Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Re: Effekter av mannskapsmangel - Sommer 2022

Så ellers at det stort sett ble flydd med A32N forrige fredag, så det var nok ikke flytypen det sto på.

Dumt at A321 maksinene kun kan brukes på hovedstadstriangelet. Dersom konteinerlasting i disse ikke hadde vært et "problem" kunne man kanskje sneket disse inn på noen av de travle avgangene.

De vil ikke. Jeg ser det blir brukt CRJ på enkelte ruter BGO-OSL også, og de blir veldig fort full.

EDIT:

Jeg tror det er mer utfordrende enn det synes. SAS er nå i en situasjon der de også sliter med sykdom , mannskaper skal omskoleres fra 737 til Airbusser , det betyr at flymannskaper er på kurs i flere uker , sene leveranser av fly. I tillegg har trafikken tatt seg kraftigere opp enn ventet. Det er ikke lett å drive butikk i en slik situasjon med så mange variabler på en gang. Dette var ikke noe som startet i år. Det begynte 12.mars 2020 . Siden har det handlet om å overleve for de fleste selskaper. Jeg tror folk skal regne med at noe normal situasjon får vi ikke før neste år. I mellomtiden får man regne med litt uregelmessigheter for de fleste selskapene.

Jeg tror det er mer utfordrende enn det synes. SAS er nå i en situasjon der de også sliter med sykdom , mannskaper skal omskoleres fra 737 til Airbusser , det betyr at flymannskaper er på kurs i flere uker , sene leveranser av fly. I tillegg har trafikken tatt seg kraftigere opp enn ventet. Det er ikke lett å drive butikk i en slik situasjon med så mange variabler på en gang. Dette var ikke noe som startet i år. Det begynte 12.mars 2020 . Siden har det handlet om å overleve for de fleste selskaper. Jeg tror folk skal regne med at noe normal situasjon får vi ikke før neste år. I mellomtiden får man regne med litt uregelmessigheter for de fleste selskapene.

Noen innså for en god stund siden at ting var på bedringens vei, og tok grep. Andre tviholdt på en dårlig plan med en dårlig skjult bakenforliggende agenda, og resultatet ser vi allerede i mai. Jun-aug blir interessant..

https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsa...nytt-resekaos-i-sommar-oppnar-stangd-terminal

T4 på Arlanda gjenåpner 15. juni. ARN sliter med mangel på folk og sier at det ikke kommer til å gå på skinner i sommer. Mannskaper flyttes fra andre flyplasser til ARN samt at en ny gangtunnel mellom T5 og T4 åpnes airside. Dette betyr trolig at innenrikstrafikken forsvinner fra T5.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvordan er ståa i AMS i disse dager? Har litt over 3 timer i morgen…

Prøver å bestille t/r BKK-OSL-BKK for min partner i juni/juli
Lange mellomlandinger hvis man ønsker Thai og SAS videre til/fra OSL
Hvis man i tillegg risikerer flere innstillinger fra SAS blir det håpløst
Ser ut som Finnair er et bedre kort å spille på når man tenker reisetid

Hvordan er ståa i AMS i disse dager? Har litt over 3 timer i morgen…

Ser det var endel kanselleringer der i helgen, men kanskje mindre enn tidligere. Og vet heller ikke årsaken

Med gångbron så skall vi nog se det som en avlastning för non schengen och ingenting annat. Synd bara att den gångbron är ca 25 år sen.

Hvor nøyaktig skal gangtunnelen/broen gå? Kan den benyttes av non-Schengen passasjerer? Det blir jo mulig med innen- og utenriks i Schengen, på T4 så klart, tenkte litt feil. Ryanair og andre selskaper kan jo benytte T4 til begge deler.

Last edited:

Hvor nøyaktig skal gangtunnelen/broen gå? Kan den benyttes av non-Schengen passasjerer? Det blir jo mulig med innen- og utenriks i Schengen, på T4 så klart, tenkte litt feil. Ryanair og andre selskapet kan jo benytte T4 til begge deler.

Skall se om jag kan få till en bild ikväll...

Forsinkelsene fortsetter på Frankfurt hvor de mangler mye bakkecrew til lossing av fly. Ingen bedring i sikte for de vi pratet med, skulle bare bli verre i sommer.

Forsinkelsene fortsetter på Frankfurt hvor de mangler mye bakkecrew til lossing av fly. Ingen bedring i sikte for de vi pratet med, skulle bare bli verre i sommer.

Nå er man uansett ikke garantert å slippe unna krøll selv da, men det virker som en litt generell anbefaling i sommer er å finne nonstop flighter, og unngå fly via de store europeiske hubbene

unngå fly via de store europeiske hubbene

Hadde transfer på Brussel ut av Schengen lørdag forrmidag og tilbake tirsdag tidlig kveld i forrige uke og det var problemfritt. Mulig det var god timing med tidspunktet, men fortsetter de sånn i sommer så bør det ikke være den verste flyplassen og bytte fly på.

Heathrow i både april og nå i forrige uke var også null stress både ved inn- og utreise. Brukte fasttrack gjennom sikkerhetskontrollen der, men med tanke på hvor lite folk som var der så kan det ikke ha vært altfor galt i den normale køen vil jeg tro.

Heathrow i både april og nå i forrige uke var også null stress både ved inn- og utreise. Brukte fasttrack gjennom sikkerhetskontrollen der, men med tanke på hvor lite folk som var der så kan det ikke ha vært altfor galt i den normale køen vil jeg tro.
Da har du kanskje hatt flaks (eller jeg uflaks). På LHR T3 og T5 er transfer fasttrack (tidvis) stengt eller sterkt redusert. De to gangene jeg har kommet inn der i april/mai har vi måttet vente på at de skal bemanne gate i 15-20 minutter. Ved avgang var det 40 min venting på folk til pushing, en annen gang 30 min venting på catering. BA har også hatt store problemer med bagasjehåndtering der (samme som andre større flyplasser har).

Tror det kan varier veldig ifht når på dagen og uka det er mange steder.

Det er vel ingen regel uten unntak, og også mange tilfeldigheter. Men jeg tenker som et risikoreduserende tiltak frister de lite med transfer på f.eks AMS, FRA, LHR i sommer

Back