DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Status
Not open for further replies.
Re: DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner

Hvilke andre selskaper tilbyr 1-veis billetter mellom kontinentene uten at det blir dyrt pga du ikke kjøper tur/retur?

Re: DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner

Både Ryanair och Easyjet flyger till Afrika från London. Bägge verkar sälja "billiga" oneway tickets, om man bokar i god tid.

Mye av dette er myndighetsregulert. Dessuten er det mange land som ikke slipper deg inn med mindre du har en returbillett.

Är inte USA ett sådant land, när det gäller resenärer som reser utan visum?

Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

SAS, QR, TG og andre som fly feks til Thailand har mat, bagasje og sete inkl i prisen.
Kanskje Norwegian burde vært tydeligere på at dette kommer som et tillegg til prisen de oppgir. Mange som enda ikke har fått med seg at det er noe de må betale ekstra for. Til syvende og sist så er det sluttsummen som teller når folk skal bestille ei flyreise.

Tviler vel på at gebyrer ved å bestille nevnte ting blir så store at det utgjør en nevneverdig tilnærming til det SAS, THai og andre krever for samme tur.

Det återstår att se vilka priser DY kommer ha till BKK.

Air Berlin, Air Asia.

Qatar og BA har også denne muligheten! Har selv flydd hjem fra India med BA for 2600 kroner.... Noen venner av med fly fra Johannesburg med Qatar for under 3000 en vei hjem også.. Så ja.. det er en del selskaper som tilbyr gode enveis priser.

Re: Euro Atlantic 777 for SK til IAD i helgen

Som regel er det mest et spørsmål om tid. Å få på plass en wetlease kan ofte ta lenger tid enn det er verdt. Har man imidlertid litt tid til å planlegge, f.eks. hvis en maskin er ute av drift i flere dager, kan det være en god løsning. Derfor ser man slik wetlease oftest på lange- eller halvlange ruter. Å hyre inn en kjerre fra f.eks. England for å fly en tur OSL-BGO gir liten fornuft.

'Alle' benytter wetlease i større eller mindre grad. DY bruker Jettime mer ellr mindre fast i DK og de har jo også fly fra Titan på vei inn for å operere en periode.

Klart det ikke er et poeng å hyre inn for en ad hoc flygning på 45 minutter, men så booker da heller ikke selskapene om til andre domestic? Her var det snakk om longhaul, og jeg antar det heller ikke er gratis å ha 280 mennesker liggende på hotell I 3 dager + kompensasjon og kost.

Siden du spør om DY - de er tunge brukere av andre selskaper, og de kommer sikkert til å fortsette med det når Dreamlinerene blir syke også ...

Siden du spør om DY - de er tunge brukere av andre selskaper, og de kommer sikkert til å fortsette med det når Dreamlinerene blir syke også ...

Godt! Det bør berolige de som tror de må vente til neste ordinære avgang om 3 dager og de som ikke tror at LCC'er leier inn andre... ;)

Godt! Det bør berolige de som tror de må vente til neste ordinære avgang om 3 dager og de som ikke tror at LCC'er leier inn andre... ;)

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener...?

Hvis det skjer en akutt kansellering så er eneste alternativ å sende pax med andre flyselskap en har avtaler med, og her har LCC et problem. Å leie inn et LH fly fra andre selskap tar i beste fall flere dager, og er ikke en løsning i en slik situasjon, noe SAS heller ikke har gjort.

Hvis det skjer en akutt kansellering så er eneste alternativ å sende pax med andre flyselskap en har avtaler med, og her har LCC et problem. Å leie inn et LH fly fra andre selskap tar i beste fall flere dager, og er ikke en løsning i en slik situasjon, noe SAS heller ikke har gjort.

Trenger DY noen avtale for å kjøpe billetter hos andre selskaper? Må vel være billigere med dyre billetter, enn flere netter på hotell mm for selskapet.

Kan jo se for meg neste gang så kan andre selskaper ha interesse å kjøpe plass til pax hos DY for å få dem hjem, så da blir det vel felles glede og felles trøst...

