Diamantstatus hos Eurobonus 2.0

Det ville være bra om EBD kommer inn, men i informasjonen vi har fått for juni så står det ingenting om at EBD blir lagt inn, selv om de har hintet lenge at det skulle være klar i løpet av 2. kvartal.

Sitat fra en deltaker på det svenske eventet 28. Mai:
"Just det, lite mer rolig info. När jag pratade med en purser som var med på eventet sa han att EBD nu syns i manifestet som crew har."

Hvorfor kan de ikke bare gi ut oppgraderingsvouchere?

Sistat fra et svensk forum:
Fattar inte grejen med läderkittet. Det står ju bara SAS på grejorna!? Borde ju få betalt för agera reklampelare. Väntar med spänning på en upgrade voucher i goodiebagen (troligtvis förgäves dock)....
Jag frågade angående detta på SAS Meet&Greet och fick svaret att anledningen till att dom inte har det är av samma anledning som de aldrig har kampanjer i business dvs för liten flotta samt att SAS-business har extremt hög beläggning. Dessutom verkade det finnas väldigt olika tankar om detta inom SAS då vissa var för ett införande medan vissa menar att det urholkar värdet för betalande passagerare.

Gjett om det ødelegger verdien for de som sitter i biz at noen reiseuvante fjompenisser med ynkelige diamantkort får se hvordan de har det..

De er vel heller redd for at noen som normalt kjøper biz skal kjøpe Go og bruke en voucher.. Da risikerer de å tape mer penger enn om de grådige diamantene får en kakespade og så holder kjeft....

Sitat fra en deltaker på det svenske eventet 28. Mai:
"Just det, lite mer rolig info. När jag pratade med en purser som var med på eventet sa han att EBD nu syns i manifestet som crew har."

Det gjorde det i hvert fall ikke mandag 25. mai ARN-OSL. Der stod jeg som EBG, og det var ingen EBD listet opp. Én enslig EBP tronet på toppen.

Spiller det egentlig noen rolle om diamant er separert fra gull?
Jeg er på andre året med diamant nå, og ser ingen forskjell fra gull.
Prøvde å bestille noen glass fra den såkalte "goodie-bag'en" men de kom aldri...

Hele diamant statusen er etter min mening latterlig. Hvis SAS absolutt skulle lage et ekstra nivå, så burde de fulgt det opp med noe som faktisk utgjorde forskjell. Til nå har jeg ikke sett noe av dette, og eneste grunnen til å gidde å fly SAS opp til 90 000 kan kun være å vise frem svarte luggage tags på flyplassen...

De klarer ikke engang å oppfylle et "perk" som gratis cola

Last edited:
Spiller det egentlig noen rolle om diamant er separert fra gull?

Jeg mener at det at de ikke klarer å skille er kjernen i hele problemet. Toppstatuser i flyselskap handler ofte om ting som nødvendigvis ikke står på en liste. Men mer om at alle kan yte litt ekstra for at jeg skal få en mer behagelig opplevelse. Alt fra Colaen ombord, til oppgradering og ombooking ved forsinkelser.

Nå aner de jo ikke hvem som er diamanter, da er det jo nesten klin umulig å gjøre noe ekstra for kunden sett fra SAS medarbeideres ståsted.

Men helt klart, de burde klart å hoster opp noen gode håndfaste perks til oss diamanter.

Uansett, pri 1: Få EBD på plass i systemet så blir det lettere å lage en mer behagelig reise for oss, og som gjerne igjen fører til muligheten for flere håndfaste perks.

Det er noen perks for EBD og EBG jeg rett og slett ikke forstår vitsen med at SAS drar frem som statusfordeler. Én ting er at de fleste av fordelene ikke skiller seg mellom EBD og EBG (eller bare skiller seg marginalt), men noe annet er nokså meningsløse skrytepunkter som "Du kan bestille nytt medlemskort/Smart Pass/bagasjelapper ved å logge inn her og velg "Bestill nytt", under "Mine EuroBonus-sider"" (det skulle da bare mangle), "Gratis samtaler og SMS med appen “EuroBonus Connect”" (har noen noensinne benyttet seg av denne - og har den noen gang vært relevant?), "Bruke EuroBonus-kortet som flybillett" (hallo?), Gratis WiFi om bord (nærmest aldri på noen flyvninger), "Gratis SMS-service" (skulle bare mangle - skal man betale kr. 6,- for en sms om gate eller, som oftere er, forsinkelse?), "Gratis årsavgift på SAS EuroBonus Diners Club/MasterCard" (uansett gratis første år for alle), "Fordeler og rabatter hos partnere" (hvem, hvilke, når?), "Bruke dine poeng på nesten alt" (ehh... ja?).

