DY og SK dårligst i Europa

Re: DY og SK dårligst i Europa

Er det noen her som tør å være med på et veddemål om hvor lenge det går før en av disse aktørene får virkelig problemer ?? og da tenker jeg ikke på legge ned noen Rygge ruter(DY) eller sette 11 fly på bakken (SAS) men at de rett og slett kaster inn håndkledet og setter hele flåten på bakken. Det skjer "nesten hver dag" i USA og det kommer til å skje her også.
Jeg setter en 1000 lapp på at Norwegian er ute av markedet innen året er omme.!:(
De har en elendig inntjening og har hatt røde tall i boka nesten hele tiden siden dag 1. De er avhengig av en høyere kabinfaktor en SAS og de har ikke finansielle muskler til å takle den krisen som kommer nå med enda høyere fuelpriser.

Det meste avhenger av oljeprisen her, men jeg håper og tror at begge klarer seg, men rutekutt ser vi nok, dessverre.

Er det noen her som tør å være med på et veddemål om hvor lenge det går før en av disse aktørene får virkelig problemer ?? og da tenker jeg ikke på legge ned noen Rygge ruter(DY) eller sette 11 fly på bakken (SAS) men at de rett og slett kaster inn håndkledet og setter hele flåten på bakken. Det skjer "nesten hver dag" i USA og det kommer til å skje her også.
Jeg setter en 1000 lapp på at Norwegian er ute av markedet innen året er omme.!:(
De har en elendig inntjening og har hatt røde tall i boka nesten hele tiden siden dag 1. De er avhengig av en høyere kabinfaktor en SAS og de har ikke finansielle muskler til å takle den krisen som kommer nå med enda høyere fuelpriser.

Tar gjerne imot tusenlappen din, bare oppgi en mailadresse - så skal jeg sende kontonummer for overføring av pengene... :lol:

Vel - hvis krisen eskalerer ytterligere og vi kommer i en 'last man standing'-situasjon, er det ingen tvil at DY blir taperen. SAS har mer kapital og er bedre rustet til aa moete daarligere tider. Vi faar se hvordan det gaar .. DY har ikke raad til aa gaa i roedt evig, og med oljepris over 120 tror jeg ikke de makter aa gaa med overskudd uansstt hva de gjoer ...

SAS har ca 8 milliarder SEK i kontanter og 6 milliarder i kredittreserver samt hedget drivstoff til 80-90 $ fatet de neste 12 månedene så de har nok litt til å ri ut stormen... spørsmålet er bare hvor lenge stormen varer og det kommer en dag snart hvor man skal bestille mange nye fly.

DY har gått ned 64 % siden nyttår mens SAS har rast ned 58 %, hvilket gjør de til de dårligste flyaksjene i Europa i år.

DY har gått ned 64 % siden nyttår mens SAS har rast ned 58 %, hvilket gjør de til de dårligste flyaksjene i Europa i år.

Ettersom dette er ikke-realiserbare midler, blir det egentlig litt feil aa bruke dette som grunnlag. Det som er viktig for driften er at man har cash, og foreloepig er saavidt jeg vet DY's cashflow grei.

Vel - hvis krisen eskalerer ytterligere og vi kommer i en 'last man standing'-situasjon, er det ingen tvil at DY blir taperen. SAS har mer kapital og er bedre rustet til aa moete daarligere tider. Vi faar se hvordan det gaar .. DY har ikke raad til aa gaa i roedt evig, og med oljepris over 120 tror jeg ikke de makter aa gaa med overskudd uansstt hva de gjoer ...

.....ironien i en slik tragedie at om DY skulle gå "åt skogen" er jo at de blomstret jo opp pga en krise også. :rolleyes:

Slik er det.

Hvis du ser paa Ryanair, saa var det etter 9/11 at de virkelig blomstret opp. De ga bort flybilletter i hytt og pine for aa faa folk opp i luften (og tok det igjen i form av ancillary revenue) og forhandlet seg fram til en uvirkelig bra avtale med Boeing. Southwest gjoerde mye av det samme her, og tok steget opp til aa bli et gigaselskap.

Ny artikkel fra Hegnar.no

http://www.hegnar.no/okonomi/innenriks/article286546.ece

Det ser ikke bra ut dette her.
Og som du sa om Ryanair, så ekspanderte de i nedgangstiden etter 11 september 2001. Det vi ser her, er jo det motsatte.
Jeg håper virkelig Norwegian vil klare å ri av stormen. Men ville ikke brukt sparepengene mine til å kjøpe aksjene.

Personlig ville jeg ikke kjøpt noen aksje i NAS, men det vill ikke si jeg hadde brukt flere penger på SAS, for jeg har ikke råd til å gamble:P Får håpe at begge består for for de trenger hverandre om man liker det eller ikke!

SAS har ca 8 milliarder SEK i kontanter og 6 milliarder i kredittreserver samt hedget drivstoff til 80-90 $ fatet de neste 12 månedene så de har nok litt til å ri ut stormen... spørsmålet er bare hvor lenge stormen varer og det kommer en dag snart hvor man skal bestille mange nye fly.

Har du noen refereanser på at SAS har 8 milliarder SEK i kontanter og 6 milliarder i kredittreserver? Jeg håper det du sier er riktig, men hadde vært morro å sett referanser.

Det er nok mange år siden SAS har slike reserver på "bok" men de har helt andre muskler til å kunner ri av en slik krise som det kommer til å bli nå.
Uten å ha DY sine tall foran meg så har jeg en fornemmelse av at de aldri egentlig har tjent noen penger på sin flyvirksomhet og det kommer til å bli MYE VÆRRE nå. LCC er nok kommet for å bli men den prisen de må ta for sine flybilletter kommer til å øke kraftig i tiden som kommer, uten at det egentlig kommer til å påvirke kabinfaktoren. Folk har råd til å betale mere for en flybillett

Iflg. artikkelen er det ingen fare for Norwegian ifht. oljeprisen:

I tillegg kommer det første av våre nye Boeing 737-800 i slutten av denne uken, som er langt mer effektive med tanke på drivstofforbruk, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian :rolleyes: (Edit: Finansavisen 26/6-08)

Det er bilde av KKU der også - synd det ikke var en 738 som var avbildet....

Last edited:

Iflg. artikkelen er det ingen fare for Norwegian ifht. oljeprisen:

I tillegg kommer det første av våre nye Boeing 737-800 i slutten av denne uken, som er langt mer effektive med tanke på drivstofforbruk, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian :rolleyes:

?? Hvor ser du det?

Ja, Finansavisen har jo markert seg med serioes journalistikk i det siste ... hilsen John Arne Riise ... :drunk:

Har du noen refereanser på at SAS har 8 milliarder SEK i kontanter og 6 milliarder i kredittreserver? Jeg håper det du sier er riktig, men hadde vært morro å sett referanser.

Senaste kvartalsrapporten kanske? Det finns ju en och annan siffra i den...

Hei,
Jeg har tidligere vært passiv på dette forumet, men her er det en sjanse jeg ikke kan la gå fra meg. Vedder gjerne 1000 kr imot, send meg en pm så kan utveksle epostadresser.

Ser det uansett som svært lite sannsynlig at DY er borte før året er over. Selv uten olje hedge, massive flykjøp (dog gunstig $) og lavere aktivtet er jeg helt sikker på at de overlever :)

Back