DY og SK dårligst i Europa

Re: DY og SK dårligst i Europa

Har du noen refereanser på at SAS har 8 milliarder SEK i kontanter og 6 milliarder i kredittreserver? Jeg håper det du sier er riktig, men hadde vært morro å sett referanser.

Jeg vet ikke helt, men i siste årsrapport skriver SAS at de har ca 8.9 milliarder SEK i "short term liquid assets". Av dette er cash/bank balances ca 1,5 milliarder SEK. Resten er kortsiktige investeringer. Såvidt jeg kan se er de tilsvarende tallene for DY (igjen 2007) på rundt 800 millioner NOK.

Men som bl.a. MOW skriver så er det kanskje cash flow man bør se på, om man skal se på hvem som kan holde ut. Avskrivninger reduserer resultatet, men brenner ikke cash.

Vel vel, men man kan jo ogsa legge til at DY har stigget som en rakett pa börs (og som ingen annet flyselskap i denne tida). Na justerer kursen seg til mer normale nivea.

Begge vil leve i 2009. De öker prisene, det gir mer inntjening og de far tilbake litt pris-kontroll om de virkelig ta en viss del kapasitet ut ved visse ruter. Tidligere nevnte man slik en ting en borgfreden.

Jeg vet ikke helt, men i siste årsrapport skriver SAS at de har ca 8.9 milliarder SEK i "short term liquid assets". Av dette er cash/bank balances ca 1,5 milliarder SEK. Resten er kortsiktige investeringer.

Ännu hellre, rapporten för Q1, sid 5:

On March 31, 2008, the SAS Group’s cash and cash equivalents amounted to MSEK 8,124 (8,844), of which MSEK 122 is reported as assets held for sale.

och

In addition to cash and cash equivalents, the SAS Group has unutilized contract loan commitments amounting to MSEK 5,990 (6,652), which are unchanged since year-end, adjusted for currencies.

SAS må få nye eiere! Begge må øke billettprisene omgående!

Ännu hellre, rapporten för Q1, sid 5:

och

Yepp, thats what i said!

ja noe ble borte der, men sånn ca var siffrene nogenlunde på plass. SAS har faktisk en relativt sterk kasse, om man liker det eller ei.

Last edited:

Vel vel, men man kan jo ogsa legge til at DY har stigget som en rakett pa börs (og som ingen annet flyselskap i denne tida). Na justerer kursen seg til mer normale nivea.

Dette er ingen normal justering, mye mer dramatisk enn som så. Akkurat nå er kursen 49,-kr pr aksje, ned 10,91% idag!! Høyeste kurs i 2008 er 167. Om jeg husker rett var kursen i NAS ca 30 kr da de kom på børs med 3 fly (??), den falt til 10 før den steg jevnt. De siste månder har den rett og slett kollapset. Får håpe NAS og SAS tar til fornuft og hever prisene straks. Jeg tror vi vil få se færre og dyrere ruter om ett par år.

Jeg tenker man skal sette seg litt tilbake, tar seg en smil a la Kjos da man ser pa börsen. Slik gjör jeg det. Fordi disse kurser inneholder 50% hysteri. I SAS pa samme mate som i Norwegian. Jeg er ikke investert, jeg har ikke tapt en dröyt krone. Börsverdier er virtuelle verdier.

Fornunften har kommet tilbake til begge aktörer.
Uprofitable ruter forsvinner. RYG-STN, OSL-LGW hos DY, Lyon og Valencia hos SAS. (Det er merkeverdig at ingen ikke-fransk selskap far ruter til Lyon a löpe. Her i Berlin har prövd seg AF med 2daglige til Lyon og CRJ uten a lykke, na flyr Easy og prisene er helt pa bunn...).

Begge aktörer vil heve priser. Og begge vil ta ut kapasitet.
Vil kundene like det? -> Sikkert ikke
Mens, vil de forsatt fly? Yes, fordi begge selskaper kan stole pa en solid ökönomi i Norge som medförer reisebudsjetter. Legg merke til at kuttene ikke kommer innenlands, mens pa desiderte ferie-ruter og destinasjoner som har long-weekend karakter.
Har vi sett alt i justeringer? Nei, det vil komme trolig 2-3 ruter som far öksen til begge hos SAS og DY. Bare min beskjeden mening.

