Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

For at din argumentasjon skal være logisk, må sammenligningen naturligvis være ved billetter kjøpt (omtrent) samtidig på samme avgang. De som da velger å betale mer for sin billett enn laveste tilgjengelige pris, bør ofte kunne forvente å få noe ekstra (flere bonuspoeng, servering, fast track, lounge m.m.).
Og du sammenligner forskjellige bookingklasser på samme flight, som igjen er noe helt annet.

Ellers er jo forskjell på bookingklasser på samme flight for de fleste minimale så lenge man flyr innen Europa.

Og du sammenligner forskjellige bookingklasser på samme flight, som igjen er noe helt annet.

Ellers er jo forskjell på bookingklasser på samme flight for de fleste minimale så lenge man flyr innen Europa.

Du mener hvilken "kabin" (business/ecinomy/Go/plus...) det bookes i ;) (Bookingklasser finnes det en drøss av uten at passasjerene merker noe til det)

At folk reiser på ID er jo ikke noe flyselskapene taper på, men ei heller tjener på:)
1) Betaler man ikke bare skatter ved ID-reiser? I så fall tilkommer utgifter som ekstra catering, ekstra fuel osv. Utgjør sikkert ikke mye per person per flight, men med millioner av ID-reiser er det neppe en ubetydelig sum.

2) Selvfølgelig taper de på det i tapte salg - ikke fra vanlige kunder, men fra de ansatte.

Du mener hvilken "kabin" (business/ecinomy/Go/plus...) det bookes i ;) (Bookingklasser finnes det en drøss av uten at passasjerene merker noe til det)
Nei, jeg mener bookingklasse uavhengig av kabinsegment.

Om det er et annet kabinsegment, er det noen oppegående personer som betaler 2k ekstra for å få mat og drikke man kan kjøpe for 150kr
ombord?

Og som du selv sier så er det jo masse bookingklasser innen samme kabinsegment som har forskjellig pris uten at passasjerene merker noe.

eller reiser på ID-billetter.

ID-billetter mener jeg er et frynsegode som er relativt uinteressant i en generell diskusjon om hva kundene legger vekt på ved valg av flyselskap.

Om det er et annet kabinsegment, er det noen oppegående personer som betaler 2k ekstra for å få mat og drikke man kan kjøpe for 150kr
ombord?
.

Man betaler for fleksibiliteten, ikke maten ombord. Selvsagt.

Hva tror du avgjør prisen, maten eller fleksibiliteten?

Jeg er sikker på at alt man får av flyselskapene som gratis er innkalkulert i prisen. Det være seg fleksibiltet, mat, drikke, lounger, bonuspoeng, fast-track, bagasje, setevalg og slik kan vi fortsette. Tror ikke du?

Vidar

1) Betaler man ikke bare skatter ved ID-reiser? I så fall tilkommer utgifter som ekstra catering, ekstra fuel osv. Utgjør sikkert ikke mye per person per flight, men med millioner av ID-reiser er det neppe en ubetydelig sum.

2) Selvfølgelig taper de på det i tapte salg - ikke fra vanlige kunder, men fra de ansatte.

Selv om ID ikke er direkte knyttet til arbeidskontrakten, så er det en gulrot som gjør at en del aksepterer lavere lønn, så om man virkelig taper penger i forhold til hva man hadde solgt om en ansatt ville reist på ordinære billetter - det er ikke sikkert. Det er også vesentlig i forhold til å sammenligne med andre billetter. Det betyr ikke at ansatte i selskapene har et annet forhold til priser enn folk flest - de gjenspeiler samfunnet ellers.

Man betaler noe mer enn bare skatter og avgifter, og med noen av f.eks. SAS/LH etc. sine mest aggresive kampanjepriser så er ID billettene dyrere eller tilsvarende, spesielt om man må bytte fly siden de prises per leg. I tillegg så kommer det at man er ikke garantert å komme med, og at man må stort sett ordne all "IRR"-service selv.

Jeg er sikker på at alt man får av flyselskapene som gratis er innkalkulert i prisen. Det være seg fleksibiltet, mat, drikke, lounger, bonuspoeng, fast-track, bagasje, setevalg og slik kan vi fortsette. Tror ikke du?

