- Dude, where's your winglet?

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Tatt på O'Hare nylig. Sjeldent syn. En manglende winglet på 340 er tydeligvis ikke mer alvorlig at de kan fortsette turen, men antar at det litt begrensninger?

18815450_10211781253423241_431803679166696660_o.jpg

De ser vel på kostnaden av å ta ut en maskin av flåten for uplanlagt vedlikehold med alt det kan innebære i worst-case, som større enn å holde maskinen i lufta med et økt fuelforbruk.

Det er ikke farlig og fullt lovlig å fly uten winglet, så det blir nok gjort ved neste vedlikeholdsrunde der den skal stå litt.

Et spørgsmål fra den uvidende:

Hvordan "forsvandt" den? Under flyvning? Bør den slags ikke undersøges i så fald?

Det gir jo ikke akkurat et veldig bra inntrykk, å fly rundt på denne måten. Det blir litt som han slitne fyren som ikke orker å fixe den litt slitne bilen sin, og kjører rundt i en haug av en bil. Hjelper ikke å vaske flyet av og til når det mangler en del av vingen :drunk:

Er vel ikke bare bare å ta en maskin ut til service i høysesongen. Back up maskinen RKP er vel også jevnlig i bruk nå.

Ja måske, men de fleste passagerer har vel begrænset interesse og viden om fly og vil bare gerne frem til destinationen. SAS har nok vurderet at det er for dyrt og besværligt at tage flyet ud af drift for at montere ny WL når det kan flyve fint uden.

SAS flyr jo mye gammelt og skittent utstyr så den passer vel i så måte inn i flåten...

Sent fra min MIX via Tapatalk

Og hvor mange passasjerer legger merke til forskjellen på vingen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Og hvor mange passasjerer legger merke til forskjellen på vingen?

Sent from my iPhone using Tapatalk
En god del vil jeg tro.
Dette blir som å kjøre med Diesel lekasje fra Dieseltanken på bilen. Ja du kan kjøre med det, men det koster penger, i tilegg til at bilen blir møkkete bak. Og reparasjonen koster like mye enten den utføres snarlig eller etter et halvt år.
Hvor lang tid tar det å montere på ny Winglett? Det bør jo gå på rundt et døgn. Eller kjører SAS sine maskiner så hardt at de ikke har et døgn å avse? I såfall er det rett og slett skremmende om SAS. når de har reservemaskinen i bruk pga planlagt vedlikehold, ikke har noe tid å avse på de resterende.

En god del vil jeg tro.
Dette blir som å kjøre med Diesel lekasje fra Dieseltanken på bilen. Ja du kan kjøre med det, men det koster penger, i tilegg til at bilen blir møkkete bak. Og reparasjonen koster like mye enten den utføres snarlig eller etter et halvt år.
Hvor lang tid tar det å montere på ny Winglett? Det bør jo gå på rundt et døgn. Eller kjører SAS sine maskiner så hardt at de ikke har et døgn å avse? I såfall er det rett og slett skremmende om SAS. når de har reservemaskinen i bruk pga planlagt vedlikehold, ikke har noe tid å avse på de resterende.

Det er nok ikke lagervare, og den må males også. Litt avhengig av hvor stort skadestedet er, kan det være at reperasjonenen er litt mer kompolisert enn det ser ut som ved første øyekast. Man må også få 'time' ved sertifisert verksted. Deter ikke sikkert at de kan gjøre det i CPH.

Hade det vært så enkelt som du påstår, hadde det vært gjort for lenge siden.

En god del vil jeg tro.

Ja, SAS ved nok ikke noget om hvor lang tid det tager og hvor meget det koster...

Jeg kan heller ikke se hvorfor det er skræmmende at de ikke lige har en ekstra maskine til omkring 1 mia kr stående i reserve. I øvrigt kan jeg ikke se problemet.. flyet er lige sikkert at flyve med winglet eller ej. personligt vil jeg hellere flyve med den pågældende SAS a340 end et indlejet fly fra et eller andet tilfældigt flyselskab.

Winglet på A340 har forskjellig innfesting og må produseres til dette individet. Denne må produseres på bestilling og det er ikke i noe selskaps interesse å ikke utføre reparasjon så raskt som praktisk mulig da den reduserer fuelforbruket.
Har ingen funksjon bortsett fra dette og utseendet på maskinen så en kan sånn sett velge å fly uten disse, men det øker utgiften til drivstoff.

Last edited:
Dette er egentlig ganske uproblematisk fra et sikkerhetsperspektiv. Jeg ville ikke sammenliknet det med en drivstofflekkasje på en bil, men mer som å kjøre rundt med en tom skiboks på taket. Litt ekstra drag. ;-)

Flyet er sertifisert for dette. Jeg kjenner ikke til 330/340, men på en 747-400 gir en manglende winglet ca. 10 tonn penalty på take-off performance og 2,5% økt drivstofforbruk.

Back