DY har faatt sin Boeing customer code

Status
Not open for further replies.
Glem ikke at også turist trafikken til Norge er enorm, og i liten grad ivaretatt av transport gjennom selskaper med base i Norge. Norwegian har allerede vært flinke med å se potensialet i dette og legger helt sikkert også dette i beregningen for en eventuell anskaffelse av 777 maskiner.

-----------------------------

SAS begynte så smått i fjor å se hvilket potensial det ligger i dette.
Narita ruten fra CPH regnes i følge dette forumet, for å være SAS sin store pengemaskin på IC. Da gikk den ikke til TOS og BGO fordi de betalte så drit dårlig for å fly direkte til Norge.......

Hvis du ser på spredningen av trafikken og frekvensene, så tror jeg du er enig med meg i at dette er en dårlig ide. I tillegg er dette veldig sesongetonet i et par korte sommermåneder, og hva gjør du med kapasiteten resten av året?

Skal noe slikt bære seg, må du ha maskinene i lufta 15-16 timer i døgnet - 7 dager i året. Og til slikt trenger man et volum norsk turistnæring engang ikke kan håndtere.

disse ryktene har jo versert før, Kjos er jo litt crazy og nordmenn er jo crazy about Norwegian så det skulle ikke forundre meg om det skjer og går rundt.

Men jeg ser mer for meg at det blir et charter substitutt istedefor rutetrafikk i stor skala, jeg tror det er vanskelig å drive long-haul når man ikke skal drive med networking

Hvis du ser på spredningen av trafikken og frekvensene, så tror jeg du er enig med meg i at dette er en dårlig ide. I tillegg er dette veldig sesongetonet i et par korte sommermåneder, og hva gjør du med kapasiteten resten av året?

Skal noe slikt bære seg, må du ha maskinene i lufta 15-16 timer i døgnet - 7 dager i året. Og til slikt trenger man et volum norsk turistnæring engang ikke kan håndtere.

Seff, ikke solo kjæring det her siktes til, men mulighetene i å benytte denne flyparken til svært mye annet enn å fly til BKK eller Lahore!

Norge er blandt annet en av de mest besøkte cruise destinasjonene i Europa målt i antall passasjerer og anløp.

Men det hjelper lite når vi i prinsippet ikke har en eneste cruisehavn som egner seg som basestopp for cruisebåter. Uten det så klarer ikke noen norske flyplasser tiltrekke seg de store volumene av cruiseturister

Og selv om Norge tiltrekker seg endel turister så er det fortsatt en destinasjon "for spesielt intereserte" ser man bortifra for svensker, dansker og tyskere

Og ikke bare må en slik maskin være i lufta store deler av cøgnet - en bør vel fly på samme destinasjon minst annenhver dag hvis man skal få utnyttet crewet? Å fly en eller to ganger pr. uke til eks. Pakistan bli mye bortkastet liggetid for crew?!

Men det hjelper lite når vi i prinsippet ikke har en eneste cruisehavn som egner seg som basestopp for cruisebåter. Uten det så klarer ikke noen norske flyplasser tiltrekke seg de store volumene av cruiseturister
Tja, nå er vel Bergen allerede snuhavn for mye av turistskiptrafikken på norskekysten, og tar i mot ganske så mye chartertrafikk på sommerhalvåret pga dette. Hvis disse tingene kan kombineres, så vil de jo kunne skaffe seg noe volum der i deler av året.

Ja det er ikke ulikt det Qantas gjør ut av Australia mellom SYD, MEL og BNE.

Det til side, så tror jeg Norwegian mer enn noen annen har meget klart for seg hvor mange fly de eventuelt ville bestille og hvor de skulle brukes.

Glem ikke at også turist trafikken til Norge er enorm, og i liten grad ivaretatt av transport gjennom selskaper med base i Norge. Norwegian har allerede vært flinke med å se potensialet i dette og legger helt sikkert også dette i beregningen for en eventuell anskaffelse av 777 maskiner.

Norge er blandt annet en av de mest besøkte cruise destinasjonene i Europa målt i antall passasjerer og anløp. Vi har også de aller fleste gjestedøgn i hele Skandinavia og det vil ikke være nasjonalisme å si at potensialet for turisme til Norge fortsatt er enorm. Rutene vi ser nå til BGO og TOS er bare starten. Jeg er rimelig overbevist om at denne typen trafikk vil øke voldsomt når turismen igjen innhenter seg.
I dag havner de reisende som oftest opp på CPH eller ARN (noen HEL) og busses eller ferges i haugevis, fremfor å bli flydd direkte inn til Norge.
Dette fordi det etter hva jeg er kjent med, er billigere og lettere enn å sile de reisende ned på mindre maskiner til Norge.
Der våre naboland er perfekte destinasjoner for barnefamilier med godt tilrettelagt tilbud, er Norge en destinasjon som i stor grad tiltrekker seg svært kapital sterke reisende.

Utlenlandske turister utgjør hele 29 millioner overnattingsdægn i Norge i fjor og da er ikke crusie turister med i tallene!

