Dette er for dårlig Widerøe!

Re: Dette er for dårlig Widerøe!

Enig i at det er tullete av passasjerene her å gå til avisen etter å ha tatt sjansen og håpet det går bra, men de 3 timene som er nevnt i artikkelen virker også helt tullete.

Vil innsjekk på SMS/internett kutte fremmøtetiden i gate?

Nei, man må forholde seg til deadline for både bagdrop og gate.

Poenget mitt er at er Gaten stengt, så er den stengt, uansett om man er på toalettet, kommer med DY eller SAS. Utfra artikkelen fikk jeg et inntrykk av at den var stengt fordi de kom med DY og ikke med SAS. Håper og tror det var feil!

Om man kommer med gjennomgående billett, så blir det som tidligere nevnt, ansett at pax har møtt frem ihht tiden dersom vedkommende siter på flyet. Det hender jo faktisk at man bare går frad et ene flyet til det andre på enkelte plasser. Da vil også papirarbeid m.v. være ivaretatt fordi man vet hvor mange som kommer.

Enig i at det er tullete av passasjerene her å gå til avisen etter å ha tatt sjansen og håpet det går bra, men de 3 timene som er nevnt i artikkelen virker også helt tullete.

De fleste forsikringsselskaper krever tre timers forbindelse mellom separate billetter, så det er ikke helt tatt ut av luften. Men for flyselskapene er dette egentlig irrelevant. Et slikt scenario er for forsikringsselskapene. Når flyselskapene ikke engang har interlineavtale, er ikke de som part å regne.

De fleste forsikringsselskaper krever tre timers forbindelse mellom separate billetter, så det er ikke helt tatt ut av luften. Men for flyselskapene er dette egentlig irrelevant. Et slikt scenario er for forsikringsselskapene. Når flyselskapene ikke engang har interlineavtale, er ikke de som part å regne.

Jeg har kun sett 2 timer som krav fra forsikringsselskapene jeg har vært i kontakt med (og faktisk ned i 1 time hos enkelte om det er snakk om tjenestereise, av en eller annen årsak). Det hjelper jo uansett lite for disse passasjerene.

Og igjen er det alle andre sin feil, og politikerne må komme på banen og blablabla. Når skal folk begynne å ta ansvar for seg selv?

Nei, man må forholde seg til deadline for både bagdrop og gate.

Om man kommer med gjennomgående billett, så blir det som tidligere nevnt, ansett at pax har møtt frem ihht tiden dersom vedkommende siter på flyet. Det hender jo faktisk at man bare går frad et ene flyet til det andre på enkelte plasser. Da vil også papirarbeid m.v. være ivaretatt fordi man vet hvor mange som kommer.

Akkurat, da skjønner jeg forskjellen. Takk for et godt svar, noen må ha det med teskje skjønner du..

Takk for info, da gir det litt mening, selv om det som du sier ikke har noen betydning for selskapet.

Slik jeg leser dette så er ikke damene først og fremst pissed på WF som ikke slapp dem ombord, men på at rutetiden er forandret, og ikke `korresponderer´lengre, de var tydligvis forberedt på at dette kunne gå i dass uansett.

Antalet remote incheckade som inte dyker upp är relativt stort, speciellt inrikes/intraskand Är dessa inte ombord när alla andra är det är chansen för att det är "no-shows" VÄLDIGT VÄLDIGT stor och jag kan väl tro att man har ropat på PAX i terminalen

Ble faktisk litt av en meningsutveksling dette! Har selv flydd ganske mye, både før og etter at Norwegian kom inn i bildet. Iblant har jeg selv booket neste flight litt tett innpå ankomst, andre ganger har andre forhold ført til en viss fare for at jeg skulle miste korresponderende flight. Når jeg har skjønt at tiden begynner å knipe, har jeg orientert kabinbetjeningen om dette. De har i sin tur gitt beskjed videre til fartøysjef. Og jeg har alltid fått beskjed tilbake at neste fly vil vente. Klart at dersom tilbakemeldingen hadde vært at neste fly ikke ville vente, ville jeg ha måttet bite i det sure eplet.

