Dette er for dårlig Widerøe!

Re: Dette er for dårlig Widerøe!

Det er ikke alltid slik at WF venter på SAS og SAS venter på WF. Er det forsinkelser er det de som sitter på totaloversikten over pax ombord i flyene som bestemmer om et fly skal vente eller ikke. Ta f.eks. WF som står klar i BOO for å fly til Leknes t/r. SAS kommer sent inn og har med 5 pax som skal videre med WF. På returen fra Leknes har imidlertid WF med 25 pax som skal være med SAS til Oslo. Da er det viktigere at WF går uten de 5 pax som kommer sent inn enn at SAS må vente på 25 pax som kommer sent inn fra Leknes senere.

Så bildet er som regel litt større enn hva man kan se selv når man står der og ikke kommer med flyet som ikke har forlatt gaten ennå. Samtidig er nok WF som oftest veldig villige til å strekke seg langt for å få med pax HVIS DE FÅR BESKJED. Har selv vært med på å vente på pax som har kommet sent med en hurtigbåt. Vi gikk på rute, men de kom altfor sent til gate ihht. reglene. Men paxen ringte selv og sa de kom for sent, men at de var på vei.

Rettighetene for passasjerer i Europa er ikke nødvendigvis dårlige de.

Men man kan også argumentere for at så lenge man snakker om felleseuropeiske normerte erstatningssummer som overhodet ikke tar høyde for tapt arbiedsfortjeneste o.l., så har man i Norge de verste rettighetene som flypassasjer i hele Europa.

For å sette det på spissen: Mens en nordmann får en kompensasjon etter en forsinkelse som knapt dekke merkostnader og tapt arbeidsfortjeneste, får en random østeuropeer en månedslønn i lomma.

Da får jeg jaggu flytte til et random østeuropeisk land. Ja de pænga, ja de pænga:stir
Men tog/buss/båt/trikk tar jeg altså ikke for der får jeg ingenting

...mens i neste øyeblikk kan flyselskap om de finner det for godt, med eller uten grunn, holde passasjerer igjen i timesvis...

Holde igjen pax i timesvis uten grunn? Har du et eksempel på det? Det har jeg aldri vært med på under mine år i bransjen.

For øvrig ble jeg truet med vold og ble kalt rasist idag da vi ikke gratis ville booke om en passasjer som kom for sent til innsjekk. Trusselene kom etter et ukjent antall "f-ord". Fun and games at the airport!

Men tog/buss/båt/trikk tar jeg altså ikke for der får jeg ingenting
Nå vet jeg ikke helt om jeg syns det er direkte sammenlignbart eller ikke - det er tydelige forskjeller når det kommer til pris, reisemønster, bruk av ikke-refundere billetter osv.

Det er vel heller ikke slik at man står helt uten rettigheter om man velger alternativ til fly heller. For de fleste togturer, får man f.eks. refundert halve billettprisen ved en forsinkelse på 30 minutter eller mer (60 minutter for reiser som overstiger 6-7 timer). Helt uavhengig av hva som er årsaken til forsinkelsen - vær og vind er ingen unnskyldning.

Som sagt, ikke direkte sammenlignbart, men jeg ville antatt at SAS og Norwegian på sikt er tjent med dagens ordning og ikke en a la hva NSB har. Kanskje passasjerer også, men jeg ville totalt kommet bedre ut med en reisegaranti a la NSB.

Om buss eller trikk ikke går som oppsatt, så kan man vel stort sett ta drosje og sende regninga til busselskapet?

Holde igjen pax i timesvis uten grunn? Har du et eksempel på det? Det har jeg aldri vært med på under mine år i bransjen.

Hva du siterte er tatt litt ut av kontekst. Jeg prøvde å poengtere at flyselskap står fritt til å gjøre akkurat hva de vil - uten konsekvenser før det har gått X antall timer (avhengig av reiselengde).

Men man kan også argumentere for at så lenge man snakker om felleseuropeiske normerte erstatningssummer som overhodet ikke tar høyde for tapt arbiedsfortjeneste o.l., så har man i Norge de verste rettighetene som flypassasjer i hele Europa.

Da kan du kanskje argumentere for at Norske flypassasjerer har de billigste billettene i Europa og da? Tror de fleste andre i Europa ville heller hatt relativt sett billigere flybilletter enn kompensasjon når det en sjelden gang oppstår grunnlag for det...
Det er ikke akkurat synd på nordmenn i så måte. Noen ganger går sytingen virkelig for langt...

Nå vet jeg ikke helt om jeg syns det er direkte sammenlignbart eller ikke - det er tydelige forskjeller når det kommer til pris, reisemønster, bruk av ikke-refundere billetter osv.

Det er vel heller ikke slik at man står helt uten rettigheter om man velger alternativ til fly heller. For de fleste togturer, får man f.eks. refundert halve billettprisen ved en forsinkelse på 30 minutter eller mer (60 minutter for reiser som overstiger 6-7 timer). Helt uavhengig av hva som er årsaken til forsinkelsen - vær og vind er ingen unnskyldning.

Som sagt, ikke direkte sammenlignbart, men jeg ville antatt at SAS og Norwegian på sikt er tjent med dagens ordning og ikke en a la hva NSB har. Kanskje passasjerer også, men jeg ville totalt kommet bedre ut med en reisegaranti a la NSB.

Om buss eller trikk ikke går som oppsatt, så kan man vel stort sett ta drosje og sende regninga til busselskapet?

NSB krever 60 min overgqang for å kompenser ved forsinkelse, og har selv lagt opp til atdet blir akkurat under 60 min overgang på deres fjerntog. Eks Oslo-Trondheim-Bodø.
Om bussen ikke går hjem til meg, er forøvrig taxituren hjem dyrere enn makssummen Ruter dekker, og jeg boromtrent halvveis ut på Grorudbanen.