Har man interlineavtale, får man gjerne spesielle rater hos partnerene, eventuelt 'face value' av billettene.

Hvis ikke, må noen stå hos det andre selskapet med kredittkort i hånd - og så lenge DY ikke engang har stedlige representanter på de fleste av sine utestasjoner, har jeg vondt fpr å se at det skjer .. Det er jo også en del av forretningsideen til LowClassCarrierene at de skal holde inntektene 'inhouse' og ikke betale ut mer enn strengt nødvendig.

Og det funker stort sett. Bakdelen er at det trekker med seg en del negativ omtale ..

Hvis ikke, må noen stå hos det andre selskapet med kredittkort i hånd - og så lenge DY ikke engang har stedlige representanter på de fleste av sine utestasjoner, har jeg vondt fpr å se at det skjer ..

Må billetter kjøpes lokalt? Kan de ikke like gjerne kjøpes gjennom et reisebyrå e.l. i Norge?

Lokale representanter burde heller ikke være nødvendig for å yte service. Det burde være uproblematisk å kjøpe de tjenestene som er nødvendig av handlingselskapene.

Akkurat. Ja, da er det vel ikke så lett å kjøpe billetter til 180pax på JFK på stående fot. Spørsmålet er om flere av LCC'ene slår seg sammen å hjelper hverandre uten for allianser. Qatar, EK osv sliter vel med det samme?

Er vel kanskje en grunn til at Air Berlin mm vil inn i allianser likevel..

Handlingselskapene vet å ta seg betalt for IRR-tjenester. Det kan også være de ikke har ressurser til å booke om 200 strandete passasjerer. Det er normalt selskapets eget ansvar.

Alt kan arrangeres - men det koster. Og det er den regningen LCC'ene ikke er villige til å betale.

Akkurat. Ja, da er det vel ikke så lett å kjøpe billetter til 180pax på JFK på stående fot. Spørsmålet er om flere av LCC'ene slår seg sammen å hjelper hverandre uten for allianser. Qatar, EK osv sliter vel med det samme?

Det er vel ikke gjort i en fei å booke om så mange passasjerer selv med stedlige representanter, selv med interlining avtaler?

Jeg sliter også med å se hvorfor stedlige representasjon er nødvendig. Man må vel uansett ha en avtale med et lokalt handlingselskap som også dekker IRR-situasjoner (med så mye eller så lite assistanse til passasjerene som spesifisert i kontrakten)?

Siden det hevdes at innleie av ekstra kapasitet tar flere dager å ordne, noe jeg synes høres lenge ut, så får jeg vel spørre wet lease eksperten -MOW om hvor lang tid slikt kan ta?

Handlingselskapene vet å ta seg betalt for IRR-tjenester. Det kan også være de ikke har ressurser til å booke om 200 strandete passasjerer. Det er normalt selskapets eget ansvar.

Alt kan arrangeres - men det koster. Og det er den regningen LCC'ene ikke er villige til å betale.

Tja, slik jeg forstod det sist jeg ble strandet på LHR så var det kun en av de som booket om som var SAS ansatt, men jeg kan ha misforstått dette. Forøvrig så kan vel, som gustavf skriver, slike ombookinger like gjerne foretas fra et sentralt kontor heller enn på stasjonen. Det er kanskje betydelig mye mer effektivt også.

Nei, det andre alternativet er å la passasjerene vente til man har et erstatningsfly på plass (hvis det tar flere dager å fikse, noe som høres vel mye ut, så er det opplagt et dårlig alternativ), eller man kan kjøpe billetter hos andre selskaper. Jeg synes å ha fått med meg at DY har sendt folk med andre selskapet, men kan huske feil. Det blir vel en økonomisk vurdering hvor man tar høyde for kostnader til kost/losji og erstatning, badwill osv. opp mot kostnadene med å leie inn kapasitet (enten i form av erstatningsfly eller kjøp av billetter hos andre).

Status
Not open for further replies.
Back