Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

øhh.. jeg har da aldri sagt at konkurransen i USA er dårlig, jeg sa at den er lavere enn i Europa...!

W

Generalisering er farlig. USA er full av 'independents' .. Southwest/airTran (som er landets største innenrikkselskap), Frontier, jetBlue, Virgin America, Spirit, Sun Country, Allegiant .. ingen av disse er småselskaper og ingen er medlem av noen allianse. Du har derfor et svært mangfoldig konkurransebilde.
 
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Generalisering er farlig. USA er full av 'independents' .. Southwest/airTran (som er landets største innenrikkselskap), Frontier, jetBlue, Virgin America, Spirit, Sun Country, Allegiant .. ingen av disse er småselskaper og ingen er medlem av noen allianse. Du har derfor et svært mangfoldig konkurransebilde.

Disse er også med når man regner ut graden av markedskonsentrasjon (jeg finner i alle fall ikke noe informasjon som tilsier at de ikke er inkludert). Jo større markedsandel den enkelte av disse aktørene har, dess mer konsentrert blir markedet (rent teknisk, for de som måtte være interessert, så summerer man de kvadrerte markedsandelene til alle selskapene for å finne HHI).

Utfordringen rent målemessig kan være at disse uavhengig selskapene kanskje er mer tilstede i enkelte geografiske segmenter og dermed har liten markedsandel totalt i USA (og at man på nasjonalt nivå måler et mer konsentrert marked enn hva som er reelt når man ser på geografiske delmarkeder).
 
Last edited:
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

De store tallene sier ihvertfall sitt, så kan man jo selvsagt diskutere enkelte regioner og strekninger.
 

Attachments

  • topten.jpg
    topten.jpg
    79 KB · Views: 549
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Disse er også med når man regner ut graden av markedskonsentrasjon (jeg finner i alle fall ikke noe informasjon som tilsier at de ikke er inkludert). Jo større markedsandel den enkelte av disse aktørene har, dess mer konsentrert blir markedet (rent teknisk, for de som måtte være interessert, så summerer man de kvadrerte markedsandelene til alle selskapene for å finne HHI).

Utfordringen rent målemessig kan være at disse uavhengig selskapene kanskje er mer tilstede i enkelte geografiske segmenter og dermed har liten markedsandel totalt i USA (og at man på nasjonalt nivå måler et mer konsentrert marked enn hva som er reelt når man ser på geografiske delmarkeder).

Vel om vi ser paa grafen og tallene som Wahoo legger frem, saa har de "store dominerende" (DL, UA, AA/US) en markedsandel paa 53.2% - mens de uavhengige har en markedsandel paa 46.8% - for meg er 46.8% av markedet ingen "liten markedsandel" og naar vi ser paa hvor disse uavhengige opererer er de meget godt tilstede i alle (ikke begrenset til enkelte) geografiske segmenter.
 
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Utfordringen rent målemessig kan være at disse uavhengig selskapene kanskje er mer tilstede i enkelte geografiske segmenter og dermed har liten markedsandel totalt i USA (og at man på nasjonalt nivå måler et mer konsentrert marked enn hva som er reelt når man ser på geografiske delmarkeder).

Her er et eksempel paa et uavhengige selskap som var for lite til aa komme med aa bli maalt:
 

Attachments

  • where.jpg
    where.jpg
    69.2 KB · Views: 518
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Og her er et annet .. ;)

allegiant-62013-route-map.jpg
 
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

øhh.. jeg har da aldri sagt at konkurransen i USA er dårlig, jeg sa at den er lavere enn i Europa...!

W

Du får det til å høres ut som det er et problem
 
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Her er et eksempel paa et uavhengige selskap som var for lite til aa komme med aa bli maalt:

Og her er et annet .. ;)

Jeg forstår ikke helt hva dere forsøker å få frem. Som jeg spurte om tidligere: Hvor står det at disse selskapene ikke er med i utregningene til markedskonsentrasjonen i US? (Jeg skal innrømme at jeg kun har lest CAPA rapporten litt overfladisk pga et meget ustabilt nettverk, men finner ikke noe om dette i farten). Er det fordi du mener at IATA sitt datasett ikke har disse selskapene med?

Såvidt jeg ser så er dataene som CAPA bruker basert på dels OAG, som er en nokså omfattende database for bl.a. setekapasitet, som såvidt meg bekjent inkluderer uavhengige selskaper også (det jeg kan finne forteller meg at OAG dataene inkluderer nesten all passasjertrafikk globalt).
 
