Dette er for dårlig Widerøe!

Re: Dette er for dårlig Widerøe!

Det er litt rart i mine øyne. Om passasjerer ankommer gate for sent, så er passasjerene som var der i tide skadelidende. Skyldes derimot at de ankommer gate for sent sen ankomst for et SAS/WF fly - da venter man gjerne om man kan. For da risikerer flyselskapene ekstra utgifter og tiden til de 37 "skadelidende" er plutselig null verdt. En evt. forsinkelse må plutselig være på flere timer før flyselskapene finner det for godt (les: er tvunget til) å gi de kompensasjon.

Tror du de to passasjerene visste hva gate manager spiste til middag den dagen? Neppe. Og like lite visste jo mannskapet at de kom inn med Norwegian. Når det ikke er noe samarbeid, og DY ikke rapporterer oppover til KKN at de har med to stk som skal videre, er det ingen andre enn passasjerene sin feil. De kan jo prøve å søke erstatning fra DY, men anser dette som tapt sak.
La oss si at de ansatte på KKN hadde visst om de to. Da kunne de strekt seg til å vente til de var kommet av flyet og kanskje vente med å skrive load sheet, og også vente med å stenge gaten. Men det er jo så vanskelig å gjøre dette når ingen vet noe! Dessuten, det er en jo søkt at disse to går i media og prøver å pynte på saken til sitt favør, og vi ikke får høre den ansattes versjon av dette. Jeg tviler sterkt på at det var utelukkende pga deres flight med DY, at de ikke fikk være med - som påpekt av mange her inne.

Flyselskapene sitter med løkka og begge endene. Det er nok ikke små summer som er brukt på lobbyvirksomhet i Brussel, og få gullkort som har blitt kastet etter EU-delegater for å sikre et lovverk som såpass stor grad ivaretar flyselskapene og fratar passasjerer rettigheter.

Å blande politikk og lobbyvirksomhet oppi dette er jo direkte usmart! Dette har ingen ting med politikk å gjøre; det handler rett og slett om et flyselskap som ikke ønsker å samarbeide om korrespondanser med andre flyselskap, og om passasjerer som er så korttenkte at de tror at det er som å gå om bord på et tog eller en buss, når du boarder et fly. Mangelfull forståelse hos passasjerer har mange ganger skapt situasjoner som kunne vært unngått, og det er ikke til å stikke under stol at de prøver å legge skylda på oss kundebehandlere. Hva kan vi gjøre, bortsett fra å prøve å løse saken for dem, så sant det lar seg gjøre?

Dette kan vel likegodt skje om man holder igjen flyet pga passasjerer som ankommer med SAS og skal videre med WF?

Ja og nei.
Ankommer de med SAS på en gjennomgående billett så VET gaten at de er på vei inn, hvor mange de er, om de har bagasje osv. Da kan loadsheet etc gjøres klar og til og med signeres, og man følger bare pax om bord, uten at dette medfører forsinkelse.

Dersom de reiser på separate billetter vil vi i SAS kunne send en melding til stasjon og informere dem, og på den måte følge eksemplet over.

Sier pax ingenting om videre forbindelse så blir de stående igjen.
Men slike ting er alltid enklere når man har et godt samarbeid i utgangspunktet.

Om det virkelig var et samarbeid mellom passasjerer og flyselskap, så hadde det måttet gått begge veier.

Det er litt rart i mine øyne. Om passasjerer ankommer gate for sent, så er passasjerene som var der i tide skadelidende. Skyldes derimot at de ankommer gate for sent sen ankomst for et SAS/WF fly - da venter man gjerne om man kan. For da risikerer flyselskapene ekstra utgifter og tiden til de 37 "skadelidende" er plutselig null verdt. En evt. forsinkelse må plutselig være på flere timer før flyselskapene finner det for godt (les: er tvunget til) å gi de kompensasjon.

Flyselskapene sitter med løkka og begge endene. Det er nok ikke små summer som er brukt på lobbyvirksomhet i Brussel, og få gullkort som har blitt kastet etter EU-delegater for å sikre et lovverk som såpass stor grad ivaretar flyselskapene og fratar passasjerer rettigheter.

Den ene dagen kommer man to minutter for sent til gate og blir nektet ombordstiging - på tross av at flyet står der og det virker å være rikelig med tid for å få deg ombord og rekke oppgitt avreisetidspunkt. Neste dag er du der i god tid, men må vente en time på passasjerer som ankommer med et forsinket fly. Dag tre vet man ikke hva man skal tro, men passer på å være på plass i god tid. Bare for å bli nektet boarding fordi flyselskapet valgte å selge flere billetter enn hva det er kapasitet for.

Forstår at du må ha vært usedvanlig uheldig hver eneste gang du har vært ute å fløyet i Norge da dine beskrivelser viser at det så å si alltid går galt.
Men flybransjen i Europa er vel den med flest reguleringer, og beste rettigheter for passasjerer i hele den vestlige verden. Når man ser hva selskapene må betale for som overhodet ikke er selskapene sin skyld eller har noen påvirkning over beviser det.

