Dubaitråden

Re: En dag i Dubai (lang transfer) - er det nok til å få et inntrykk av byen?

Du bør fint rekke de 3 tingene du nevner på 1 dag. Men det kan ofte være ventetid på Burj Khalifa, så forhåndskjøp billett på nettet til et bestemt klokkeslett. Ev. kjøp en VIP-billett så får du prioritet i heiskøer. De ordinære billettene tar deg opp til etasje 124/125. Det er høyt nok... Men det er mulig å komme enda ca 20 etasjer høyere om du betaler en del mer.

Snakket med 2 fastboende kvinner når jeg var der i november, fra hhv Tyskland og Filippinene. De hadde bare godt å si om Dubai, hadde ikke opplevd noen ubehageligheter. Taxi er rimelig og sikkert.

Re: En dag i Dubai (lang transfer) - er det nok til å få et inntrykk av byen?

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å reise til Sør-Afrika før i september/oktober, men nå ser det ut til at jeg kan få til en tur ved påsketider. Jeg har tidligere fløyet med Lufthansa eller en kombinasjon av Lufthansa og South African til Johannesburg via Frankfurt, men på datoene jeg kan reise i år er Emirates via Dubai definitivt billigst.

På hjemturen er det mulig med en 23 timers layover, med ankomst i Dubai lørdag morgen og avgang til Oslo søndag morgen. Ettersom jeg er fascinert av Dubai tenker jeg at det kan være en mulighet til å se litt av byen. Det jeg tenker er å ta inn på et hotell i nærheten av flyplassen og å bruke dagen på en "hop on - hop off" sightseeing buss. Er tre ting jeg tenker å gå av bussen får å se litt mer av: Burj al Arab, Burj Khalifa og kanskje souq'en (markedet). Er det realistisk å rekke på en dag?

Og hvordan er det å være alene som kvinne i Dubai? Har hørt litt varierende ting, så setter pris på tilbakemeldinger. :)

Bare vær obs på at tide på dagen og hvilken dag I uken er svært avgjørende for hva du rekker.. Byen er meget effektiv utenfor rushtrafikken og taxi er ganske billig (anbefaler Uber).

Fredag og lørdag er det normal trafikk, men ukedagene mellom 07-10 og 16-20 kan være skikkelig pyton. (Turer som vanligvis 25 minutter kan ta over to timer)

Har du lyst på litt luksus og liksom-kultur kom deg ned til Souk Madinat – her har du alt selv om det er kun ti år gammelt. Her kan du da sikkert også fa med deg lunch eller middag på noen av verdens beste restauranter.
Vil du ha litt mer autentisk Dubai så ta deg en tur need ved Creeken hvor du har basarer, et par fine små kaffesjapper og du kan leie deg en abra båt for 70 AED hvor du får et lite «cruise».

Re: Dubaitråden

Flyplassen ligger nærme byen. Drosje er veldig billig, så glem buss. På Burj Al Arab må du undersøke om man slipper inn uten reservasjon. Vil anbefale Dubai Mall rett ved Burj Khalifa. Du får god utsikt over området på uteserveringen til TGF Fridays. Souken er ganske ghetto. Ta en drink i skybaren på Emirates Towers i Sheikh Zayed Road. Husker ikke helt hvor det ligger, men Ibn Battuta kan være verd et besøk

Vedr. Souk Madinat (kjøpesenteret er kjipt) hvis du gir båtgutta noen dhs kjører de deg rundt anlegget (egentlig kun for hotellgjester)

Vedr. Souk Madinat (kjøpesenteret er kjipt) hvis du gir båtgutta noen dhs kjører de deg rundt anlegget (egentlig kun for hotellgjester)

Du booker bare bord på for eksempel Tortuga (Mina Salam) men tar taxi til Al Qasr så har du full båttur hele veien (ca 10-15 minutter)

Shoppingsenteret på Souk Madinat er uten tvil det mest interessante og da spesielt for "window shopping". Regner met det blir lite shopping da prisene er minimum det doble av Sør Afrika ;)

Afternoon tea er en fin mulighet til å ta et besøk på Burj Al Arab. Kommer i fire(?) priskategorier avhengig av restaurant/level. Forhåndsbestilles.

Synes Souk Madinat var et slitent skrotsenter jeg. Husker kanskje litt dårlig

Smaken er jo som baken – men da regner jeg med at vi snakker om forskjellige souker. Madinat Jumeirah er blant noe a det villeste de har bygget her nede. De har faktisk klart å kombinere ekstrem luksus med et meget hyggelig område. Og skrot er vel det siste jeg tenker på når vi tusler rundt der – det er vel så high end som det kan få blitt.

http://www.tripadvisor.com/Attracti..._Madinat_Jumeirah-Dubai_Emirate_of_Dubai.html

Noen synspunkter rundt Sofitel Dubai Downtown? Tar noen dager der i slutten av denne uken før det bærer til Mauritius. Første gang i Emiratet og valgte førstnevnte i hovedsak pga. tilsynelatende OK beliggenhet men skader ikke med Accor Platinum heller.

skader ikke med Accor Platinum heller.
Hjelper heller ikke stort. Hadde en rekke opphold hos hotellene som var med i ordningen mens jeg var Accor Platinum, men fikk ikke en eneste oppgradering eller ekstra. Verdiløst bonusprogram.

