• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY fly med feil i transponderen

Lennart

ScanFlyer Rusty
Er det noen her inne som har nytte av denne transponderen blir justert riktig ? Eller noen som kan justere`?
LN-KHC har feil
Er også flere DY med feil, kan poste reg'er hvis ønskelig :nor
 
Noen her inne er imot det som blir sagt, og det som naboen gjør på i fritiden
mens andre er imot å fortelle andre hvem en er
Sånn er det bare
 
Last edited:
Feilen er at de viser feil posisjon. Viser på radaren at de lander uten flyplass-området :p:lol:
LN-KKV er også på jordet
 
Last edited:
Har litt vanskelig for å forstå at det er noe feil med transponderen. Vet ikke hva slags utstyr dere bruker, men genrelt så er det en PSR og SSR på hver flyplass. Der SSR interrogerer flyets transonder, transponderen svarer, men den sender aldri noen posisjons informasjon utenom høyde ( mode-c og mode-s, men mode-s brukes i forbindelse med TCAS)

PSR brukes til å avgjøre flyets posisjon, og systemet har ikke noe med transponderen på flyet å gjøre.
 
Der SSR interrogerer flyets transonder, transponderen svarer, men den sender aldri noen posisjons informasjon utenom høyde ( mode-c og mode-s, men mode-s brukes i forbindelse med TCAS)

PSR brukes til å avgjøre flyets posisjon, og systemet har ikke noe med transponderen på flyet å gjøre.

Pisspreik!

SSR brukes i 99% av tilfellene til å beregne flyet posisjon for bruk av ATC, ikke ved at flyet sender en posisjon, men at SSR (Eller MSSR som er versjonen som blir mer og mer vanlig) regner ut posisjon på flyet ved å måle tiden det går mellom interregation fra radar og response fra transponderen, samt hvilken azimuth den ligger på fra radar hodet. (SSR/MSSR er mye samme teknologi som en DME)

PSR er bare i bruk ifm enkelte militære flyplasser, samt de mest trafikkerte flyplassene. (For å kunne avvikle fly med total transponder failure)
Av 10 nye radarer i Norwegian Radar Progamme, er kun 1 PSR, nemlig utskiftningen av Kopparen ved Ørlandet. Sier noe om hvor viktig PSR er.......
2 av installasjonene er MSSR som erstatter en eksisterende PSR/SSR installasjon.




(Bakkeradar bruker pr nå mest PSR, men SSR baserte systemer er på full fart inn)
 
Back
Top