Dette er for dårlig Widerøe!

Re: Dette er for dårlig Widerøe!

Ble faktisk litt av en meningsutveksling dette! Har selv flydd ganske mye, både før og etter at Norwegian kom inn i bildet. Iblant har jeg selv booket neste flight litt tett innpå ankomst, andre ganger har andre forhold ført til en viss fare for at jeg skulle miste korresponderende flight. Når jeg har skjønt at tiden begynner å knipe, har jeg orientert kabinbetjeningen om dette. De har i sin tur gitt beskjed videre til fartøysjef. Og jeg har alltid fått beskjed tilbake at neste fly vil vente. Klart at dersom tilbakemeldingen hadde vært at neste fly ikke ville vente, ville jeg ha måttet bite i det sure eplet.
Har du hatt suksess med å be fartøysjef hos DY be WF om å vente på deg?

Å med viten og vilje booke en TYVE MINUTTERS(!) connection er jo hinsides, selv i nord.

Å med viten og vilje booke en TYVE MINUTTERS(!) connection er jo hinsides, selv i nord.

Selv lokaltog til lokaltog på Oslo S er det tidvis risikosport :lol:

Jeg har sannsynligvis ikke opplevd å få en Widerøe-maskin til å vente på en sent innkommende Norwegian. Lenge siden jeg har forflyttet meg regelmessig med fly. Men en særlig positiv opplevelse hadde jeg under en tur fra Bergen til Kirkenes. Måtte bytte fly på Fornebu og i Tromsø. Omtrent et kvarter før landing i Tromsø, kom kabindama og ville se billettene. Da viste det seg at jeg hadde booket videre fra Tromsø til Kirkenes med et fly som hadde avgang 5 minutter FØR flyet fra Oslo skulle lande! DET VENTET! Ellers er jeg enig i at man har seg selv å takke dersom man ikke beregner seg god tid til neste avgang.

Da viste det seg at jeg hadde booket videre fra Tromsø til Kirkenes med et fly som hadde avgang 5 minutter FØR flyet fra Oslo skulle lande! DET VENTET!
Det var vel nettopp en gjennomgående billett....

Nu kan spørgsmålet om hvilket flyselskab de kom med jo ganske enkelt have drejet sig om at hvis det var SK så ville gatepersonalet have ydet "lidt ekstra service" og hjulpet dem med ombooking.

Så kort connection på seperate billetter er uanset dømt til at gå galt og der er ingen sympati herfra.

At de går til medierne og at et medie skriver om den risiko de løb bliver bare endnu mere dumt.

Køb sammenhængende billet eller klap i når det går galt.

Man kan ikke købe "produkt B" og tro man skal have leveret "produkt A"

Forsøket på å spare penger(og tid) fungerte ikke denne gangen. Neste gang bestiller de turen med SAS.

Er WF til for folket, eller folket til for WF.
Nå blir det litt annerledes ettersom oppfattelsen av WF her nord og WF sørpå er litt forskjellig. Her opereres det med enorme avstander og mange timer i bil der WF kan fly oss over en fjord eller fjellkam på minutter. Mange ser på WF som livsnerven og kontaktleddet sørover og med omverden forøvrig. Et nært forhold der WF mang en gang har stilt opp når det har handlet om minutter.
Som sagt mye har forandret seg ikke bare etter at DY kom men konkurransen hardner og kravet til gevinst øker. Ingen tar over WF for å serve folket alene, selv om det hadde vært aldri så ønskelig.
Hva jeg ikke forstår er at det da måtte tjene alle parter, - både WF og folket her nord med et utstrakt samarbeide i alle retninger. De flyr jo tross alt ikke gratis. Forstår at slinger og schedules skal holdes og kabalen ikke alltid går i pax sin retning men i utgangspunktet håper jeg nå at Torghatten og Co kan se bort fra fastlåste avtaler og særfordeler for SK/WF og ha service og hjelpsomhet... humanitet rett og slett som intensjon når de nå skal vise seg som nye eiere.
Nye konkurrenter er på vei inn på strekninger i nord. Flere er ventet, WF vil ha alt å tjene på fortsatt bygge opp goodwillen de har hatt opp gjennom årene de har hersket alene i nord.

