Diamantstatus hos Eurobonus 2.0

For en som er ny i "kortstatus-jaget" så er det morsom å lese om dere som mener at de som jobber i SAS burde kjenne dere igjen på ansikt og gi service deretter hvis dere har EBG/EBD.
Nå er det ganske så mange tusen som reiser med SAS hver dag.

Det er i og for seg uvesentlig for meg, men (fly)selskaper langt større enn SAS klarer å gjenkjenne sine beste kunder på en relativt elegant måte.

For en som er ny i "kortstatus-jaget" så er det morsom å lese om dere som mener at de som jobber i SAS burde kjenne dere igjen på ansikt og gi service deretter hvis dere har EBG/EBD.
Nå er det ganske så mange tusen som reiser med SAS hver dag.

Det er vel ingen som ønsker å gjenkjennes ved ansikt. Jeg er ikke sikker på om det er så nøye å bli gjenkjent i manifestet engang. Men jeg kunne gjerne tenke meg at de som reiser så mye med SAS at de har gull- eller diamantstatus får noen reelle fordeler utover hva som er tilfelle i dag, det være seg oppgraderingsvouchere, gebyrfrie endringer av reiser eller lignende - ting som ikke nødvendigvis koster SAS all verden, men som til gjengjeld sikrer en lojal og, vil jeg tro, viktig kundemasse, som den siste tiden har blitt utfordret med hva jeg vanskelig kan kalle noe annet enn smålighet fra SAS' side. Jeg blir jo bedre ivaretatt som statusmatchet gullkunde i AirBerlin/OneWorld enn jeg blir som statuskunde hos SAS, og da skurrer det litt.

På Trondheims-eventet for en uke siden kom mye av denne kritikken opp. Da fikk vi vite at crew vil få iPads som skal inneholde oppdatert info til enhver tid, samt at crew skal få nye prosedyrer innen dette.
På samme tema: Jeg har vært Pandion i noen år nå, og har fått personlig hilsen to ganger, begge på USA-turer. Aldri noen gang på Norge/Europa. Ikke så at jeg savner den delen, men det er nok litt mer enn å føre opp EBD på manifestet som skal til ;-)

Man ble tidligere (fortsatt?) hilst på av purser som Star Gold i Lufthansa økonomi på langrutene. Så det går jo an :p

Man ble tidligere (fortsatt?) hilst på av purser som Star Gold i Lufthansa økonomi på langrutene. Så det går jo an :p

Dette skjedde med meg for 3 uker siden på vei hjem fra Dubai på LH øko...
Først var jeg på toalettet og purseren kom å spurte kompisen min om han var meg…

Etter noen minutter etter at jeg kom tilbake så kom hun bort igjen og fortalte at de satt pris på at jeg fløy med dem og velkommen ombord…

Jeg er Diamant med SAS, og har gitt slipp på Senator for noen år siden, så det kan ikke ha vært annet enn Star Gold…

Merkelig hele greien…
Mulig de har økt service nivået etter uhellet i alpene…

Last edited:
Fløy fra CDG til CPH i går formiddag og fikk streng beskjed fra purser ombord at det kun var én gratis drikkevare til EBD i SAS Go. Meldte pent fra om at det nok var gitt en feil beskjed et sted og at det skal være ubegrenset. Fikk svar tilbake om at jeg måtte skje papirene mine bedre neste gang. Siden dette var på en A321 uten internett var det først etter landing at jeg kunne finne fram teksten til sas.dk som stadfester at EBD har tilgang på ubegrenset antall drikkevarer ombord i SAS Go. Da svarte hun at de hadde fått beskjed om at det kun er én drikkevare som gjelder, men hun ville ta det opp med sin overordnede.

Så det er nok ikke dumt å ta med seg en innlastet side av diamantfordelene på tur...

Fløy fra CDG til CPH i går formiddag og fikk streng beskjed fra purser ombord at det kun var én gratis drikkevare til EBD i SAS Go. Meldte pent fra om at det nok var gitt en feil beskjed et sted og at det skal være ubegrenset. Fikk svar tilbake om at jeg måtte skje papirene mine bedre neste gang. Siden dette var på en A321 uten internett var det først etter landing at jeg kunne finne fram teksten til sas.dk som stadfester at EBD har tilgang på ubegrenset antall drikkevarer ombord i SAS Go. Da svarte hun at de hadde fått beskjed om at det kun er én drikkevare som gjelder, men hun ville ta det opp med sin overordnede.

Så det er nok ikke dumt å ta med seg en innlastet side av diamantfordelene på tur...

