• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Diabetiker kastet på glattcelle

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club

Norwegian trodde hun var ruset

Laila Strand (24) fikk diabetesanfall om bord på et Norwegian-fly mellom Bergen og Oslo. Hun våknet på glattcelle på Gardermoen.

VG.no

Re: Diabetiker kastet på glattcelle

stygg sak, men også vanskelig.

Originally posted by CK
stygg sak, men også vanskelig.

De fleste epileptikere, diabetikere og andre som er i risikosonen for å få anfall har et merke eller en medaljong rundt halsen som viser informasjon om dette. Er ikke kabinpersonell og politi klar over dette?

Overraskende at kabinpersonelet ikke var klar over dette. Dette burde være allmenn kunnskap for folk i yrker som har med mennesker å gjøre.
Selv jeg visste faktisk dette.
Sjokkerende at ikke politiet heller undersøkte dette. De burde man faktisk forvente hadde kjennskap til slikt.

Som CK sier, en vanskelig sak. Når kabinen skal sikres for landing blir håndbagasje plassert under setet foran eller i bagasjehyllen over. Spørsmålet her er jo om SOS-medaljongen var synlig eller ikke. Hvis ikke merket var synlig og passasjeren ikke kunne gjøre rede for situasjonen blir det vanskelig. Men jeg kjenner ikke fakta i denne saken så kun synsing fra min side.

Hvis hun ikke kunne gjøre rede for seg, og det kunne hun ikke ifølge artikkelen, burde jo det å sjekke ang. diabetes være det første de gjorde.
Jeg tror nok at Norwegian gir kabinpersonalet opplæring i dette, så her virker det som det er vedkommende CA som ikke har gjort jobben sin.

Originally posted by Stian

Hvis hun ikke kunne gjøre rede for seg, og det kunne hun ikke ifølge artikkelen, burde jo det å sjekke ang. diabetes være det første de gjorde.
Jeg tror nok at Norwegian gir kabinpersonalet opplæring i dette, så her virker det som det er vedkommende CA som ikke har gjort jobben sin.

Det er en meget bastant uttalelse og vitner om uvitenhet. Hvis en person ikke kan gjøre rede for seg kan det være MANGE forskjellige grunner til det. Både sykdom og andre årsaker. Jeg har jobbet mange år i kabinen og faktum er at de aller fleste diabetikere gir beskjed til oss allerede ved ombordstigning slik at vi har oversikt over hvor vedkommende sitter og vi kan hjelpe ved eventuelle problemer. Anfall ombord er svært svært sjelden.

Originally posted by MD11

Det er en meget bastant uttalelse og vitner om uvitenhet. Hvis en person ikke kan gjøre rede for seg kan det være MANGE forskjellige grunner til det. Både sykdom og andre årsaker. Jeg har jobbet mange år i kabinen og faktum er at de aller fleste diabetikere gir beskjed til oss allerede ved ombordstigning slik at vi har oversikt over hvor vedkommende sitter og vi kan hjelpe ved eventuelle problemer. Anfall ombord er svært svært sjelden.

Selvsagt kan det være mange grunner til det, men er man i tvil bør man jo ha prioriteringene i orden. Jeg ville utvilsomt prioritert å undersøke ang. diabetes før alt annet, rett og slett fordi det å overse dette i verste fall kan kan føre til døden for den gjelder.
Så jeg ville nok ventet med å undersøke "andre årsaker" til jeg hadde utelukket at det skyldtes sykdom.

Ref Norwegians CCM (cabin crew manual) section 8:

"SUKKERSYKE: Tenk alltid på muligheten for føling når noen plutselig oppfører seg påfallende, urolig, aggresiv, snakker snøvlende og blir vanskelig å få kontakt med. SE ETTER DIABETIKERTEGN. "

Dette er kun et lite utdrag fra kapittelet om sukkersyke.

Bekrefter at kabinpersonalet er trenet i å se etter tegn. Dette ble sannsynligvis oversett i dette tilfellet. Men jeg synes ikke man kan klandre vedkommende på jobb. Det oppleves som svært ubehagelig og kaotisk når noe blir syk. Har opplevd det selv noen ganger. Ingen god opplevelse. De færreste av oss er trenet helsepersonell. Kun kort kurs og refresh er gitt. Når noen blir syke og mister bevisstheten kan det være vanskelig å fastslå hva årsaken er. Får vedkommende føling, er det relativt lett å forstå. Men om vedkommende har kommet så langt i anfallet sitt at han/hun er bevisstløs kan det være verre.

Synes det blir feil å skulle straffe folk. Det er tross alt ikke vedkommende sin feil at passasjeren ble syk. MEN selvfølgelig: man gjør alt i sin makt for å hjelpe. Ville du saksøkt en person som ikke løper til og hjelper deg om du faller om på gaten?

Best regards

Originally posted by Pjokken

Ref Norwegians CCM (cabin crew manual) section 8:

"SUKKERSYKE: Tenk alltid på muligheten for føling når noen plutselig oppfører seg påfallende, urolig, aggresiv, snakker snøvlende og blir vanskelig å få kontakt med. SE ETTER DIABETIKERTEGN. "

Dette er kun et lite utdrag fra kapittelet om sukkersyke.