Vidar

Leste du posten jeg siterte, der det var spørsmål om maten kostet 2000kr?

Fra første kapittel i de fleste bøker om markedsøkonomi;

Definisjon på en handel: En transaksjon mellom to parter der begge parter er fornøyd

Så å gi kunden (den ene part) skylden for prisene blir helt meningsløst! Så la oss legge den ballen død
en gang for alle!

Det som derimot er tilfellet er at prisene avhenger av konkurransen. Og som vi vet er konkurransen
spesielt i Europa nå enorm. Det er kraftig overkapasitet, mange aktører, men veldig få selskaper ser allikevel ut til å gå konk.
(Kanskje fordi de fleste har ett sugerør ned i statskassene, ikke vet jeg...)
Istedenfor øker selskapene kapasiteten! Ta f.eks en titt på tallene for utviklingen i skandinavia siste året nedenfor og
markedskonsentrasjonen i de ulike verdensdelene. Det er ikke lystig lesning for hverken eiere eller ansatte i bransjen i Europa.
Det som må til for å bedre dette er konkurser og sammenslåinger som vi har sett i USA. Der tjener selskapene 3 ganger så
mye pga lavere konkurranse og dermed bedre marginer (høyere priser).

W

Jeg tror man skal vaere veldig veldig forsiktig med aa trekke konklusjoner paa bakgrunn av en saapass mangelfull dokumentasjon (den foerste grafen mangler store deler av markedssegmentene og dermed gir et meget skjevt bilde av den virkelige konkuranse situasjonen). Skal man trekke konklusjoner er det viktig at man setter seg inn i markedet (USA) aa kun ha markedforstaaelse i Europa er altfor mangelfullt til aa kunne trekke konklusjoner. Blant annet burde man i det minste ta med modeller som inkluderer FlyplassKapasitet (minimum)

Om vi benyttet den noeyaktig samme modellen (og oekonomimodellene er vel uavhengig av bransje) kunne man trekke en konklusjon om at øl og kaffe Markedene her i USA omtrent er Monopolisert;) Det ville for aa si det mildt vaere totalt villendene :D

Jeg tror man skal vaere veldig veldig forsiktig med aa trekke konklusjoner paa bakgrunn av en saapass mangelfull dokumentasjon (den foerste grafen mangler store deler av markedssegmentene og dermed gir et meget skjevt bilde av den virkelige konkuranse situasjonen). Skal man trekke konklusjoner er det viktig at man setter seg inn i markedet (USA) aa kun ha markedforstaaelse i Europa er altfor mangelfullt til aa kunne trekke konklusjoner. Blant annet burde man i det minste ta med modeller som inkluderer FlyplassKapasitet (minimum)

Om vi benyttet den noeyaktig samme modellen (og oekonomimodellene er vel uavhengig av bransje) kunne man trekke en konklusjon om at øl og kaffe Markedene her i USA omtrent er Monopolisert;) Det ville for aa si det mildt vaere totalt villendene :D

Det er klart at bildet er sammensatt, men å avfeie dette på den måten du gjør blir altfor enkelt.
Forøvrig er ikke dette mine konklusjoner;

Center of Aviation

Her finner du forøvrig mer dokumentasjon som peker i samme rettning. Skulle du ha annen dokumentasjon så
kom med det... .

W

Det er klart at bildet er sammensatt, men å avfeie dette på den måten du gjør blir altfor enkelt.
Forøvrig er ikke dette mine konklusjoner;

Center of Aviation

Her finner du forøvrig mer dokumentasjon som peker i samme rettning. Skulle du ha annen dokumentasjon så
kom med det... .

W
Litt OT: avfeier ikke det du skriver men metoden blir vel enkel etter min mening

1. Linken du henviser til er kun estimerte sammenhenger, ikke gitt at det er en kausal sammenheng
2. HHI forutsetter at du definerer et marked, blir vel snevert å dele det inn i verdensregioner(Antar dermed for eksempel at Europa er et indre marked som er veldefinert, muligens noe kun de mest ihugga EU-fanatikerne tror på..)

