Ja det er ikke ulikt det Qantas gjør ut av Australia mellom SYD, MEL og BNE.
Det til side, så tror jeg Norwegian mer enn noen annen har meget klart for seg hvor mange fly de eventuelt ville bestille og hvor de skulle brukes.
Glem ikke at også turist trafikken til Norge er enorm, og i liten grad ivaretatt av transport gjennom selskaper med base i Norge. Norwegian har allerede vært flinke med å se potensialet i dette og legger helt sikkert også dette i beregningen for en eventuell anskaffelse av 777 maskiner.
Norge er blandt annet en av de mest besøkte cruise destinasjonene i Europa målt i antall passasjerer og anløp. Vi har også de aller fleste gjestedøgn i hele Skandinavia og det vil ikke være nasjonalisme å si at potensialet for turisme til Norge fortsatt er enorm. Rutene vi ser nå til BGO og TOS er bare starten. Jeg er rimelig overbevist om at denne typen trafikk vil øke voldsomt når turismen igjen innhenter seg.
I dag havner de reisende som oftest opp på CPH eller ARN (noen HEL) og busses eller ferges i haugevis, fremfor å bli flydd direkte inn til Norge.
Dette fordi det etter hva jeg er kjent med, er billigere og lettere enn å sile de reisende ned på mindre maskiner til Norge.
Der våre naboland er perfekte destinasjoner for barnefamilier med godt tilrettelagt tilbud, er Norge en destinasjon som i stor grad tiltrekker seg svært kapital sterke reisende.
Utlenlandske turister utgjør hele 29 millioner overnattingsdægn i Norge i fjor og da er ikke crusie turister med i tallene!
Danmark hadde til gjengjeld ca 23 millioner utenlandske gjestedøgn (2008 Dansk Statistik)
http://www.regioner.dk/Aktuelt/Nyhe... Fortsat negativ vækst for dansk turisme.ashx
Sverige hadde 11 millioner utenlandske gjestedøgn (2006 Visit Sweden)
http://professionals.visitsweden.com/VSTemplates/Article____71633.aspx
SAS begynte så smått i fjor å se hvilket potensial det ligger i dette.
Narita ruten fra CPH regnes i følge dette forumet, for å være SAS sin store pengemaskin på IC. Da gikk den ikke til TOS og BGO fordi de betalte så drit dårlig for å fly direkte til Norge.......