Forøvrig glad for at jeg ikke driver forretning. Hadde jeg det, ville jeg ha logret voldsomt for å få konkurrentens kunder over til meg. Kanskje det ikke hadde gått så bra i lengden?

Tusen takk for alle innspill! :o)

Jeg er sikker på at i Norge VED ALLE at SK/WF og DY ikke samarbejder, tværtimod..
Hvis du ikke, som mange mange andre siger, er i gate 10 minutter før afgang annulleres
dit indcheck og pladsen går til en på venteliste...Sådan er det...
Hilsen Ole

Null sympati for meg her også. 20 minutter på å bytte fly - når det er to ulike selskaper? Og et LCC? Neii.. De får skylde seg selv.

Jeg er sikker på at i Norge VED ALLE at SK/WF og DY ikke samarbejder, tværtimod..
Hvis du ikke, som mange mange andre siger, er i gate 10 minutter før afgang annulleres
dit indcheck og pladsen går til en på venteliste...Sådan er det...
Hilsen Ole

Var det venteliste på denne flighten? Hvis det er slik at man kan gi en på venteliste plass når det er 10 minutter igjen så skulle man vel i teorien kunne tenke seg at det er tid nok for å få disse to på plass hvis de er på plass 10 minutter før avgang (dvs. da må det vel være tilstrekkelig med tid til å skrive ut nye lastepapirer/ny balanseberegning)? Uansett - disse to har ingen sak som sådan.

Hei! Jeg er enig med mye av det som er skrevet her om når man skal være ved gate for ombordstigning, minimum conection time, at pax var for sent ute osv.

Men jeg synes det hele blir for dumt når gaten fortsatt var åpen og flyets dør ikke var lukket. Hva ville man tapt på å slippe ombord disse to pax med kun håndbagasje? Her oppnår WIF mye negativ omtale hos den gemene hop og en svært negativ opplevelse for de det gjelder. Hva hvis pax'en hadde svart at de kom med SAS? Hadde de da sluppet ombord. Dumt av pax å ta denne sjansen, men dette synes jeg grenser til både latterlig og dårlig kundebehandling. Pax'en var jo også kunder hos WIF og spørsmålet mitt er hvor forsinket flighten hadde blitt om hadde vært litt rundere i kanten og litt mindre stivbente.

Dette er min mening om denne saken....

Beste hilsen Espen

Men jeg synes det hele blir for dumt når gaten fortsatt var åpen og flyets dør ikke var lukket. Hva ville man tapt på å slippe ombord disse to pax med kun håndbagasje?

Nå skal jeg ikke si at jeg vet nøyaktig hva som skjedde i dette tilfellet, men det virker som man har gjort seg ferdig med arbeidet med papirene, dvs. loadsheet og balansetabell. Dashene er svært sensistive på balanse og vekt i mye større grad enn en 737 eller større. Vi i SK har også ACARS på B737, så da kan man gjøre endringer mye tettere opp før avgang. På WF har man ikke den muligheten, så selv om flyet står der med døren åpen så betyr det å gjøre denne endringen med to passasjerer at man blir forsinket.

Hei! Jeg er enig med mye av det som er skrevet her om når man skal være ved gate for ombordstigning, minimum conection time, at pax var for sent ute osv.

Men jeg synes det hele blir for dumt når gaten fortsatt var åpen og flyets dør ikke var lukket. Hva ville man tapt på å slippe ombord disse to pax med kun håndbagasje? Her oppnår WIF mye negativ omtale hos den gemene hop og en svært negativ opplevelse for de det gjelder. Hva hvis pax'en hadde svart at de kom med SAS? Hadde de da sluppet ombord. Dumt av pax å ta denne sjansen, men dette synes jeg grenser til både latterlig og dårlig kundebehandling. Pax'en var jo også kunder hos WIF og spørsmålet mitt er hvor forsinket flighten hadde blitt om hadde vært litt rundere i kanten og litt mindre stivbente.