For øvrig ble jeg truet med vold og ble kalt rasist idag da vi ikke gratis ville booke om en passasjer som kom for sent til innsjekk. Trusselene kom etter et ukjent antall "f-ord". Fun and games at the airport!

Det høres jo ut som du jobber i servicebransjen! ;)
Har opplevd at passasjerer har skjelt meg ut fordi jeg har kjørt forbi holdeplasser uten at de har trykt på den berømte stoppknappen. Hjelper lite å trykke akkurat idet man passerer stoppet, det er tross alt 20 tonn med masse som skal stoppes uten at det blir ubehagelig for de som sitter på. :)

Det å være i servicebransjen er en uriaspost. Jeg tror at alle som er i denne bransjen ikke gikk inn i den med forhåpninger om at man skal slippe unna alle kunder som kan skape dårlig stemning. Jeg syns at slike opplevelser er artige; jeg får jo brynt meg da, både på å holde hodet kaldt, men også på å prøve å snu situasjonen til en positiv opplevelse for alle involverte.
I denne situasjonen ser jeg ikke hvordan SGH eller WF kunne ha taklet situasjonen annerledes. Man kan diskutere seg grønn på hvem som har rett til hva og hvordan ting fortoner seg i Europa og i andre transportnæringer, men jeg har fortsatt ingen sympati for damene. De prøvde seg på noe som de visste kunne gå galt, og det gjorde det denne gangen.

Man kan jo pushe en 737 2min etter at final figures er på plass, så at disse blir nektet boarding på mopeden til WF er vel SGS sin misforståtte hevn.

Man kan jo pushe en 737 2min etter at final figures er på plass, så at disse blir nektet boarding på mopeden til WF er vel SGS sin misforståtte hevn.

Hva med en Concorde da, eller trippel-7... hva om man kan pushe de også to minutter etter at tallene er på plass??? Gjør det slutningen noe mer relevant? :rolleyes:

En formel-1-sjåfør kan kjøre i over 300 km/t, er det da alle bussjåførers misforståtte hevn at de ikke gjør det?

Hva med en Concorde da, eller trippel-7... hva om man kan pushe de også to minutter etter at tallene er på plass??? Gjør det slutningen noe mer relevant? :rolleyes:

En formel-1-sjåfør kan kjøre i over 300 km/t, er det da alle bussjåførers misforståtte hevn at de ikke gjør det?

Argumentet mot å slippe disse ombord når de var ved gaten 10 minutter før avgang var at det tar tid å få på plass papirene og deretter tid til å klargjøre for avgang. Det Vr vel her sier er at det ikke tar lang tid å gjøre flyet klar for avgang når tallene foreligger. Spørsmålet er vel hvor lang tid det tar å få skrevet ut nye lastepapirer når to passasjerer med håndbagasje slippes ombord?

Last edited:

What are you on about? Jeg ser at TOS skjønner poenget og det gjør nok også du.

Spørsmålet er vel hvor lang tid det tar å få skrevet ut nye laste papirer når to passasjerer med håndbagasje slippes ombord?

Ja, det tar litt tid. Men det er også generell policy for å opprettholde punktlighet - dvs. SLA som WF har med SGH.

What are you on about? Jeg ser at TOS skjønner poenget og det gjør nok også du.

Poenget ditt var å angripe SGH. For å ha misforstått et eller annet. Så derfor finner jeg fram teskjeen. SGH gjør et oppdrag på vegne av WF, som tilsier at et visst antall minutter før så skal man ha papirene klare - det er beregnet ut i fra den tiden som er realistisk for at man oppnår punktligheten. Ikke fordi en 737-sjåfør er flink til å pushe etter at papirene er på plass (for øvrig har jeg hatt 737 piloter som har pushet omtrent sekunder etter at papirene er i orden - vi kan likevel ikke har deadline sekunder før avgangstid).

Poenget ditt var å angripe SGH. For å ha misforstått et eller annet. Så derfor finner jeg fram teskjeen. SGH gjør et oppdrag på vegne av WF, som tilsier at et visst antall minutter før så skal man ha papirene klare - det er beregnet ut i fra den tiden som er realistisk for at man oppnår punktligheten. Ikke fordi en 737-sjåfør er flink til å pushe etter at papirene er på plass (for øvrig har jeg hatt 737 piloter som har pushet omtrent sekunder etter at papirene er i orden - vi kan likevel ikke har deadline sekunder før avgangstid).

Det måtte vel ligge noe bak her. SGH gjør også et oppdrag for DY på KKN, men det stopper dem ikke fra å være nedlatende mot crew og pax fra DY. Det er av en eller annen grunn viktig å vise at DY er hår i suppa for de stakkarne som åpenbart synes det er under sin verdighet å handle DY. Nå må det nevnes at på de andre stasjonene som SGH handler DY er blandt de aller beste på rutenettet, så dette er lokale forhold.

Så siden du mente at du måtte angripe, så har jeg dette å si: Jobber du på KKN så er det et betydelig forbedrings potensiale, hvis ikke så kjenner du sannsynligvis ikke til forholdene.

Gjør WF fortsatt manuelle (håndskrevne) loadsheet med kalkulator? I såfall er det jo et godt argument for at det faktisk tar lengre tid å endre for en liten dash 8...

LMC(last minute changes) gjøres på et øyeblikk på manuelle loader ..

Endrer dog ikke gamlinglysta til disse to fruene som kom alt for seint

Nei, de blir gjort elektronisk. Et fåtalls steder gjøres de fortsatt manuelt, men disse går ofte raskere enn de elektroniske.

Back