• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Diabetiker kastet på glattcelle

Re: Diabetiker kastet på glattcelle

Originally posted by snag

Originally posted by TOS

At kabinpersonalet kunne overse noe slikt i en hektisk situasjon kan kanskje forståes (men ikke unnskyldes), men at politiet også klarte kunststykket å ta henne inn i fyllearresten synes jeg er en større "bragd"....:cry:
Trodde litt av vitsen med kabinpersonal var at de skulle holde hodet kaldt i hektiske situasjoner. Hva kunne de oversett hvis det var en annen og mer hektisk situasjon? Jeg skjønner at det er vanskelig, men tror det hadde vært bedre å legge seg flat og beklage. At politet kastet jenta på glattcelle er jo helt håpløst!

Beklager å ødelegge en ilusjon som du muligens sitter med, men kabinpersonalet er HØYST ordinære mennesker:lol:

Coffe, tea?

Originally posted by TOS

Originally posted by Pjokken

He, he synes det er forståelig at politiet kastet henne på cella. Hun så jo ut som en jente som liker å feste litt.:p

Når jeg var ung så var det ofte slik at de som likte å feste mest så ut som idrettsmennesker......:wink Slik er det sikkert fortsatt.

hmmm, som ung så synes jeg egentlig det er veldig variert hvordan folk som liker å feste ser ut, og at det er enklere å tippe riktig basert på utseende på de som ikke liker å feste kontra de som liker det.

Men vi får se da, ifølge deg skal jeg da se ut som et idrettsmennesker:p

Vel treningen til kabinansatte og hva som står i manualene betyr ikke at det er det samme. Og jeg tror ikke utseende bestemmer om man liker å feste eller er beruset. Mange av polakkene eller "seilerne" som kommer hjem fra jobb som kommer inn her på flyplassen ser absolutt ikke som idrettsmennesker vil jeg påstå.

Det er som med de fleste andre sakene mye spekulasjon. Og avgjørelser tatt på kort tid. Polititet kan ha gått ut i fra de vurderingene kabinansatte har gjort og lagt sin plan for mottak utifra det.

Originally posted by Someone

hmmm, som ung så synes jeg egentlig det er veldig variert hvordan folk som liker å feste ser ut, og at det er enklere å tippe riktig basert på utseende på de som ikke liker å feste kontra de som liker det.

Men vi får se da, ifølge deg skal jeg da se ut som et idrettsmennesker:p

Ja vi får se på søndag. Jeg ser etter et idrettsmenneske da.....:D Mitt utsagn var selvsagt ikke alvorlig ment (sånn bare for ordens skyld).

Originally posted by blazius

Originally posted by CK
stygg sak, men også vanskelig.

De fleste epileptikere, diabetikere og andre som er i risikosonen for å få anfall har et merke eller en medaljong rundt halsen som viser informasjon om dette. Er ikke kabinpersonell og politi klar over dette?

De fleste diabetikere har ikke slikt merke som du kaller det. Jeg har selv diabetes type 1 (Insulinavhengig). Jeg har ett slikt merke som kalles S.O.S. kapsel med informasjon om at jeg har diabetes. Jeg kjenner veldig mange med diabetes, og de fleste har ikke S.O.S kapsell eller andre kjennemerker som viser at man har diabetes.

Når det er sagt, bør selvfølgelig diabetes utelukkes som årsak av kabinpersonell og Politi ved alle typer hendelser som beskrevet over, før man kaster folk i glattcella...:angry:

Tilbake til tema!
Dette er et problem som jevnlig oppstår, på gata, hos frisøren, på restaurant og over alt. Hvordan folk som får føling eller sukkersjokk er veldig forskjellig, og det er slett ikke rart at det oppfattes som om de er påvirket. Det er heller ikke nødvendigvis så enkelt for helsepersonell å vite at det er sukkersyke som er problematikken i første omgang. Det er forskjellige symptomer som kan oppstå, og problematikken kan være enten for mye insulin, eller for mye sukker (potensielt livstruende) i blodet.

Det er veldig enkelt å uttale seg skråsikkert om dette ut i fra en avisartikkel og DY sin manual, men dette er ingen enkel problematikk, og vi bør ikke henge noen på dette grunnlaget.

Og dette skriver en med lang erfaring fra helsevesenet og med diabets i familien!

