Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Hva har dette i denne diskusjonen å gjøre? Er det noen selskaper som misbruker sine ansatte på et vis som er i nærheten av å bruke underbetalte barnearbeidere?

De fleste LCC. om et par år tenker jeg vi kan si alle flyselskaper.

De fleste LCC. om et par år tenker jeg vi kan si alle flyselskaper.

Så du setter likhetstegn mellom ansatte i de fleste LCC'ene og underbetalte barnearbeidere? Interessant perspektiv.

Hva har dette i denne diskusjonen å gjøre? Er det noen selskaper som misbruker sine ansatte på et vis som er i nærheten av å bruke underbetalte barnearbeidere?

Tja, er vel ikke så lenge siden vi leste noen skildringer av et yndet T/R selskap her, QR. Men nei, de bruker ikke barn....

Til det første: Kommentaren du siterer dreide seg, slik jeg forstår det, ikke om ID billetter, men ansatte i bransjen som klager på at folk reiser på billige (ordinære) billetter som gjør akkurat det samme selv.
Vi har ikke råd å reise på de "dyre" billettene;)

Til det siste: Hva tenker du på her? Er LCC'ene tannlegen med stolen på fortauet?

Pris...

Så du setter likhetstegn mellom ansatte i de fleste LCC'ene og underbetalte barnearbeidere? Interessant perspektiv.

Likhetstrekket er vel at får jeg min jakke fra gud vet hvilken kjent aktør, så bryr jeg meg en døyt om hvem som tjener hva, hvor, bare den er god og forsåvidt billig nok.
Samme i luften, bare jeg får min bilett billig nok, så......

Det har neppe så mye for seg å diskutere om insidere, som visstnok skal vite sannheten om hvordan ting er i bransjen, forsøker å få det til å høres ut som at de ansatte er i samme situasjon som underbetalte barnearbeidere.

Likhetstrekket er vel at får jeg min jakke fra gud vet hvilken kjent aktør, så bryr jeg meg en døyt om hvem som tjener hva, hvor, bare den er god og forsåvidt billig nok.
Samme i luften, bare jeg får min bilett billig nok, så......

Så hvem mener du skal regulere priser og etterspørsel?

Det vi kan konstatere er at Internet er roten til alt ondt. Det var bedre når bare reisebyråene fikk vite prisen og siden de jobbet på provisjon fra flyselskapene ville disse alltid sikre at ikke billigste løsning ble valgt. Det ekstra hyggelige med noen av reisebyråene som kjørte opp SAS som førstepri og dermed var til stor hjelp for å oppnå noe nær monopol på enkelte ruter.

Så hvem mener du skal regulere priser og etterspørsel?

Kanskje det selskapet som har baller nok til å sette opp prisene nok til å tjene penger og samtidig ha en fyllingsgrad som er tilstrekkelig nok til å gå i +

Kanskje det selskapet som har baller nok til å sette opp prisene nok til å tjene penger og samtidig ha en fyllingsgrad som er tilstrekkelig nok til å gå i +

Tror du selskapene setter lavere priser enn de selv mener er de prisene som maksimerer overskuddet deres? Jeg tror vi kan være ganske sikre på at selskapene ville tatt høyere priser om de mente at dette ville vært i selskapenes interesse.

Man må nok begynne med å begrense kapasiteten i bransjen, men det er ikke spesielt enkelt å gjøre (spesielt siden noen selskaper klarer å overleve med lave priser, og en del andre selskaper ser seg nødt til å senke sine priser ned til nesten samme nivå som de med betydelig lavere kostnader).

Ja det gjør jeg. De eneste forskjellene er at vi er voksne og at barnearbeiderne ikke blir løyet opp i ansiktet på daglig basis.

Ja det gjør jeg. De eneste forskjellene er at vi er voksne og at barnearbeiderne ikke blir løyet opp i ansiktet på daglig basis.

Interessant....

Nå må du passe deg. Du sammenligner altså personer som i mange tilfeller er kidnappet fra foreldrene sine, foreldreløse eller må forsørge sine yngre søsken med personer som av eget valg har gått inn i en bransje med tøff konkurranse? Noen som har hevet råtten melk i frokostblandingen din?

OK. Takk for innsikten fra en insider.

Andre her som hevder at vi outsidere skal høre på insidere, for dere kommer alltid med den objektive sannheten (jfr en del andre diskusjoner), bør kanskje legge denne "vurderingen" på minnet. Det er ikke "gull" alt som kommer fra de i bransjen.

Last edited:

Yikes....det er tydligvis enkelte her som fullstendig har mistet perpektiv på hvilken verden vi lever i... .

Slenge bensin på bålet?