Dette er min mening om denne saken....

Beste hilsen Espen

Hadde gaten vært åpen ville de kommet med. Med i det øyeblikk en flight stenges i systemene tar det lang tid å åpne dette igjen. Noe som vil medføre en forsinkelse.
DY og WF har ikke noe samarbeid, så eneste mulighet for gatepersonale å vite om disse var at de var sjekket inn på sms. De hadde ingen mulighet til å vite at disse var innbound med DY.
Dermed regner man med en no-show, som skjer hele tiden.
Så selv om flyet står der med døren åpen, så vil det ta tid å åpne systemer og regne om vekt, balanse etc.

Nå skal jeg ikke si at jeg vet nøyaktig hva som skjedde i dette tilfellet, men det virker som man har gjort seg ferdig med arbeidet med papirene, dvs. loadsheet og balansetabell. Dashene er svært sensistive på balanse og vekt i mye større grad enn en 737 eller større. Vi i SK har også ACARS på B737, så da kan man gjøre endringer mye tettere opp før avgang. På WF har man ikke den muligheten, så selv om flyet står der med døren åpen så betyr det å gjøre denne endringen med to passasjerer at man blir forsinket.

Tja, som du skriver så vet vi vel ikke hva som skjedde. En grunn til å stille seg spørsmål ved om loadsheet osv. var ferdigskrevet er spørsmålet fra gaten om hvilket selskap de kom med. Hvis flyet var "ferdig utsjekket" så ville vel flighten vært stengt uavhengig av om disse to kom med SAS eller DY?

Tja, som du skriver så vet vi vel ikke hva som skjedde. En grunn til å stille seg spørsmål ved om loadsheet osv. var ferdigskrevet er spørsmålet fra gaten om hvilket selskap de kom med. Hvis flyet var "ferdig utsjekket" så ville vel flighten vært stengt uavhengig av om disse to kom med SAS eller DY?

Jeg aner ikke hva som skjedde, men det kan vel hende at spørsmålet kom rett og slett fordi de var litt overrasket og uforberedt på at det skulle komme noen passasjerer ettersom de ikke hadde noen informasjon om passasjerer innkommende fra andre fly?

Det hender faktisk også at folk kjøper to separate billetter med samme selskap fordi det er billigere og/eller fordi det er under minimum connection tid.
Da har vel også reduserte rettigheter.

Jeg aner ikke hva som skjedde, men det kan vel hende at spørsmålet kom rett og slett fordi de var litt overrasket og uforberedt på at det skulle komme noen passasjerer ettersom de ikke hadde noen informasjon om passasjerer innkommende fra andre fly?

Det er kanskje en sannsynlig forklaring å spørsmålet, ja. :)

Hvis flyet var "ferdig utsjekket" så ville vel flighten vært stengt uavhengig av om disse to kom med SAS eller DY?

Som jeg sa så vet jeg ikke hva som faktisk skjedde, men de nord fra pleier ikke være de som er mest regelryttere, belærende eller ønsker å sette eksempel. Men jeg kjenner litt igjen situasjonen, hvis vi er i utgangen og er ferdig. Om det kommer noen løpende så er det vanlig å spørre hvorfor, og om man da sier man kom inn med et fly som landet nettopp, så er ikke responsen at det var en god ide å beregne så kort tid. Jeg kan godt tenke meg at i en slik situasjon så tenker paxen at de ikke kom med fordi de fløy DY (som indirekte er sant, men den direkte årsaken er jo at de kom for seint til utgangen). Det ville naturligvis vært det samme om det var inn med SK og WF-flyet også var klart.
Når det er sagt, så eksisterer det en samarbeidsavtale mellom SK/WF, hvor selskapene kan vente noen minutter om innkommende fly er forsinket - men det er planlagt lang tid på forhånd slik at det ikke skal gi konsekvenser for avvikling og andre forbindelser, man gjør ikke det for pax som ikke er gjennomgående og ihvertfall ikke når de har forbindelse under MCT.

Back