Hjelper heller ikke stort. Hadde en rekke opphold hos hotellene som var med i ordningen mens jeg var Accor Platinum, men fikk ikke en eneste oppgradering eller ekstra. Verdiløst bonusprogram.

Vel, da er det forskjeller ute å og går. Jeg har hatt Accor Platinum i 4-5 år nå, og har blitt oppgradert stort sett alltid hos Sofitel, Pullman og Novotel. Klarer bare komme på to ganger jeg ikke har blitt oppgradert hos disse kjedene. Mercure har sjelden noe rom å oppgradere til, men har fått noen oppgraderinger der og. Alltid lounge hvis de har. Også fått oppgradert rom til reisefølge på samme bestilling.

Vet ikke helt om Accor var dårligere før (har lest mye negativt), men for meg har det fungert meget bra. Så å kalle det verdiløst basert bare på dine dårlige/uheldige opplevelser er en smule misvisende.

Takk for alle tips og tilbakemeldinger :)

Grunnen til at jeg vurderer å bruke sightseeingbuss er at jeg har vært veldig fornøyd med det i andre storbyer (bl.a. London og Johannesburg). Min er faring er at det er en fin måte å få sett mye på relativt kort tid, samtidig som man får med seg litt historie. Tenkte at når jeg kun har en dag til disposisjon kunne det være en effektiv måte å utforske byen på. Jeg kommer til å være i Dubai en lørdag, så da er forhåpentligvis ikke trafikken en utfordring?

Hvor bør jeg bo? Ettersom flyet til Oslo har avgang kl. 07:15 søndag morgen har jeg i utgangspuktet tenkt på et hotell i nærheten av flyplassen. Budsjettet mitt er maks 2.000 kr.

Er Atlantis the Palm verdt et besøk? Ser veldig spektakulært ut på bilder og en kamerat av meg snakket varmt om Gordon Ramsay restauranten der.

Hvor bør jeg bo? Ettersom flyet til Oslo har avgang kl. 07:15 søndag morgen har jeg i utgangspuktet tenkt på et hotell i nærheten av flyplassen. Budsjettet mitt er maks 2.000 kr.

Da har jeg et utmerket tips til deg.. Rett ved flyplassen ligger det faktisk et Jumeirah Hotel til under 500 AED natten den perioden du er der (helg slutten av september)
Det er selvfølgelig fem stjerners og etter norsk standard er det vel mer eller mindre sinnsykt..

Så kommer det som er unikt (og ikke mange vet) i prisen har du strand acsess til en av verdens beste hoteller (Madinat Jumeriah, Al Qasr Mina Salam) og ikke nok med det kjære kunde – du har fri adgang til Wild Wadi (meget bra badeland – også moro for voksne) Strand aksess er rundt 600 AED og Wild Wadi er vel ca 300 AED så uten tvil en god deal.

Jumeirah Creekside er også sentralt til det meste og på en Lørdag er det noen kroner og noen minutter til de fleste attraksjoner som creeken, Dubai Mall osv.

https://www.jumeirah.com/en/hotels-...kside-hotel/?gclid=COXGu72O_MoCFeUy0wod1mcEzQ

Da har jeg et utmerket tips til deg.. Rett ved flyplassen ligger det faktisk et Jumeirah Hotel til under 500 AED natten den perioden du er der (helg slutten av september)
Det er selvfølgelig fem stjerners og etter norsk standard er det vel mer eller mindre sinnsykt..

Så kommer det som er unikt (og ikke mange vet) i prisen har du strand acsess til en av verdens beste hoteller (Madinat Jumeriah, Al Qasr Mina Salam) og ikke nok med det kjære kunde – du har fri adgang til Wild Wadi (meget bra badeland – også moro for voksne) Strand aksess er rundt 600 AED og Wild Wadi er vel ca 300 AED så uten tvil en god deal.

Jumeirah Creekside er også sentralt til det meste og på en Lørdag er det noen kroner og noen minutter til de fleste attraksjoner som creeken, Dubai Mall osv.

https://www.jumeirah.com/en/hotels-...kside-hotel/?gclid=COXGu72O_MoCFeUy0wod1mcEzQ

Forøvrig med en svært ok bar på taket - gled deg.

https://www.jumeirah.com/en/hotels-resorts/dubai/jumeirah-creekside-hotel/restaurants/cu-ba/

Min er faring er at det er en fin måte å få sett mye på relativt kort tid, samtidig som man får med seg litt historie. Tenkte at når jeg kun har en dag til disposisjon kunne det være en effektiv måte å utforske byen på.

