DY har faatt sin Boeing customer code

Status
Not open for further replies.
Nå har vel charterselskapene nettopp kuttet Natal pga dårlig belegg, og Barbados, Cancun eller Goa er heller neppe store nok til å flylle en 777 fra Oslo. Thailand, derimot..

Hvorfor er det usannsynelig med B777 til Norwegian? Jeg har trodd på det lenge - kommer alt for mye mellom linjene fra enkelte her på forumet...

LN-MOW, jeg synes det blir feil å si at Norwegian ikke kan delta på dette markedet. Ja langrutene som Thomas Cook idag står for i Norge er rein charter, men Norwegian er kommet mer og mer inn på ruter der charter var enerådene før. Seinest med storsatsning på Kanariøyene.

Norwegian er flink til å selge hotell og leiebilpakker i tillegg til flyreisen, nå som folk gjerne ordner reisen selv, ser jeg ingen problemer med at Norwegian flyr deg til Barbados, Cancun, Natal eller Goa. Så fikser du hotellbestillingen på Norwegian.no eller hotels.com selv.

Du snakker om 400+ seter per flight ..... glem ikke det. Hvor finner du slikt volum? Ikke ved egensalg. Aldri i livet.

Tenker man på innsiden av boksen, eller på utsiden, når det hevdes at volum ikke finnes til å fylle T7?

Jo da, det har du nok helt rett i PP og Købehavn har jo vrikelig possisjonert seg som et flott tilrettelagt utgangspunkt for crusie trafikken i Skandinavia.

Husk også at cruise trafikken i Norge ikke er inkludert i tallene jeg presenterte i mitt innlegg. Ca 370.000 reisende besøker Norge hvert år med crusie skip med ofte Norge og fjordene som høydepunktet for seilingen. Svært mange av disse seilingene går kun til Norge og tilbake til utgangspunktet i andre byer utenfor Norge. Følges planene og ønsket om å fange opp disse med avgang fra Norge, snakker vi rent matematisk om 2466 avganger med et fly av 300 seter tur/retur. Det burde få et par tre Boeing 777 maskiner til å svette litt under vingene..... Dette er jo bare et hypotetisk bilde av massen men det illustrerer også etter min mening liten tvil om at potensialet er enormt, spesielt for crusietrafikk som kun skal til Norge.

Lad mig påminde om at cruise sæsonen i Norden er relativ kort og varer fra midt maj til midt september. Det er således en ganske kort periode af året hvor cruise trafikken bidrager til øgede volumer.

Husk desuden på at passagerne på et cruise ofte kommer fra rigtig mange forskellige destinationer, hvilket gør at det ofte for cruise rederierne er mere interessant at skrive aftaler med de store nationale selskaber fremfor deciderede charter kontrakter - SAS flyver f.eks. rigtig rigtig mange af de. ca. 200.000 krydstogtgæster (ud af ca. 600.000 i alt) der starter eller slutter deres cruise i København.

Så selv om Norge/Oslo skulle få en bid af denne kage, så er der tale om volumer som på ingen måde er relevante i forhold til Norwegian og T7. Og så forresten held og lykke til Oslo havn med dette cruise projekt - de er kun ca. 10 år bagud i forhold til Københavns Havn og Stockholms havn.

Tenker man på innsiden av boksen, eller på utsiden, når det hevdes at volum ikke finnes til å fylle T7?

Tenker ikke på boks i det hele tatt. Jeg tenker markedsgrunnlag. Hvis du leser hva jeg skriver så skriver jeg hvordan jeg tror Norwegian KAN fylle maskinene. Det er ikke slik at paxen kommer av seg selv - det er nok selskaper som har gått til den store flyplassen i Himmelen ved å tenke slik.

Det hadde vært fantastisk morsomt å se dette skje, men det vil måtte skje med en kombinasjon av skaping av nye markeder og overtagelse av gamle. Å tro at man kan skape nok ny trafikk til å holde en flåte på 4-5 777'er lønnsomme er beyond utopisk. Disse maskinene må fly kontinuerlig hele året, de må være fulle og ikke ha crew spredd rundt halve verden på 3-4 dagers stopp.