Er kundene villig a betale nok en hundrelapp ekstra? Jeg tror de fleste er villige. De klager "ja det er dyrt", mens forsatt de flyr. Fordi har du ferie, vil du reise og se spennende steder, og skal du ut pa jobb-tur, betaler din sjeffe. Jeg for min del vil ikke redusere mitt reise-aktivitet pga av 100 NOK's mer per strekning. Dette er ca 10 Euro, og helt aerlig, det er jo litt uaerlig a si at en reise blir avgjort pga av dette belöp. Man kan jo spare pa andre mater... Mindre drikking (av Cola):D

For å si det enkelt: folk må innse at å fly over alt for nesten ingen penger faktisk ikke er en folkerett, ting koster og så enkelt er det. Så spørs det bare om de som sitter på prisingen i de forskjellige selskapene har baller nok til å innse det samme før det er for seint for noen.

-A

SAS er verdt 4,2 milliarder idag! Oppkjøps prisen er vel 20 % høyere! Aksjen går ned til 10kr snart. Da er oppkjøp prisen 1,6 milliarder. Det er konkursprising. 10kr aksjen er mulig vis oljen stiger mer.

SAS er verdt 4,2 milliarder idag! Oppkjøps prisen er vel 20 % høyere! Aksjen går ned til 10kr snart. Da er oppkjøp prisen 1,6 milliarder. Det er konkursprising. 10kr aksjen er mulig vis oljen stiger mer.

aksjekursen i dag reflekterer på ingen måte verdiene som faktisk er i selskapet!

Ingen tvil om at begge selskaper sliter tungt nå, men jeg er mest spent på DY´s nærmeste fremtid. Begge selskaper må øke billettprisene om ikke så lenge, men jeg tror først og fremst at DY sine kunder er mest følsomme for økning. Er vel ingen tvil om at DY til dels har skapt seg et eget segment med reisende som normalt ikke ville reist hvis det var dyrere. Hvor stor prisstigning disse tolererer gjenstår å se.

Heisann. Opptil flere som ønsker å "gi meg" 1000 kroner om Dy fremmdeles flyr 31 .12 2008 !! La oss ta opp denne tråden igjen i romjulen og se hva som har skjedd. Jeg er klar til å betale ut penger, men har en VELDIG dårlig følelse om DY, at jeg nok vinner veddemålet:old

Heisann. Opptil flere som ønsker å "gi meg" 1000 kroner om Dy fremmdeles flyr 31 .12 2008 !! La oss ta opp denne tråden igjen i romjulen og se hva som har skjedd. Jeg er klar til å betale ut penger, men har en VELDIG dårlig følelse om DY, at jeg nok vinner veddemålet:old
andre veien.. du mente at NAX var ute av markedet før året er omme. Ellers enig med F35L at NAX vil ha større problemer med høyere priser enn SAS.

Nok en dag får Norwegian-aksjen juling på børsen

Flyselskapet Norwegian (NAS) setter i gang et prosjekt for utrede hvordan selskapet skal spare mer drivstoff, noe som vil føre til færre avganger og trolig lengre flytid. Fredag passerte prisen på Nordsjø-olje 141 dollar fatet.

- Vi setter i gang et prosjekt nå hvor vi ser på hvordan vi kan fly smartere -- det vil blant annet si saktere enn normalt -- og på effektivisering av rutestrukturen, sier informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i Norwegian til Reuters.

http://e24.no/boers-og-finans/article2509934.ece#VG

Velkommen på forumet BudFox!
Vi som jobber i luftfartsbransjen håper det er du som får rett :)

Jeg skulle likt å se hva som gjør at DY ikke varer ut året, annet en en kommentar fra en av våre medlemmer?

Greit at SAS har noen milliarder i bakhånd, men jeg tviler sterkt på at aksjonærene kommer til å sitte stille og se på at reservene forsvinner ut for å dekke lønninger og annen daglig drift. Så det er nok ikke så enkelt som at den med mest i bakhånd holder lengst. Mitt tips er at både DY og Sk fortsatt er her ved nyttår, muligens med litt færre ruter og derfor også noen færre ansatte.

Alt dette er jo rene spekulasjoner og det blir useriøst når det veddes om at DY forsvinner fra markedet. Det finnes absolutt ingen holdepunkter for at det er tilfellet men at noen ønsker det, er en annen sak.

Alt dette er jo rene spekulasjoner og det blir useriøst når det veddes om at DY forsvinner fra markedet. Det finnes absolutt ingen holdepunkter for at det er tilfellet men at noen ønsker det, er en annen sak.

Tja, inte mer oseriöst än alla spekulationer här som rört hur många månader Sterling har kvar...

Back