Enig med deg. Det er også min valgte angrepsmåte i en ny by, særlig hvis jeg har lite med tid. Meget effektivt med tanke på severdigheter og noe bakgrunn. Veldig greit med en billett for en hel periode. Ulempen er at man ikke får "kjenne på atmosfæren" i byen i samme grad som å vime rundt på måfå.

Trafikken er ikke noe problem på det tidspunktet du må dra for å rekke flyet ditt og drosje koster nesten ingenting. Uber er også anbefalt av lokalkunskap tidligere i tråden. Velg hotel ut fra hvor du har lyst og budsjett til å bo.

De dansende fontene under burj khalifa bør du få med deg, når du allikevel er der etter en tur opp i khalifen selv. Fontene kun aften?

Takk for tips! :) Jeg kommer til å være i Dubai første lørdagen i april og prisene er mellom 500 og 600 AED lørdag til søndag, så jeg kommer til å booke der. Siden jeg bare skal være der en dag er det begrenset hva jeg rekker, så tror ikke det blir verken strand eller badeland på denne turen.

Baren på taket ser ut til å være et bra sted å avslutte dagen. :)

Enig med deg. Det er også min valgte angrepsmåte i en ny by, særlig hvis jeg har lite med tid. Meget effektivt med tanke på severdigheter og noe bakgrunn. Veldig greit med en billett for en hel periode. Ulempen er at man ikke får "kjenne på atmosfæren" i byen i samme grad som å vime rundt på måfå.

Enig i at man ikke får kjent på atmosfæren i byen når man sitter på en sightseeing buss, men med begrenset tid til rådighet tror jeg at jeg satser på en buss med "hop-on-hop-off" mulighet, da kan jeg jo gå av og bruke litt ekstra tid noen utvalgte steder samtidig som jeg får sett mye av byen. Har vært fornøyd med City Sightseeing i andre byer jeg har vært i og rutene deres ser ut til å dekke det meste jeg har lyst til å få med meg.

Burj Khalifa og fontenen der er definitivt på lista.

Da er det bare å sette seg ned å bestille flybilletter og hotell. Reisefeberen stiger kraftig kjenner jeg! :)

Har aldri opplevd å ikke få oppgradering på Sofitel som Platinum. Over 20 stays de siste 18 månedene og har halvparten av gangene blitt oppgradert fra entry level-rom til suiter. Også Pullman og MGallery-besøk har innfridd med statusen. Hadde hørt mye negativt om fordelsprogrammet i forkant, men har hatt mer glede av det enn SPG Plat/HHonors Diamond.

Fikk e-post i dag med eStandby-oppgradering 3 romkategorier over bestilt rom så det lover bra også i sandkassa.

Takk for alle tips og tilbakemeldinger :)

Grunnen til at jeg vurderer å bruke sightseeingbuss er at jeg har vært veldig fornøyd med det i andre storbyer (bl.a. London og Johannesburg). Min er faring er at det er en fin måte å få sett mye på relativt kort tid, samtidig som man får med seg litt historie. Tenkte at når jeg kun har en dag til disposisjon kunne det være en effektiv måte å utforske byen på. Jeg kommer til å være i Dubai en lørdag, så da er forhåpentligvis ikke trafikken en utfordring?

Er Atlantis the Palm verdt et besøk? Ser veldig spektakulært ut på bilder og en kamerat av meg snakket varmt om Gordon Ramsay restauranten der.

Om du flyr på gjennomgående billett med Emirates kan du evt benytte deres Dubai Stopover tjeneste. Priser fra USD 48 avhengig av hotellet.

http://www.emirates.com/no/english/destinations_offers/dubai_stopovers/dubai-stopovers.aspx

Lyst til å oppleve en av verdens feteste hotell? Vi kom hjem fra et opphold på Dar Al Masyaf nå og er faktisk i sjokk. Det er en ufattelig opplevelse.

Poenget med denne posten er at det er faktisk fult mulig å oppleve dette hotellet til en noenlunde levelig pris hvis man tåler litt varme. I mai har de en kampanje med VISA som gjør at du får oppholdt il 1275 AED per natt (som er ekstremt mye for pengene) Det er temmelig varmt midt på dagen, men alle bassenger er kraftig nedkjølte og havet er fremdeles under kroppstemperatur.

https://www.jumeirah.com/en/hotels-resorts/dubai/madinat-jumeirah/dar-al-masyaf/?featured=true&qqb=2

http://edition.cnn.com/2015/01/21/travel/world-top-hotels-tripadvisor/

Det mange ikke vet er at i denne prisen har du blant annet minimum 60 kvadratmeter rom i villa, egen butler (som mikser drinker gratis i villaen hver dag fra 18-20), tilgang til lounger og ikke minst tilgang til badeparken Wild Wadi som er ramm. Det kan bo to voksne og to barn på rommet.

Hotellet har flere ganger ligget på topp femten world wide på Tripadvisor og ligger vel som nummer to i Dubai i dag (og da er det rimelig tøff konkurranse.
Bare et tips.. vi falt pladask.

Last edited:
Back