Re: Ditt "eget" fly på Rygge
FlyDirect.no vil fly til Amsterdam
Det nystartede fly-selskapet FlyDirect.no med base i Råde, tar sikte på å opprette daglige ruter til Malmø, Amsterdam og Stockholm fra Moss Lufthavn Rygge.
Tekst: Gunnar Steen Iversen
gunnar.steen.iversen@f-b.no
Selskapet satser på 50 seters fly.
Østfolds første kommersielle ruteflyselskap kan dermed være et faktum.
Det er Rådemannen Lasse Fjærestad, flykaptein av yrke som leder selskapet, men bak det står kjente forretningsfolk fra Råde og Fredrikstad.
Markedsfører seg.
Allerede nå har FlyDirect.no starte med markedsføring av selskapet med egne nettsider.
Det er Roar Sten Edvardsen, Terje Haglund, Roar Paulsrud, Rune Kilebu og Lasse Fossby som har startet selskapet Flydirect.no AS.
– Jeg kan bekrefte at vi har lagt planer for tre utenlandsdestinasjoner, men det er ennå et stykke frem før vi er på vingene.
– Nærmest i tid er oppstart av selskapet med et mindre fly av typen Cessna Citation business jet, Cj1.
Lav profil
Jeg reiser selv til Canada for å hente flyet, sier Fjærestad.
Fjærestad innrømmer at det har vært selskapets ønske å holde en lav profil under oppstartsfasen, men han erkjenner at selskapets planer er lagt.
– Den dagen vi kan sende av gårde vårt første fly vil være stolte fordi vi skal knytte oss fast til Moss Lufthavn Rygge, sier Fjærestad.
Et regionalt tilbud
Foreløpig vil ikke Fjærestad gå i detalj om selskapets planer for uternlandsfygningene, men han opplyser at selskapet allerede har en dialog med Air France og KLM fordi de er store aktører på Schipol, flyplassen i Amsterdam som har direkteruter world wide.
– Vi skal jo først og fremst være et regionalt flyselskap og skal ikke gape over for mye, men for oss er det viktig å kunne nåd de viktigste flyplassene.
– Hvorfor ikke København?
– Vi anser at Malmö (Sturup)kan være minst like attraktiv og dit kan vi ha flere avganger daglig. Dessuten er det billigere å anløpe denne lufthavnen.
Også Stockholm blir en viktig destinasjon.
FlyDirect.no er foreløpig et selskap uten fly og før de kan starte fra Rygge, må de skaffe seg konsesjon.
Når det gjelder de tre større flyene selskapet vil satse på er de av typen Canadair, RJ-200 Regional Jet med plass til 50 passasjerer.
Brukt materiell
– Vi akter å anskaffe oss brukte fly av nevnte type, sier Fjærestad.
– Er anskaffelse av piloter et problem?
– Nei. Vi har allerede 5-10 stykker som har stilt seg positive til å fly med oss.
Men før vi kommer så langt skal vi gjennom papirmølla i Luftfartstilsynet.
På sikt tror jeg vi skal kunne generere 55-60 arbeidsplasser knyttet til Moss lufthavn, sier Fjærestad som har 20 års flygererfaring, senest som opplæringsansvarlig i Ryanair.
Publisert: 25.01.2008 14:30, Sist endret: 25.01.2008 14:35