Hallo? Er det meningen at noen skal la seg imponere eller lokke av noe av dette? Hvorfor gidder de i det hele tatt å liste det opp som 'fordeler' - mye av det er jo nærmest selvsagt.

Når det gjelder EBD og EBG, så bør SAS enten avvikle EBD dersom de ikke klarer å praktisere det og heller la EBG være toppnivå, eller så må det virkelig dras i et tak for å anerkjenne EBD. Men the SAS way her kan fort bli at man jekker statusen nedover, slik at EBD beholder dagens perks, EBG rykkes ned til dagens EBS-fordeler og EBS forsvinner ut av systemet eller blir et basisnivå. I så fall vil jeg tro at SAS kan oppleve et aldri så lite kundefrafall, ettersom antallet gullkunder formodentlig er høyere enn diamantkunder og samlet sett legger igjen mer penger hos selskapet.

EBD var kanskje en god idé, men som så ofte ellers hos SAS ikke noe de klarer å håndheve i praksis på noen som helst måte.

Last edited:
Grunnen til at EBD er en god idé fra SAS sitt perspektiv er enkel, det er for mange som flyr 50+ ganger i året og det er liten forskjell mellom SAS og Norwegian, spesielt på mindre flyplasser. De risikerer således at alle ukependlere flyr SAS fra OSL og Norwegian til OSL. Ved å innføre 90(100) segmenter sikrer man at flere av disse for noe å strekke seg etter og et initiativ til å velge bort Norwegian..
Hvor rasjonelle vi som gjør dette er kan diskuteres, men er nok en del som gjør dette kun for å bli EBD.. En cola og gratis amex kan i mange tilfeller ikke dekke den ekstra kostnaden..
Den dagen vi ser et reelt alternativ statusmessig i Norge faller EBD antallet fort. Da om Norwegian går inn i en allianse eller noen andre melder seg på når Norwegian tar sine fly ut av Norge..

Grunnen til at EBD er en god idé fra SAS sitt perspektiv er enkel, det er for mange som flyr 50+ ganger i året og det er liten forskjell mellom SAS og Norwegian, spesielt på mindre flyplasser. De risikerer således at alle ukependlere flyr SAS fra OSL og Norwegian til OSL. Ved å innføre 90(100) segmenter sikrer man at flere av disse for noe å strekke seg etter og et initiativ til å velge bort Norwegian.

Det er forsåvidt sant nok, men hvis man så oppnår EBG etter 45/50 segmenter, så må man jo likevel fortsette å fly SAS (eller i det minste Star Alliance) dersom man skal ha noen noen som helst reell fordel av statusen, utover å bare flashe kortet i lystige lag. Slik sett har det jo fint lite å si om man har et nivå over EBG eller ikke, kanskje med mindre dette nivået gir vesentlig flere fordeler. Eller sagt på en annen måte: Hvis SAS skal holde taket på de som flyr 50+ segmenter i året, så ville det nesten være billigere å heve gullnivået til 75 segmenter, både for å la faste reisende ha noe å strekke seg etter og spare penger på lounger som allerede går på sparebluss.

Noen vil kanskje velge SAS den ene veien og Norwegian den andre veien etter oppnådd status (jeg kan finne på å gjøre det selv, ettersom jeg ikke bryr meg om lounge på OSL kl. 06:00 om morgenen, men kan gjøre det på ARN kl. 17 en fredag ettermiddag), men jeg tror det skal noen kraftige EBD-fordeler til for å overbevise de det gjelder om å fly SAS begge strekninger etter oppnådde 45 segmenter med dagens statusnivå. Jeg tror imidlertid uansett at de som først har oppnådd EBG for det meste fortsetter å fly SAS for å dra nytte av statusfordelene, uavhengig om det ligger et diamantnivå nede i horisonten eller ikke. Men det er naturligvis bare en antakelse.

Heisann!

Jeg har dette opptjeningsåret klart "trippel" EBD (180000 poeng + 90 legs..), og må si at jeg er enige i de som sier at en EBD-fordelene slettes ikke matcher andre selskap/allianser.

Har også blitt slik hos meg at man har begynt å se etter alternativer, og rødnesen har fått noen flere besøk i år enn tidligere år, samt også LH og UA.. Så tror SAS enten må forsterke sitt EBG-nivå og droppe hele EBD, eller snart komme med noe som virkelig gjør det verdt å ha det nivået. På tide å kalle en (kake)spade for en (kake)spade, og innse at kjøkkenutstyr klarer nok de fleste å kjøpe selv uten å fly flere ganger i uken...

