the airline must pay a whale-sized compensation bill.

Left without a formidable short-term or even a long-term solution to its staffing problems, Qantas is asking its office employees to yet again assist and work the ground services ahead of the July holiday period, as it highlighted:

“As we have done in the past during busy periods, about 200 head office staff helped at airports over Easter undertaking tasks such as handing out water, queue combing and helping in the bag room. We are preparing to do the same over the July school holidays."
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

På kort sikt ser jeg vanskelig for meg en annen løsning hvor både flyselskap og flyplasser er nødt til å enten frivillig eller med tvang, sette begrensninger på hva de kan selge, basert å hvilket kapasitet de faktisk har til rådighet. For flyselskapene så blir jo dette delvis kompensert gjennom høyere priser på grunn av lavere tilbud. Som jo også til en viss grad vil påvirke etterspørselen


På lengre likt er dette litt mer sånn som løser seg selv. Mangel på folk vil drive opp lønninger og dermed økte kostnader. Dette betyr igjen litt dyrere billetter, som påvirker etterspørselen. Slik at man kanskje ikke trenger å kommer tilbake til full kapasitet
Så er det jo en faktor i hvordan den globale øknomien utvikler seg det neste året. Det kan selvsagt også påvirke både tilbud og etterspørsel i alle ledd. Men overtid vil jo behov og kapasitet matche. Utfordringen er først og fremt prekær i sommer og sikkert litt stram de neste 1-2 årene også
 
Back
Top