DY har faatt sin Boeing customer code

Status
Not open for further replies.
ehh JA! Jeg personlig tror at ruter til Pakistan hadde gått veldig bra. Hadde nok klart å fylle opp en T7 med lavere priser en PK.

Hadde markedet ditt vært så stort så burde man klart å fylle mer enn 2 ukentlige 777ere som man atpåtil deler med CPH......

Vel, han avkreftet jo ikke langdistanse. Fra nettpraten:

Blir uansett spennende å se hva som skjer med DY fremover.

Fra det du siterte forsto jeg intet annet enn at Kjos antydet at en samarbeidspartner, fortrinnsvis en amerikansk en, kunne tilby long-haul.

PK har vel ikke så mye fly og velge mellom.. men jeg skal ikke legge meg så mye i det, sikkert mange grunner til dette. Men forsatt tror jeg DY kunne gjøre et marked her..

Ser det er mange med noe vått i bokser shortsen og sikkel om munnen her inne.
Sykdommen heter "BIG SHINY JET SYNDROME"

:lol: Så lenge man ikke jobber et stykke opp i administrasjonen i flyselskaper er ikke dette noe farlig sykdom. Og den er heller ikke smitterfarlig så lenge man ikke er disponert.

Jeg tror nok Norwegian kunne finne på å kjøpe noen 777, forutsatt at prisene er tilstrekkelig lave. De har vist stor evne til å kaste seg rundt og tilpasse seg tidligere. Får de tillbud om priser på 777 som er i et område de tror de kan tjene på fra OSL, vel da slår de nok til.

Tror nok fint man skulle finne marked til 2, kanskje 3 777 ut fra OSL, men om det er tilstrekkelig stort er jo en annen sak. Mye mer en 3 fly på direkterute fra OSL tror jeg skal bli vanskelig. Kan tenke meg en til USA, og en, kanskje en og en halv, til Asia.

Jeg tror nok Norwegian kunne finne på å kjøpe noen 777, forutsatt at prisene er tilstrekkelig lave. De har vist stor evne til å kaste seg rundt og tilpasse seg tidligere. Får de tillbud om priser på 777 som er i et område de tror de kan tjene på fra OSL, vel da slår de nok til.

Tror nok fint man skulle finne marked til 2, kanskje 3 777 ut fra OSL, men om det er tilstrekkelig stort er jo en annen sak. Mye mer en 3 fly på direkterute fra OSL tror jeg skal bli vanskelig. Kan tenke meg en til USA, og en, kanskje en og en halv, til Asia.

Tenk å kjøre den i slynge slik at den tar BGO-OSL om morran med 280ish fullpris-biznisser, og så OSL-BKK-OSL med masse hvermannsen, før den kjører OSL-BGO på ettermiddagen på returen,igjen full av biz-nisser? Er ikke en uforaktelig kombinasjon?

Regner du 1t over fjellet, 2t turnaround i OSL, 13t til Bangkok og 2t turnaround der, samt 13t hjem så skulle den jo akkurat rekke ettermiddagsrushet på dag 2 av slyngen? ;)

-A

Såvidt jeg har skjønt klager pakistanerne på at PK er overpriced, og mange drar vel også med BA etc - så man skal ikke se bort i fra at DY kan få til noe ned dit - skulle man disponere en passende flyvemaskin.

jepp det stemmer, overpriced og dårlig service i ny og ne.. Problemet er jo at per dags dato er det kun PK som har direkte flyvninger til Pakistan ( fra Europa). Så det er ikke mye å velge mellom for dem som skal ned dit. Ethiad, Gulf, Emirates , turkish er også alternativer men det medfører stor ventetid på de respektive flyplassene og reisen fra norge til pakistan kan dermed for ta nesten 2 døgn.

Hadde markedet ditt vært så stort så burde man klart å fylle mer enn 2 ukentlige 777ere som man atpåtil deler med CPH......

Det er jeg enig i, selv om det nok finnes et potensiale til Pakistan som PIA ikke klarer å ta ut. På den annen side, så er mitt inntrykk av klagene på PIA sine priser først og fremst er et ønske om at PIA skal subsidiere billettene mer.

(Når det er sagt, så tviler jeg ikke på at det lar seg gjøre å drive flyselskap betydelig mer enn effektivt enn PIA. Om det lar seg gjøre å drive det mer ineffektivt, er jeg ikke like sikker på.)

Hva med å fly ESSA-ENGM-USA-ENGM-ESSA og ENGM-ESSA-Østen-ESSA-ENGM? I "gamle dager" fløy jo SAS tilsvarende opplegg med DC-8 FBU-ENBR-USA, er det dumt?

Slik jeg ser det, så blir de jo nødt til å kombinere dette med noen charter-kontrakter for å kunne ha en stor nok flåte. Kanariøyene, Phuket, div karibiske øyer burde vel i så fall være mulige/nødvendige destinasjoner for å få volum. Kanskje Natal kunne være en mulig destinasjon også? Dette kombinert med andre "normale" rutedestinasjoner...

Gøy med spekulasjon! :)

Dette har jeg bare gått og ventet på. Kjos klarer helt sikkert å tjene penger på dette, men 777 er kanskje litt i største laget, en 787 hadde vært perfekt.

Ser en på markedet fra Skandinavia, samt Polen, så er det perfekt timing nå.

I Polen sliter LOT hardt, og ønsker å bli kjøpt opp. LOT er også ett av selskapene der ryktene går om kansellering av 787 og muligens at selskapet trekker seg ut av longhaul helt.

SAS kutter longhaul flåten og det går mye på bekostning av ARN.

PIA er som nevnt en aktør som fint kunne fått litt konkurranse.