Gravida får sparken från flygbolag

"Sorgliga vittnesmål"
– Tyvärr stämmer den här bilden väl in med de sorgliga vittnesmål vi får in från nuvarande och tidigare arbetare på Qatar Airways. Bolaget tvingar på ett brutalt sätt sina anställda att följa reglerna, stick i stäv med internationell arbetsrätt och mänskliga rättigheter, säger Gabriel Mocho, flygansvarig på ITF, som har kontakt med flygvärdinnor vid bolagen.
Qatar Airways är värst i hela flygbranschen, men även hos Emirates och Etihad finns det brister, anser han.
– Men de ger de anställda något mer frihet och övervakar dem inte lika hårt som Qatar gör, som stänger bankkonton eller drar tillbaka personalens visum, säger Gabriel Mocho.

Så der finnes vel fortsatt både store og små som mangler rettigheter;)

Det er klart at bildet er sammensatt, men å avfeie dette på den måten du gjør blir altfor enkelt.
Forøvrig er ikke dette mine konklusjoner;

Center of Aviation

Her finner du forøvrig mer dokumentasjon som peker i samme rettning. Skulle du ha annen dokumentasjon så
kom med det... .

W

Dokumentasjonen er noeyaktig den samme som den du legger frem, jeg leser ogsaa CAPA svaert regelmessig - Flypriser og Analyse er en stor del av mitt fag, og ikke minst interesse. Med min bakgrunn ser jeg ikke de samme trendene som du peker paa, blant annet ser jeg med engang at det mangler endel aktoerer, og siden dette er aktoerer som er blant de billigste i markedet er jeg litt mere forsiktig i aa trekke de samme konklusjonene. Jeg befinner meg ogsaa i markedet det er snakk om og ser ikke de trendene som beskrives, konkuransen (spesiellt naar vi inkluderer de aktoerene som ikke er med) er minst like stor som i Europa, ja det er mindre overkapasitet, men som alle som har fulgt med Amerikansk Luftfart de siste 10-15 aarene (jeg har jobbet med flypris analyse siden Juni 2000) er det en god del andre faktoerer enn bare konkuransebildet som har foert til et etter min mening sunnere forhold mellom tilbud og etterspoersel.

I USA kjenner jeg markedet paa vestkysten absolutt best og i denne sammenhengen er jo dette markedet svaert aktuellt ogsaa historisk - det var mellom LAX og SFO at det foerste LCC operasjonen startet med Lockhead Electra i 1959 (Guess the Airline ?) og det var nettopp denne ruten og dette selskapet en mann ved navn Herb Kelleher studerte svaert noeye foer han startet det selskapet som de aller fleste regner som det foerste LCC.

Dokumentasjonen er noeyaktig den samme som den du legger frem, jeg leser ogsaa CAPA svaert regelmessig - Flypriser og Analyse er en stor del av mitt fag, og ikke minst interesse.

Vel, da har du sikkert lest denne også;
http://centreforaviation.com/analys...orth-americas-path-to-improved-margins-170975

The reasons given by IATA for the different levels of profitability in the different regions are varied. North America's improvement has been driven by consolidation, which has been good for load factors, and also by the development of ancillary revenues compensating for weak fares. Europe's woes are attributed to low yields (the result of the very competitive liberalised aviation market) and what IATA calls "high regulatory costs".

IATA makes reference to the "highly competitive open aviation area", arguing that this contributes to Europe's high breakeven load factors (and, therefore, its low margins). Covering much, although not all, of Europe, this area has fully liberalised market access and ownership and control in respect of airlines that are based within its borders.

Moreover, Europe has a low HHI and sits not too far from the trend line on this chart. From this we can deduce that the low market concentration in Europe is an important factor in explaining its low margins.

Så både IATA og CAPA er ganske klare og enige i sine konklusjoner både om USA og Europa.
Tviler ikke på at du har gode lokale erfaringer og kunnskap - som du selv sier, men regner vel med
at disse ikke ubetydlige organisasjonene antagelig har ett bedre oversiktsbilde enn det du har.

W

Vel, da har du sikkert lest denne også;
http://centreforaviation.com/analys...orth-americas-path-to-improved-margins-170975

Så både IATA og CAPA er ganske klare og enige i sine konklusjoner både om USA og Europa.
Tviler ikke på at du har gode lokale erfaringer og kunnskap - som du selv sier, men regner vel med
at disse ikke ubetydlige organisasjonene antagelig har ett bedre oversiktsbilde enn det du har.

W

Igjen for aa gjoere det klart jeg er ikke uenig i hva IATA og CAPA skriver, men jeg er ikke enig i de konklusjonene du har trukket. Consolidation er ikke automatisk det samme som mindre konkuranse. Det er ogsaa et meget strangt konkuranse tilsyn her i USA og disse sammenslaaingene av selskapene har blitt godkjent med strenge krav om aa opprettholde konkuransen, den som satt lengt inne (AA og US) tok ekstra tid nettopp pga. av hensynet til konkuransen - og naar man ser paa markedene saa er dette i hoeyeste grad i varetatt.

