Dubaitråden

Re: Dubaitråden

Noen som har erfaring med dagstur til Oman, feks nord på halvøya? Enkelt å komme ut/inn fra og til begge land for oss nordmenn? Verdt turen over, om så var bare for å krysse av et nytt land på lista over land man har besøkt ?

Det går helt greit - du trenger pass samt bevis på at bilen har forsikring som dekker i Oman.

Fant det ikke i tråden her selv om jeg sikkert har oversett det. Hvor mye alcohol kan jeg ha med? Er det fire liter vin og øl I tillegg?

Noen som har vært oppe på 148. etasje i Burj Khalifa siden de åpnet en ny etasje for almuen i høst? Og er det noen måter å komme seg opp dit for mindre enn 500 EAD?

Fant det ikke i tråden her selv om jeg sikkert har oversett det. Hvor mye alcohol kan jeg ha med? Er det fire liter vin og øl I tillegg?

Om man skal være der litt så er Dubai et av de stedene man bør fylle kvote på inngående reise. Alkohol i hotellbarene holder det man kaller norske priser. Ser allerede ut som du har fått svar på spørsmålet ditt. Du slipper heldigvis å bære alt fra Norge, de har naturligvis en ankomst taxfree på flyplassen.

Hei.

Planlegger/vurderer en tur til emiratene i september med en CT billett.

1. Har vært i Dubai 2 ganger før så vurderer Abu Dhabi mesteparten ca 50 % av oppholdet. Noen som kan gi meg litt input på Abu? Vet de er litt strengere der iht vestlige ting, men er det en del å finne på der også? Tenker på ørken safari osv osv.

2. Har en liten drøm å leie bil her nede og kjøre mellom noen av de mer liberale emiratene, evt andre naboland. Noen som har erfaring med det å kjøre bil der nede i ørkenen? Bilen blir isåfall en bil i øvre klasse med en italiensk okse eller hest på panseret. :D

Tips mottas med takk!

Hei.

Planlegger/vurderer en tur til emiratene i september med en CT billett.

1. Har vært i Dubai 2 ganger før så vurderer Abu Dhabi mesteparten ca 50 % av oppholdet. Noen som kan gi meg litt input på Abu? Vet de er litt strengere der iht vestlige ting, men er det en del å finne på der også? Tenker på ørken safari osv osv.

2. Har en liten drøm å leie bil her nede og kjøre mellom noen av de mer liberale emiratene, evt andre naboland. Noen som har erfaring med det å kjøre bil der nede i ørkenen? Bilen blir isåfall en bil i øvre klasse med en italiensk okse eller hest på panseret. :D

Tips mottas med takk!

2. Kan anbefale VIP-Luxury (http://vip-luxury.com) for billeie. Det er få som slår dem på pris. Gallardo fra 3500 AED per dag. 458 Italia kostet 5000 AED per døgn for 3 år siden - helt sikkert rimeligere i dag. Lamboen hadde fri km + forsikringer inkludert. De kjører kampanje på slikt iblant :)

Så er det bare å ta raka vegen ut i ørkenen! Sheikh Zayed Road har jo speedcam for hver km, så ikke så mye å hente der :D

Er ikke billeie i land som har ordning med blodpenger bare for spesielt interesserte... eller spesielt uopplyste?

Familien tar nok en tur til vårt nye "Gran Canaria" i mars. Kona insisterer på at hun skal opp i Burj Kalifa denne turen. Noen som vet om baren/loungen tillater barn til lunsj? Regner med at det er spiseplikt. Restaurantdelen er uaktuell.

Jeg ser det skal åpne en ny zoo i Dubai i løpet av året, men har ikke funnet noen åpningsdato. Er det noen som vet når det blir?

Har for øvrig booking rom på bade Le Meridien al-Aqua og St Regist Saydat Island. Det er siste mulighet til å prøve St Regis før det blir for dyrt på SPG-poeng, men det hadde vært gøy å komme hjem å kunne fortelle at barna har badet i det indiske hav (Fujairah). Le Meridien hadde til og med en al-incluse løsning som inkluderte både mat og drikke. Er det noe å gjøre der. Vet landskapet er litt anderledes med fjell etc.

Har ikke proevd leiebil selv, men om du blir aa leie, husk paa at det er mange fartskameraer, og om du kjoerer over 200 blir bilen konfiskert i x antall maaneder og du maa nok betale leie for hele perioden...
Kan anbefale da om mulig aa ta turen opp mot Khasab i Musendam i Oman (nord for Dubai), da de har flotteste vegen aa kjoere paa i regionen, ca 40 kilometer eller saa med skikkelig coastal highway. Om du maa holde deg innenfor UAE saa dra enten innover i oerkenen mot Liwa da det er lite trafikk og fotobokser der, eller ta 'Sharjah-Kalba road', der har du et par rettstrekninger som er ca 20-25 kilometer lange, foer du kommer til fjellene med ordentlige bakker og svinger slik at du kan faa lekt deg litt:)

Blodpenger er vanligvis dekket i forsikringen til bil her, saa ikke noe aa bekymre seg for.

