Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Mens problemene fortsetter på AMS, ser det ut som ting har løst seg på ARN

https://www.aviation24.be/airports/...o-longer-threatens-stockholm-arlanda-airport/

Travellers at Stockholm Arlanda Airport can expect normal waiting times this autumn in contrast to the chaos of the summer, according to the state-owned airport operator Swedavia.

https://www.aviation24.be/airports/...-schiphol-again-yesterday-worst-airport-ever/

Passengers who departed from Amsterdam Schiphol Airport on Saturday had to be patient again. For many months now, the Dutch airport is struggling with staff shortages, mainly at the security checkpoints. Despite a recently announced action plan, little has changed yet.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Og KLM er ikke overraskende svært misfornøyd

https://www.ch-aviation.com/portal/...hiphol-over-continued-capacity-cuts-thru-1q23

KLM Royal Dutch Airlines (KL, Amsterdam Schiphol) has decried as "simply unacceptable" announced plans by Amsterdam Schiphol to again drastically restrict the number of departing passengers this winter ending March 2023, saying the situation has already cost the airline EUR100 million euros (USD97.9 million) and is damaging its reputation.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

På Arlanda er nå security i T4 åpen, og det meldes om lite venting selv om det er kø i T5.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Fikk melding om endring på en reise i november, og viser seg at enkelte dager kuttes 2 av 5 daglige avganger fra OSL til AMS de to første ukene i nov. På lørdag 12 nov er KLM faktisk nede i 2 daglige avganger fra OSL.

Sååå ja, bestiller ikke KLM igjen med det første før AMS tar seg sammen.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Fikk melding om endring på en reise i november, og viser seg at enkelte dager kuttes 2 av 5 daglige avganger fra OSL til AMS de to første ukene i nov. På lørdag 12 nov er KLM faktisk nede i 2 daglige avganger fra OSL.

Sååå ja, bestiller ikke KLM igjen med det første før AMS tar seg sammen.


Så kan man spørre, hvor mye skyldes kapasitets issues på AMS vs hvor mye skyldes dårlig salg?
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Så kan man spørre, hvor mye skyldes kapasitets issues på AMS vs hvor mye skyldes dårlig salg?

Godt spørsmål, og det fine for KLM her er at de kan skylde på Schipol og kapasitetsutfordringer uansett.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Det henger nok litt sammen. Vurderte selv KLM for en tur i november, men kombinasjonen kort connection og dårlig punktlighet gjør at jeg valgte det bort. Og jeg er sikkert ikke alene om å tenke slik.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Langt fra AMS-tilstander, men var ganske lange køer (opp mot 40 minutter) og veldig få sikkerhetskontrollpunkter de hadde folk til på DUS i går
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Fikk melding om endring på en reise i november, og viser seg at enkelte dager kuttes 2 av 5 daglige avganger fra OSL til AMS de to første ukene i nov. På lørdag 12 nov er KLM faktisk nede i 2 daglige avganger fra OSL.

Sååå ja, bestiller ikke KLM igjen med det første før AMS tar seg sammen.

Oppsummering av KLMs kutt 30/10 til 31/12 for Norge:

https://www.aeroroutes.com/eng/221024-klnov22eu

Amsterdam – Alesund 63 > 50
Amsterdam – Oslo 306 > 263
Amsterdam – Sandefjord 117 > 80
Amsterdam – Stavanger 252 > 207
Amsterdam – Trondheim 126 > 83

Total sett har de redusert Europeprogrammet med 16% målt mot det som lå ute for salg tidligere i høst
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Ingen kutt fra Bergen (på aeroroutes, dvs 4x daglig), som sier noe om inntjening de har på ruten i mine øyne.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Det med AMS er en litt mixed greie. Med avgang fra AMS skyr jeg KLM som pesten, basert på køene man leser om.

Men med connections er jo det største problemet om dagen å finne flyvninger i det hele tatt. Det er helt mørkt mange plasser.

Så om salget er årsaken til kutt er det vel litt høna og egget. Men når køene forsvinner og tilbudet øker igjen kommer vel bookingene så småningom tilbake. Nå styrer vel de fleste unna LHR, AMS, DUS, FRA vil jeg vel tro.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Total sett har de redusert Europeprogrammet med 16% målt mot det som lå ute for salg tidligere i høst

Til sammenligning klarer Air France neste fly hele programmet i vinter de hadde planlagt før sommeren

https://www.aeroroutes.com/eng/221026-afnw22cdg

Air France in recent weeks filed various frequency adjustment to its European operation to/from Paris CDG, for Northern winter 2022/23 season. Based on schedule comparison 15MAY22 vs 23OCT22, the airline filed nearly 4% of flight reductions (CDG departure).
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

AMS planlegger løfte passasjerbegrensningene fra våren av, da de innen da skal ha fått tak i nok folk i sikkerhetskontrollen

https://www.aviation24.be/airports/...its-on-departing-passengers-for-may-holidays/

Det var overraskende mange folk idag tidlig og formiddag på en vanlig onsdag så tidlig på året når hadde transfer der. Det minnet rett og slett som sommer ferietrafikken. Jeg håper inderlig at de greier å få tak i flere folk , alternativet er samme kaoset som sist sommer.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Flere automatiserte prosesser burde være mulig å få til i en sikkerhetskontroll.
 
Back
Top