Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
Jeg forstår ikke helt hva dere forsøker å få frem. Som jeg spurte om tidligere: Hvor står det at disse selskapene ikke er med i utregningene til markedskonsentrasjonen i US? (Jeg skal innrømme at jeg kun har lest CAPA rapporten litt overfladisk pga et meget ustabilt nettverk, men finner ikke noe om dette i farten). Er det fordi du mener at IATA sitt datasett ikke har disse selskapene med?
Naa er min tanke at det ikke finnes noe fasitsvar paa dette, jeg har paa bakgrunn av min erfaring og kunnskap om markedet oppfattet Capa / IATA Rapporten anderledes og ser ikke like klare konklusjoner - til gjengjeld har jeg lest hele rapporten svaert noeye
Jeg reagerer ogsaa paa noen av innspillene, som dette:
Utfordringen rent målemessig kan være at disse uavhengig selskapene kanskje er mer tilstede i enkelte geografiske segmenter og dermed har liten markedsandel totalt i USA (og at man på nasjonalt nivå måler et mer konsentrert marked enn hva som er reelt når man ser på geografiske delmarkeder).
De uavhengige har en markedsandel paa 46.8% - for meg er det ingen liten markedsandel - ja det var litt fristende aa vise rutekart fra de minste i sammenheng med innspillet om dette var geografisk delmarkeder.
Naar det gjelder sammenslaainger og "Consolidation" saa ligger jo Southwest / AirTran foran AA/US og fotnotene burde ta med det kombinerte Southwest/AirTran slik de gjoer med AA/US - det betyr at hvis vi legger Wahoo's tall fra 2012 til grunn er et av de uavhengige #2 i markedsandel i USA - media her borte omtaler Southwest som stoerst (noe som kan vaere en korreksjon av noedvendige rutekutt hos AA/US for aa oppfylle kravene til at sammenslaaeingen ble godkjent) uansett selv om vi ikke korrigerer er #2 i Markedsandel ikke en liten andel.
Så gjennomsnittsprisene i USA har ikke gått opp? Hva som finnes av bookingklasser er mindre interessant (det sier ikke noe om hvor mange som reiser på disse prisene), for det man må se på er gjennomsnittspriser på de strekningene/i de markedene man er interessert i å undersøke.
Gjennomsnittsprisene har sikkert gaatt opp, men de lavere har vaert svaert stablie siden 2005 - ja faktisk helt tilbake i 2000 kostet en SFO-SEA USD 138.00 t/r - en pris som har holdt seg, selv i sommer kan jeg lett finne enveis for USD 69.00 - ut i September er prisene nede i USD 49.00.
Jeg vil igjen vaere forsiktig med aa fastslaa at gjennomsnittspriser er det eneste som er interessant aa undersoeke. Det er mulig at paa et akademisk nivaa er disse mest interessant - men i vaare analyser har det alltid vaert krav fra markedet (kundene) om langt mere detaljer. Bransjestandard er Hoeyeste, Laveste og gjennomsnitt.
En kan lett komme feil ut om man kun ser paa gjennomsnittspris, en maa ikke noedvendigvis gaa ned til Boookingklasse nivaa, men hoeyeste og laveste i till er noedvendig for aa faa et korrekt bilde. Ser vi kun paa gjennomsnittsprisen ser vi ikke at de laveste prisene har forblitt uendret, ofte drevet av Southwest, jetBlue, Virgin America (se mitt eksempel i neste kommentar) fordi de hoeyest - spesiellt First Class har staatt for oekningen som har trukket Yielden opp.
Men, ja, kapasitet på flyplassene er selvsagt viktig, men den kapasiteten et vel stort sett den samme om man har 4 eller 10 aktører på en strekning.
Vel dette har vi diskutert ganske grundig tidligere og som jeg nevnte dengang er kapasitet ikke noedvendig kun rullebane - men som du kanskje husker adgang til Gater. Virgin America ble f.eks. holdt effektivt unna Chicago nettopp fordi andre selskaper eier Gater og kunne kontrollere disse. Derfor er nettopp et positivt resultat av sammenslaaingen at denne kontrollen maatte oppmykes og selskaper som Virgin America, JetBlue og Southwest fikk adgang til disse markedene. Altsaa en klar oekning i konkuranse

I tillegg var det paa svaert mange flyplasser "oversold" - dvs. kapasiteten var ikke bare sprengt - den laa i kritiske tider paa 150% dvs. garantert forsinkelser og kostnader deretter.
Om vi da begrenser oss til gjennomsnittsprisene f.eks. Chicago - San Francisco / LAX fanger vi ikke opp den reelle virkningen av at VX kom inn 4-6 daglige avganger - med god tilgjengelighet og betydelig lavere priser (ja selv vaar gode mann Tommy bruker VX).
Jeg ser ikke paa dette som svart/hvitt eller Finn Erik tar feil - Wahoo har rett, jeg forsoeker aa si at dette er noe mere nyansert enn det som har blitt trukket som konklusjoner.