Re: Dette er for dårlig Widerøe!
Forsøket på å spare penger(og tid) fungerte ikke denne gangen. Neste gang bestiller de turen med SAS.
Nå er det ikke gitt at SAS er alternativet. Noen ganger kan det være å holde seg hjemme. Andre ganger kan det være å ta bilen til Kirkenes. Ingen av disse alternativene er WF tjent med.
Det er egentlig ikke så veldig rart at enkelte reagerer på at man kommer til gate ti minutter før oppsatt avgang blir nektet boarding når de ser flyet ikke har gått. Min erfaring er at spesielt europeiske flyselskap fremstår som stivbente, regelryttere. Man opplever en kundefiendtlighet som ville være uhørt i mange andre servicebransjer. Dette gjelder også, eller kanskje spesielt, de såkalte fullserviceselskapene.
Mitt "skrekkeksempel":
Jeg skulle fly SFO-AMS-TRD med KLM. Av en eller annen grunn ble det gjort noe feil under booking, så i stedet halvannen til to timer for transfer i AMS hadde jeg 10-12 timer med venting. Siden det også innebar masse bortkasta tid og økte kostnader for å komme seg fra TRD til bestemmelsestedet fant jeg ut at jeg var villig til å strekke meg ganske langt for å få kommet meg med den tidligere avgangen. Der var det rikelig med plass, mens kveldsavgangene jeg hadde billett for var omtrent utsolgt.
Dagen før avreise ringte jeg KLMs amerikanske kundeservice (som jo er Delta) og spurte hvilke muligheter jeg hadde for å komme meg med det tidligere flyet. Til svar fikk jeg at det burde ikke være noe problem. Jeg skulle bare passe på å sjekke inn bagasje kun til AMS, ta ut den der og gå til innsjekk og der be om stand-by for den tidligere avgangen.
Som sagt så gjort. Trøtt etter en lang natt uten søvn over Atlanteren står jeg på AMS og ber om stand-by. Bare for å få høre at noe slikt eksisterte ikke. Jeg spurte om det var ledige seter på avgangen jeg ønsket å være med. Joda, der var det masser av plass. Mitt neste spørsmål var hva en enveisbillett ville koste meg. Det fikk jeg ikke svar på, bare beskjed om at hvis jeg valgte å reise på enveisbillett, ville returen min til SFO bli kansellert.
Herlige greier. Men hva hvis jeg booket om billetten min? Fra en nesten utsolgt til en med rikelig med plass? Joda, det kunne la seg ordne. For drøye 800 EUR (hvilket var mer enn hva jeg betalte for tur/retur). For skulle jeg booke om billetten min, måtte samtlige legs bookes på nytt. Og nå var returen nesten utsolgt.
Slukøret droppet jeg bagen, gikk til gate for å se flyet til TRD fylles opp halvveis, før jeg deretter booket Yotel for noen timer på øret og en dusj. Siden den dagen har jeg ikke booket KLM og det skal mye til for at jeg gjør det igjen.
Mitt gladeksempel:
Jeg bodde like ved SEA og ville ta ei helg i Vegas. Pakketur fra Expedia eller Orbitz ga langt lavere pris enn hotell og fly hver for seg. Så jeg booket det. Ulempen var at jeg fløy Alaska Airlines til LAX og måtte bytte til AA der. Når Alaska hadde direktefly som gikk 10 minutter før flyet til LAX.
I det jeg ankommer SEA går jeg til innsjekk og spør om det er noen muligheter for å få bli med direkteflyet. De kunne ikke love meg noe, men tok bagasjen og sjekket den med direkteflyet, før de ga meg to boarding passes. Et stand-by med direkteflyet, et for avgangen jeg hadde billett for hvis jeg mot formodning ikke skulle få flydd direkte. Jeg fløy direkte. Strålende fornøyd. Såpass fornøyd at jeg også neste Vegas-tur booket via LAX, men fløy direkte på stand-by.
Etter den tid ble det en hel flyturer på meg fra SEA. Spesielt til SFO hvor Alaska flyr vinge ved vinge med både United og Virgin America. Alle disse matcher hverandres priser. Men som takknemlig kunde, endte jeg alltid opp med å velge Alaska.
Effekten av å vise vilje til å strekke seg litt ekstra skal ikke undervurderes. Hva som virker fornuftig i et øyeblikk, trenger ikke å være det på sikt.