Dyrere leiebil i Norge for norske kunder enn for utenlandske

A346

ScanFlyer Silver
Skal leie bil nordpå noen dager om ikke så lenge, og prisene er helt hinsides, fra 4000-6000 kroner for en helg for selv de minste bilene hos samtlige aktører. Så søkte jeg via tredjepartsside, og av ukjent grunn lå United Kingdom inne som default adresse. Da var plutselig prisene hos enkelte uteleiefirmaer redusert betraktelig, helt nede i 1600-1700 kroner for samme periode. Det samme gjelder om jeg velger andre land, eks Sverige eller Danmark. Hva er konsekvensene dersom jeg velger å booke med fiktiv adresse? Fristende ettersom prisforskjellen er så stor...

Må dessuten si det virker rart at jeg skal betale 3000,- kroner mer for å leie bil i eget land enn hva utenlandske kunder må betale. Såvidt jeg kan forstå er vilkår, forsikringer etc. like. Hvorfor er det sånn?

jeg har også registrert dette. Det jeg har klart å eksperimentere meg fram til ved å følge prosessen til der man legger inn kredittkortinfo har jeg funnet ut at om man sier at man er norsk så er det langt flere forsikringer som er inkludert enn når man er utenlandsk. Det er "krav" i en av de særnorske lovene som sier at forsikring må være inkludert.

Når man bestiller bil i USA f.eks. vil det ofte være billigere å si at du er norsk og da få forsikringen inkludert i prisen enn å si at du er amerikansk og betale for de samme forsikringene i tillegg...

En annen ting jeg oppdaget da jeg skulle ha bil i lofoten i fjor var at det var helt enorme enveisgebyrer. Synes å huske at jeg betalte 2400kr for en passat i 3 dager fra Evenes til Evenes mens en golf fra andøya til evenes hadde kostet 5-6000.

jeg har også registrert dette. Det jeg har klart å eksperimentere meg fram til ved å følge prosessen til der man legger inn kredittkortinfo har jeg funnet ut at om man sier at man er norsk så er det langt flere forsikringer som er inkludert enn når man er utenlandsk. Det er "krav" i en av de særnorske lovene som sier at forsikring må være inkludert.

Når man bestiller bil i USA f.eks. vil det ofte være billigere å si at du er norsk og da få forsikringen inkludert i prisen enn å si at du er amerikansk og betale for de samme forsikringene i tillegg...

En annen ting jeg oppdaget da jeg skulle ha bil i lofoten i fjor var at det var helt enorme enveisgebyrer. Synes å huske at jeg betalte 2400kr for en passat i 3 dager fra Evenes til Evenes mens en golf fra andøya til evenes hadde kostet 5-6000.

Gitt de små bilparkene på norske stasjoner og lønnsnivået på dem som må kjøre dem tilbake et enveisgebyr et av de få område hvor jeg har forståelse for utleiefirmaenes prising og gebyrstruktur.

Gitt de små bilparkene på norske stasjoner og lønnsnivået på dem som må kjøre dem tilbake et enveisgebyr et av de få område hvor jeg har forståelse for utleiefirmaenes prising og gebyrstruktur.

Men det forklarer ikke at man med norsk adresse blir belastet mer enn 100 % mer enn en kunde med utenlandsk adresse for den samme bilen, på de samme datoene og slik jeg leser det, med de samme vilkårene. Er det logisk?

Ser ofte tilsvarende i USA, at jeg som norsk med norsk billing address og forsikringer inkludert ofte kommer laaaaaangt billigere ut av det enn om jeg brukte amerikansk CC og førerkort.

Ser ofte tilsvarende i USA, at jeg som norsk med norsk billing address og forsikringer inkludert ofte kommer laaaaaangt billigere ut av det enn om jeg brukte amerikansk CC og førerkort.

Jepp, ved en anledning fikk jeg halv pris og flere forsikringer inkludert enn et søk uten nasjonalitet.

Siden du må vise førerkort er det enkelt for bilselskapene å prisdiskrimere på nasjonalitet. Om det burde vært lov er en annen sak.

Samtidig så er det jo ikke uvanlig fra f.eks flybransjen og seg bedre betalt i hjemmemarkedet

Samtidig så er det jo ikke uvanlig fra f.eks flybransjen og seg bedre betalt i hjemmemarkedet

Er klar over at i flybransjen så er det vanlig at f.eks OSL-AMS-NYC kan være billigere enn AMS-NYC. Men ønsker man å fly kun AMS-NYC så er det vel samme pris om du er norsk, tysk eller nederlandsk?

Er klar over at i flybransjen så er det vanlig at f.eks OSL-AMS-NYC kan være billigere enn AMS-NYC. Men ønsker man å fly kun AMS-NYC så er det vel samme pris om du er norsk, tysk eller nederlandsk?

Før internettets dager var det vel ganske vanlig med ulik pris basert på point of sale, men det var vel nesten forsvunnet nå.

Skal prøve med Uk adresse neste gang jeg skal ha leiebil. Dette er jo genialt når Amex har leiebilforsikring inkludert.

Skal prøve med Uk adresse neste gang jeg skal ha leiebil. Dette er jo genialt når Amex har leiebilforsikring inkludert.

Det er jo et poeng, jeg har igjennom mitt banknorwegian kort en leiebilforsikring, som dekker egenandel ved skade. Herligheten koster 249 kroner i året og er dekket inn etter ca 2 dager med leiebil..

Trodde den dekket alt jeg? Var er ellers poenget? Amex ICC dekker iallfall alt så lenge bilen koster mindre en 85000 dollar.

Ikke ansvarsforsikring, vel?

Ansvarsforsikring er lov pålagt og inkludert i alle leier. Amex dekker egenandel og skader på egen bil så lenge bilen er verdt under 500K så det må man passe på i Norge, veldig mange biler som er koster mer enn dette.

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i dette. De gangene jeg har hatt bil i Norge i år har jeg betalt henholdsvis 1200 kr for en Kia Rio i Bodø torsdag til søndag og fra Gardermoen har jeg betalt 1900 kr for en golf stv onsdag til søndag. Eller er det slik at jeg kunne fått dette enda billigere om jeg hadde bestilt som "utlending" ? Synes generelt at leiebil i Norge har blitt ganske rimelig priset de siste årene ifht tidligere

Trodde den dekket alt jeg? Var er ellers poenget? Amex ICC dekker iallfall alt så lenge bilen koster mindre en 85000 dollar.
Mulig icc gjør det, mener også det er en ansvarsdekning i amerikansk-utstedte Platinum-kort, men tror ingen av de norske AmEx inkluderer ansvarsforsikring. Mulig som noen skriver her at det er lovpålagt inkludert for alle leier i Norge, men dette er ikke tilfelle internasjonalt og verdt å være oppmerksom på. Ei heller sikkert den lovpålagte dekningen er tilstrekkelig.

Back