DY og SK dårligst i Europa

Re: DY og SK dårligst i Europa

Greit at SAS har noen milliarder i bakhånd, men jeg tviler sterkt på at aksjonærene kommer til å sitte stille og se på at reservene forsvinner ut for å dekke lønninger og annen daglig drift.

Det som er litt trist med SAS er at selskapet har store eiere som faktisk kan finne på å gjøre det, det har jo til og med den store norske eieren sagt indirekte. Staten har tidligere sagt at de ikke skal selge seg ut, og de er heller ikke i posisjon/kompetente til å foreta noen for for styring (det tror jeg ville blitt for mye politisk samrøre).

Det som er litt trist med SAS er at selskapet har store eiere som faktisk kan finne på å gjøre det, det har jo til og med den store norske eieren sagt indirekte. Staten har tidligere sagt at de ikke skal selge seg ut, og de er heller ikke i posisjon/kompetente til å foreta noen for for styring (det tror jeg ville blitt for mye politisk samrøre).

Det er ingen av eierne i SAS som er i noen posisjon til å kunne styre selskapet direkte. Det må eierne gjøre, uansett om de er statlige eller ikke, hovedsakelig gjennom å være med å utpeke styremedlemmer.

Dersom man tenker seg at de statlige eierne hadde hatt mulighet til å drive mer direkte styring av selskapet, så er spørsmålet om de ville klart dette bedre en det de har gjort gjennom de styremedlemmene de har vært med på å utpeke?

Selv om nesten alle her på forumet er enten medlem av Sas eller Nax(DY) "fanklubb" så sier regnskapstallene til disse flyselskapene at "noe" kommer til å skje i løpet av 2008, og jeg regner faktisk med at det er Norwegian som ryker ut før Sas pga større kasse, bedre eiere og mere lojale ansatte.

Med mest lojale ansatte, tenker du da på pilotene som via SMS ble kollektivt syke og ute av stand til å jobbe, eller de kabinansatte som i fjor sommer når SAS var i akutt beit for folk klarte å presse prisen pr arbeidsdag til 7000,- for hver dag de gikk på jobb? Eller de tillitsvalgte som truet med gå sakte aksjoner og ulovlig streik når det ble forhandlet om salg av SGS?

Og hvilke eiere i SAS er bedre enn NAS sine aksjonærer?

Er litt i tvil om du er ironisk eller ikke......

Det er ingen av eierne i SAS som er i noen posisjon til å kunne styre selskapet direkte. Det må eierne gjøre, uansett om de er statlige eller ikke, hovedsakelig gjennom å være med å utpeke styremedlemmer.

Dersom man tenker seg at de statlige eierne hadde hatt mulighet til å drive mer direkte styring av selskapet, så er spørsmålet om de ville klart dette bedre en det de har gjort gjennom de styremedlemmene de har vært med på å utpeke?

Det er en stor misforståelse å tro at staten ikke kan være en god eier for kommersielle selskaper. Som gustavf så riktig påpeker så styrer man uansett ikke direkte fra politikerne - man styrer gjennom utnevnelse av styremedlemmer. Fra norsk side er det i dag Dag Mejdell (CEO i Posten Norge) og Berit Kjøll (Telenor ASA). Jeg har ingen grunn til å tvile på deres kompetanse, og betviler sterkt at de vil sette seg i en posisjon som nikkedukker for den norske regjeringen.

Jeg betviler sterkt at det er på eiersiden at den store utfordringen for SAS ligger.

När det gäller lojala anställda tror jag att SAS och DY drar ett jämt lass!

Forholdet er jo slik at SAS( med datterselskaper) har 15-20 000 ansatte. At NOEN av dem av og til streiker eller truer med å streike,og forhandler seg frem til en bedre avtale, er bare en naturlig del av det samfunnet vi lever i. Resten av de anstatte er 110 % lojale, det er jeg helt sikker på. Når det gjelder Norwegian så har de kanskje 100 ansatte, mens resten er innleide og som ikke kan, elller noen gang vil få, den lojaliteten til sin arbeidsplass da de ikke er ansatt i Norwegian.

