DY har faatt sin Boeing customer code

Status
Not open for further replies.
Naar LN-DYA og -DYB blir levert senere i aar, vil de baere betegnelsen 737-8FZ. Det hviskes ogsaa fra Boeing-land at selskapet vurderer et mindre antall 777-200 som Boeing proever aa bli kvitt .... :wow:

Bare for ordens skyld: Betyr dette at Norwegian har fått FZ som kode, eller at d første flyene blir levert med Babcock og Brown sin kode og at Norwegian får en annen kode?
 
Man kan vel ikke ha planlagt tjenestedag på mer enn 14 timer, hvis jeg husker rett. Kanariholmene er ihvertfall akkurat på grensen for B737, og jeg vil tro at det ikke vil gå med 777 pga at man trenger lenger snutid.
Det kan vel noen av de flyvende bekrefte/avkrefte.

Det Stemmer ja!
Man kan max jobbe 14 timer strekk, pluss Check Out. Flytiden til LPA er vel ca 5-6 timer, så det er fremdeles en teoretisk mulighet for at det akkurat kan gå med en T7;)
 
Lad mig påminde om at cruise sæsonen i Norden er relativ kort og varer fra midt maj til midt september.

Til opplysning har den norske cruisesesongen allerede startet.

Og så forresten held og lykke til Oslo havn med dette cruise projekt - de er kun ca. 10 år bagud i forhold til Københavns Havn og Stockholms havn.

Det er mulig Oslo gjør det. Det endrer likevel ikke på at Danmark er en cruiselilleputt sammenlignet med Norge.
 
Men hele CPH og er bygget opp og tilpasset cruise-trafikken, f.eks. med den hangar-hallen for cruiseinnsjekk viser de jo at de har både evne og vilje til å få til noe for cruisepax.

Nej, men därimot 72hr på plats vilket betyder att du är där alla dina 5 arbetsdagar. Om vissa CC tycker det är 5 dagars stopp får de rannsaka sina räknekunskaper...
Det kan godt være, så får vi la "fem dager" stå på min kappe.
 
Det er mulig Oslo gjør det. Det endrer likevel ikke på at Danmark er en cruiselilleputt sammenlignet med Norge.

Ikke når det kommer til antall på-/avstigende passasjerer, dvs det som danner et grunnlag for flytrafikken inn til landet. Der er Danmark mye større, selv om selve båtene oppholder seg mer i Norge

...og selv om cruisesesongen formelt har startet så er det kun på sommeren man har de store volumene. Utepilsesongen har startet den også, men det er fremdeles ikke spesielt fullt på Aker Brygge ennå:rolleyes:
 
Ikke når det kommer til antall på-/avstigende passasjerer, dvs det som danner et grunnlag for flytrafikken inn til landet. Der er Danmark mye større, selv om selve båtene oppholder seg mer i Norge

Men siden (satt på spissen) ingen av disse har noen interesse for å se København likevel, men derimot Norge, kan en jo raskt gjøre seg noen tanker. Bergen skal heller ikke undervurderes som snuhavn. Terminalfasiliteter har man også. Ulempen vi har er at ved å starte cruiset utenfor Norge, kan man selge tax-free-varer ombord.
 
Bortsett fra at København klarer å tiltrekke seg langt flere turister enn Bergen (og Oslo).
Og terminalfasilitetene i både Bergen og Oslo er for små og dårlige iforhold til f.eks København, som har satset sterkt på cruisetrafikk og bygget opp en infrastruktur i forhold til dette

Bergen tiltrekker selvsagt endel turister og byen har sine sider, men det er ikke å komme fra at både flyplassen og infrastrukturen der stinker big time.


Men for å spore tråden tilbake på sporet, så vil det være økonomisk selvmord for Norwegian og basere seg noe særlig på cruiseturister. Disse må man heller få til å benytte seg av eksisterende kapasitet, da det kun er MIA/FLL som har store nok cruisevolumer til at man kan gjøre noe slikt.
 
Last edited:
Bare for ordens skyld: Betyr dette at Norwegian har fått FZ som kode, eller at d første flyene blir levert med Babcock og Brown sin kode og at Norwegian får en annen kode?

Jeg har funnet ut av det, og de to vil få betegnelsen 737-8JP.

LN-DYA er c/n 39162 og er planlagt levert i august
LN-DYB er c/n 39163 og er planlagt levert i oktober
 
Hehe, vad många önskedrömmar denna tråden innehåller.

Norden är ingen stor marknad med sina 24 miljoner invånare och det finns redan två stora aktörer som har den som sin hemmamarknad. Det är nog bara i Utopia som Norwegian flyger runt med 777.
 
Hehe, vad många önskedrömmar denna tråden innehåller.

Norden är ingen stor marknad med sina 24 miljoner invånare och det finns redan två stora aktörer som har den som sin hemmamarknad. Det är nog bara i Utopia som Norwegian flyger runt med 777.

Det kan være hvor mye drømmer man vil, men vi var lei av å snakke om SK sine IC-planer fra OSL hver annen måned. Fra nå av der DY sine IC-planer fra OSL vi skal snakke om annen hver måned! ;)

-A
 
Quote:
Norden är ingen stor marknad med sina 24 miljoner invånare

I guess someone forgot to tell Emirates, Singapore Airlines, Cathay Pacific, and
you can throw in Qatar Airways as well. All of these legacy carriers have less than 24 mill. living i their home markets in total. Sounds like the former "visionary" CEO of SAS, Jørgen
Lindegaard "det er sgu ikke et marked, vi er for lille." It´s best to know your limitations and don`t create anything.NOT
 
Quote:
Norden är ingen stor marknad med sina 24 miljoner invånare

I guess someone forgot to tell Emirates, Singapore Airlines, Cathay Pacific, and
you can throw in Qatar Airways as well. All of these legacy carriers have less than 24 mill. living i their home markets in total. Sounds like the former "visionary" CEO of SAS, Jørgen
Lindegaard "det er sgu ikke et marked, vi er for lille." It´s best to know your limitations and don`t create anything.NOT

Forskjellen er:

a) SQ og CX holder til i folkerike områder og har ruter ut alle veier, boktavelig, pluss begge ligger i løypen for ymse kenguru-ruter.

b) EK, QR og de andre i sandkassen tjener sine penger på å være et strategisk transit-punkt mellom flere verdensdeler.

DY er i et hjørne, de har ingen interessante, store destinasjoner nordover, vestover og tildelt østover, det meste ligger mellom syd-vest og syd-øst med noen mindre unntak om man ser utenfor lokamarkedet i Skandinavia. Da får man tenke nytt. Som tråden viser, mangen har tro på at det burde være liv laget for noe slikt, tiden får vise.

-A
 
synes vi går litt off det opprinnelige topic her.
Takk til MOW som klarte å snuse opp at JP er customer-coden til Norwegian.
Kvalitetsinformasjon fra ATL! Grazias!
 
synes vi går litt off det opprinnelige topic her.
Takk til MOW som klarte å snuse opp at JP er customer-coden til Norwegian.
Kvalitetsinformasjon fra ATL! Grazias!

Ja, du vet at Knowledge is always superior to speculation ;);)
 
LN-DYA er c/n 39162 og er planlagt levert i august
LN-DYB er c/n 39163 og er planlagt levert i oktober
Det var merkelig med 2 serienr, etter hverandre, med leveringstidsforskjell på over 1 måned... Vet du hvorfor det er slik?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top