Dokrangel hos SAS

Vingolf har vel kanskje HF-radio installert, tenker jeg. Mener å ha sett at flere -800 vil få det fremover.
Ellers flys det jo til PDL fra SVG & BGO også. Denne var tenkt å gå med -700 i fjor, men bare de to første turene ble gjort slik. (Ex-BU -705 har ikke HF) Årsaken er jo dårlig VHF-dekning over Atlanten... Såvidt jeg vet er det ikke ulovlig å gjøre det som var tenkt, nemlig å basere seg på "relay" sending (via andre fly), men det var svært lite populært hos portugiserne. Derfor fant man fram gamle LN-BRE, som har ekstra fueltank i tillegg til -405'erns standard HF-radio. Derfor går BRE også i år fast på PDL fra vestlandet.

Og jeg vil håpe at man installerer et tredje toalett i DOM -883... det må jo være pyton med bare de to bak på lange turer. I og med at 737NG har vacuumdass bør det være forholdsvis enkelt, man trenger "bare" en toalettmodul samt røropplegget. Men det koster jo penger, da.... :D

Originally posted by P.A. VIKING

Vingolf ? , hva har han ? , extra jerrykanner ?

Ja, det henger sånne rød under vingen, så da når det begynner å fuske så krabber styrmann ut på vingen og heller på. Samtidig som han tar en liten slurk selv. :p

-800 maskinene klarer fint turen til OSL-PDL (som vel er kortere enn OSL-LPA) men som nevnt så er det installert ekstra radio. Og det har gitt en del problemer når det er snag på den, siden man ikke har noe annet å sette inn. Så det er bra om man får installert det i flere maskiner.

Hvis dere var Cabin Crew og skulle jobbe 12-timers dager charter tur/retur et-eller-annet-sted, så tenk at underveis må disse foreta servering/salg og kan ikke slippe unna, samt at pax da står i kontinuerlig dokø.
Når flyet står på bakken er det cleaningpersonale på nevnte sted. Når vil dere da foreslå at dobesøk for kabinpersonalet skal foregå?
:cool2 :cool2 :cool2 :cool2

Originally posted by ANX
Hvis dere var Cabin Crew og skulle jobbe 12-timers dager charter tur/retur et-eller-annet-sted, så tenk at underveis må disse foreta servering/salg og kan ikke slippe unna, samt at pax da står i kontinuerlig dokø.
Når flyet står på bakken er det cleaningpersonale på nevnte sted. Når vil dere da foreslå at dobesøk for kabinpersonalet skal foregå?
:cool2 :cool2 :cool2 :cool2
Ehh...har aldri opplevd at alle i kabinpersonale driver servering salg i 12 timer under HELE flyturen. Å tro at kabinpersonalet er opptatt hele tiden blir litt feil. Er heller ikke vanskelig å komme seg på do når flyet er på bakken om en litt smidig. Cleaning av toalettene skjer ganske kjapt. Men skjønner problemstillingen....dessuten skal vel toalettene holdes vedlike under flyturen også...så da er det jo også en sjanse.

Uff, må du være så realistisk, da!
Her prøver man å lage litt aktivitet i sløve feriedager ved hjelp av de gode vintipsene fra visse her på forumet. Og så skyter du ned en stakkar på første forsøk...
:p :p :p :p :p

Her var det mye dritt preik!
Utrolig hva folk interesserer for.
Forøvrig har de kabinansatte i SAS ett poeng. Jeg har reist meget i min yrkeskarriere så langt og dassene ser ikke særlig innbydene ut etter en nattflyging der flere hundre pax har gjort sitt unna sitt morgenstell m.m.(hvis det er det de gjør?).
Vel vitende om at kabinbesetningene skal serve frokost er det greit at de kan ha et dass for seg selv uten at de må besøke et illeluktene toalett hvor 98 andre har forsøkt å gjøre noe!
Hygene er viktig!
Jeg husker en gang på syttitallet jeg passerte CPH fra det store afrikanske kontinent.
En JAL DC-8-62 måtte nødlande på vei til Paris . I transithallen så det ut som de hadde flyttet rester av Stillehavskrigen dit.
Ca 100 pluss pax lå på gulvet og skreik.
En kokk med byller på hendene i Anchorage forpestet flymaten under mellomlanding der med det resultat at pax'en ble skitdårlige og måtte til medisinsk behandling raskt.
Rart Al Qaida ikke har tenkt på dette trikset enda.

ALTSÅ : Egne dasser for kabinansatte!
Pilotene kan knipe beina sammen!

Vel, personlig syntes jeg dette høres helt sprøtt ut...!

Jeg vet at vi snakket tidligere om hvor mange toaletter de forskjellige flytypene har, avhengig av nummer på seter, og jeg kan fortsatt ikke forstå hvordan man kan operere en "normalt" innredet B737-800 med kun to [2] tolaletter...?

Men... tilbake til opprinnelsen av denne debatten. Jeg tror ikke man kan sammenligne dette med restauranter og hoteller EB... hvor plass som regel ikke er noe begrensning. På flyene er plass... og allt ekstra utstur og systemer som veier... luksus. Løsningen er å ha tilstrekkelige toaletter til ALLE passasjerene og crew, slik at det ikke blir lange køer, og ikke begrense enkelte toaletter til crew only!

Av det jeg vet så har dette aldri blitt tatt opp hos oss, og jeg ville bli overrasket, selv hvor kravstore fagforeningene blitt etter hvert, at dette vil komme opp. Vi har nok med crew rest debatter om dagen... ;)

Dag

Replying to Topic 'Dokrangel hos SAS'

Jeg har nettopp vært på reise med Spanair og deres A321 TRD-LPA-TRD. De har 4 toaletter ombord, 212 seter. 3 helt bak og et foran. Dette var helt nødvendig. På hjemturen var det fremste toalettet u/s fra starten av og jeg med sete 1A følte det som en ekspedisjon å bevege seg mellom drikketraller for så å komme bak til en laaaaanggg kø. Men køen gikk ihvertfall unna med 3 toaletter bak.

Uansett, crewet brukte det fremste toalettet.......hmmm:sarc

Originally posted by P.A. VIKING
Og nu ser det ut som om -800 får + en toa...

Och de maskiner som är aktuella, i alla fall till att börja med, är LN-RRK/RRS/RRW. Samtidigt blir det också 186 seats i stället för nuvarande 179. Också LN-RPN byggs om från Euro-version till 186 seats men den har ju redan 3 toa. Det har naturligtvis varit fullständigt skandalöst av SAS att flyga i princip nästan long-distance flights med bara 2 toa och med nästan lika många pax som 767-flygningarna hade. Dessutom till destinationer som av vissa orsaker kanske skulle behöva ännu fler toa.

Det er da "Drit og dra" får en helt annen betydning :mol :up:

Ett nytt toa, og nye 7 seter ombord.... Vil det føre til innskrenking på seatpitchen? Det er vell i dag 30" på economy

Originally posted by SK1399
Vil det føre til innskrenking på seatpitchen?

Tror inte det. Jag tror man ändrar utformning på galley och ändrar placering på utrustning.

Back