Last edited:
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Jeg forstår ikke helt hva dere forsøker å få frem. Som jeg spurte om tidligere: Hvor står det at disse selskapene ikke er med i utregningene til markedskonsentrasjonen i US? (Jeg skal innrømme at jeg kun har lest CAPA rapporten litt overfladisk pga et meget ustabilt nettverk, men finner ikke noe om dette i farten). Er det fordi du mener at IATA sitt datasett ikke har disse selskapene med?
Naa er min tanke at det ikke finnes noe fasitsvar paa dette, jeg har paa bakgrunn av min erfaring og kunnskap om markedet oppfattet Capa / IATA Rapporten anderledes og ser ikke like klare konklusjoner - til gjengjeld har jeg lest hele rapporten svaert noeye;)

Jeg reagerer ogsaa paa noen av innspillene, som dette:

Utfordringen rent målemessig kan være at disse uavhengig selskapene kanskje er mer tilstede i enkelte geografiske segmenter og dermed har liten markedsandel totalt i USA (og at man på nasjonalt nivå måler et mer konsentrert marked enn hva som er reelt når man ser på geografiske delmarkeder).

De uavhengige har en markedsandel paa 46.8% - for meg er det ingen liten markedsandel - ja det var litt fristende aa vise rutekart fra de minste i sammenheng med innspillet om dette var geografisk delmarkeder.

Naar det gjelder sammenslaainger og "Consolidation" saa ligger jo Southwest / AirTran foran AA/US og fotnotene burde ta med det kombinerte Southwest/AirTran slik de gjoer med AA/US - det betyr at hvis vi legger Wahoo's tall fra 2012 til grunn er et av de uavhengige #2 i markedsandel i USA - media her borte omtaler Southwest som stoerst (noe som kan vaere en korreksjon av noedvendige rutekutt hos AA/US for aa oppfylle kravene til at sammenslaaeingen ble godkjent) uansett selv om vi ikke korrigerer er #2 i Markedsandel ikke en liten andel.

Så gjennomsnittsprisene i USA har ikke gått opp? Hva som finnes av bookingklasser er mindre interessant (det sier ikke noe om hvor mange som reiser på disse prisene), for det man må se på er gjennomsnittspriser på de strekningene/i de markedene man er interessert i å undersøke.

Gjennomsnittsprisene har sikkert gaatt opp, men de lavere har vaert svaert stablie siden 2005 - ja faktisk helt tilbake i 2000 kostet en SFO-SEA USD 138.00 t/r - en pris som har holdt seg, selv i sommer kan jeg lett finne enveis for USD 69.00 - ut i September er prisene nede i USD 49.00.


Jeg vil igjen vaere forsiktig med aa fastslaa at gjennomsnittspriser er det eneste som er interessant aa undersoeke. Det er mulig at paa et akademisk nivaa er disse mest interessant - men i vaare analyser har det alltid vaert krav fra markedet (kundene) om langt mere detaljer. Bransjestandard er Hoeyeste, Laveste og gjennomsnitt.

En kan lett komme feil ut om man kun ser paa gjennomsnittspris, en maa ikke noedvendigvis gaa ned til Boookingklasse nivaa, men hoeyeste og laveste i till er noedvendig for aa faa et korrekt bilde. Ser vi kun paa gjennomsnittsprisen ser vi ikke at de laveste prisene har forblitt uendret, ofte drevet av Southwest, jetBlue, Virgin America (se mitt eksempel i neste kommentar) fordi de hoeyest - spesiellt First Class har staatt for oekningen som har trukket Yielden opp.

Men, ja, kapasitet på flyplassene er selvsagt viktig, men den kapasiteten et vel stort sett den samme om man har 4 eller 10 aktører på en strekning.

Vel dette har vi diskutert ganske grundig tidligere og som jeg nevnte dengang er kapasitet ikke noedvendig kun rullebane - men som du kanskje husker adgang til Gater. Virgin America ble f.eks. holdt effektivt unna Chicago nettopp fordi andre selskaper eier Gater og kunne kontrollere disse. Derfor er nettopp et positivt resultat av sammenslaaingen at denne kontrollen maatte oppmykes og selskaper som Virgin America, JetBlue og Southwest fikk adgang til disse markedene. Altsaa en klar oekning i konkuranse;) I tillegg var det paa svaert mange flyplasser "oversold" - dvs. kapasiteten var ikke bare sprengt - den laa i kritiske tider paa 150% dvs. garantert forsinkelser og kostnader deretter.