VC-10

Nå har jeg ikke så mye peiling på diabetes og kabinpersonale, men det jeg vil si at det er lett å være etterpå klok. :old

Blir ganske håpløst å sammenligne det å få føling på gata med det å få det ombord i et fly. Dessverre kan man ikke forvente at folk som passerer en med føling på gata skal tenke på eller forstå at en person har et anfall. Men kabinpersonale er jo trent til å gjenkjenne slike symptomer og handle utifra det. Da må man vel kunne forvente noe litt annet enn om det skulle dreie seg om tilfeldig forbipasserende folk på gata?
At det er vanskelig, og at de har mye annet å tenke på, som å påse at bord er slått sammen og stoler rettet opp, synes jeg blir en litt tynn unnskyldning.
I de fleste yrker stilles man overfor krav om å kunne ha flere tanker i hodet på samme tid, og å takle stress.

Som jeg sa Krølle; symptomene kan være svært forskjellige fra person til person, og ikke nødvendigvis lette å diagnostisere. Og - det er stoor forskjell på å ha hørt om en ting noen få timer på et kort kurs, og lest om det i manualen, mot å oppleve en slik situasjon i praksis.
Jeg er ikke ute etter å unnskylde noen, det kan godt hende at symptomene lett kunne gjenkjennes i dette tilfellet, men essensen er at dette ikke nødvendigvis er så lett som mange her synes å mene at det er.
Et annet moment er at har man opplevd dette noen ganger, kan det være lett å gjenkjenne, men dersom man aldri har sett personer med føling, er det ikke nødvendigvis så enkelt!

VC-10

Originally posted by VC-10

Som jeg sa Krølle; symptomene kan være svært forskjellige fra person til person, og ikke nødvendigvis lette å diagnostisere. Og - det er stoor forskjell på å ha hørt om en ting noen få timer på et kort kurs, og lest om det i manualen, mot å oppleve en slik situasjon i praksis.
Jeg er ikke ute etter å unnskylde noen, det kan godt hende at symptomene lett kunne gjenkjennes i dette tilfellet, men essensen er at dette ikke nødvendigvis er så lett som mange her synes å mene at det er.
Et annet moment er at har man opplevd dette noen ganger, kan det være lett å gjenkjenne, men dersom man aldri har sett personer med føling, er det ikke nødvendigvis så enkelt!

VC-10

Enig i mye av det du sier her VC-10. Men Politiet bør sjekke alle som blir lempet på glattcelle. Dette kan gjøres veldig enkelt med en liten blodprøve fra fingeren. Alle i Politiet bør ha kjennskap til dette og hvordan det gjøres. Det er tragisk nok slik, at det dør personer på glattcelle hvert år i Norge grunnet slett arbeid fra Politet. :old

Synes det er ille at følings-anfallet ble oversett av den kabinansatte, men at heller ikke politiet tok høyde for at det kunne dreie seg om andre ting enn overstadig beruselse synes jeg er en god del verre.
Ellers er det jo det å si at et følings-anfall er svært lett å behandle. Får man i pasienten litt sukker går det over på sekunder, ingen heksekunst, og noe alle kan klare.

Originally posted by OEH

Synes det er ille at følings-anfallet ble oversett av den kabinansatte, men at heller ikke politiet tok høyde for at det kunne dreie seg om andre ting enn overstadig beruselse synes jeg er en god del verre.
Ellers er det jo det å si at et følings-anfall er svært lett å behandle. Får man i pasienten litt sukker går det over på sekunder, ingen heksekunst, og noe alle kan klare.

Leste det slik at hun ble syk under landing, med dårlig timing da så ville vel helst også kabincrew sitte fastpent , og brukte 1/2 sekund for lite til å se at hun var syk.

Etter landing så fikk de ikke "kontakt" med henne og diagnostiserte feil.

Originally posted by linium

Har det seg slik at INGEN diabetikere ruser seg ? Bare stiller spørsmål om det kan ha vært en kombinasjon her jeg ?

Dessuten er det jo rart att DY med 3 i kabinen ikke klarer å skille mellom eventuelt ruset person og diabetiker...

Hva med litt saklighet her???

Var det så usakelig ? Hva om en person med diabetes har vært ute på fest, får føling og faller om ? Ett av første tegn til diabetes er at det lukter aseton (alkohol) av pusten...

Originally posted by linium

Var det så usakelig ? Hva om en person med diabetes har vært ute på fest, får føling og faller om ? Ett av første tegn til diabetes er at det lukter aseton (alkohol) av pusten...