Men faktum er at de aller fleste fly går på tid, og det er ytterst sjelden et fly blir forsinket for å vente på sene pax.

De var jo klar over at de tok en sjanse. WF kunne kanskje flyttet sin rutetid 10 minutter eller saa, men damene var jo klar over at 20 minutter ville bli knapt. WF er naa mer fristilt fra SAS enn foer, saa de kunne jo faa til en interlineavtale med DY ogsaa, saerlig i distrikter der andre transportmuligheter er mangelvare.

De var jo klar over at de tok en sjanse. WF kunne kanskje flyttet sin rutetid 10 minutter eller saa, men damene var jo klar over at 20 minutter ville bli knapt. WF er naa mer fristilt fra SAS enn foer, saa de kunne jo faa til en interlineavtale med DY ogsaa, saerlig i distrikter der andre transportmuligheter er mangelvare.

Er ikke WF pålagt avtale med DY på anbudsrutene uansett dersom DY skulle ønske det?

Om det virkelig var et samarbeid mellom passasjerer og flyselskap, så hadde det måttet gått begge veier.

Den ene dagen kommer man to minutter for sent til gate og blir nektet ombordstiging - på tross av at flyet står der og det virker å være rikelig med tid for å få deg ombord og rekke oppgitt avreisetidspunkt. Neste dag er du der i god tid, men må vente en time på passasjerer som ankommer med et forsinket fly. Dag tre vet man ikke hva man skal tro, men passer på å være på plass i god tid. Bare for å bli nektet boarding fordi flyselskapet valgte å selge flere billetter enn hva det er kapasitet for.

F... kom 2 minutter forseint på Kiwi'en igår og møtte stengt dør. Kunne de ikke bare åpnet, jeg så jo de stod der å pratet sammen:headbang
Tror jeg må begynne å handle andre plasser gitt:drink

F... kom 2 minutter forseint på Kiwi'en igår og møtte stengt dør. Kunne de ikke bare åpnet, jeg så jo de stod der å pratet sammen:headbang
Tror jeg må begynne å handle andre plasser gitt:drink

:colgate: :colgate: :colgate:

Ja og nei.
Ankommer de med SAS på en gjennomgående billett så VET gaten at de er på vei inn, hvor mange de er, om de har bagasje osv. Da kan loadsheet etc gjøres klar og til og med signeres, og man følger bare pax om bord, uten at dette medfører forsinkelse.

Dersom de reiser på separate billetter vil vi i SAS kunne send en melding til stasjon og informere dem, og på den måte følge eksemplet over.

Sier pax ingenting om videre forbindelse så blir de stående igjen.
Men slike ting er alltid enklere når man har et godt samarbeid i utgangspunktet.

Jeg ser dette poenget, og med god informasjonsflyt så løses vel dette betydelig enklere mellom SK og WF (iallefall inntil nå).

Som mange har påpekt så er jo dette i stor grad DYs eget valg (selv om jeg nok mistenker WF for å tilpasse egne rutetider mer til SK flygninger enn DY flygninger, men det er kun en mistanke...).

Jeg ser dette poenget, og med god informasjonsflyt så løses vel dette betydelig enklere mellom SK og WF (iallefall inntil nå).

Som mange har påpekt så er jo dette i stor grad DYs eget valg (selv om jeg nok mistenker WF for å tilpasse egne rutetider mer til SK flygninger enn DY flygninger, men det er kun en mistanke...).

Det er helt riktig, og SAS og WF har så langt det har latt seg gjøre tilpasset rutetidene der de kan for at dette skal korrespondere.

DY har også mulighet til dette, men da det ikke har vært noe samarbeid så må de eventuelt tilpasse sine tider. Men de har uansett mulighet til å tilby gjennomgående billetter med WF på anbudsrutene.

Er ikke WF pålagt avtale med DY på anbudsrutene uansett dersom DY skulle ønske det?

Jo.
Men om de skal ha korresponderende ruter må DY tilpasse sine tider. Men de kan uansett tilby gjennomgående billetter etc. men kan bli litt ventetid rundt omkring. Men DY er vel ikke interessert i å tilby gjennomgående bookinger slik jeg har forstått. Punkt til punkt osv.

. Men de har uansett mulighet til å tilby gjennomgående billetter med WF på anbudsrutene.

Nei, det finnes ingen billettavtale mellom DY og WF. DY er ikke interessert i dette. Og uten interline er det ikke mulig med samarbeide.

Nei, det finnes ingen billettavtale mellom DY og WF. DY er ikke interessert i dette. Og uten interline er det ikke mulig med samarbeide.