Om vi da begrenser oss til gjennomsnittsprisene f.eks. Chicago - San Francisco / LAX fanger vi ikke opp den reelle virkningen av at VX kom inn 4-6 daglige avganger - med god tilgjengelighet og betydelig lavere priser (ja selv vaar gode mann Tommy bruker VX).

Jeg ser ikke paa dette som svart/hvitt eller Finn Erik tar feil - Wahoo har rett, jeg forsoeker aa si at dette er noe mere nyansert enn det som har blitt trukket som konklusjoner.
 
Last edited:
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Siden dette har utartet seg til en konkurranse om hvem som kan pisse lengst, så får jeg delta med min skjerv. Har sammenlignet priser hos de store LCCer i Europa med tilsvarende i USA. De prisene jeg så på var for flyturer ut på høsten, altså ikke i noen peak ferietid, ikke spesielle helligdager og ikke noen siste dagers rush. Da viste det seg å være en markant forskjell i prisene mellom USA og Europa på flyturer med identisk flydistanse. Jeg var virkelig overrasket at i Europa kunne en finne billettter til det halve og sågar en tredel av hva tilsvarende flylengder i USA kostet. Med andre ord kan en god planlegger komme langt i Europe, mens planlegging hjelper lite i USA.
 
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Siden dette har utartet seg til en konkurranse om hvem som kan pisse lengst, .

Jeg er ikke noedvendigvis uenig med dine konklusjoner om pris sammenligningene - men i et emne som jeg har lang bakgrunn i, stor interesse for og som jeg trodde at jeg hadde noe aa bidra med, er det bare trist aa faa vite at det jeg bidro med er rent piss. For meg var dette en unoedvendig saarende kommentar.:(
 
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Naa er min tanke at det ikke finnes noe fasitsvar paa dette, jeg har paa bakgrunn av min erfaring og kunnskap om markedet oppfattet Capa / IATA Rapporten anderledes og ser ikke like klare konklusjoner - til gjengjeld har jeg lest hele rapporten svaert noeye;)

Jeg er fortsatt usikker på hva du egentlig ønsker å få frem. Markedsandelene til de uavhengig tas med i utregningen av markedskonsentrasjon på nasjonalt nivå, og om det er slik at de er tilstede i store deler av det nasjonale markedet er utregningene av HHI enda mindre problematisk. Ergo, så er de 46.8% av markedet til de uavhengig tatt med.

Du som har lest rapporten grundig kan da sikkert også fortelle meg hvorfor du mener at disse uavhengige ikke er med og hvorfor du viser oss et rutekart for en av disse? Basert på min kjennskap til databasene som er oppgitt brukt så er alt med (rubbel og bit).

Og, nei, det er ikke bare akademisk interessant å se på gjennomsnittspriser. Om man skal fastslå hva som har skjedd med prisnivået over tid så er ikke prisene i enkelte bookingklasser spesielt informative. At det for andre formål er interessant å se på minst og høyeste pris kan så være.

Jeg forsøker heller ikke å si at du har feil, men å påpeke at det er en del forhold i dine innlegg som ikke virker å være korrekt adressert (fx dette med markedsandeler og konsentrasjon, hvor de uavhengig helt klart synes å være tatt med).
 
Last edited:
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Du får det til å høres ut som det er et problem

Tvert om, det er positivt at selskaper tjener penger så lenge det er en sunn
konkurranse som i USA. I Europa er det i overkant tøft når snitt-resultatet er på litt over 1%.
Derfor argumenterte jeg jo for mergers i Europa.

Over atlantern derimot er en annen debatt..:stir
 
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Jeg deltok på en konferanse der ett av innleggene ble holdt av en fyr som heter Bjørn. Han kunne fortelle at per i dag er rundt 80% av alle flyreiser fritidsreiser. Og denne prosenten vil øke fremover i takt med at en del store land, særlig i Asia, får større middelklasse.