Dette har ingenting med lojalitet aa gjoere, annet enn at det er en selvfoelge at begge parter kan stole paa sine ansatte. Lojalitet genererer ikke cash.

Dette gaar kun paa aa ha driftsmidler. Saa lenge DY har cash til aa betale regningene sine, er det ingen problemer. Den dagen de kommer i den situasjonen at de ikke har nok cash i haanden til aa betale regninger og loenninger er det game over. Slikt sprer seg umiddelbart, og plutselig maa man betale fuel, handling etc kontant.

Det vil ta adskillig lenger foer SAS kommer i den situasjonen, ettersom de har baade solide mengder cash samt ogsaa store realiserbare verdier. Som tidligere nevnt i denne traaden.

Men jeg haaper at det ikke vil gaa saa langt. Norge har plass til, og behov for, to store flyselskaper. Det er ogsaa selskapene enige om. Blir en borte, vet man ikke hva som dukker opp for aa overta. Det er en risk.

Last edited:

Børsmelding fra NAS vedrørende pre-delivery-finansiering av fly. Om dette er normalen eller ikke har jeg ingen formening om, men slenger den inn her så kan jo evt. økonomene kommentere.

Norwegian Air Shuttle ASA, Scandinavia`s leading low-fare, point-to-point airline, has mandated Natixis Transport Finance to provide pre-delivery payment loan financing for its initial batch of ten new Boeing 737-800 HGW aircraft, to be delivered between summer 2009 and spring 2011.
Hele børsmeldingen: http://www.newsweb.no/newsweb/atmnt/Press+Release+Norwegian.pdf?id=56677

Helt ordinært å gjøre dette.
Alle flyselskap som enten skal leie eller foreta "sale and leaseback" av maskinene sender dette som regel ut på anbud for å få best mulige og fleksible leiebetingelser.
Det finnes at hav av banker og finansieringsinstitusjoner som konkurrerer om å låne ut pengene sine ikke bare til flyfinansiering , til skip , anleggsmaskiner osv.
Som regel opptar man "byggefinansiering" eller som her nevnt som pre-delivery finansiering , mens man syr sammen lånesyndikater / finansieringspakker til kjøp av fly.
De færreste bankene/finansierings institusjoner tar et helt fly alene , til det er det en svært stor investering og risiko . Finansieringen deles opp som regel mellom et konsortium av banker/forsikringsselskaper som deltar i finanspakken med en aktør(bank f.eks) som "arranging" bank.
Slike finanspakker annonseres gjennom aviser , fagjournaler etc. for børsnoterte selskaper når det er endelige.
Dette gjøres fordi låne/leieavtaler tinglyses i luftfartøy registeret som heftelser for de aktuelle maskinene på lik linje med alle andre former for lån i samfunnet.

Last edited:

Forholdet er jo slik at SAS( med datterselskaper) har 15-20 000 ansatte. At NOEN av dem av og til streiker eller truer med å streike,og forhandler seg frem til en bedre avtale, er bare en naturlig del av det samfunnet vi lever i. Resten av de anstatte er 110 % lojale, det er jeg helt sikker på. Når det gjelder Norwegian så har de kanskje 100 ansatte, mens resten er innleide og som ikke kan, elller noen gang vil få, den lojaliteten til sin arbeidsplass da de ikke er ansatt i Norwegian.

100 ansatte? Hvilken virkelighet befinner du deg i? Det er bortimot helt slutt på innleie av kabinansatte med base ARN. Så og si alle disse har fått fast jobb i DY NO og resten har gått til DY SE. Så her har du bommet noget får jeg si:D Lojaliteten i DY er meget sterk, holdningen til egen arbeidsgiver god og ikke minst trivselen er stor.

