Easyjet til Bergen lufthavn Flesland, skal fly LGW-BGO

Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

Hickok og Stone er inne på noe viktig med slott-tider men både BGO og OSL har utbyggingsplaner klare. Jeg ser en BGO - OSL i løpet av f.eks 2015 og ikke med det samme. Jeg vet ikke om det finnes spesialregler for mulige nye aktører.

Her må du i så fall bytte ut 2015 med 2017

Re: Easyjet til Bergen lufthavn Flesland

Her må du i så fall bytte ut 2015 med 2017
Jeg vet ikke hvor mye det påvirker tilgjengelighet på slots, men:
"I løpet av året tyvstarter nemlig Avinor arbeidet med ny terminal på Flesland ved å bygge på det eksisterende flyplassbygget.

Når det står ferdig i løpet av 2014, betyr det økt kapasitet ved innsjekking og i sikkerhetskontrollen.

- Vi håper påbygget skal løse en del av de utfordringene vi har med dagens terminal, sier lufthavnsjef Adelheid Nes."

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Flesland-bygger-ut-terminalen-2860784.html#.UUyroEwgJ1U

Spennende av Easyjet, de beveger seg inn på markeder som har lite av tilsvarende tilbud. Feks
er de vel definitivt første av denne type lavpris som i disse dager starter opp fra Moskva med
avtale gjennom Transaero.
Mtp på pressekonferanse vil det vel mest sannsynlig bli rundt 3 - 6 destinasjoner.
Ved åpning av enkelt rute til LON hadde det nok vert en vanlig notis med info i avisen.
Tar en outsider og tipper, London, Madrid, Milano, Manchester, Valencia og Lyon.

Last edited:

Hm, dette er ikke bra for oss som liker "ordentlige" flyselskaper, men, men. Sas har jo klart å gi bort Norges nest største by for lenge siden. Håper bare ikke BA trekker seg ut.

Spennende nyheter.
Men er det egentlig så mange ruter som vil være aktuelle som ikke er betjent pr idag?
Mye har vært nevnt her.
London er vel mest aktuell, men har 2 aktører allerede.
Det er også flyvinger på ALC, Berlin, AMS osv.

Men Easyjet har vel alltid tatt lett (ka-ching) på konkurranse?

BF:cool2

Hm, dette er ikke bra for oss som liker "ordentlige" flyselskaper, men, men. Sas har jo klart å gi bort Norges nest største by for lenge siden. Håper bare ikke BA trekker seg ut.

Hehe, ordentlig flyselskaper ?
Finnes det mer i økonomiklasse ? :)

Fordi Easyjet i pressemeldingen sier at "Bergen blir utgangspunkt for Norgessatsingen" tror jeg at de kommer til å satse på både innenriks- og utenriksruter. Begynne med 2-3 ruter til utlandet som de i løpet av ca. 5 år bygger ut til 5 - 10 ruter + en offensiv satsing på f.eks. BGO-OSL, OSL-SVG og OSL-TRD. Disse 3 fordi de er blant de mest lukrative point - to - point rutene i Europa. Alt bl.a. avhengig av ledig kapasitet på flyplassene.

Easyjet er et lavtprisselskap men samtidig er de veldig populære hos forretningsreisende og de har et fleksibelt produkt akkurat for de som skal reise for jobben:

http://www.easyjet.com/en/business

De har et produkt som er skreddersydd for det norske (innenriks)markedet, både for de som er på jobbreise og for de som vil ha en billig fritidstur.

Easyjet er et lavtprisselskap men samtidig er de veldig populære hos forretningsreisende og de har et fleksibelt produkt akkurat for de som skal reise for jobben:

Ja, bortsett fra en liten detalj: frekvens. Det er litt viktig for forretningsreisende ;)

Øyensynlig er det det alltid noen som uttaler seg om noe uten å vite, men bare baserer seg på tro og propaganda. Selv har jeg ikke så utrolig stor erfaring med easyJet, men det er da tross alt fire flighter (SXF-LGW, BFS-LPL, HAM-LTN og SEN-AMS) de siste sju årene. Selskapet har sine spesialiteter og U2 er langt fra så ekstremt som FR. Jeg har bare hatt hyggelige flyturer. Et par av avgangene har hatt litt forsinkelse, men siste morgenflight fra Southend til Schiphol var sharp on time. Bra priser, bra og ikke overpriset BOB, god plass om bord (selv i en A319 med 156 seter), ikke tivolifølelsen FR gir, bare hyggelig kabinansatte og ikke minst de flyr fra hovedflyplasser og ikke landingsstriper med et skur.

Last edited:

Ja, bortsett fra en liten detalj: frekvens. Det er litt viktig for forretningsreisende ;)

Eksempel: AMS - London.

EZY: 15 ganger daglig på hverdager (8. april)
BA: 15 ganger daglig
KL: 20 ganger daglig

EZY vet nok hva det er å tilby frekvens for forretningsreisende......

Eksempel: AMS - London.

EZY: 15 ganger daglig på hverdager (8. april)
BA: 15 ganger daglig
KL: 20 ganger daglig

EZY vet nok hva det er å tilby frekvens for forretningsreisende......

Jaja, men sånn blir det neppe fra Bergen.

15 ganger daglig BGO - OSL tror jeg neppe det kommer til å bli. Men med 5-6 daglige rundturer kan de nok kapre en del av point - to - point kaka.

Jaja, men sånn blir det neppe fra Bergen.
Selvfølgelig ikke i absolutte tall (15+15+20), men eksempelet viser jo at de matcher konkurransen. Jeg vet ikke om det er representativt for satsingen deres andre steder, men hvis det er det betyr det jo at frekvens ikke er et motargument for forretningsreisende.

Om man sjekker helt tilfeldige ruter ser man at de alltid har en morgen- og kveldsavgang, og ofte mange flere. Tror neppe frekvens kommer til å stoppe forretningsreisende. En annen fin ting som de tilbyr er EasyJet plus. For £149 i året har man inkl bagasje, priority boarding, "business innsjekk", setevalg osv...

Veldig businessrettet spør du meg :)

http://plus.easyjet.com/find-out-more.php

Og hvor langt ned i pris har Avinor gått for å få dem til Bergen? Under det andre må betale?

Back