Ubehandlet diabetes gjør at man får meget høyt blodsukker. Det samme kan skje hvis man ikke har nok insulin i kroppen. Det kan føre til at det lukter aceton av pusten. Lukten kommer av at kroppen bryter ned fett celler og danner energi. Dette er ikke samme lukt som alkohol. I dette tilfellet var ikke problemet høyt blodsukker. Snarere tvert imot. Dama hadde lavt blodsukker. Det betyr at hun hadde for mye insulin i blodet. Det gir ikke acetonlukt av munnen, men det kan gi en rekke andre mer eller mindre synlige symptomer.

Når det gjelder alkohol og diabetes, er det desverre slik at en øl kan være nok til å bli "stemplet" som overstadig beruset, hvis man skulle være så uheldig å få en skikkelig føling og besvime...

Originally posted by LTH
Enig i mye av det du sier her VC-10. Men Politiet bør sjekke alle som blir lempet på glattcelle. Dette kan gjøres veldig enkelt med en liten blodprøve fra fingeren. Alle i Politiet bør ha kjennskap til dette og hvordan det gjøres. Det er tragisk nok slik, at det dør personer på glattcelle hvert år i Norge grunnet slett arbeid fra Politet. :old

Mine uttalelser retter seg mot de flyvende. Når det gjelder politiet, har de mye større erfaring i å takle slikt, og det skulle bare mangle at om det var den minste tvil, burde arrestanter få målt blodsukkeret!

VC-10

Originally posted by Stian
Men kabinpersonale er jo trent til å gjenkjenne slike symptomer og handle utifra det. .

Tja, jeg har nå studert i 4,5 år og dermed trent opp i masse, men det vil ikke si at jeg kan gå inn å gjøre det like bra fra dag 1, som en som har jobbet i 10 år i den type jobb jeg sikter meg ut for det. Trening hjelper bare litt, men uten erfaring vil man for det gjøre feil

Må man virkelig ha opplevd ting i praksis for å kunne gjøre en god jobb?
Håper det ikke er holdningen når det kommer til nødsituasjoner. Da må man kunne gjøre en god jobb selv om man aldri har opplevd en lignende situasjon før.
Det er jo så enkelt som å ha i bakhodet at en tilsynelatende beruset person ikke trenger å være beruset. Det skulle ikke være så fryktelig vanskelig. Det er iallefall min mening.
Ang. det noen sa om hun kunne ha vært både beruset å ha føling... Tvilsomt, men i tilfelle, hva så? Har ikke en beruset person krav på hjelp dersom vedkommende blir akutt syk? Dette er jo snakk om en såpass alvorlig situasjon at man faktisk kan dø dersom man ikke får hjelp.

Originally posted by Stian

Må man virkelig ha opplevd ting i praksis for å kunne gjøre en god jobb?

Nei, man må ikke. Men det finnes bare et godt komplement til ekte erfaring, og det er trening. Og den må gjenntas for å ikke glemmes. Samtidig er det ekstremt viktig å være mentalt forberedt, å ha en sjekkliste i hodet for ting som kan oppstå.

Det er intressant hvor mange paralleller man kan trekke mellom ting som tilsynelatende ikke har mye med hverandre å gjøre. Som noen kanskje vet så er jeg dommer i amerikansk fotball og jeg farter rundt både i landet og i utlandet og dømmer og holder kurs. En av de mange tingene man må ha på plass for å gjøre en god jobb som dommer er det vi kaller "pre snap routine". Det er altså en sjekkliste av ting du må sjekke av i hodet ditt før ballen settes i spill, og den varierer med hva slags situasjon man har i kampen.

Om du står der uten en plan for å håndtere situasjonen så har du satt deg selv i en meget dårlig posisjon for å kunne dømme godt. Samme sak gjelder her. Man må ha en sjekkliste for ting man skal kontrollere dersom man som CA, eller hva det måtte være, kommer opp i en situasjon som dette. Har man ikke den innøvd og klar, helst gjennom praktiske øvelser men i hvert fall mentalt, så er risikoen for at man håndterer situasjonen feil så meget større. Å være mentalt forberedt på forskjellige situasjoner som kan oppstå og ha handlingsplanen klar mener jeg er meget viktig, spesielt de mere uvanlige.

Nettopp. Å være forberedt på at ting kan skje er viktig. Man kan ikke regne med at alt skal gå smooth til enhver tid, når man har med tusenvis av forskjellige mennesker å gjøre. Alle mennesker er dessverre ikke friske.

Back