Easyjet til Bergen lufthavn Flesland, skal fly LGW-BGO

Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

Og hvor langt ned i pris har Avinor gått for å få dem til Bergen? Under det andre må betale?

Jeg har forstått det slik at Avinor IKKE går ned i pris. Det er jo nettopp derfor Ryanair ikke flyr hos Avinor, med unntak av Haugesund hvor næringslivet betaler en stor del av avgiftene.
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

Jeg har forstått det slik at Avinor IKKE går ned i pris. Det er jo nettopp derfor Ryanair ikke flyr hos Avinor, med unntak av Haugesund hvor næringslivet betaler en stor del av avgiftene.

Det er godt mulig. I Amsterdam får de heller ingen rabatt, noe som fører til diskusjon nå og da men de klarer likevel å tjene penger på AMS-rutene.
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

Tror nok destinasjonene fra BGO er blant easyJets 22 baser og 11 av disse ligger på de britiske øyer. At det er fly fra en eller flere av disse britiske basene som begynner å fly til BGO viser vel det er easyJets UK Director som kommer på besøk i morgen. Da er det snakk om følgende flyplasser: Luton, Gatwick, Stansted, Southend, Bristol, Liverpool, Manchester, Newcastle, Edinburgh, Glasgow og Belfast Intl.
For meg synes tre byer peker seg ut og det er Luton, Newcastle og Liverpool:
- Luton fordi er hjemmeflyplassen til U2 og ikke minst dette er deres primære London-flyplass.
- Newcastle fordi den nære tilknytning det er mellom byene med på sjøsiden.
- Liverpool - DY innledet et angrep på LPL fra CPH, og kanskje blir dette pay back?

Hvis vi ser utenfor UK så blir det bare sesongdestinasjoner som Nice, Roma (FCO) og kanskje Toulouse som kan være aktuelle. Berlin er vel allerede godt dekket fra BGO og de to Paris-flyplassene sammen med Madrid er det ikke noe grunnlag for.
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

LN-KGL: hva med ruter til deres baser i ORY, LGW og MAN?
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

Tror nok destinasjonene fra BGO er blant easyJets 22 baser og 11 av disse ligger på de britiske øyer. At det er fly fra en eller flere av disse britiske basene som begynner å fly til BGO viser vel det er easyJets UK Director som kommer på besøk i morgen. Da er det snakk om følgende flyplasser: Luton, Gatwick, Stansted, Southend, Bristol, Liverpool, Manchester, Newcastle, Edinburgh, Glasgow og Belfast Intl.
For meg synes tre byer peker seg ut og det er Luton, Newcastle og Liverpool:
- Luton fordi er hjemmeflyplassen til U2 og ikke minst dette er deres primære London-flyplass.
- Newcastle fordi den nære tilknytning det er mellom byene med på sjøsiden.
- Liverpool - DY innledet et angrep på LPL fra CPH, og kanskje blir dette pay back?

Hvis vi ser utenfor UK så blir det bare sesongdestinasjoner som Nice, Roma (FCO) og kanskje Toulouse som kan være aktuelle. Berlin er vel allerede godt dekket fra BGO og de to Paris-flyplassene sammen med Madrid er det ikke noe grunnlag for.

Nå er det vel gatwick som er deres største base målt i både antall flygninger og pax
Jeg tror muligens paris med enten cdg eller ory
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

Sånn a propos - så er det et intervju med Javier Gandara, Easy Jets nye country director i Danmark i dagens utgave av Politiken.


Han sier at forretningsreisende stadig blir viktigere for Easy og at andelen slike nå ligger på 25 prosent. Easy Jet ser på hyppige avganger, sentrale flyplasser og rimelige billetter som det mest interessante for forretningsreisende.

Han mener at SAS med sitt nye klasseopplegg Go og Go Plus nærmer seg det Easy Jet tilbyr, selv om han definerer Norwegian som Easy Jets nærmeste konkurrent.

I motsetning til SAS og Norwegian akter ikke Easy Jet å tilby Internett i sine fly. Å bygge inn wi fi i flyene er komplisert og det er strengt tatt ikke nødvendig på slike korte strekninger Easy Jet flyr. Wi fi er "nice to have", men ikke nødvendig, i følge Gandara

Han ser heller ikke noe vits i å tilby lounge for forretningsreisende. De fleste forretningsreisende kommer til flyplassene rett før avgang og har ikke tid til å gå i lounge. Fast track i sikkerhtetskontrollen er derfor et mye mer interessant tilbud.
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

LN-KGL: hva med ruter til deres baser i ORY, LGW og MAN?

MAN kan være et alternativ til LPL, men så er det kapasitet på MAN - ikke flyplassen, men antall fly på basen og hva de har av ledig kapasitet med det første. LGW kan være like bra som LTN som også STN og SEN, men LTN har et større dekningsområde enn LGW som Oxford, Cambridge, selv helt opp til Birmingham. Selv til South West England er LTN bedre enn LGW (i følge UK CAAs Traffic Survey Report).
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

Og hvor langt ned i pris har Avinor gått for å få dem til Bergen? Under det andre må betale?
Det kan vi alle lese oss til, Avinor legger alle rabatter ut i det offentlige. Rabattene innvilges til nye ruter - og Avinor bruker by og ikke flyplass - så en rute fra BGO til Luton vil ikke få rabatt da det er ruter London, derimot vil MAN og Liverpool få rabatt i inntil 3 år. I tillegg kommer eventuelle støtte fra by og næringsliv som er hvor pengene virkelig kan hentes.
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

Det kan vi alle lese oss til, Avinor legger alle rabatter ut i det offentlige. Rabattene innvilges til nye ruter - og Avinor bruker by og ikke flyplass - så en rute fra BGO til Luton vil ikke få rabatt da det er ruter London, derimot vil MAN og Liverpool få rabatt i inntil 3 år. I tillegg kommer eventuelle støtte fra by og næringsliv som er hvor pengene virkelig kan hentes.

Ikke MAN heller. Der flyr SAS allerede.
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

Pressekonferansen er vel i gang, har de sluppet hvilke ruter som kommer :)?
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

Var det alt???

Ikke akkurat noe Norwegian skjelver i buksene av dette.
 
Last edited:
Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

Man må vel ikke ha for store forventninger. De starter nok litt forsiktig. Paris er vel naturlig etterhvert, men til AMS ville det blitt hard konkurranse md KLM
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland -> LGW-BGO

Relativt tøff konkurranse på Bergen-London om dagene. 2 X BA til LHR og 2 X DY til LGW. Ingen tvil om at Easyjet vil få det hardt her, men på en annen side er nordmenn umettelige når det kommer til London.
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland -> LGW-BGO

Hadde håpet og trodd på mer enn bare en rute. Det blir uansett spennende, her snakker vi stor konkurranse om passasjerene.
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland -> LGW-BGO

Easy kan dra en fordel på at de har connections til mange andre interessante steder i Europa via LGW, og at det derfor ikke nødvendigvis blir kun turister til London som er målgruppen.
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland -> LGW-BGO

hmmm... Det er vel litt skuffende, er det så lett å få ordføreren til å stille opp til slike ting?! De må vel begynne forsiktig, regner med at dette raskt blir utvidet dersom det blir et suksess :)
 
Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland -> LGW-BGO

Easy kan dra en fordel på at de har connections til mange andre interessante steder i Europa via LGW, og at det derfor ikke nødvendigvis blir kun turister til London som er målgruppen.

Easyjet selger bare punkt til punkt dessverre :/
 
Back
Top