Er WF til for folket, eller folket til for WF.
Nå blir det litt annerledes ettersom oppfattelsen av WF her nord og WF sørpå er litt forskjellig. Her opereres det med enorme avstander og mange timer i bil der WF kan fly oss over en fjord eller fjellkam på minutter. Mange ser på WF som livsnerven og kontaktleddet sørover og med omverden forøvrig. Et nært forhold der WF mang en gang har stilt opp når det har handlet om minutter.
Som sagt mye har forandret seg ikke bare etter at DY kom men konkurransen hardner og kravet til gevinst øker. Ingen tar over WF for å serve folket alene, selv om det hadde vært aldri så ønskelig.
Hva jeg ikke forstår er at det da måtte tjene alle parter, - både WF og folket her nord med et utstrakt samarbeide i alle retninger. De flyr jo tross alt ikke gratis. Forstår at slinger og schedules skal holdes og kabalen ikke alltid går i pax sin retning men i utgangspunktet håper jeg nå at Torghatten og Co kan se bort fra fastlåste avtaler og særfordeler for SK/WF og ha service og hjelpsomhet... humanitet rett og slett som intensjon når de nå skal vise seg som nye eiere.
Nye konkurrenter er på vei inn på strekninger i nord. Flere er ventet, WF vil ha alt å tjene på fortsatt bygge opp goodwillen de har hatt opp gjennom årene de har hersket alene i nord.

Husk at DY kan inngå samarbeidsavtale med WF på alle anbudsruter om de ønsker. Det er en del av kravene mener jeg å ha lest.
Men DY vil ikke det da det naturligvis krever litt ressurser fra den siden også, begge veier.
Samt gjennomgående bagasje osv.
I denne saken har Widerøe bare gjort jobben sin, og sørget for at samtlige av de andre pax kom frem på tid, for ikke å snakke om andre pax på andre ruter/leg denne maskinen fløy den dagen.
Om noen tror at andre selskaper vil agere annerledes så sweet dreams.

Her opereres det med enorme avstander og mange timer i bil der WF kan fly oss over en fjord eller fjellkam på minutter. Mange ser på WF som livsnerven og kontaktleddet sørover og med omverden forøvrig.

Nå er vel ikke WF951 KKN - VDS akkurat en kjempetidsbesparelse sammenlignet med å ta bilen (eller sjarken...). ;)

Og WF endret vel markedsføring en gang på 90-tallet mener jeg å huske. Om det var fordi nordlendingene var så godt vant vites ikke, men reklameplakatene viste iallefall en kar som sto i enden av rullebanen i dress og med stresskoffert, som pent måtte konstatere at Dash 7'en hadde tatt av og var climbing over andre enden av nevte rullebane. Dette bildet var signert noe sånn som "Nå venter vi ikke på deg om du er forsen til gate"...

Nå blir det litt annerledes ettersom oppfattelsen av WF her nord og WF sørpå er litt forskjellig.

Helt klart, her på østlandet så er korteste WF rute... skal vi se 170 km i luftlinje. Det tilsvarer med bil ca 210 km. Og skal vi se Kirkenes til Vadsø... med bil 163 km.

Forsøket på å spare penger(og tid) fungerte ikke denne gangen. Neste gang bestiller de turen med SAS.

Nå er det ikke gitt at SAS er alternativet. Noen ganger kan det være å holde seg hjemme. Andre ganger kan det være å ta bilen til Kirkenes. Ingen av disse alternativene er WF tjent med.

Det er egentlig ikke så veldig rart at enkelte reagerer på at man kommer til gate ti minutter før oppsatt avgang blir nektet boarding når de ser flyet ikke har gått. Min erfaring er at spesielt europeiske flyselskap fremstår som stivbente, regelryttere. Man opplever en kundefiendtlighet som ville være uhørt i mange andre servicebransjer. Dette gjelder også, eller kanskje spesielt, de såkalte fullserviceselskapene.

Mitt "skrekkeksempel":
Jeg skulle fly SFO-AMS-TRD med KLM. Av en eller annen grunn ble det gjort noe feil under booking, så i stedet halvannen til to timer for transfer i AMS hadde jeg 10-12 timer med venting. Siden det også innebar masse bortkasta tid og økte kostnader for å komme seg fra TRD til bestemmelsestedet fant jeg ut at jeg var villig til å strekke meg ganske langt for å få kommet meg med den tidligere avgangen. Der var det rikelig med plass, mens kveldsavgangene jeg hadde billett for var omtrent utsolgt.

