DY og SK dårligst i Europa

Re: DY og SK dårligst i Europa

Som Spanair??? Sorry I could not resist. :colgate:

Fair comment, men de representerer uansett en verdi, selv om den er vanskelig omsettelig. Men en vanskelig omsettelig verdi er likevel en verdi. DY har faa av disse i forhold til SAS, det var mitt poeng.

Få inn aktive "industrielle" eiere som ikke bare har politiske mål, det var riktig for 60 år siden, men ikke i dag.
Få gjerne på plass incentiv ordinger for alle.

Få inn nye koster

Nye koster feier av og til bedre enn gamle, men ikke alltid. Hva tror du ville vært forskjellig om man ikke hadde hatt Norge, Sverige og Danmark som eiere? Jeg vil kanskje tro at strukturen i selskapet er noe av det som kanskje ville vært anderledes, og vi ville kanskje ikke hatt en norsk, en svensk og en dansk del. Ut over dette så er jeg usikker på hva konsekvensen av "industrielle eiere" ville vært. Staten er ikke alltid en dårlig eier.

@TOS, En eier med et annet focus ville nok ha tatt endel kutt og grep som dagens eierstruktur ikke ser, eller ikke vil se.

@tiemand, "akseptabel kvalitet", er det punktligheten til DY@OSL de siste 4 ukene som legge lista ?

Kommer EN privat eier pa banen i SAS sa blir det blodig og ca 40% av alle ruter pluss en IC hub forsvinner. Strukturen blir langt enklere, fordi de vil bli styrt fra utsiden og ikke selv. I STO HQ kan trolig 80% av alle folk finne seg nye jobber.

De 3 skandinaviske regjeringer ikke selger fordi de ikke vil ha disse kutt i bemanning og rute-strukturen. 1/3 av alle SAS ruter er sett for seg alene ikke profitabelt og flys for a fylle flyene pa 2nd segment.

Alle som skriker her etter private eier krever faktisk at den SAS som vi kjenner den idag blir drept og ny-oppretted, langt mindre i störrelse a la SWISS etter Swissair gikk konk. Og jeg kan undre meg om de virkelig vil ha det :question:

@P.A.
Hvorfor trekker du alltid punkligheten inn? Dette er en statstikk. Og det regnes ganskje irriterende. Pusher du flyet og la det staende pa Apron, sa gjelder det som "avreist". Det kan sta timevis pa bakken, mens det forrader denne statistikk ikke. Sa tror bare den statistik du selv har lagt.

@BU662.1 , Så det værste som kan skje med DY er at SK får ny eier !

@BU662.2, Statistikk er det det er , men forteller noe om leveranse kvalitet, man kan la vær å like det.

Jeg klarer ikke helt din logikk P.A.

Dersom SAS far nye eiere, sa vil det blir mye SAS jobber og ruter som forsvinner. Det har - sett som fakt - ikke mye a gjöre med DY i det heile tatt mens med kravene de nye eierne vil sette. De vil ha avkasting for sitt investering og ikke se at deres penger fordunser. Man kan jo kommme med slike kommentarer som du ga, mens jeg tror det vil vaere svaert liten tröst til de mange ansatte i SAS som mister jobben sin i en scenario "oppkjöp av SAS".

Du definerer kvalitet av produkted bare over en statistikk som en flyplass leverer. Mens kvalitet av tilbud som Tiemand beskriver dette omfatter litt mer enn bare denne ene statistik. Denne statistikk som inneholder forsinkelse ikke inneholder hvor mye av de planlagte flygninger er kansellert. Hva tror du er verre? A komme seg frem for sent eller ikke komme seg frem i det heile tatt? Og a vente i en fly som er pushed back mens ikke tar av er for meg en like forsinkelse som en non-pushed fly. Kommer du med en statistikk som baserer seg pa planlagte vs real take-off times, sa er jeg med deg i referans om kvalitet. Alt annet er talle-tull.