Hvordan du kan påstå at "resten" av de ansatte i SAS er 110% lojale forstår jeg heller ikke. Har du spurt de? Jeg tar det for gitt at de er lojale men unntak finnes overalt.

Last edited:

...

Det vil ta adskillig lenger foer SAS kommer i den situasjonen, ettersom de har baade solide mengder cash samt ogsaa store realiserbare verdier. Som tidligere nevnt i denne traaden.

...

Som Spanair??? Sorry I could not resist. :colgate:

Mens Spanair er definitiv en verdi som de ikke kan realisere til bokverdi. Samme gjelder for Air Baltic andelen. Sikkert, SAS har en del verdier i boker, mens a selge den til önske-pris er en helt annen sak.

Som sagt mange gang tidligere:
Jeg tror begge aktörer vil finne seg til en god Duopoly situasjon hvor de "arranjerer" en borgfreden og lever pa sitt hjemmemarked. Gjör de det ikke, vil begge vaere konk innen snart tid fordi de ma tjene penger hjemmer. Konkurransen ut i Europa er ikke til a vinne for SAS mellom de 3 meget store selskaper og de agile og profitable Ryanair og EasyJet som sikkert vil forsette a presse SAS i Danmark og Sverige. Og hvem vet, kanskje det blir enda mer aktivitet av en eller begge ogsa i Norge? Jeg for min del vil ikke utelykke det.

Som gustavf så riktig påpeker så styrer man uansett ikke direkte fra politikerne - man styrer gjennom utnevnelse av styremedlemmer.

ja, i teorien. Men dagens sosialistiske regime har vel ikke helt forstått DE spillereglene....

ja, i teorien. Men dagens sosialistiske regime har vel ikke helt forstått DE spillereglene....

På hvilken måte har dagens regjering gått inn og direktestyrt statlige selskaper? Det er godt mulig det har skjedd, men jeg har vanskelig for å se at det har skjedd i f.eks. SAS. En ting er hva man sier i media - en ganske annen sak er hva som faktisk skjer. Symbolpolitikk er fortsatt viktig - om det nå er konservativ eller sosialdemokratisk regjering....

Som CK sier - styring via styremedlemmer eller ikke spiller ingen rolle for staten: I en del tilfeller finnes det eksempler på god statlig styring, andre steder tvert i mot. Når det gjelder styring via styremedlemmer og spilleregler så kan man jo titte på Hydro, den saken der hvor det var et politisk hardkjør som gikk på siden av alle spilleregler som genralforsamlinger m.m.

Uansett om staten styrer direkte eller via styremedlemmer så må noen legge føringene, og når det gjelder flyselskaper tror jeg fremdeles staten ikke vet hva de vil (dvs: enklere å overlate styringen til pressen så blir det ikke rabalder). For det andre er det så mye politikk i flyging og flytrafikk at det ikke går hånd i hånd å eie et flyselskap som man egentlig vil legge ned ved hjelp av regler og forbud. Staten har jo selv sagt at de ikke vil selge uansett pris, med andre ord spiller verdien på selskapet ingen rolle for eieren. Da har man også små insentiver til å gjøre det bra.

All ære til konk.tilsynet og andre slik at vi ikke har en monopolsituasjon her, men ikke kom å si at bonusforbud, anmeldelser for underprising o.l. kom helt av seg selv uten at eieren og dets kamerater var på banen i pressen. Her var det antagelig meget stor politisk aktivitet i bakgrunnen. Synes å huske at både sittende statsråder og oposisjonen skrek om forbud og annet i pressen. Det ble til og med påpekt av flere aviser at det var sjelden man så en eier som så aktivt gikk inn for ødelegge eget selskap.

Spørsmålet om statlig eierskap er en debatt som ikke kan "vinnes" - her er det snakk om "religiøs overbevisning". Dagens regime virker som det er mer opptatt av å beholde statlig kontroll (ref. diskusjonen omkring eventuelt nedsalg i Telenor) enn å skape slagkraftieg selskaper og la disse inngå i strategiske konstellasjoner.

