God onsdag fra Lommedalen

Status
Not open for further replies.
Re: God onsdag fra Lommedalen.

Trenger ikke å være det. Kommer an på hvilken tog stasjonen.
Og hadde de hatt samme fasilitetene på en tog stasjon som de har på en flyplass. Ja da begynner vi å snakke.

Som sikkerhetskontroll?? Tror de
Har det lenger ned i Europa, og på Eurostar, om det er det du savner.

Ankom Oslo S med Go Ahead en gang, og skulle videre retning OSL. Vi var forsinket, så det så stygt ut å rekke første avgang videre. Men så kom vi inn på samme plattform, så det var bare å tusle av det ene toget, og vente i fem minutter på neste.

JA, endelig en fornuftig fyr :)
Men du har vel ikke tog der du bor. Jeg har reist mye med tog i USA.

Joda, hører det tuter i det fjerne innimellom. Men passasjertog har vi ikke hatt siden Hjallis herjet på skøytebanen ...

Slår ett slag for "Fly for tog" Er jo snart valg blant annet.

God kveld fra Sarpsborg hvor kidsa ble vartet opp av den hyggelige resepsjonsdamen på hotellet. Stor stas seff! Mocktails, potetgull og diverse annet.. De lurte på om vi ikke ville ha en natt til, og tok med småguttene på romvisning på alternative rom for morgendagen. Det ble nedstemt, og vi må derfor kjøre en annen plass i morgen.

Trenger ikke å være det. Kommer an på hvilken tog stasjonen.
Og hadde de hatt samme fasilitetene på en tog stasjon som de har på en flyplass. Ja da begynner vi å snakke.

Når det gjelder tog.
Elendige billett systemer (hvor skal man bestille, på entur.no, vy.no eller vy.se o.s.v.).
Ikke mulig å kjøpe mat om bord på en togreise på 6 timer.
Type 74 er et bra lokal tog. Men ikke bra til 6 timers togtur.

Hvorfor har de ikke oppgradert til dobbeltspor i mellom Halden og Ed, så de kunne har kjørt i 250 km. Det er bare skog i mellom Halden og Ed.

Når det gjelder fly.
Hvis du har en flyreise på 6 timer, da har mulighet til masse valg (mens tog selskapene har bare en brøkdel av det).

Hmmmm tog er langt mer enn Norske - Svenske tog, allt det du bringer opp over er isolert til Norge - Sverige. Om en tør å bevege seg nedover i Europa stemmer ikkenoe av det du skriver.

Bestilling - tilbake i 2017 reiste jeg rundt i Italia med alt i fra Jazz (lokal Diesel motorvogn), til den frekke rosinen (Freccerossia) bestilling tok sekunder på mobil, billetten var klar i løpet av noen flere sekunder, Milano - Roma med den frekke rosinen gikk fortere enn fly og langt mindre komplisert….moral leter du etter problemer finner du dem alltid (men jeg fikk espresso om bord i mitt tog).

Seks timer med tog i Italia tar meg fra Milano Centrale - med lounge og mye bedre service tilbud enn OSL noensinne vil komme i nærheten av - ned til Napoli - jeg kan velge mellom 2 tog selskaper - så pris konkurranse!

Selv tror jeg at vi får høyhastighetstog mellom Seattle og Vancouver BC lenge lenge før det blir 250 KM (sakte tog) mellom Halden og Ed (Italia har ekte høyhastighetstog 300KM/T allt annet er for pyser…..

Tog bytte skolen tar du i Sveits - det koster som allt i Sveits ! Men du vil aldri frykte et togbytte igjen

Som sikkerhetskontroll?? Tror de
Har det lenger ned i Europa, og på Eurostar, om det er det du savner.

Ankom Oslo S med Go Ahead en gang, og skulle videre retning OSL. Vi var forsinket, så det så stygt ut å rekke første avgang videre. Men så kom vi inn på samme plattform, så det var bare å tusle av det ene toget, og vente i fem minutter på neste.

Spania har også sikkerhetskontroll på langdistansetog.

Hmmmm tog er langt mer enn Norske - Svenske tog, allt det du bringer opp over er isolert til Norge - Sverige. Om en tør å bevege seg nedover i Europa stemmer ikkenoe av det du skriver.

Bestilling - tilbake i 2017 reiste jeg rundt i Italia med alt i fra Jazz (lokal Diesel motorvogn), til den frekke rosinen (Freccerossia) bestilling tok sekunder på mobil, billetten var klar i løpet av noen flere sekunder, Milano - Roma med den frekke rosinen gikk fortere enn fly og langt mindre komplisert….moral leter du etter problemer finner du dem alltid (men jeg fikk espresso om bord i mitt tog).

Seks timer med tog i Italia tar meg fra Milano Centrale - med lounge og mye bedre service tilbud enn OSL noensinne vil komme i nærheten av - ned til Napoli - jeg kan velge mellom 2 tog selskaper - så pris konkurranse!

Selv tror jeg at vi får høyhastighetstog mellom Seattle og Vancouver BC lenge lenge før det blir 250 KM (sakte tog) mellom Halden og Ed (Italia har ekte høyhastighetstog 300KM/T allt annet er for pyser…..

Tog bytte skolen tar du i Sveits - det koster som allt i Sveits ! Men du vil aldri frykte et togbytte igjen

Enig i at tog kan være behagelig mange steder, men problemene oppstår ved internasjonale reiser som ikke er direkte.

Sikkerhetskontroller på tog finnes som noen sier i Spania på langdistanse tog og Eurostar. I Spania er dette trolig et resultat av terrorangrepet ved Atocha i 2004. Flere steder i Italia kommer du heller ikke inn på perrongen uten å scanne billetten på langdistanse.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Som tysker blitt, har jeg bare én ting å tillegge denne togdiskusjonen:

Aldri reis med tog i Tyskland.

Det er så dårlig at det er flaut :cry:

[Hardwaren er ok-ish, men de går aldri i rute]

Interessant.
Da er det spennende om DSB personell tar over toget i Göteborg eller om det blir i Malmö (eller om danskene kjører hele veien fra Oslo S).

DSB/Vy samarbeide skal etter planen gå med de nye Talgo togsettene til DSB. De skal kunne kjøre på både dansk og svensk/norsk jernbane.

Og det skal være Vy ansatte som skal kjøre de togsettene til DSB på Oslo S - københavn sa han norske OVERkonduktøren her nå på toget.

Så skal Oslo S - Malmö starte opp igjen i desember og kjører da fredag - lørdag - søndag. Og søndag avgangen fra Malmö skal vente på toget fra Tyskland.

Status
Not open for further replies.
Back