Diamantstatus hos Eurobonus 2.0

Fortsatt god diamantservice[emoji3] På PRG-ARN i går ba jeg om en øl til meg og en juice til madammen. Bare smil, og etter at den grønne boksen kom på bordet, fikk CC øye på en annen type øl i tralla også. "Vi har visst noen røde bokser her også". Da jeg enda ikke hadde smakt Mikkeller Red Lager, ba jeg pent om et bytte... "Ingen problem, du får begge to!". Og på turen fra ARN til OSL ba jeg kun om kaffe, men fikk med en sjokolade "på kjøpet". Så nå ser ting endelig ut til å funke, bare synd diamanten forsvinner om et par måneder...

Fram til i dag syntes det virket som om det hadde gått ut et bud i sommer om at gate agenter skulle la EBD få slippe med på tidligere avganger selv med Go-billett, men nå var det litt ymse ut fra OSL.
Gate agentene sto i hvert sitt hjørne ved ombordstigning og var opptatt hver på sin kant. Utfall:
Agent A: "Nei, denne billettypen kan kun endres om du betaler en.." og mye mer
Agent B: Endring og oppgradering til Plus.

Last edited:
Nei, det er ikke noe slikt for EBD, men at noen synes at reglene er rigide skjer, samtidig så er det gjerne de samme som synes at priority boarding er tull. Take your pick.

Jeg har ikke observert noen slik sammenheng, men kanskje det er slik?

Last edited:
Fram til i dag syntes det virket som om det hadde gått ut et bud i sommer om at gate agenter skulle la EBD få slippe med på tidligere avganger selv med Go-billett, men nå var det litt ymse ut fra OSL.
Gate agentene sto i hvert sitt hjørne ved ombordstigning og var opptatt hver på sin kant. Utfall:

Fra tidligere kan det noen ganger virke som at du bare med treffe på rett agent. Tror jeg kom til F eller G i alfabetet før jeg fikk endret billett til tidligere fly.

Nei, det er ikke noe slikt for EBD, men at noen synes at reglene er rigide skjer, samtidig så er det gjerne de samme som synes at priority boarding er tull. Take your pick.

Det er vel ikke noe slikt Pandion heller (i hvert fall ikke uttalt), annet enn om du spør fint og de har plass og tid.

Jeg har fått bli med tidligere fly ved 2 anledninger. Ved innsjekk fikk jeg beskjed om å ta med bagasjen til gate: "M klasse og EBD får bli med på tidligere fly om det er ledig plass ved boarding".

Det er vel ikke noe slikt Pandion heller (i hvert fall ikke uttalt), annet enn om du spør fint og de har plass og tid.

Nei, ikke sant, jeg tenkte ikke på noen måte at man skulle ha krav på det. Hypotesen min gikk bare på at det kunne ha gått ut interne signaler om at det var OK å ta med visse statusnivåer på tidligere fly. Men det kan jo sikkert utvikle seg forskjellige kulturer for slikt på forskjellige stasjoner også.

Nei, ikke for EBP heller. SAS ser nesten det på som hellig, det er den viktigste fordelen man har i SAS Plus, så om det skulle komme noe slikt så betyr det nærmest et totalt regimeskifte.
Men derimot så ved dager med forventet uregelmessigheter, så er det greit for å sørge for at passasjerene skal bli unødvendig skadelidende.

Nei, ikke for EBP heller. SAS ser nesten det på som hellig, det er den viktigste fordelen man har i SAS Plus, så om det skulle komme noe slikt så betyr det nærmest et totalt regimeskifte.
Men derimot så ved dager med forventet uregelmessigheter, så er det greit for å sørge for at passasjerene skal bli unødvendig skadelidende.
Det tror jeg nok stemmer bra, så da kan jo EBD gjengen regne seg herfra.

Jeg fikk én gang (og den eneste gangen jeg har spurt, tror jeg) ta et tidligere fly fra TRD til OSL. Reiste på bonusbillett (var EBB) og var tidlig ute på Værnes, og slentret bort til gate da jeg så at et tidligere fly nærmet seg boarding completed. Gateagenten tok en telefon til flyet (tror jeg...), spurte om det var greit at jeg fikk bli med, fikk antakeligvis et spørsmål om hvilken billett jeg reiste på og svarte "han reiser på bonusbillett", hvorpå jeg fikk adgang. Antar at jeg ikke hadde kommet med dersom jeg hadde reist på vanlig, kjøpt billigbillett.

Jeg fikk én gang (og den eneste gangen jeg har spurt, tror jeg) ta et tidligere fly fra TRD til OSL. Reiste på bonusbillett (var EBB) og var tidlig ute på Værnes, og slentret bort til gate da jeg så at et tidligere fly nærmet seg boarding completed. Gateagenten tok en telefon til flyet (tror jeg...), spurte om det var greit at jeg fikk bli med, fikk antakeligvis et spørsmål om hvilken billett jeg reiste på og svarte "han reiser på bonusbillett", hvorpå jeg fikk adgang. Antar at jeg ikke hadde kommet med dersom jeg hadde reist på vanlig, kjøpt billigbillett.

Nå er vel bonusbilletter i utgangspunktet fleksible billetter, så det kan vel ha noe med saken å gjøre?

Courtesy upgrade på SVG-BGO: fra nødutgang til midtsete på 2E...

De må jo forstå at man da må flytte Plus bakover...

Har opplevd noe lignende, da fjernet de rad 3 en drøy time før avgang. Og dermed endte jeg opp med en dame på nesten 200 kilo (føltes ihvertfall slik) i midtsetet mellom meg og en bekjent.

De må jo forstå at man da må flytte Plus bakover...

Har opplevd noe lignende, da fjernet de rad 3 en drøy time før avgang. Og dermed endte jeg opp med en dame på nesten 200 kilo (føltes ihvertfall slik) i midtsetet mellom meg og en bekjent.
Skjedde med meg sist helg. Fikk hele rad 3 alene i Go...

Der hadde fargen på kortet i appen gått fra Gull til Sort farge gitt.

Tar nok sikkert en stund før jeg mottar fysisk kort, så jeg lurer på om det holder det med og vise kort i app for og få nytte av goder i GO eller er det fysisk kort som gjelder?

Der hadde fargen på kortet i appen gått fra Gull til Sort farge gitt.

Tar nok sikkert en stund før jeg mottar fysisk kort, så jeg lurer på om det holder det med og vise kort i app for og få nytte av goder i GO eller er det fysisk kort som gjelder?

Kommer an på humøret til CC, noen ganger går det fint, andre ganger er det mas om at det der har du ordnet hjemme og du må sjekkes opp på liste osv...

Er du heldig får du drikke uten at de spør om noe EDB-bevis, fordi de har sjekket det i passasjerliste.

Ingen spørmål om kort på vei til OSL i dag, kabinpersonale hvisket høylytt om at C og D på seteraden var EDB.

Full forstoppelse hos SAS på OSL ved retur, verken gate eller servicesenter var i stand til å gi sete på tidligere flight. De risikerer visst å få skriftlig advarsel hvis de er for snille med diamantene ble det sagt...

Back