• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dyrt, dårlig og trakasserende

• Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
L

LN-HAT

Guest
Dyrt, dårlig og trakasserende

I morgen kan det bli streik i SAS Braathens. Samme dag flyr Hans Geelmuyden med Fly Nordic. Den tidligere gullkunden har gitt opp SAS.

Grunnleggeren av pr-byrået Geelmuyden.Kiese forstår godt hvorfor SAS Braathens fikk jumboplassen i omdømmekåringen Norsk Kundebarometer som Dagens Næringsliv omtalte i går.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article755744.ece

Replying to Topic ' Dyrt, dårlig og trakasserende'

Synd for SAS dette, men det kan kun gå én vei, oppover, etter dette. Jeg kan jo nevne at det siste året har jeg bodd i utlandet, de siste 6 måneder i Berlin og har fløyet endel ganger derfra til Oslo. Jeg har fordelt meg omtrent likt mellom de selskaper som flyr fra Berlin til Oslo: SAS, Germanwings og Norwegian.Det var aldri noe problem med SAS, selv om det én gang var skremmende dårlig belegg, men det var bra på de siste turene selv midt i uken. Norwegian var det heller ikke noe å si på, men Germanwings er ofte forsinket. Jeg håper SAS kommer seg over dette også og unngår streik nå, både ledelse og ansatte ville skyte seg selv i foten hvis det ble streik. Uansett hvordan vi vrir og vender på det er SAS noe vi trenger. Norwegian er et godt supplement, men måtte være mye større om det skulle erstatte SAS. Vi får håpe begge klarer seg.

Akkurat nå når streiken truer skjønner jeg godt at man bestiller med FlyNordic, men jeg opplevde kvalitetsforskjellen på de to såpass at jeg avgjort foretrekker SAS - selv om grunnlaget mitt i forhold til FlyNordic er noget tynt.

Og forskjellen er såpass stor at det ikke engang hjelper at FlyNordic flyr MD...;)

Etter åtte år med gullkort har hans nye holdning til SAS Braathens degradert ham til sølvkort-innehaver.
Aha!
Er det derfor han gidder å kaste bort tiden sin, med å snakke med aviser om flyselskap og reising. Eller er det fordi han trenger en kontrakt med et stort selskap til sin egen bedrift.

- Det som er problemet for SAS Braathens er at det finnes alternative reisemåter som fungerer utmerket og da gjentar man illojaliteten.
Skal man ikke ha konkurranse kanskje? Og det samme gjelder jo for alle selskaper.
For en tullete artikkel.

Er nok ikke alle som er klar over at det finnes alternativer på de fleste rutene. Mange som flyr idag har ikke peiling på hvilke flyselskap som finnes og som flyr hvilke ruter. Er nok ikke alle som er like informert som forumdeltakerne her.
Tror nok mange bestiller hos et selskap av gammel vane...uten å tenke seg så mye om...det er vel nettopp det som nå begynner å skje...folk begynne rå tenke seg om, og finner ut at det faktisk finnes gode alternativer i mange tilfeller. Det er vel det som bla Norwegian har jobbet med ved å selge billige billetter slik at en får flere ombord i flyene..og dermed kanskje bestiller hos dem neste gang.
SAS Braathens har nok fordelen av å være veldig godt kjent i markedet og størst, men det kan av og til også være forbundet med ulemper.

Jeg tror at majoriteten av forbrukerne idag er klar over at det finnes alternativer til SK og at de fleste sjekker sine priser på internett før de kjøper. Og da mener jeg at de bruker internett reisebyrå og ikke flyselskapenes nettsider. For eksempel ticket.no

Tror dem som bruker Norwegian, Sterling, flynordic etc generelt er bedre orientert om de ulike selskapene enn dem som kun flyr SAS Braathens.
Snakker en med venner etc som jobber i store bedrifter så sier dem at reisebyrået bestiller...og at dem ikke bestiller selv. Men dette er selvsagt bare en subjektiv mening.

Hadde ikke flydd SAS på nesten to år, og har alltid synes de har vært bra jeg.
Men....
Forrige uke skulle jeg fly SAS Braathens hjem fra AMS etter en tur over dammen med CO. Innsjekk på transferdesk, boarding etc gikk fin fint. Men ombord var det ikke god gammel SAS standard. Det var først og fremst, etter min mening trangere enn noe Norwegianfly jeg har vært ombord i. Det var direkte møkkete ombord, for ikke å snakke om nedslitt. Seter med hull i, manglende teppe etc. Vet det er småting, men det får hvertfall meg til å tenke på vedlikeholdet av resten av flyet. Flyvertinnene var godt opp i åra og det pleier å være bra, men disse hadde ikke helt kontroll, og det hele avsluttet med at de to som holdt til bakerst begynte å krangle like før landing. Satt nest bakerst, så det var ganske greit å høre.
Så at SAS har bare en vei å gå er jeg helt enig i.
og salg ombord hører ikke hjemme hos SAS.

Bare mine tanker......

Originally posted by Hurum

Tror dem som bruker Norwegian, Sterling, flynordic etc generelt er bedre orientert om de ulike selskapene enn dem som kun flyr SAS Braathens.
Snakker en med venner etc som jobber i store bedrifter så sier dem at reisebyrået bestiller...og at dem ikke bestiller selv. Men dette er selvsagt bare en subjektiv mening.

Husk at mange bedrifter har storkundeavtaler med f.eks SAS og derfor reiser de stort sett med dem

Er klar over det. Men mange selskaper har avtaler med begge de store har jeg forstått...

Originally posted by Hurum

Er klar over det. Men mange selskaper har avtaler med begge de store har jeg forstått...

Det stemmer nok at mange selskap har avtale med begge de store norske selskapene, og SAS Braathens for nok heller ikke lov til å kreve at kundene kun skal ha avtale med dem, eller utforme avtalene slik at kundene får større rabatter avhengig av hvor stor andel av total reiseaktivitet i selskapet gjøres hos SAS Braathens. Da våkner nok Konkurransetilsynet.

Det virker nå også desverre som at mediene i all for stor grad fyrer opp under ett negativt intrykk av SAS. De som har noe dritt å komme med blir raskt trukket frem!

Jeg tror også at noe av problemet ligger i at de reisende har forventninger til SAS, lik det man hadde tidligere (i forhold til tilbud og service). Mange er nok ikke kjent med at SAS har blitt restrukturet og at det er lite som skille de fra andre LCC's.

Min konklusjon ble at Geelmuyden ikke har peiling på luftfart, og er nok en arrogant synser i kommunikasjonsbransjen, som har null forståelse for folk med vanlige, litt kjedeligere jobber.

Originally posted by MartinL

Det virker nå også desverre som at mediene i all for stor grad fyrer opp under ett negativt intrykk av SAS. De som har noe dritt å komme med blir raskt trukket frem!

Synes SAS Braathens klarer dette ganske godt selv jeg.....

Flyvertinnene var godt opp i åra og det pleier å være bra, men disse hadde ikke helt kontroll, og det hele avsluttet med at de to som holdt til bakerst begynte å krangle like før landing.

Vedder en :cheers: på at de to var fra forskjellige selskaper...

virket nok litt sånn.....fikk liksom følelsen av at den ene var fra Braathens

Yeah. Fra to forskjellige bedriftskulturer, med forskjellige arbeidsrutiner og turnus.

"Integreringen" har tydeligvis kun bestått i å sette dem på samme fly. :wow:

Back