DY med "mellomlanding" i London

Basse-HAU

ScanFlyer Gold
DY ifra LPA til HAU måtte lande i London i går pga crewet var gått ut på tid. Det ble overnatting i London, og flyet fortsetter i dag. Blir nesten som for 50 år siden dette :lol:. Om ryktene om at de ble innkvartert på Hilton, så høres dette bra ut, kanskje de fikk tid til en shopping runde på kjøpet?

Det som forundrer meg er at de er påbegynt flygingen, og stopper underveis. Regner med at det eg de-ice utifra annen destinasjon som gjelder for artikkelen.

http://www.h-avis.no/nyheter/matte-lande-i-london-1.6728922

Hadde det ikke vært mulig å få disp for å fortsette til HAU?

Re: DY med "mellom landing" i London

Hviletidbestemmelsene er etterhvert absolutte, ingen snarveier å ta når max er nådd ihht. reglene. Vil tro det var kaoset på Vestlandet i går morges med laaange de-ice køer som bidro.

DY ifra LPA til HAU måtte lande i London i går pga crewet var gått ut på tid. Det ble overnatting i London, og flyet fortsetter i dag. Blir nesten som for 50 år siden dette :lol:. Om ryktene om at de ble innkvartert på Hilton, så høres dette bra ut, kanskje de fikk tid til en shopping runde på kjøpet?

Det som forundrer meg er at de er påbegynt flygingen, og stopper underveis. Regner med at det eg de-ice utifra annen destinasjon som gjelder for artikkelen.

---
Med forbehold om at artikkelen er riktig, og uttalelsene fra firmaet stemmer, så er det bare positivt at DY's personell følger de myndighetspålagte arbeidstidsbestemmelsene.

Så kan man alltids påpeke at planleggingen i utgangspunktet ikke skal være så stram at man ikke tåler en deicing.

Den store forskjellen her på f.eks charteroperatørene Thomas Cook Scandinavia / TUI og DY er at de to førstnevnte alltid på vinteren flyr fra Norge med overnattinger for crew der nede, da man ikke tar sjansen på slike hendelser som dette. Jeg tror både DY og SAS kjører mye turnarounds, men andre vet sikkert mer om dette.

Tally-Ho

Så kan man alltids påpeke at planleggingen i ut

Denne de-iceingen i går inneholdt stengte rullebaner over lengre perioder også, og varte opp mot 2 timer. Dette kan man ikke planlegge faste ruter for. Da er det ingen inntjening igjen.

Skulle de fått utdelt telt og sovepose mener du? :lol:

Då spørs det litt på hvor individet kom ifra når den sko til LPA, de-ice kø på HAU? Jaja, hvis det er to etter hverandre på HAU så kan det gå litt tid... :p

Denne de-iceingen i går inneholdt stengte rullebaner over lengre perioder også, og varte opp mot 2 timer. Dette kan man ikke planlegge faste ruter for. Da er det ingen inntjening igjen.
---
Når jeg sier at noen selskaper nettopp planlegger for dette (og likevel leverer profitabelt), så er jeg implisitt uenig. Det koster helt klart å legge alt crew på nightstop på f.eks Kanariøyene. Men da er det tatt takhøyde for nettopp dette!

Tally-Ho

Det låter mycket märkligt att ett flygbolag baserat i Norge inte tar höjd för avisning i trafikprogrammet. Snö i skandinavien på vintern är ju inget ovanligt direkt.
Se & lär från Novair, Thomas Cook & TuiFlyNordic blir mitt råd till DY.

---
Når jeg sier at noen selskaper nettopp planlegger for dette (og likevel leverer profitabelt), så er jeg implisitt uenig. Det koster helt klart å legge alt crew på nightstop på f.eks Kanariøyene. Men da er det tatt takhøyde for nettopp dette!

Tally-Ho

Joda, du har selvsagt rett, men samtidig også feil. Forskjellen på dere og f.eks. DY, er at dere driver med charter som levevei, mens DY fyller ledig kapasitet til dette, i hovedsak en dag i uken. Dere vil dermed ha oftere flygninger innom Holmene, og har bedre mulighet til å kunne legge opp en fornuftig plan for crew. DY, med en flygning i uken, vil enten måtte sende crew passivt hjem igjen, eller la de ligge en uke. Det er dårlig butikk i en bransje der marginene fra før er svært lave.

DY har langt flere enn én ukentlig fra Kanari til Skandinavia. De kunne derfor laget V- eller W-slinger som hadde bidratt til å unngå slike tighte feller og som derfor ville kunne garantere kvaliteten på produktet: "en feilfri og trygg reise fra LPA til Norge" også i vinterhalvåret. Poenget er at denne kvaliteten koster penger, slik som i alle andre sammenhenger. Og denne ruta er sikkert en av flere hvor det er lagt inn et lavt anbud for å underby Star Tours eget flyselskap. Det er garantert en iskald og økonomisk kalkulering av "risiko" som ligger bak, og selvsagt vil det innimellom slå ut negativt.

Hvem betaler forresten for dette gildet? Er det DY selv så går de vel pent i minus. Er det Star Tour som må dekke dette, så spørs det vel om ikke slike hendelser noteres bak øret til neste gang de skal "shoppe". Tviler på at kundetilfredsheten er særlig høy for de 86 kundene som måtte innom et flyplasshotell etter 3-4 timer i lufta.. ;)

I praksis flyr de en ukentlig avgang fra Norge fra de fleste andre byer enn Oslo. De kan ikke legge opp til en ukes langt opphold for alle flygninger fra KRS, SVG, HAU, BGO, TRD og BOO for å sikre seg den ene dagen i måneden (maks) der dette blir et problem.

Flyet fra Haugesund var nedom på SVG for fuel. Der sto det en liten time. Og det er jo verdifull tid tapt.

Er ikke rullebanen langt nok til en full lastet 738 på HAU ? Siden de også var nedom SVG.
Da visste de allerede at dette lå i grenseland allerede på SVG, og kanskje fått lagt litt om på ting og tang.

I praksis flyr de en ukentlig avgang fra Norge fra de fleste andre byer enn Oslo. De kan ikke legge opp til en ukes langt opphold for alle flygninger fra KRS, SVG, HAU, BGO, TRD og BOO for å sikre seg den ene dagen i måneden (maks) der dette blir et problem.
Det er jo akkurat det de da ikke trenger å gjøre.

Back