I tillegg går det en god del store fly fra Corsair og Thomas Cook ut fra de tre store lufthavnene, men også fra SVG, BGO og GOT.

Jeg vil tro Norwegian kunne etablert flyvninger fra ARN, OSL, CPH til dels også BGO, SVG, TRD og GOT til Bangkok og Phuket. Fra de samme flyplassene kunne det kommet ruter til Karibien, Mexico, Brasil og USA. Markedet er der idag med Charter og til dels SAS ut av CPH.

Tenk å kjøre den i slynge slik at den tar BGO-OSL om morran med 280ish fullpris-biznisser, og så OSL-BKK-OSL med masse hvermannsen, før den kjører OSL-BGO på ettermiddagen på returen,igjen full av biz-nisser? Er ikke en uforaktelig kombinasjon?

Regner du 1t over fjellet, 2t turnaround i OSL, 13t til Bangkok og 2t turnaround der, samt 13t hjem så skulle den jo akkurat rekke ettermiddagsrushet på dag 2 av slyngen? ;)

-A

Ja det er ikke ulikt det Qantas gjør ut av Australia mellom SYD, MEL og BNE.

Det til side, så tror jeg Norwegian mer enn noen annen har meget klart for seg hvor mange fly de eventuelt ville bestille og hvor de skulle brukes.

Glem ikke at også turist trafikken til Norge er enorm, og i liten grad ivaretatt av transport gjennom selskaper med base i Norge. Norwegian har allerede vært flinke med å se potensialet i dette og legger helt sikkert også dette i beregningen for en eventuell anskaffelse av 777 maskiner.

Norge er blandt annet en av de mest besøkte cruise destinasjonene i Europa målt i antall passasjerer og anløp. Vi har også de aller fleste gjestedøgn i hele Skandinavia og det vil ikke være nasjonalisme å si at potensialet for turisme til Norge fortsatt er enorm. Rutene vi ser nå til BGO og TOS er bare starten. Jeg er rimelig overbevist om at denne typen trafikk vil øke voldsomt når turismen igjen innhenter seg.
I dag havner de reisende som oftest opp på CPH eller ARN (noen HEL) og busses eller ferges i haugevis, fremfor å bli flydd direkte inn til Norge.
Dette fordi det etter hva jeg er kjent med, er billigere og lettere enn å sile de reisende ned på mindre maskiner til Norge.
Der våre naboland er perfekte destinasjoner for barnefamilier med godt tilrettelagt tilbud, er Norge en destinasjon som i stor grad tiltrekker seg svært kapital sterke reisende.

Utlenlandske turister utgjør hele 29 millioner overnattingsdægn i Norge i fjor og da er ikke crusie turister med i tallene!

Danmark hadde til gjengjeld ca 23 millioner utenlandske gjestedøgn (2008 Dansk Statistik)
http://www.regioner.dk/Aktuelt/Nyhe... Fortsat negativ vækst for dansk turisme.ashx

Sverige hadde 11 millioner utenlandske gjestedøgn (2006 Visit Sweden)
http://professionals.visitsweden.com/VSTemplates/Article____71633.aspx

SAS begynte så smått i fjor å se hvilket potensial det ligger i dette.
Narita ruten fra CPH regnes i følge dette forumet, for å være SAS sin store pengemaskin på IC. Da gikk den ikke til TOS og BGO fordi de betalte så drit dårlig for å fly direkte til Norge.......

Jeg vil tro Norwegian kunne etablert flyvninger fra ARN, OSL, CPH til dels også BGO, SVG, TRD og GOT til Bangkok og Phuket. Fra de samme flyplassene kunne det kommet ruter til Karibien, Mexico, Brasil og USA. Markedet er der idag med Charter og til dels SAS ut av CPH.

Da skal man holde det som charter. Her er det etablerte turoperatører som allerede er tungt inne i markerdet og DY vil bare tape på å forsøke å konkurrere med disse. Her må man samarbeide.

Noen nevner Pakistan. Etniske markeder er utrolig vanskelige og mange velger PIA ene og alene fordi det står 'Pakistan' på flykroppen. Det er veldig vanskelig for et utenlandsk selskap å etablere seg på Pakistan, og det ser man på den begrensede mengden utenlandske selskaper i Pakistan. PIA har stor lojalitet til tross for klagingen.

Glem ikke at også turist trafikken til Norge er enorm, og i liten grad ivaretatt av transport gjennom selskaper med base i Norge. Norwegian har allerede vært flinke med å se potensialet i dette og legger helt sikkert også dette i beregningen for en eventuell anskaffelse av 777 maskiner.

Men hvor mange av disse kommer fra steder der 777 er (i nærheten) av aktuelt? Riktignok ser vi at SAS har gjort noen stunt med japanske turister, men at slike løsninger skal være aktuelle i stor skala, høres lite sannsynlig ut.

Norwegian har allerede et godt utvalg i ruter som passer for turister i begge retninger. Legg til SAS, BA, KLM, LH og flere andre sine ruter, så er turistmarkedet inn til Norge ganske godt dekket.

Men hvor mange av disse kommer fra steder der 777 er (i nærheten) av aktuelt? Riktignok ser vi at SAS har gjort noen stunt med japanske turister, men at slike løsninger skal være aktuelle i stor skala, høres lite sannsynlig ut.

Norwegian har allerede et godt utvalg i ruter som passer for turister i begge retninger. Legg til SAS, BA, KLM, LH og flere andre sine ruter, så er turistmarkedet inn til Norge ganske godt dekket.

Les hele innlegget, så setter du det nok bedre i sammenheng av hva jeg har skrevet!

Status
Not open for further replies.
Back