Av og til skulle jeg ønske at diamantfordelene var skrevet med liten skrift bak på diamantkortet. Det er alt for mange ulike tolkninger av fordelene :rolleyes:

Jeg ville sendt en mail hadde jeg vært deg.

Hvis du får nei fra besetningen er det bare å kjøpe det du trenger av drikkevarer, be om kvittering og sende inn kravet til SAS i etterkant. Det er synd at det må være sånn, men du skal ikke lide for at besetningen ikke kan jobben sin.

Hvis du får nei fra besetningen er det bare å kjøpe det du trenger av drikkevarer, be om kvittering og sende inn kravet til SAS i etterkant. Det er synd at det må være sånn, men du skal ikke lide for at besetningen ikke kan jobben sin.

Jeg vil påstå at å måtte betale, ta med kvittering og sende inn krav i etterkant er netopp å måtte lide. :headbang

Jeg ville sendt en mail hadde jeg vært deg.

Mulig jeg gjør det. Jeg gadd ikke dra frem kortet fra lommeboken for å betale for en enslig Mikkeller Wit når hun sto der og fortalte hun hadde vært grei når hun ga meg én mineralvann i tillegg til GT'en.

Men det er litt utrolig at SAS-organisasjonen ikke klarer å kommunisere samstemt. Ikke at det er noe nytt, dessverre...

SaS har utvilsomt regnet på dette,så de tjener nok NOK.
Hadde de overhode brydd seg om kundene,hadde de,som "normale flyselskap",
bare printet hva du har KRAV på i menyen,el lig.(beskjed til personale o,lig er da fullstendig unødvendig).
Man må vel kjønne at dette bare er en (ur) gammel unskylding,fra SaS...at personalet ikke er informert.
Det sagt,så er det tydligvis ingen ting "vi" kan gjøre for å fixe dette.
Litt som DNB er "gatas værste bank",men alle bruker de.

Last edited:
Hei,

Hva er det egenlig en har rett på ved Diamond ?

Jeg har fått meg en flaske vann når jeg fløy fra Barca, men ikke noe mer…

Har en rett på hauger av brennevin når en flyr over dammen, eller er det kun en dåse med cola ?

Er det samme for IC og i Europa ?

Hei,

Hva er det egenlig en har rett på ved Diamond ?

Jeg har fått meg en flaske vann når jeg fløy fra Barca, men ikke noe mer…

Har en rett på hauger av brennevin når en flyr over dammen, eller er det kun en dåse med cola ?

Er det samme for IC og i Europa ?

Drikkevarer uden beregning på SAS Go (undtagen drikkevarer indeholdende alkohol på indenrigsruter). Inkluderer en (1) medrejsende eller nærmeste familie, dog maks. 4 familiemedlemmer.

Fra https://www.sas.dk/eurobonus/om-eurobonus/medlemsnivaer/diamant/

Drikkevarer uden beregning på SAS Go (undtagen drikkevarer indeholdende alkohol på indenrigsruter). Inkluderer en (1) medrejsende eller nærmeste familie, dog maks. 4 familiemedlemmer.

Fra https://www.sas.dk/eurobonus/om-eurobonus/medlemsnivaer/diamant/

Da er dette bedre enn med Pandion. Der får ikke lenger en medreisende gratis drikke, kun nærmeste familie:

We will offer you and your family something to eat and drink* from Our Café when traveling in SAS GO. Let our crew know that you are on board.

*) Due to legal restrictions, alcohol is not included in this offer on domestic flights.

Jeg er EBD. For noen uker siden på CDG - OSL, kom en kabinansatt til meg i Go, og sa at jeg kunne få sitte i cockpit den siste halvtimen når vi skulle lande. Han kom og hentet meg, og håndbagasjen min, og jeg hadde en hyggelig tur i cockpit. , hyggelig å hilse på en som flyr mye med oss, sa kapteinen. Jeg har lurt på om dette ble gjort bare fordi jeg var EBD ? Jeg hadde jo ikke bedt om å få en slik opplevelse.

Jeg er EBD. For noen uker siden på CDG - OSL, kom en kabinansatt til meg i Go, og sa at jeg kunne få sitte i cockpit den siste halvtimen når vi skulle lande. Han kom og hentet meg, og håndbagasjen min, og jeg hadde en hyggelig tur i cockpit. , hyggelig å hilse på en som flyr mye med oss, sa kapteinen. Jeg har lurt på om dette ble gjort bare fordi jeg var EBD ? Jeg hadde jo ikke bedt om å få en slik opplevelse.

Se det er en perk jeg kan sette pris på...:) Krysser fingrene for at dette er en ny, uoffisiell fordel ved å være EBD - da skal i alle fall jeg forbli en lojal SK-passasjer. :D

Back