Fritidsreisesegmentet er primært opptatt av
Pris, Destinasjon, Pris, Reisetid, Pris, Komme frem til oppsatt tid, Pris, Ombordkomfort og at flyselskapet hjelper til og fikse hvis noe går feil. De fritidsreisende vil også sjelden ta hensyn til eventuell negativ presse om forsinkelser og at det var for lite majones på skiven som kostet 70,- NOK ombord. De vil knapt nok ta hensyn til negativ presse om fly som holder uønsket høy hastighet i vertikalplanet eller ender opp på feil flyplass.

Businesscase for LCC er dermed veldig enkel. Fly folk direkte mellom destinasjoner som har mange reisende og gjør det så billig som overhode mulig uten å miste lisensene. Og ettersom konkurransen tilspisses i de forskjellige regionene vil NOK pr setekilometer fortsatt gå ned i takt med at NOK for skive solgt ombord går opp.

Også innenfor forretningsreisesegmentet blir pris viktigere og viktigere. Men i dette segmentet vil en stort sett kunne argumentere med den som skal attestere på reiseregningen at det var viktig å velge ett flyselskap som har for vane å komme frem til oppsatt tid eller vil booke deg om dersom noe går feil. Ettersom det å komme forsinket frem kan være like lite produktivt som å ikke komme frem overhodet.
Så har vi den typen forretningsreisende som dette forumet har et par stk av som systematisk og analytisk finner ut hvor en får best mulig comfort, poeng på konto, størst øl og whisky som har vært lagret lengst. Altså best uttelling innenfor de begrensninger arbeidsgivers reisepolicy tillater. Men i floraen av reisende er vel vi i stort mindretall, selv om det virker som vi er mange fordi vi ofte finner en artsfrend å prate med når vi står på gate eller sitter i flyet og det nærmer seg 8 minutter siden pushback skulle skjedd.

Og når jeg selv befinner meg i fritidsreisemodus så er mine prioriteringer at setet skal være på riktig side av gardinen og kunne bli flatt, champagnen skal være eksklusiv og riktig temperert, hun som serverer champagnen skal tiltale meg ved formell bruk av etternavn, osv. Å bli kjørt i golfbil fra security til lounge er også hyggelig, men ikke påkrevd.
 
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Utenbys, godt skrevet. Vi er i mindre tall som f.eks. betaler mer for å fly lengre og fly A380 - uten tvil. Pris vil og vil i lang tid være viktig for 80%+ av reisende
 
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Jeg deltok på en konferanse der ett av innleggene ble holdt av en fyr som heter Bjørn. Han kunne fortelle at per i dag er rundt 80% av alle flyreiser fritidsreiser. Og denne prosenten vil øke fremover i takt med at en del store land, særlig i Asia, får større middelklasse.

Fritidsreisesegmentet er primært opptatt av
Pris, Destinasjon, Pris, Reisetid, Pris, Komme frem til oppsatt tid, Pris, Ombordkomfort og at flyselskapet hjelper til og fikse hvis noe går feil. De fritidsreisende vil også sjelden ta hensyn til eventuell negativ presse om forsinkelser og at det var for lite majones på skiven som kostet 70,- NOK ombord. De vil knapt nok ta hensyn til negativ presse om fly som holder uønsket høy hastighet i vertikalplanet eller ender opp på feil flyplass.

Businesscase for LCC er dermed veldig enkel. Fly folk direkte mellom destinasjoner som har mange reisende og gjør det så billig som overhode mulig uten å miste lisensene. Og ettersom konkurransen tilspisses i de forskjellige regionene vil NOK pr setekilometer fortsatt gå ned i takt med at NOK for skive solgt ombord går opp.


Så har vi den typen forretningsreisende som dette forumet har et par stk av som systematisk og analytisk finner ut hvor en får best mulig comfort, poeng på konto, størst øl og whisky som har vært lagret lengst. Altså best uttelling innenfor de begrensninger arbeidsgivers reisepolicy tillater. Men i floraen av reisende er vel vi i stort mindretall, selv om det virker som vi er mange fordi vi ofte finner en artsfrend å prate med når vi står på gate eller sitter i flyet og det nærmer seg 8 minutter siden pushback skulle skjedd.

Og når jeg selv befinner meg i fritidsreisemodus så er mine prioriteringer at setet skal være på riktig side av gardinen og kunne bli flatt, champagnen skal være eksklusiv og riktig temperert, hun som serverer champagnen skal tiltale meg ved formell bruk av etternavn, osv. Å bli kjørt i golfbil fra security til lounge er også hyggelig, men ikke påkrevd.