Ikke overvurder cruisesesongen. Den er kort og flytransport løses stort sett med rutefly og overskuddskapasitet hos flyselskapene. Du kan ikke basere flåteplanlegging på cruise annet enn til Miami/FLL. Det er de eneste stedene du kan få en helårskontrakt.

Men det er det heller ikke snakk om. Det hele bunner ut i at mulighetene er mange og at maredet ikke Nødvendig vis ligger hos sol sulte nordmenn om vinteren. Det er store markeder i begge ender.

De reisende du refererer til ovenfor er allerede i dag reisende som sjeldent flyr til Norge for utreise til crusie i Norge.

Forvirret? hehe ikke jeg:p

T7 skal vel ikke fly OSL - destinasjon annenhver dag heller? Hvis det skal funke må T7ene opperere fra ARN, OSL og CPH annenhver dag mtp crewet, er jo overhodet ikke noe vits å ha et crew sittende nede i eks. Pakistan 4-5dager å vente. Men hvis flytiden til Pakistan er under 7timer, er det nødvendig å bytte crew? Virker for meg som bor på GC og flyr LPA-OSL at de benytter samme crewet som kom fra OSL, noen som vet noe om dette?

Man kan vel ikke ha planlagt tjenestedag på mer enn 14 timer, hvis jeg husker rett. Kanariholmene er ihvertfall akkurat på grensen for B737, og jeg vil tro at det ikke vil gå med 777 pga at man trenger lenger snutid.
Det kan vel noen av de flyvende bekrefte/avkrefte.

T7 skal vel ikke fly OSL - destinasjon annenhver dag heller? Hvis det skal funke må T7ene opperere fra ARN, OSL og CPH annenhver dag mtp crewet, er jo overhodet ikke noe vits å ha et crew sittende nede i eks. Pakistan 4-5dager å vente. Men hvis flytiden til Pakistan er under 7timer, er det nødvendig å bytte crew? Virker for meg som bor på GC og flyr LPA-OSL at de benytter samme crewet som kom fra OSL, noen som vet noe om dette?

Jeg har hørt noen rykter fra CC i DY om noen fem-dagersstopp i DXB allerede...

Om vi får se T7 i flåten og noen ruter vi har lyst på, så er vel resten opp til dem å bestemme hvordan det hele skal løses:)

Har alle her glemt av at det er ingen lavprisselskaper uten medlemskap i allianser eller extensive codeshare og flightsamarbeide som har lyktes langt? Rutefly til USA/Nordamerika? Markedsfoere seg i USA og fylle flyet med folket som skal andre veien? Glem det. Mange har proevd det allerede (og i MYE bedre tider enn naa og med MYE mer cash enn det DY har og det har gaatt aat skogen med et kjempesmell) Rutefly til oesten i konkurranse med bl.a. Thai??

Det eneste jeg kan ha litt tro paa er majoriteten er solgt via charter og DY selger noen plasser selv, men med 777 med plass til 400 seter i kjipklasse fra Oslo er Science fiction. det klarer ikke Continental en gang med Star medlemskap. Dreamliner er realistisk for CO paa OSL naar de endelig faar denne i trafikk, men Amerika eller annet enn tunge feriedesitnasjoner med tung vekt paa charter er ett elendig trekk for DY. Da mister de fokuset og det er slik man feiler naar man har lite penger i banken

Jeg har hørt noen rykter fra CC i DY om noen fem-dagersstopp i DXB allerede...

Nej, men därimot 72hr på plats vilket betyder att du är där alla dina 5 arbetsdagar. Om vissa CC tycker det är 5 dagars stopp får de rannsaka sina räknekunskaper...

Det är vårat längsta stopp i DXB.

Första posten avklarad!

Status
Not open for further replies.
Back