Dagen før avreise ringte jeg KLMs amerikanske kundeservice (som jo er Delta) og spurte hvilke muligheter jeg hadde for å komme meg med det tidligere flyet. Til svar fikk jeg at det burde ikke være noe problem. Jeg skulle bare passe på å sjekke inn bagasje kun til AMS, ta ut den der og gå til innsjekk og der be om stand-by for den tidligere avgangen.

Som sagt så gjort. Trøtt etter en lang natt uten søvn over Atlanteren står jeg på AMS og ber om stand-by. Bare for å få høre at noe slikt eksisterte ikke. Jeg spurte om det var ledige seter på avgangen jeg ønsket å være med. Joda, der var det masser av plass. Mitt neste spørsmål var hva en enveisbillett ville koste meg. Det fikk jeg ikke svar på, bare beskjed om at hvis jeg valgte å reise på enveisbillett, ville returen min til SFO bli kansellert.

Herlige greier. Men hva hvis jeg booket om billetten min? Fra en nesten utsolgt til en med rikelig med plass? Joda, det kunne la seg ordne. For drøye 800 EUR (hvilket var mer enn hva jeg betalte for tur/retur). For skulle jeg booke om billetten min, måtte samtlige legs bookes på nytt. Og nå var returen nesten utsolgt.

Slukøret droppet jeg bagen, gikk til gate for å se flyet til TRD fylles opp halvveis, før jeg deretter booket Yotel for noen timer på øret og en dusj. Siden den dagen har jeg ikke booket KLM og det skal mye til for at jeg gjør det igjen.

Mitt gladeksempel:
Jeg bodde like ved SEA og ville ta ei helg i Vegas. Pakketur fra Expedia eller Orbitz ga langt lavere pris enn hotell og fly hver for seg. Så jeg booket det. Ulempen var at jeg fløy Alaska Airlines til LAX og måtte bytte til AA der. Når Alaska hadde direktefly som gikk 10 minutter før flyet til LAX.

I det jeg ankommer SEA går jeg til innsjekk og spør om det er noen muligheter for å få bli med direkteflyet. De kunne ikke love meg noe, men tok bagasjen og sjekket den med direkteflyet, før de ga meg to boarding passes. Et stand-by med direkteflyet, et for avgangen jeg hadde billett for hvis jeg mot formodning ikke skulle få flydd direkte. Jeg fløy direkte. Strålende fornøyd. Såpass fornøyd at jeg også neste Vegas-tur booket via LAX, men fløy direkte på stand-by.

Etter den tid ble det en hel flyturer på meg fra SEA. Spesielt til SFO hvor Alaska flyr vinge ved vinge med både United og Virgin America. Alle disse matcher hverandres priser. Men som takknemlig kunde, endte jeg alltid opp med å velge Alaska.

Effekten av å vise vilje til å strekke seg litt ekstra skal ikke undervurderes. Hva som virker fornuftig i et øyeblikk, trenger ikke å være det på sikt.

Hadde vært betenkt med å bestille noe slik med 1 time mellom flightene også. Det beste er en gjennomgående billett. Disse kunne vel uansett booket ungdomsbilletter muligens og kommet rimeligere ut av det totalt sett med SAS og Widerøe hvis de fløy den ruten.

Widerøe bør vente på alle pax som kommer i siste liten, selv om de kommer med fly, bil, buss, tog eller båt. Såpass må man kunne forvente av et flyselskap. At det i andre enden går utover andre pax, ekstraarbeid for de bakkeansatte og evt. tjenestetider for de som jobber ombord i flyet, har ingenting å si. Det er jeg som er viktigst, vent på meg, uansett årsak!

Widerøe bør vente på alle pax som kommer i siste liten, selv om de kommer med fly, bil, buss, tog eller båt. Såpass må man kunne forvente av et flyselskap. At det i andre enden går utover andre pax, ekstraarbeid for de bakkeansatte og evt. tjenestetider for de som jobber ombord i flyet, har ingenting å si. Det er jeg som er viktigst, vent på meg, uansett årsak!

meget sarkasme her . hihihi

Hilsen Ole

Med tanke på SAS prising og opptreden som monopolist, kan man vel miste mange slike forbindelser og likevel spare penger... gjennom å sikre eksistensgrunnlag for Norwegians ruter og den frie konkurranse.

