Det er noen perks for EBD og EBG jeg rett og slett ikke forstår vitsen med at SAS drar frem som statusfordeler. Én ting er at de fleste av fordelene ikke skiller seg mellom EBD og EBG (eller bare skiller seg marginalt), men noe annet er nokså meningsløse skrytepunkter som "Du kan bestille nytt medlemskort/Smart Pass/bagasjelapper ved å logge inn her og velg "Bestill nytt", under "Mine EuroBonus-sider"" (det skulle da bare mangle), "Gratis samtaler og SMS med appen “EuroBonus Connect”" (har noen noensinne benyttet seg av denne - og har den noen gang vært relevant?), "Bruke EuroBonus-kortet som flybillett" (hallo?), Gratis WiFi om bord (nærmest aldri på noen flyvninger), "Gratis SMS-service" (skulle bare mangle - skal man betale kr. 6,- for en sms om gate eller, som oftere er, forsinkelse?), "Gratis årsavgift på SAS EuroBonus Diners Club/MasterCard" (uansett gratis første år for alle), "Fordeler og rabatter hos partnere" (hvem, hvilke, når?), "Bruke dine poeng på nesten alt" (ehh... ja?).
Hallo? Er det meningen at noen skal la seg imponere eller lokke av noe av dette? Hvorfor gidder de i det hele tatt å liste det opp som 'fordeler' - mye av det er jo nærmest selvsagt.
Når det gjelder EBD og EBG, så bør SAS enten avvikle EBD dersom de ikke klarer å praktisere det og heller la EBG være toppnivå, eller så må det virkelig dras i et tak for å anerkjenne EBD. Men the SAS way her kan fort bli at man jekker statusen nedover, slik at EBD beholder dagens perks, EBG rykkes ned til dagens EBS-fordeler og EBS forsvinner ut av systemet eller blir et basisnivå. I så fall vil jeg tro at SAS kan oppleve et aldri så lite kundefrafall, ettersom antallet gullkunder formodentlig er høyere enn diamantkunder og samlet sett legger igjen mer penger hos selskapet.
EBD var kanskje en god idé, men som så ofte ellers hos SAS ikke noe de klarer å håndheve i praksis på noen som helst måte.