Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

Hva er forbruket på en tur fra OSL til BGO på disse to flytypene, hvis man sier at CRJ er full med PAX og at 737-600 har samme antall PAX og like mye frakt i buken.

Jan
 
Re: Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

I følge SAS er fuelforbruk per såkalt setekilometer omtrent det samme for 737-600 og CRJ-900, hhv. 0.038 og 0.039. Iflg en kaptein i SAS bruker 736 ca 1500 kg (1,5 tonn) fra Gardermoen til Flesland, en CJ9 burde da ligge på rundt 1100 kg (1.1 tonn). Når det gjelder last er CRJ-serien kjent/beryktet for sine små lasterom, så lastekapasiteten er ikke direkte sammenlignbar. Totalforbruket varierer noe med vær og vind, ruteføring osv.
 
Re: Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

Bra - takk for et meget bra svar. Jeg opplever at SAS har satt ut noen ruter på CRJ og ATR og det må vel være en grunn for at de gjør det. Mulig at de skal utfase 737-600 og venter på flere A 320 Neo :)

Takk for at du tok deg tid.

Jan



I følge SAS er fuelforbruk per såkalt setekilometer omtrent det samme for 737-600 og CRJ-900, hhv. 0.038 og 0.039. Iflg en kaptein i SAS bruker 736 ca 1500 kg (1,5 tonn) fra Gardermoen til Flesland, en CJ9 burde da ligge på rundt 1100 kg (1.1 tonn). Når det gjelder last er CRJ-serien kjent/beryktet for sine små lasterom, så lastekapasiteten er ikke direkte sammenlignbar. Totalforbruket varierer noe med vær og vind, ruteføring osv.
 
Re: Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

Bare hyggelig, Flyprat er jo nettopp stedet for slike spørsmål og svar. Grunnen til at SAS har solgt ut CRJ'ene og også satt inn ATR72 er kun for å spare penger. CRJ'ene opereres av CityJet, flyr på irsk register og bemannes av piloter og kabinpersonale som flyr på dårligere betingelser enn det SAS tilbyr sine ansatte. Den vanlige greia med lavere lønn, dårligere turnusordninger, manglende sykelønn, nix pensjonsopptjening i selskapet osv. Sørgelig men sant og 100% lovlig. -600'ene er vel sakte men sikkert også på vei ut, ja.

Edit: Kom på nå at du i ditt opprinnelige spørsmål spurte om 736 vs. CRJ med samme antall pax. Jeg svarte at forbruket pr setekilometer er omtrent likt, men det er basert på fullt fly. Dermed blir naturligvis 737'erns forbruk per setekilometer noe høyere hvis det kun er 90 pax, ikke 123. Men totalforbruket OSL-BGO vil ikke være vesentlig forskjellig, 33 pax m/bagasje veier litt over to tonn, altså kun rundt 5% av startvekten på flyet. Utgjør i såfall 75 kg eller ca 100 liter forskjell. Ett kilo fuel er ca 1,3 liter. Varier litt med temperatur og trykk.
 
Last edited:
Re: Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

For de som er interresert så bruker en 737-800 med 186 pax ca 1.800kg i 0 vind OSL-BGO.
 
Re: Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

Fikk et spørsmål litt på siden av tråden, hvor mye fuel vil en 777-200ER bruke CPH-SIN uten vindfaktor

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Re: Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

hvor mye fuel vil en 777-200ER bruke CPH-SIN uten vindfaktor

Litt avhengig av ruten vil turen i 0-vind ta ca 12 timer, så du kan nok regne med litt over 100.000 liter eller ca 80 tonn.
CFM kan kanskje si noe mer nøyaktig om dette?
 
Re: Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

CFM kan kanskje si noe mer nøyaktig om dette?
Tvilsomt, GE og Rolls-Royce er de riktige å spørre her :p

Hilsen han som skal fly den ruten i en 773ER på tirsdag :colgate:
 
Re: Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

Tvilsomt, GE og Rolls-Royce er de riktige å spørre her

Det ante meg at det kunne bli en misforståelse her,ja. Jeg mente vår mann her på forumet med nickname "CFM", han flyr 777 i Austrian;)
 
Re: Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

Det ante meg at det kunne bli en misforståelse her,ja. Jeg mente vår mann her på forumet med nickname "CFM", han flyr 777 i Austrian;)
A-ha!

Han har avansert så langt altså.
Da jeg traff ham var det Dash det gikk i :fly
 
Re: Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

I overkant av 80 tonn høres rimelig ut for en slik tur. Jeg kan evt. høre med noen i dispatch om de kan legge inn en slik tur for å se hva programmet kommer fram til.
 
Re: Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

Hmmm det er såpass ja.
Da kan man lure på hva de planlegger å erstatte JET A1 med når "alt" skal være grønt ???
http://www.dagsavisen.no/innenriks/svart-energi-taper-kampen-mot-vindmoller-1.1040698

For nysgjerrighetens skyld har jeg nå forsøkt å regne ut hvor mange kWh disse 80 tonna med Jet A1 tilsvarer og har kommet fram til den nette sum av 958888 kWh.
Meget mulig jeg tar feil, noen som gidder å etterprøve dette ?
Energiinnholdet i Jet A1 er: Spesifikk energiinnhold : 43.15 MJ/kg
Energikalkulator her: https://www.unitjuggler.com/convert-energy-from-kJ-to-kWh.html
 
Last edited:
Re: Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

I overkant av 80 tonn høres rimelig ut for en slik tur. Jeg kan evt. høre med noen i dispatch om de kan legge inn en slik tur for å se hva programmet kommer fram til.

Hvor stor andel av den fulen brukes til å "frakte fuel"?
Det finnes vel formler eller kalkyler for sånt noe. Og hvor går grensen for hva som er mulig uten å tanke underveis?
 
Re: Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900

QUOTE=Bergern;1112915]Hvor stor andel av den fulen brukes til å "frakte fuel"?
Det finnes vel formler eller kalkyler for sånt noe. Og hvor går grensen for hva som er mulig uten å tanke underveis?[/QUOTE]

Tja. Ifølge planen jeg har til LAX idag med planlagt flytid 12 timer i lufta, koster det knapt 300 kg fuel per tonn ekstra vi tar med.
 
Back
Top