Når det gjelder SAS innebærer det statlige eierskapet blant annet at det ikke finnes opsjonsordninger i SAS-konsernet. Jeg er overbevist om at en opsjonsordning for ALLE ansatte i selskapet ville gitt et større eierskap (bokstavelig talt) blant ansatte og en bedre forståelse for at selskapets penger er mine penger i forhold til det å holde kostnadene nede. Gordon Bethune beviste at cold hard cash hjelper, og brukte blant annet overskuddsdeling aktivt i snuoperasjonen for å gå "From Worst To First"

Spørsmålet om statlig eierskap er en debatt som ikke kan "vinnes" - her er det snakk om "religiøs overbevisning". Dagens regime virker som det er mer opptatt av å beholde statlig kontroll (ref. diskusjonen omkring eventuelt nedsalg i Telenor) enn å skape slagkraftieg selskaper og la disse inngå i strategiske konstellasjoner.

Det er noen som mener at statlig eierskap er uheldig uansett - av politisk overbevisning, det er noen som mener statlig eierskap er bra uansett, og så er det andre som forsøker å nyansere synet på statlig eierskap.....;) Statlig eierskap per se er ikke hverken uheldig eller heldig. SAS er med i en strategisk allianse (Star Alliance), de kjøper opp selskaper her og der, og de opererer tilsynelatende uten spesielle restriksjoner pålagt av eierne. Telenor virker heller ikke spesielt hemmet av statlig eierskap.

Når det gjelder SAS innebærer det statlige eierskapet blant annet at det ikke finnes opsjonsordninger i SAS-konsernet. Jeg er overbevist om at en opsjonsordning for ALLE ansatte i selskapet ville gitt et større eierskap (bokstavelig talt) blant ansatte og en bedre forståelse for at selskapets penger er mine penger i forhold til det å holde kostnadene nede.

Jeg tror ikke at statlig eierskap er grunnen til at man ikke har opsjonsordninger, men det kan godt være at det er feil. jeg har hatt inntrykk av at andre statlige eide selskaper har slike ordninger, men husker at det var mye bråk knyttet til Statoil eller Hydros opsjonssystemer, men det kan ha vært designet heller enn opsjoner per se som var problemet (men jeg innrømmer at jeg ikke husker detaljene).

SAS er verdt 4,2 milliarder idag! Oppkjøps prisen er vel 20 % høyere! Aksjen går ned til 10kr snart. Da er oppkjøp prisen 1,6 milliarder. Det er konkursprising. 10kr aksjen er mulig vis oljen stiger mer.

Nei verdien av SAS er ikke 4,2mrd, Verdien av SAS' egenkapital derimot er verdsatt av markedet til å være 4,2mrd

Jeg tror ikke at statlig eierskap er grunnen til at man ikke har opsjonsordninger, men det kan godt være at det er feil. jeg har hatt inntrykk av at andre statlige eide selskaper har slike ordninger, men husker at det var mye bråk knyttet til Statoil eller Hydros opsjonssystemer, men det kan ha vært designet heller enn opsjoner per se som var problemet (men jeg innrømmer at jeg ikke husker detaljene).

Disse (og flere andre delvis-statseide selskaper) hadde opsjonsordninger tidligere, men dette mente dagens regjering var fyfy og har derfor fått dem fjernet. Dog så vet jeg at flere delvis statlig eide selskaper, som f,eks en stor bank, tilbyr alle sine ansatte en "kvasi"-oppsjonsordning ved å tilby dem rabaterte aksjer.

Få inn aktive "industrielle" eiere som ikke bare har politiske mål, det var riktig for 60 år siden, men ikke i dag.
Få gjerne på plass incentiv ordinger for alle.

Få inn nye koster

Back