Bekrefter at kabinpersonalet er trenet i å se etter tegn. Dette ble sannsynligvis oversett i dette tilfellet. Men jeg synes ikke man kan klandre vedkommende på jobb. Det oppleves som svært ubehagelig og kaotisk når noe blir syk. Har opplevd det selv noen ganger. Ingen god opplevelse. De færreste av oss er trenet helsepersonell. Kun kort kurs og refresh er gitt. Når noen blir syke og mister bevisstheten kan det være vanskelig å fastslå hva årsaken er. Får vedkommende føling, er det relativt lett å forstå. Men om vedkommende har kommet så langt i anfallet sitt at han/hun er bevisstløs kan det være verre.

Synes det blir feil å skulle straffe folk. Det er tross alt ikke vedkommende sin feil at passasjeren ble syk. MEN selvfølgelig: man gjør alt i sin makt for å hjelpe. Ville du saksøkt en person som ikke løper til og hjelper deg om du faller om på gaten?

Best regards

Ja, at det er ubehagelig kan jeg godt skjønne. Men jeg synes ikke det er en god unnskyldning for ikke å hjelpe.
Kabinpersonalet er jo der for sikkerhetens skyld som det så fint heter.
Det må vel også innebære å yte førstehjelp til syke.
Om vedkommende CA fortjener straff eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men jeg synes det er helt klart at han/hun ikke har gjort en god nok jobb, og har også satt selskapet sitt omdømme i fare.

Er det mulig!!! Både politi og kabinpersonell er opplært til å se etter symboler før en avgjørelse blir tatt!!!!!!!!! SKAM!!!!!!!!!:skuff

Ting kunne vært gjort annerledes- uten tvil. Er ikke det jeg mener, men vedkommende fortjener kanskje ikke galgen riktig ennå:old

Når jeg leser hva som står om diabetes i manualen, så er mange av symptomene på en føling ganske lik med den oppførselen mange har når de er berusete. Det lukter rart fra pusten, man blir ustø, aggresiv og har problemer med å gjøre rede for seg.

Bare for å presisere, så mener også jeg helt klart at saken ble galt håndtert. Om det hersker det ingen tvil! Prøver bare å si at ting muligens ikke er så sort/hvit som det framstilles i media. Det er ikke bare den ulykkelige CA som tok feil i dette tilfellet. Politiet reagerte heller ikke korrekt med den gang.

At kabinpersonalet kunne overse noe slikt i en hektisk situasjon kan kanskje forståes (men ikke unnskyldes), men at politiet også klarte kunststykket å ta henne inn i fyllearresten synes jeg er en større "bragd"....:cry:

Synes forresten at folk som har slik sykdom bør innformere kabinsjefen når vedkommende kommer ombord...som en heads up

Når man ikke kjenner hele saken, noe jeg tviler på at de som har svart i tråden gjør, er det vel litt dumt å kaste stein på DYs kabinpersonale og politiet sånn med en gang?

Originally posted by Cedlind

Når man ikke kjenner hele saken, noe jeg tviler på at de som har svart i tråden gjør, er det vel litt dumt å kaste stein på DYs kabinpersonale og politiet sånn med en gang?

Trodde det var standard prosedyre her inne jeg?

He, he synes det er forståelig at politiet kastet henne på cella. Hun så jo ut som en jente som liker å feste litt.:p

Den må du nesten forklare litt nærmere. Hvordan ser en person som liker å feste ut? Hva er det som gjør at hun her ser ut som en som liker å feste?

Spør du meg så ser hun her ganske normal ut og vil hevde det er umulig å si noe om personligheten og væremåten utifra ett bildet som jeg vil definere som middels godt.

Selv om Norwegian sitt personale her har gjort en feil, så er det de faktisk ikke utdannet som leger eller andre ting innen helsevesen og det er ikke alltid like lett å se hva som feiler en person

Originally posted by Thomas

Originally posted by Cedlind

Trodde det var standard prosedyre her inne jeg?
Ah, tenkte jeg ikke på. Silly me...

He, he synes det er forståelig at politiet kastet henne på cella. Hun så jo ut som en jente som liker å feste litt.:p

Når jeg var ung så var det ofte slik at de som likte å feste mest så ut som idrettsmennesker......:wink Slik er det sikkert fortsatt.

Originally posted by TOS

At kabinpersonalet kunne overse noe slikt i en hektisk situasjon kan kanskje forståes (men ikke unnskyldes), men at politiet også klarte kunststykket å ta henne inn i fyllearresten synes jeg er en større "bragd"....:cry:
Trodde litt av vitsen med kabinpersonal var at de skulle holde hodet kaldt i hektiske situasjoner. Hva kunne de oversett hvis det var en annen og mer hektisk situasjon? Jeg skjønner at det er vanskelig, men tror det hadde vært bedre å legge seg flat og beklage. At politet kastet jenta på glattcelle er jo helt håpløst!

Back