Abu Dhabi er like 'vestlig' som Dubai, litt mindre expats her, men man kan stort sett gjoere som man vil likevel, oerkensafari er tilgjengelig, ellers av turistattraksjoner er det vel gull-kaffe paa Emirates Palace Hotel, besoek til Grand Mosque og Ferrari World, samt lunch i toppen av Etihad towers som er 'vanlige' destinasjoner. Skal du paa shopping er Yas Mall det beste, etterfulgt av Dalma Mall og Al Wahda mall.

Den offenlige stranden i byen er utmerket, man kan leie solseng og parasoll for en femtilapp eller saa. Ellers har St. Regis peneste stranden i Emiratet.

Reiser du med barn kan ogsaa Yas Waterworld anbefales.

At.mosphere (baren i Burj Khalifa) har spisepliktpaa 350 dirham pr person for lunch og 500 for middag. Synes selv det ikke er verdt det, er det for aa se paa utsikten er det bedre aa ta en tur til 'The Top' som ogsaa er 2 etasjer hoeyere enn At.mosphere restauranten, og bestiller du billett paa nett slipper du unna med 100-150 dirham pr person.

er lite aa finne paa paa Al Aqqah, er bare et omraade med 4-5 hoteller og lite annet, saa bading og avslapping er en god plan. Du kommer nok til aa spise alle maaltider paa hotellet, saa all-inclusive er nok en god plan om det ikke koster mye.

Kjoerer du litt soerover langs kysten kommer du til 'Snoopy Island', utmerket sted for bading og snorkling, er mye liv i havet der, og ofte kan du se smaa-hai kommer forbi, anbefales!

Litt lengere soer igjen har du Khor Fakkan, en koselig liten havneby som har en flott strandpromenade for en spasertur paa kvelstid, og flere hyggelige restauranter. Merk dog at KhorFakkan tilhoerer Sharjah, saa er alkohol-fritt der, og litt mere konservativt enn resten av oest-kysten.

Kjenner ikke til Zoo i Dubai, men er et greitt et ikke saa langt fra St. Regis i Abu Dhabi som heter Emirates Park Zoo, har det meste avdyr, inkludert hvite loever, vanlige loever og tigre, elefant, giraff, bjoern og krokodille, samt mere. Utmerket sted med barn for en 2-3 timer paa ettermiddagen.

Spiller det noen rolle? Hva er formålet med kommentaren?
Det var vel bare en litt krass måte å advare mot konsekvensene av en bilulykke der.

I utgangspunktet kan de etterlatte med loven i hånd kreve henrettelse av den som forårsaker ulykken, men som regel blir man enige om en økonomisk løsning..

I utgangspunktet kan de etterlatte med loven i hånd kreve henrettelse av den som forårsaker ulykken, men som regel blir man enige om en økonomisk løsning..

Ojda - dette var helt nytt for meg og noe jeg skal videreformidle til mine venner og kollegaer her nede.

Skal fly DXB-OSL 07.15. På DXB kan vi kvitte oss med bagasjen kvelden før avgang. Vi skal bo på Le Meridien rett ved flyplassen. Noen som har erfaring med hvor lang tid en broker fra en forlater check in til en er ved gate på T3 rundt avgangstiden til OSL?

På natten er det jo håpløst, men da vi skulle ha en avgang 08.30 var det det lite mennesker. Dette var riktignok T1.

Har kjøpt meg en tur til Dubai i mai, og lurer på et par ting. Har vært der før, så har fått med meg det meste. Burj khalifa var under bygging forrige gang jeg var der, så en tur opp dit på 17 mai må til. Regner med kl 18 vil være et ok tidspunkt mtp solnedgang?

Ellers så lurer jeg på om det har kommet noen andre " nye" severdigheter der de siste 3-4 årene? Om ikke så blir det nok bare en badedag på aquaventure, Burj khalifa og en tur på Dubai Marina på kvelden. Har egentlig 3 hele dager der, men skal til Abu Dhabi en dag, og vurderer nå sterkt å ta en dagstur til Khasab i Oman den siste dagen. Noen som har vært på det før?

Ellers taes tips til what to do imot med takk! Har sett Dubai Mail, ski Dubai, Mail of the emirates, vært på ørkensafari, vært innom Madinat Jumeirah og gullsouken før. Men andre tips tar jeg gjerne :)

Noen som forøvrig har tatt den 15-min helikopterturen over palmen, Atlantis etc?

Hei

Hadde den turen i 2007, før Burj Khalifa var ferdig, men var likevel imponerende å se opp på toppen av et halvferdig bygg når vi fløy på 1500 fot. Jeg syntes det var en hyggelig opplevelse å se alt fra lufta, fikk mer inntrykk av størrelsen på byen.

Back