Kim

Apropos kakespade, er det noen som har mottatt de "eksklusive skinngreiene" fra SAS? Skulle sendes ut i begynnelsen av mai... stod det

Haha, der lå det i postkassen... De var ganske fine og omtrent som beskrevet. Bagasjetag'en kunne det godt vært en til av, den var fin og mye mer diskret enn de prangende adressetaggene i plast som formelig skriker statuskunde. Fin å ha på laptopbag'en :)

Jeg opplever EBD eller EuroBonus Diamant som noe veldig positivt, på tross av at det ikke er implementert i IT-systemene. La meg komme med noen eksempler fra de siste månedene fra mine turer på både kort- og langdistanse:

- Reiste BGO-SVG sammen med mor og far en fredag ettermiddag. Vi har kun håndbagasje. Gjengen i gaten fikser oss inn på SK 4175 i stedet for SK 4185 (uten betaling). Alle tre hadde billetter i GO. Undertegnede lå Diamant-kortet diskret frem til damen i gaten og et par minutter senere hadde vi alle seter ved siden av hverandre.

- BGO-OSL med billett i Plus gjennom oppgradering med Optiontown. Egentlig hadde jeg retur med SK 281. SK 273 står selvsagt oppført fra gate 19 E og jeg får en vanvittig lang gåtur fra sikkerhetskontrollen. Gjengen i gaten tryller meg inn og ønsker meg god helg med nytt sete 3D.

- BGO-OSL med billett i GO. Melder meg i skranken til SK 238, da jeg visste at SK 244 ville bli sen ut fra BGO. Damen i skranken avviser alle andre som forsøker å stille seg på standby-listen sammen med meg. Senere oppgraderer damen meg til Plus og ønsker meg god tur med SK 238 (fikk det aller siste setet).

- Kø, eller ikke-eksisterende kø når man ringer 05400. Jeg står ALDRI i kø mer enn 30 sekunder. Konsulentene gjør stort sett alltid som jeg ønsker og sender bekreftelser dersom dette er nødvendig.

- Gratis drikke i GO. Nå har jeg forsøkt å få både smoothie og en flaske vann fra vognen gjennom tre reiser i GO. Dette har gått helt smertefritt alle gangene. Som oftest får jeg kommentaren "Åja, du har et sånt kort du ja" med et påfølgende bredt smil fra kabinbesetningen. Det kan godt hende jeg har vært heldig (ikke akkurat normalfordelt utvalg), men uansett.

Vi har alle våre erfaringer, men jeg føler at det er de "uskrevne" reglene som er det beste med Diamant-statusen. Samtlige SAS-ansatte jeg treffer på er villige til å gi deg ekstra god service gjennom hele reisen. Så lenge man faktisk viser EBD-kortet fysisk stiller man foran EBG og folkene i gaten er klar over dette.
Men på en annen side blir det en glede den dagen SK får implementert dette i IT-systemene sine. Jeg har heller ikke fått presangen fra Goodie-bagen som jeg bestilte, men uansett synes jeg at fordelene ved EBD er langt flere enn i min tid som EBG. Jeg respekterer at vi er uenige og har forskjellige inntrykk/erfaringer. Avslutningsvis tror jeg imidlertid at SAS ønsker å gi oss noe ekstra som har dette nivået.

Jeg personlig er ikke særlig komfortabel med å dra frem statuskortet i tide og utide, SAS må derfor få dette implementert i systemene ASAP. Siste beskjed var vel sommeren 2015?

Når det er sagt så mener jeg "fordelene" @737-405 (og andre) har fått erfare gjør diamantnivået verdt det for de som er nødt til å reise SAS regelmessig. Det er etter mitt skjønn ikke så mye annet SAS kan tilby (foruten om oppgraderingsvouchere!!!) uten å devaluere gullnivået.

SAS burde også fjerne postordrekatalogen med husholdningsartikler umiddelbart, det virker bare totalt meningsløst.

Last edited:
Ser i alle fall ut som Sas gir meg Diamant-status et år til, selv om jeg bare har hanket inn ca. 45K i denne perioden, kan igjen gi vekk et gullkort.

Last edited:
Jeg personlig er ikke særlig komfortabel med å dra frem statuskortet i tide og utide, SAS må derfor få dette implementert i systemene ASAP. Siste beskjed var vel sommeren 2015?

Ikke jeg heller. Tror jeg har gjort det én gang siden jeg fikk diamantkortet. Da fikk jeg atpåtil det siste ledige setet (et midtsete, men dog) på en myyyye tidligere avgang til CPH. Men, det hjelper også å være hyggelig mot de som sitter på andre siden av skranken.

Jeg velger faktisk å tro at det var på grunn av min sjarme at jeg kom meg med, ikke diamantkortet :drunk::p

For en som er ny i "kortstatus-jaget" så er det morsom å lese om dere som mener at de som jobber i SAS burde kjenne dere igjen på ansikt og gi service deretter hvis dere har EBG/EBD.
Nå er det ganske så mange tusen som reiser med SAS hver dag.

Back