Personlig tror jeg det er litt dumt a kommentere hver innleg av meg med "but DY" selv om jeg faktisk har ikke skrivet om DY i det heile tatt. Mitt forrige innlegg dreide seg om faktum hvor mye man kan stole pa slik en statistikk og hva vil skje med SAS og sine ansatte i fremtia.

Nye koster feier av og til bedre enn gamle, men ikke alltid. Hva tror du ville vært forskjellig om man ikke hadde hatt Norge, Sverige og Danmark som eiere? Jeg vil kanskje tro at strukturen i selskapet er noe av det som kanskje ville vært anderledes, og vi ville kanskje ikke hatt en norsk, en svensk og en dansk del. Ut over dette så er jeg usikker på hva konsekvensen av "industrielle eiere" ville vært. Staten er ikke alltid en dårlig eier.

Hvilke koster som skal feie er vel forsåvidt uinntreresant. Det som er innteresant er hvem (styret,enkelt styremedlem,eiere,VD etc) som egentlig TØR å ta det virkelige oppgjøret med den måten SAS drives på i dag. Hvem tør ta belastingen med å legge ned mesterparten av SAS Danmark ( domestic) og mye av SAS Sverige og ikke minst IC som er et gigantisk pengelsluk. Så må man kutte ruter over en lav sko,alt som smaker av ulønnsomhet må bort(bla MOL,KSU ??). "Blod" vil flyte og mange anstatte vil måtte slutte, men man vil stå igjen med et Sas som ligner mye på DY ( eller andre LCC,ere) og som vil tilby sin kunder LCC vilkår (Fra A-B etc) og betaling for å gå på "do" osv på flyet !!:cry:
Er det den løsningen som man ønsker, så er vi på god vei dit desverre med mindre eierene (les staten) bestemmer seg for noe annet.

Intressant artikel i dag i svenska pressen:

http://www.e24.se/branscher/tjansteforetag/artikel_560419.e24

Från gårdagens kurs som slutade på 30 SEK så har kursen stigit något idag till 30.9 (köp) / 31 (sälj). SAS flyttades igår från börsens lista över "stora företag" till listan över "medelstora företag", anses av börsanalytikerna som en stor prestigeförlust för SAS.

Hvilke koster som skal feie er vel forsåvidt uinntreresant. Det som er innteresant er hvem (styret,enkelt styremedlem,eiere,VD etc) som egentlig TØR å ta det virkelige oppgjøret med den måten SAS drives på i dag. Hvem tør ta belastingen med å legge ned mesterparten av SAS Danmark ( domestic) og mye av SAS Sverige og ikke minst IC som er et gigantisk pengelsluk. Så må man kutte ruter over en lav sko,alt som smaker av ulønnsomhet må bort(bla MOL,KSU ??). "Blod" vil flyte og mange anstatte vil måtte slutte, men man vil stå igjen med et Sas som ligner mye på DY ( eller andre LCC,ere) og som vil tilby sin kunder LCC vilkår (Fra A-B etc) og betaling for å gå på "do" osv på flyet !!:cry:
Er det den løsningen som man ønsker, så er vi på god vei dit desverre med mindre eierene (les staten) bestemmer seg for noe annet.

Staten er ingen god eier å ha i en kommersiell business. De har ikke nok kompetanse, og styrer ofte etter andre mål enn lønnsomhet. De er dessuten alt for trege til å reagere. Moderne business krever raske avgjørelser.

Staten er ingen god eier å ha i en kommersiell business. De har ikke nok kompetanse, og styrer ofte etter andre mål enn lønnsomhet. De er dessuten alt for trege til å reagere. Moderne business krever raske avgjørelser.

Si det til Telenor som har vokst til verdens 7. største mobilselskap i løpet av noen få år - med staten som majoritetseier.... Staten styrer gjennom styremedlemmer som, slik jeg ser det, har nok kompetanse.

Back