Easyjet til Bergen lufthavn Flesland, skal fly LGW-BGO

Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland -> LGW-BGO

Easyjet skal bruke sin A319 på ruten.
Deres versjon av flyet har 15 seter flere enn f.eks. SAS sin 319.
Nå synes jeg at det er trangt nok som det er i SAS sin versjon, så kan man jo bare tenke seg når man får inn 2 rader til, ja sågar 3 rader til på en av sidene i den lille flykroppen.

Easyjet har jo fått produsert sine 319 med 2 nødutganger over vingen for å få godkjent så mange seter på denne maskinen.

Jeg ønsker alle pygmeer god tur med dem. For folk over 1,70 er det nok best å velge andre selskaper. Litt dumt å måtte amputere mitt på låret underveis for å få plass.......

BF:old

Easyjet skal bruke sin A319 på ruten.
Deres versjon av flyet har 15 seter flere enn f.eks. SAS sin 319.
Nå synes jeg at det er trangt nok som det er i SAS sin versjon, så kan man jo bare tenke seg når man får inn 2 rader til, ja sågar 3 rader til på en av sidene i den lille flykroppen.

Easyjet har jo fått produsert sine 319 med 2 nødutganger over vingen for å få godkjent så mange seter på denne maskinen.

Jeg ønsker alle pygmeer god tur med dem. For folk over 1,70 er det nok best å velge andre selskaper. Litt dumt å måtte amputere mitt på låret underveis for å få plass.......

BF:old

Du kan ikke sammeligne sånn uten videre da easyJet ikke har galley på samme måten som SAS så første seterad starter ved døren, f.eks. Så i realiteten er nok beinplassen mer eller mindre det samme. Ettersom jeg husker fra mine par turer på "kirkebenkene" i SAS sine varianter er easyJet sine seter sannelig ikke hverken bedre eller værre (noen år siden jeg har flydd med dem, riktignok).

Skulle ikke forundre meg om dette er et takk for sist som følge av at Norwegian kommer inn og tråkker easyJet på tærne i Gatwick. Ikke akkurat storsatsing, men det er nok noe med symboleffekt fra det enorme orange maskineriet enn så lenge.

Er også litt skuffet over at de starter i det små, selv om det er forståelig. Hadde imidlertid trodd at de ville velge en rute til en av de andre hub-ene deres i stedet for en som allerede har god konkurranse. Får håpe at de har gjort grundigere vurderinger enn det vi hobbyanalytikere har. ;p

hmmm... Det er vel litt skuffende, er det så lett å få ordføreren til å stille opp til slike ting?! De må vel begynne forsiktig, regner med at dette raskt blir utvidet dersom det blir et suksess :)
Tar meg friheten til å sitere meg selv:

Drevland hadde nok dukket opp om det var snakk om en økning av frekvens på Flybussen, hvis de bare hadde giddet å lage en pressekonferanse om det. ;)

Tidene:

London Gatwick - Bergen

Mandag - fredag klokken 14.10 lokal tid

Lørdag klokken 07.50 lokal tid

Søndag klokken 14.55 lokal tid

Bergen - London Gatwick

Mandag - fredag klokken 17.35 lokal tid

Lørdag klokken 11.15 lokal tid

Søndag klokken 18.20 lokal tid

Billettsalget starter tirsdag og de billigste flybillettene vil koste 33.99 euro en vei, inkludert avgifter.

– Vi skal se hvordan dette går, men det er klart at vi ønsker ikke bare å ha en destinasjon fra Bergen, sier Paul Simmons, Easyjets UK Director.

Han sier at Paris, Milano og andre steder Easyjet har base er aktuelle destinasjoner hvis de bestemmer seg for å utvide.

Link

Last edited:

Tror Turtle er inne på noe her og easyJet har tatt det hardt at DY har startet på deres home turf. Med å starte på BGO viser U2 at de ikke helt tørr trokke for mye på tærne til DY. Kostnadsmessig er nå DY par med U2, så noen priskonkurranse blir det ikke, det engelske innslaget av britiske blir størst hos U2. Dermed blir det kanskje BA som vil merke konkurransen mest.

Kjedlig at det ikke er noe mer spennende enn en London-rute, samtidig interessant at de går rett imot Norwegian. Skal vel likevel sies at de henvender seg mot to ulike markeder. DY har vel sterkest navn her til lands, selv om de sikkert smått begynner å bli kjent i England. U2 på sin side har vel god kontroll på det engelske markedet og har et større merkenavn der, enn hva de har her i Norge.