Et klassisk eksempel på PAX som ikke får med seg hvordan ting fungerer i verden. Alt man tar seg til i passasjertransport er et samarbeid mellom passasjer og utøvende transportselskap, det være seg buss, båt, tog eller fly. Så lenge passasjeren følger retningslinjene gitt av oss, er vi strålende fornøyde, og på lengre sikt tjener alle på det, for ting løser seg lettere når passasjerene klarer å følge det opplegget som har vært utprøvd flere ganger med suksess! Så når WF sier at minimum 20 min før avgang må alle være om bord, så er det en grunn til det! En passasjer som kun ser seg selv i lys av det som skjer, klarer ikke å se hele bildet; vedkommende vil ikke være i stand til å sette seg inn i arbeidsmengden det kreves for å få et fly opp i lufta. Det kan være at akkurat i det hun så ut på flyet, var gate manager inni og fikk load sheet signert av fartøysjef, og da er det naturlig at døren fortsatt er åpen, for slik jeg forstår det, vil jo gjerne gate manager ut av flyet før døren smekkes igjen, right? Og flere plasser er det vel også slik at det er nettopp gate manager som sørger for at døren smekkes igjen.
En annen ting som jeg lurer på, er hvor mange som var om bord på flyet. For la oss si at alle setene var tatt, at det var 39 som hadde bestilt tur over Varangerfjorden. Da ville med andre ord 37 passasjerer bli skadelidende for 2 stk som ikke klarer å få med seg hvordan systemet fungerer. Mener at det er mer rettferdig å sende de 37 av gårde, enn å måtte regne om all vekt og balanse pga to stk som rotet det skikkelig til med å gamble slik.
Var bare mine tanker rundt dette...

Om det virkelig var et samarbeid mellom passasjerer og flyselskap, så hadde det måttet gått begge veier.

Det er litt rart i mine øyne. Om passasjerer ankommer gate for sent, så er passasjerene som var der i tide skadelidende. Skyldes derimot at de ankommer gate for sent sen ankomst for et SAS/WF fly - da venter man gjerne om man kan. For da risikerer flyselskapene ekstra utgifter og tiden til de 37 "skadelidende" er plutselig null verdt. En evt. forsinkelse må plutselig være på flere timer før flyselskapene finner det for godt (les: er tvunget til) å gi de kompensasjon.

Flyselskapene sitter med løkka og begge endene. Det er nok ikke små summer som er brukt på lobbyvirksomhet i Brussel, og få gullkort som har blitt kastet etter EU-delegater for å sikre et lovverk som såpass stor grad ivaretar flyselskapene og fratar passasjerer rettigheter.

Den ene dagen kommer man to minutter for sent til gate og blir nektet ombordstiging - på tross av at flyet står der og det virker å være rikelig med tid for å få deg ombord og rekke oppgitt avreisetidspunkt. Neste dag er du der i god tid, men må vente en time på passasjerer som ankommer med et forsinket fly. Dag tre vet man ikke hva man skal tro, men passer på å være på plass i god tid. Bare for å bli nektet boarding fordi flyselskapet valgte å selge flere billetter enn hva det er kapasitet for.

Vi som sitter med mye kundekontakt på vegne av Widerøe har mange daglige henvendelser rundt dette med connection til og fra Norwegian.
Vi anbefaler 3 timer, som er det som bl.a de fleste reiseforsikringer og et nivå som også Transportklagenemda har lagt seg på i saker de har hatt inne til behandling.
Det å reise på separate billetter er alltid risikosport, spesielt med selskap som ikke ønsker å ha noe samarbeide med andre selskap på noen som helst måte.

Hadde kundene kommet inn med SAS i dette tilfellet, hadde de vært innsjekket hele veien, og det kunne ha vært gjort forberedelser til en rask transfer om det var snakk om forsinkelser.
Det mange heller ikke tenker på , er at drar man på seg en forsinkelse på en slik rute, kan dette gjerne medføre at flyet på senere leg fortsatt er forsinket, som igjen kan medføre at forbindelser ryker i andre enden.

Det mange heller ikke tenker på , er at drar man på seg en forsinkelse på en slik rute, kan dette gjerne medføre at flyet på senere leg fortsatt er forsinket, som igjen kan medføre at forbindelser ryker i andre enden.

Dette kan vel likegodt skje om man holder igjen flyet pga passasjerer som ankommer med SAS og skal videre med WF?

Back