Med en slik avtale vil jeg tro det hadde vært større sjanse for disse jentene å rekke flyet. Så det er på en måte DY som har ødelagt turen deres, uten at det kommer spesielt godt frem i artikkelen;)

Med en slik avtale vil jeg tro det hadde vært større sjanse for disse jentene å rekke flyet. Så det er på en måte DY som har ødelagt turen deres, uten at det kommer spesielt godt frem i artikkelen;)

Det klarte jentene selv, uten at det kom spesielt godt frem i artikkelen ;)

Å blande politikk og lobbyvirksomhet oppi dette er jo direkte usmart! Dette har ingen ting med politikk å gjøre; det handler rett og slett om et flyselskap som ikke ønsker å samarbeide om korrespondanser med andre flyselskap, og om passasjerer som er så korttenkte at de tror at det er som å gå om bord på et tog eller en buss, når du boarder et fly. Mangelfull forståelse hos passasjerer har mange ganger skapt situasjoner som kunne vært unngått, og det er ikke til å stikke under stol at de prøver å legge skylda på oss kundebehandlere. Hva kan vi gjøre, bortsett fra å prøve å løse saken for dem, så sant det lar seg gjøre?
Politikk og lobbyvirksomhet ble relevant i det øyeblikk du snakket om et samarbeid mellom passasjerer og flyselskap. Når det er nærmest ikke-eksisterende og flyselskapene gjør akkurat hva de vil og lener seg mot et regelverk utarbeidet for de.

Du gjør et stort poeng av de andre passasjerene som evt. ble forsinket. Noe jeg er enig i. Jeg har selv irritert meg mang en gang når avganger har blitt forsinket pga venting på passasjerer fra et annet fly. Men poenget ditt faller i grus når det her er snakk om minutter, mens i neste øyeblikk kan flyselskap om de finner det for godt, med eller uten grunn, holde passasjerer igjen i timesvis før passasjerer har rett på noen som helst kompensasjon.

Men flybransjen i Europa er vel den med flest reguleringer, og beste rettigheter for passasjerer i hele den vestlige verden. Når man ser hva selskapene må betale for som overhodet ikke er selskapene sin skyld eller har noen påvirkning over beviser det.
Rettighetene for passasjerer i Europa er ikke nødvendigvis dårlige de.

Men man kan også argumentere for at så lenge man snakker om felleseuropeiske normerte erstatningssummer som overhodet ikke tar høyde for tapt arbiedsfortjeneste o.l., så har man i Norge de verste rettighetene som flypassasjer i hele Europa.

For å sette det på spissen: Mens en nordmann får en kompensasjon etter en forsinkelse som knapt dekke merkostnader og tapt arbeidsfortjeneste, får en random østeuropeer en månedslønn i lomma.

Finnmarken said:
Før streiken i vår, hadde Widerøe en avgang som korresponderte bedre med Norwegians ankomst, og passasjerene hadde da bortimot en halvtime ekstra på å nå neste fly. Etter streiken endret Widerøe på rutetidene.

Det er jo litt interessant at journalisten konstruerer at det er WF sin feil, som ikke har tilpasset seg DY...

Dessuten, det er en jo søkt at disse to går i media og prøver å pynte på saken til sitt favør, og vi ikke får høre den ansattes versjon av dette.
Mulig du vet noe jeg ikke vet, men at jentene skal ha gått til media med dette er en ganske drøy påstand. For alt vi vet, kan det være media som har kontaktet de etter å ha hørt om haiketuren deres.

Nyhetsinteressen i artikkelen er jo det faktum at WF har endret avgangstid (før eller etter jentene bestilte billetter) og dermed fjernet en populær reiserute. Samtidig poengteres det at man ikke kan forvente seg noen som helst for fleksibilitet fra WFs side.

Artikkelen er like mye til skrekk og advarsel for avisens lesere som det er et angrep på WF.

Synes du skal lese hele tråden og hva jeg har skrevet om dette tidligere.

Rettighetene for passasjerer i Europa er ikke nødvendigvis dårlige de.

Men man kan også argumentere for at så lenge man snakker om felleseuropeiske normerte erstatningssummer som overhodet ikke tar høyde for tapt arbiedsfortjeneste o.l., så har man i Norge de verste rettighetene som flypassasjer i hele Europa.

For å sette det på spissen: Mens en nordmann får en kompensasjon etter en forsinkelse som knapt dekke merkostnader og tapt arbeidsfortjeneste, får en random østeuropeer en månedslønn i lomma.

Dette spørsmålet var oppe på politisk nivå for en stund siden (en kompis på stortinget fortalte meg dette), og det ble konkludert med at regelverket som er gjeldende var godt nok, altså det Europeiske.
Det regelverket har allerede en åpning for at man skal kunne kreve dokumentert tapt arbeidsfortjeneste i enkelte tilfeller, så regelverket er på plass, det er bare for folk å sette seg inn i det. Noe som nødvendigvis ikke er så lett da det er komplisert, den ser jeg.

Last edited:
Back