Jeg tror ikke dere skal overdramatisere 'DY-effekten' her. Andedammen er ikke større enn den er, og det er naturlig at sekskapene begynner å gå tyngre inn i mer 'secondary' markets. Det har vi også sett med Vueling som er på innmarsj. easyJet ser Bergen som en god innfallsport til et attraktivt marked og jeg mistenker at de er mer ute etter BA's markedsandel enn noe annet. Hvis BA opererer med en kabinfaktor på under 55%, som KGL regnet seg frem til, skal det lite til før de trekker seg helt ut. Disse tallene kjenner garantert easyJet.

Bookbart på Easyjet's danske sider om en går via rutekartet deres.

m7qmbl.png

Lurer på om ikke easyJet sikter seg inn på britiske Hurtigrute-passasjerer? På seks av de sju ukedagene passer både ankomst og avgang bra (sydgående Hurtigrute ankommer Bergen kl 1430).

Jeg tror ikke dere skal overdramatisere 'DY-effekten' her. Andedammen er ikke større enn den er, og det er naturlig at sekskapene begynner å gå tyngre inn i mer 'secondary' markets. Det har vi også sett med Vueling som er på innmarsj. easyJet ser Bergen som en god innfallsport til et attraktivt marked og jeg mistenker at de er mer ute etter BA's markedsandel enn noe annet. Hvis BA opererer med en kabinfaktor på under 55%, som KGL regnet seg frem til, skal det lite til før de trekker seg helt ut. Disse tallene kjenner garantert easyJet.

Ville kanskje tro BA fokuserer på et litt annet markedssegment mellom Bergen og London; nettverkstrafikk ut fra LHR og business mellom nevnte byer. Sånn sett kan vel DY fort merke at U2 i større grad vil kjempe om DY's kundegrupper.

Ja, det er helt riktig, og det er en kundegruppe easyJet ikke interesserer seg for, men hvor mye dårligere kan BA-ruta gå før de gir seg? Og da er en brysom konkurrent borte og disse lokalpassasjerene er up for grabs.

Interessant at de prøver seg. Jeg synes dog det er rart st de ikke trykker til med et par ukentlige i sommerferien til ALC og AGP som garantert hadde gjort det greit eller bedre... Ville garantert plaget DY mer (jf yielden midt på sommeren til Spania) enn denne LGW-ruten som DY vil merke svært lite til. Enig med de som sier at resultatet nok blir at BA trekker seg ut. Og da har jo plutselig EasyJet gjort DY en stor tjeneste i stedet.

Etter min mening tyder dette på litt dårlig kjennskap til det norske markedet. Noe f eks FR lenge også virket å ha.

Ja, det er helt riktig, og det er en kundegruppe easyJet ikke interesserer seg for, men hvor mye dårligere kan BA-ruta gå før de gir seg? Og da er en brysom konkurrent borte og disse lokalpassasjerene er up for grabs.

Jeg tror ikke BA ruten går så dårlig. Kanskje litt lavt belegg i jan-feb, men den er i sterk vekst. BA legger vel neppe ned en rute som øker kraftig hver måned. Det kan imidlertid endre seg når EasyJet begynner. Men SVG har fem ganger daglig til London, og det skulle vel være mulig på BGO også (som fortsatt er en større by enn Stavanger/Sandnes).

Jeg tror ikke BA ruten går så dårlig. Kanskje litt lavt belegg i jan-feb, men den er i sterk vekst. BA legger vel neppe ned en rute som øker kraftig hver måned.

Det kommer nok helt an på hvor mye penger man tjener/taper på ruten.

Du kan ikke sammeligne sånn uten videre da easyJet ikke har galley på samme måten som SAS så første seterad starter ved døren, f.eks. Så i realiteten er nok beinplassen mer eller mindre det samme.

Easy Jet A319 har pitch på 29"
BA A319 har pitch 31" - 34"
SAS A319 har pitch 31"

(hva SAS har på A320 vet jeg ikke, men fløy den CPH-CDG i forrige uke, og pitch var utmerket. Men slim-setene harde og ubehagelige).

Airlineroute.net melder at ruten skal flyves av A320, så jeg hvet ikke hva jeg skal tro jeg...?

Back