Danmark hadde til gjengjeld ca 23 millioner utenlandske gjestedøgn (2008 Dansk Statistik)
http://www.regioner.dk/Aktuelt/Nyhe... Fortsat negativ vækst for dansk turisme.ashx

Sverige hadde 11 millioner utenlandske gjestedøgn (2006 Visit Sweden)
http://professionals.visitsweden.com/VSTemplates/Article____71633.aspx

SAS begynte så smått i fjor å se hvilket potensial det ligger i dette.
Narita ruten fra CPH regnes i følge dette forumet, for å være SAS sin store pengemaskin på IC. Da gikk den ikke til TOS og BGO fordi de betalte så drit dårlig for å fly direkte til Norge.......

Lige et par kommentarer angående ovenstående indlæg - og nej det er ikke et forsøg på at gøre det til endnu en dansk/svensk/norsk IC landskamp.

1) Cruise trafikken i Norge er hovedsageligt baseret på cruises der har udgangspunkt i enten UK eller København. De helt store turn-around havne i Nordeuropa er Dover og København - og til dels Amsterdam og Stockholm. Med andre ord så er det meget begrænset hvad cruise trafikken i Norge skaber af luftfartsbaseret trafik.

2) Antallet af udenlanske overnatningen i sig selv er en ganske dårlig indikator for volumen af flypassagere. For både Danmark, Norge og Sverige udgøres en meget stor del af turistovernatningerne af personer fra nærmarkedet der ikke har taget sig til det pågældende land pr. fly. Det er således svært at sige noget om potentialet i lufttrafikken (og specielt IC) baseret på dette.

Interessant rykte dette her. Vil tro det kunne gå an på de største langdistanse-destinasjonene, som feks HKT og BKK. Se på Air Asia X, startet som et lite low-cost selskap med 737... Nå er det vel det største i Asia med baser både i Malaysia, Indonesia og Thailand.

Nja Bergen, er en stor snuhavn for crusie trafikken. For Oslo foreligger det også større planer og ønsker om å gjøre Oslo mer tilgjengelig som snuhavn for Crusie trafikken.

Og selv om Norge tiltrekker seg endel turister så er det fortsatt en destinasjon "for spesielt intereserte" ser man bortifra for svensker, dansker og tyskere

Hva legger du i "for spesielt intereserte" turister?

Hva gjør avgjørelsen om å besøke Norge fremfor fks Finland eller Sverige det til for spesielt intereserte? Spesielt når antall turister til Norge er på lik linje og høyere enn våre naboland?

Meget spennende rykte dette her må jeg si, men vil de da ha one class i hele flyet HVIS dette blir noe av, eller vil de også ha biz rader foran?

Lige et par kommentarer angående ovenstående indlæg - og nej det er ikke et forsøg på at gøre det til endnu en dansk/svensk/norsk IC landskamp.

1) Cruise trafikken i Norge er hovedsageligt baseret på cruises der har udgangspunkt i enten UK eller København. De helt store turn-around havne i Nordeuropa er Dover og København - og til dels Amsterdam og Stockholm. Med andre ord så er det meget begrænset hvad cruise trafikken i Norge skaber af luftfartsbaseret trafik.

2) Antallet af udenlanske overnatningen i sig selv er en ganske dårlig indikator for volumen af flypassagere. For både Danmark, Norge og Sverige udgøres en meget stor del af turistovernatningerne af personer fra nærmarkedet der ikke har taget sig til det pågældende land pr. fly. Det er således svært at sige noget om potentialet i lufttrafikken (og specielt IC) baseret på dette.

Jo da, det har du nok helt rett i PP og Købehavn har jo vrikelig possisjonert seg som et flott tilrettelagt utgangspunkt for crusie trafikken i Skandinavia.

Husk også at cruise trafikken i Norge ikke er inkludert i tallene jeg presenterte i mitt innlegg. Ca 370.000 reisende besøker Norge hvert år med crusie skip med ofte Norge og fjordene som høydepunktet for seilingen. Svært mange av disse seilingene går kun til Norge og tilbake til utgangspunktet i andre byer utenfor Norge. Følges planene og ønsket om å fange opp disse med avgang fra Norge, snakker vi rent matematisk om 2466 avganger med et fly av 300 seter tur/retur. Det burde få et par tre Boeing 777 maskiner til å svette litt under vingene..... Dette er jo bare et hypotetisk bilde av massen men det illustrerer også etter min mening liten tvil om at potensialet er enormt, spesielt for crusietrafikk som kun skal til Norge.

Ikke overvurder cruisesesongen. Den er kort og flytransport løses stort sett med rutefly og overskuddskapasitet hos flyselskapene. Du kan ikke basere flåteplanlegging på cruise annet enn til Miami/FLL. Det er de eneste stedene du kan få en helårskontrakt.

Da skal man holde det som charter. Her er det etablerte turoperatører som allerede er tungt inne i markerdet og DY vil bare tape på å forsøke å konkurrere med disse. Her må man samarbeide.

LN-MOW, jeg synes det blir feil å si at Norwegian ikke kan delta på dette markedet. Ja langrutene som Thomas Cook idag står for i Norge er rein charter, men Norwegian er kommet mer og mer inn på ruter der charter var enerådene før. Seinest med storsatsning på Kanariøyene.

Norwegian er flink til å selge hotell og leiebilpakker i tillegg til flyreisen, nå som folk gjerne ordner reisen selv, ser jeg ingen problemer med at Norwegian flyr deg til Barbados, Cancun, Natal eller Goa. Så fikser du hotellbestillingen på Norwegian.no eller hotels.com selv.

Status
Not open for further replies.
Back