Drammen kommer nærmere OSL

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Drammen kommer nærmere OSL

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/11/25/484105.html

Re: Drammen kommer nærmere OSL

oida - må passe på å ikke sovne på flytoget tilbake fra OSL etter dette....

Men da trenger de vel flere togsett eller så må de kutte ned på frekvenser?

Originally posted by Herlov
Men da trenger de vel flere togsett eller så må de kutte ned på frekvenser?
Flytoget jobber mot å kjøpe inn nye togsett/sette inn flere vogner i eksisterende sett, men det blir neppe klart til begynnelsen av 2008.
Nå får vi bare håpe at de kan borre to hull til gjennom Lieråsen :colgate: (like that's ever going to happen...)

Hehe, nå blir iallefall en kollega av meg fornøyd....Han har ventet i alle år på at dette skulle skje :)

:clap

Hva med å forlenge Flytoget den andre veien - til Hamar!!!

Det gir vel en liten fordel til OSL vs. TRF i Drammen , og det bor jo faktisk endel mennesker i Drammen.

Originally posted by EB

Det er nok ikke kapasitet, eller mulighet til å holde noe særlig høyere fart, langs Mjøsa slik linja er i dag, flytoget ville ikke ha brukt noe særlig kortere tid enn ICE-togene som går på strekningen i dag. Utbygging til dobbeltspor, forhåpentligvis bygget for ~200km/t, er nær ti år unna...
Men ja, jeg er for den ideen.

Jeg snakket med en lokfører jeg kjenner. Han mente at det er mulig å holde en høyere fart, men det da går det utfor komforten på turen. Men at det bør utvides nordover, er en god idë. Men la det komme 4-felts motorvei først...

Originally posted by GFL
Jeg snakket med en lokfører jeg kjenner. Han mente at det er mulig å holde en høyere fart, men det da går det utfor komforten på turen.
Ja, går ofte an å holde litt høyere fart, men det frister ikke særlig å være klistret til vinduet mens jeg ruller langs Mjøsa, ei vil jeg heller ikke at flere vognsett skal ende opp som Signatursettet på sørlandsbanen for noen år tilbake...

Originally posted by GFLMen at det bør utvides nordover, er en god idë. Men la det komme 4-felts motorvei først...
4-felt kommer nok noen år før dobbeltsporet, der ser det ut til at de ikke er villige til å gjøre det ordentlig, mao er det noen som er for å kun utvide dagens linje til dobbeltspor, med mindre utbedringer. Heia Norge:nor

Kan man ikke bare hoppe på det vanlige IC toget som går ca hver time fra Hamar hvis man er på den kansten og skal ut å fly? Vet ikke helt om det er market for flytog der oppe fra også?

NSB har i og for seg et bra produkt/tjeneste til og fra Hamar... Men det bør absolutt gjøres noe med skinnegangen/sporene...Dobbelspor - NÅ!!!

Bra at man kan ta flytoget helt til Drammen. Det burde ha skjedd for lenge siden. Det er jo dobbelt spor helt ned til stasjonen i Drammen så kapasitet Asker - Drammen har det jo vært en stund.
Men , de bør passe på slik at billettprisene ikke øker nevneverdig ellers vil ikke Drammenserne bruke tilbudet.
190,-kr OSL-Asker er nok.

Men, hva er vitsen med Flytog til Drammen - bortsett fra at du slipper å bytte?? Flytoget kjører vel ikke noe raskere enn de vanlige togene? Så om du skal fra Drammen til OSL er det vel like greit å ta vanlig lokaltog til Asker (eller Oslo S og spare noen kroner) og så Flytoget derfra??

Originally posted by CK

Men, hva er vitsen med Flytog til Drammen - bortsett fra at du slipper å bytte?? Flytoget kjører vel ikke noe raskere enn de vanlige togene? Så om du skal fra Drammen til OSL er det vel like greit å ta vanlig lokaltog til Asker (eller Oslo S og spare noen kroner) og så Flytoget derfra??

Husk at det er kommet nytt dobbeltspor fra Sandvika til Asker, og at det går an å kjøre ganske fort gjennom Liertunnelen (tror det er 160, men er ikke sikker). Dessuten stopper lokaltogene ofte og bruker lang tid på det.

I tillegg er jo det å slippe å bytte en fordel i seg selv!

Originally posted by EB

-Hadde de ennå gjort noe med strekningen over fjellet til Bergen, altså Bergensbanen..........

På denne strekningen taper NSB mer og mer i konkuransen med fly og ikke mist buss ! -Skal man reise med toget fra Oslo til Bergen,- bruker man faktisk lengre tid i dag enn 1976..... :drunk:

---------------------------
-Frå Bergen til Oslo gikk raskaste tog 12 minutt kjappare for 15 år sidan enn i dag.

-For 30 år sidan kjørte ekspresstoget "Henrik" eitt minutt raskare enn tilsvarande tog i dag.
--------------------------
-For jeg som er ansatt i ett av NSB`s datterselskaper og har egen billet, bruker jeg likevel flyet skal jeg til Oslo.... -For å sitte 6 - 7 timer på toget,- nei da foretrekker jeg desverre ......flyet .... :clap -Og tror nok folk flest vil bruke flyet mer og mer , nå som prisene er såpass lave. -Toget koster jo nesten det samme !
Så skal toget "holde koken" i fremtiden også, så må de nok få fingen ut og begynne på denne "Høyhastighets-banen" fra Oslo til Bergen..... -akk o`vee...... hehe !

En vesentlig fordel med flytoget er jo at den går tidlig på morgen og seint på kvelden, så man kan rekke morgenflyene fra OSL. Det kan man ikke med NSB.

Ellers så har dette vært tema lenge og skulle komme når man ble ferdig med utbyggingen av sporene ved asker...

Originally posted by CK

oida - må passe på å ikke sovne på flytoget tilbake fra OSL etter dette....

My sentiments,precisely!

Gudene vet hvor mange ganger jeg er blitt vekket av togvertene i Asker.Må vel ha et pannebånd med "ASKER" heretter!:colgate:

Originally posted by FBU 4EVER

Gudene vet hvor mange ganger jeg er blitt vekket av togvertene i Asker.Må vel ha et pannebånd med "ASKER" heretter!:colgate:

Hva med merking alla det koffertene får på flyplassen? :D Strekkoder og bokstavkode for hver stasjon. Se for deg følgende senario: Personalet går gjennom toget og ser på tagene, ser en med kode LIL (lillestrøm), og vekker vedkommende. :D

Originally posted by CK

Som Drammenser føler jeg kanskje at jeg skal svare her. I prinsippet har du et poeng, bare unntatt den lille detaljen at togene ikke går tidlig nok herfra for å rekke morgenflyene. Det betyr i praksis bil inn til Asker - upraktisk.

Når det gjelder kundegrunnlaget skal man ikke glemme at innbyggertallet i Drammen kommune forteller - bokstavelig talt - kun halve sannheten. Tar man med de kommunene som sogner til Drammen (og burde vært en del av Drammen) snakker vi om ca. 100.000 mennesker. Det er mye biler som kjører herfra og innover til OSL på morgenkvisten...

Og CK, dersom du skulle sovne og havne i Drammen skal du nok alltids klare deg. Asker er kun en kort tur unna i andre retningen, og om det ikke skulle hjelpe har vi et hotell som ligger helt inntil jernbanestasjonen. Som om ikke det var nok er det mange av byens vannhull som kan by på særs godt øl fra Norges overlegent beste bryggeri - AASS Bryggeri! ;)

Back