Utenbys, godt skrevet. Vi er i mindre tall som f.eks. betaler mer for å fly lengre og fly A380 - uten tvil. Pris vil og vil i lang tid være viktig for 80%+ av reisende

Betyr dette at flyselskap som satser på forretningsreisende vil være nødt til å overprise sine billetter for denne kundegruppen for å kompensere for almuen som sitter bak gardinene og ikke ønsker å betale for sine krav til komfort?

Også innenfor forretningsreisesegmentet blir pris viktigere og viktigere. Men i dette segmentet vil en stort sett kunne argumentere med den som skal attestere på reiseregningen at det var viktig å velge ett flyselskap som har for vane å komme frem til oppsatt tid eller vil booke deg om dersom noe går feil. Ettersom det å komme forsinket frem kan være like lite produktivt som å ikke komme frem overhodet.

I hvor stor grad er videokonferanser en konkurrent til reiser for flyselskapene? Når en ser på at man i de fleste tilfellet vil kunne være mer prodiuktiv før og etter en videokonferanse enn på business eller first-class på tur til eller fra et møte?



Vidar
 
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Betyr dette at flyselskap som satser på forretningsreisende vil være nødt til å overprise sine billetter for denne kundegruppen for å kompensere for almuen som sitter bak gardinene og ikke ønsker å betale for sine krav til komfort?


Håper de gjør det i dag :) dog jeg tror ikke det stemmer nødvendigvis for alle. Billigst pris kan også bety billigst C-billett eller Y+. Eksempelvis min far kjøper billigst/best C-billett på private interkontinentale reiser.
 
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Betyr dette at flyselskap som satser på forretningsreisende vil være nødt til å overprise sine billetter for denne kundegruppen for å kompensere for almuen som sitter bak gardinene og ikke ønsker å betale for sine krav til komfort?



I hvor stor grad er videokonferanser en konkurrent til reiser for flyselskapene? Når en ser på at man i de fleste tilfellet vil kunne være mer prodiuktiv før og etter en videokonferanse enn på business eller first-class på tur til eller fra et møte?



Vidar
Så "allmuen" sponser de forretningsreisende? Jeg trodde heller de stakkars uvaskede stakkars uvitende som sitter bak var med på å fylle litt opp kontoen etter at de fullprisbetalende hadde betalt sitt?!
 
Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

I hvor stor grad er videokonferanser en konkurrent til reiser for flyselskapene? Når en ser på at man i de fleste tilfellet vil kunne være mer prodiuktiv før og etter en videokonferanse enn på business eller first-class på tur til eller fra et møte?

Jeg kommer definitivt i samme kategorie som Utenbys når det gjelder fritidsreise.

I mitt tilfelle så har jeg en slik jobb som gjør at mye av det jeg jobber med hver dag definitivt er påvirket av tekniske verktøy sine muligheter til å være mange steder på en gang. Da snakker jeg bare ikke om videokonferanse, men andre tekniske verktøy. Jeg kjenner mange innen min bransje (IT) som jobber på et slikt vis at det eneste som medfører at vi evt. må ut å fly er ting som er umulig å få utført uten å flytte egen person.

I mitt tilfelle har det vært en sterkt nedadgåedne trend i jobbreising over de siste 10 årene, og sist jeg reiste noe sted i et fint sete som jeg selv synes var unødig var en kunde som ville ha meg med på et møte i Dubai, for 8 år siden.

Men for min del er det helt daglig at jeg jobber med kunder på 3 kontinenter samtidig, uten å flytte meg ut av hjemmekontoret. Det er to ting som driver 90% av min flyging:

a) jeg har ikke lyst på feks 6-8 uker med å jobbe nattestid, og flytter meg heller til et solfylt sted og jobber de ukene på dagtid derfra.

b) medisinske årsaker rundt pollen; når bjørken kommer er sjansen stort for at jeg kombinerer det med et prosjekt eller to som gjør at jeg må fysisk være et annet sted (de siste par årene stort sett Uganda).

Så det er nok for mange feil å spørre om videokonferanse (eller andre verktøy) er en konkurrent til flyselskap, men heller se det på Ole Brumm-metoden: hvor mye slike verktøy gjør at et selskap kan utnytte kompetanse over mange tidssoner og lokasjoner til en hver tid og dermed øke produktiviteten, i tillegg til hva man får til utelukkende ved bruk av fly.

-A
 
Last edited:
Back
Top