Ser vi paa vestkysten - som har blitt beroert av alle de 3 siste sammenslaaingene (CO-UA, DL-NW og AA-US) saa er det flere aktoerer i dag enn hva det var foer sammenslaaingene. Sammenligner vi med f.eks. et markedt som Oslo - London hvor vi finner 4 aktoerer (BA, SK, DY og FR) med SFO (inkludert OAK) til SEA eller LAX saa er det 6 aktoerer - hvor av 3 LCC (hvorav 2 ikke er med i IATA/CAPA) - foer de store sammenslaaingene var det 3 aktoerer. Dette er typisk for de aller fleste markedene, det eneste markedet som er noe av et unntak er ut av DEN hvor UA - CO floey i konkuranse foer "merger" men her har baade AS og WN kommet paa plass.

Hva som mangler i IATA / CAPA i tillegg til 2 aktoerer, er virkningene av mangel paa Kapasitet paa flyplassene - baade mangel paa Gate og Slots. Dette har vaert drivkraften i Consolidation, fordi man hadde en haaploes OnTime performance og enormt mange skrekk historier om passasjerer som satt "fanget" i fly paa tarmac i timer.

Summen er at vi har langt mindre usolgte seter, men fremdeles har vi avgang hver time mellom SEA og SFO fra 06:00 til 22:00 og laveste pris ligger paa USD 69.00 envei med alle avgifter inkludert (og bagasje inkludert hos WN) det tilsvarer NOK 420.00 (tilsvarer en reise Oslo London)

Igjen for aa gjoere det klart jeg er ikke uenig i hva IATA og CAPA skriver, men jeg er ikke enig i de konklusjonene du har trukket. Consolidation er ikke automatisk det samme som mindre konkuranse. Det er ogsaa et meget strangt konkuranse tilsyn her i USA og disse sammenslaaingene av selskapene har blitt godkjent med strenge krav om aa opprettholde konkuransen, den som satt lengt inne (AA og US) tok ekstra tid nettopp pga. av hensynet til konkuransen - og naar man ser paa markedene saa er dette i hoeyeste grad i varetatt.

Konklusjonene som Wahoo kommer med er jo stort sett hentet rett ut fra både CAPA og IATA, slik jeg leser det. Det er riktig at consolidation ikke nødvendigvis er det samme som mindre konkurranse, men om dette kobles sammen med redusert kapasitet så er effekten det som både IATA og CAPA (og Wahoo) peker på: Økte marginer. Det kan selvsagt dels komme av reduserte kostnader gjennom effektiviseringer, men slik jeg forstår dette så har også yield'en økt i disse markedene (dvs man betaler mer i gjennomsnitt for billettene enn før). Ser man videre på f.eks. BNP iforhold til prisnivå, så ser man at Europa er spesielt.

Hva som mangler i IATA / CAPA i tillegg til 2 aktoerer, er virkningene av mangel paa Kapasitet paa flyplassene - baade mangel paa Gate og Slots. Dette har vaert drivkraften i Consolidation, fordi man hadde en haaploes OnTime performance og enormt mange skrekk historier om passasjerer som satt "fanget" i fly paa tarmac i timer.

Summen er at vi har langt mindre usolgte seter, men fremdeles har vi avgang hver time mellom SEA og SFO fra 06:00 til 22:00 og laveste pris ligger paa USD 69.00 envei med alle avgifter inkludert (og bagasje inkludert hos WN) det tilsvarer NOK 420.00 (tilsvarer en reise Oslo London)

Så gjennomsnittsprisene i USA har ikke gått opp? Hva som finnes av bookingklasser er mindre interessant (det sier ikke noe om hvor mange som reiser på disse prisene), for det man må se på er gjennomsnittspriser på de strekningene/i de markedene man er interessert i å undersøke.

Men, ja, kapasitet på flyplassene er selvsagt viktig, men den kapasiteten et vel stort sett den samme om man har 4 eller 10 aktører på en strekning.

Jeg finner ikke i farten hvor det står hvilke aktører som mangler. Hvor ser du dette?

Last edited:

Konklusjonene som Wahoo kommer med er jo stort sett hentet rett ut fra både CAPA og IATA, slik jeg leser det. Det er riktig at consolidation ikke nødvendigvis er det samme som mindre konkurranse, men om dette kobles sammen med redusert kapasitet så er effekten det som både IATA og CAPA (og Wahoo) peker på: Økte marginer. Det kan selvsagt dels komme av reduserte kostnader gjennom effektiviseringer, men slik jeg forstår dette så har også yield'en økt i disse markedene (dvs man betaler mer i gjennomsnitt for billettene enn før).

Men det trenger ikke nødvendigvis være negativt og det virker ikke påvirke trafikkvolumene heller. Det at amerikanske flyselskaper er i en sunnere økonomisk situasjon er også langt mer positivt enn at de farer inn og ut av chapter 11.
Og ser man på marginene de lever så er det ikke akkurat noen monopolprofitt de kommer med, så enkeltes argument om dårlig konkurranse i USA vil jeg faktisk si er skivebom

Og ser man på marginene de lever så er det ikke akkurat noen monopolprofitt de kommer med, så enkeltes argument om dårlig konkurranse i USA vil jeg faktisk si er skivebom

øhh.. jeg har da aldri sagt at konkurransen i USA er dårlig, jeg sa at den er lavere enn i Europa...!

W

Back