Til slutt:
Nevertheless, sticking with the main global regions and removing Asia-Pacific from the line of best fit, the following scatter plots lend some support to the theory.

Som han skriver selv kan det være med på å forklare visse sammenhenger, men det er dermed ikke opplest og vedtatt at det faktisk er slik. Etter min mening er det ikke mye til dokumentasjon, men mer et forsøk på å underbygge en påstand.

Så de som betaler flex-priser må i tillegg betale for det de spiser ombord?

Ja, hos mange selskaper så er det tilfelle ja. Kjøper man economy flex på en US-carrier eller hos Norwegian får man ikke noe mer mat enn de som har betalt billigste billett.

Ja, har lagt merke til det. Stusser litt. Det er vel ikke fritt fram at det er litt dobbeltmoral ute og går. Men det er vel for så vidt den vanligste formen for moral i 2014.

Uffda, er det feil å trekke frem noen goder, hvor du må stå bakerst i køen med lua i hånda og håpe på ledig sete?
Så en av disse "heldige" sitte 12 timer på et hardt klaffsete LHR-MRU, eller for egne regning, var den heldige vinneren av en 52 timers tur for å komme meg fra YVR-SVG, så ja skyt oss gjerne for det og.
I tillegg til å ønske oss anstendigere forhold.

Spørsmål - velger du tannlegen med stol på fortauet, eller en med litt mer sofistikert utstyr og dyrere behandling?^_^

Får underbetalte barnearbeidere det bedre om jeg reiser med SAS fremfor Norwegian ? :rolleyes:

Nei, men mange ville få det bedre om en valgte vekk selskap som misbruker sine ansatte, eller underleverandører, les diverse kleskjeder, eller sandkasse selskap.

Nei, men mange ville få det bedre om en valgte vekk selskap som misbruker sine ansatte, eller underleverandører, les diverse kleskjeder, eller sandkasse selskap.

Hva har dette i denne diskusjonen å gjøre? Er det noen selskaper som misbruker sine ansatte på et vis som er i nærheten av å bruke underbetalte barnearbeidere?

Litt OT: avfeier ikke det du skriver men metoden blir vel enkel etter min mening

1. Linken du henviser til er kun estimerte sammenhenger, ikke gitt at det er en kausal sammenheng
2. HHI forutsetter at du definerer et marked, blir vel snevert å dele det inn i verdensregioner(Antar dermed for eksempel at Europa er et indre marked som er veldefinert, muligens noe kun de mest ihugga EU-fanatikerne tror på..)

Til slutt:

Som han skriver selv kan det være med på å forklare visse sammenhenger, men det er dermed ikke opplest og vedtatt at det faktisk er slik. Etter min mening er det ikke mye til dokumentasjon, men mer et forsøk på å underbygge en påstand.

Det er korrekt at det ikke nødvendigvis er en kausal sammenheng mellom HHI og konkurranseintensitet (på tvers av bransjer), men innen et gitt marked så tror jeg at man kan være nokså sikker på at økt konsentrasjon i et slikt marked bidrar til å øke lønnsomheten (alt annet likt.

Det er heller ikke uvanlig at man viser HHI på nasjonalt nivå (i forhold til dagligvarebransjen gjør man f.eks. dette ofte). Selv om dette ikke gir et fullstendig bilde av konkurransesituasjonen så gir det noe informasjon.

Uffda, er det feil å trekke frem noen goder, hvor du må stå bakerst i køen med lua i hånda og håpe på ledig sete?
Så en av disse "heldige" sitte 12 timer på et hardt klaffsete LHR-MRU, eller for egne regning, var den heldige vinneren av en 52 timers tur for å komme meg fra YVR-SVG, så ja skyt oss gjerne for det og.
I tillegg til å ønske oss anstendigere forhold.

Spørsmål - velger du tannlegen med stol på fortauet, eller en med litt mer sofistikert utstyr og dyrere behandling?^_^

Til det første: Kommentaren du siterer dreide seg, slik jeg forstår det, ikke om ID billetter, men ansatte i bransjen som klager på at folk reiser på billige (ordinære) billetter som gjør akkurat det samme selv.

Til det siste: Hva tenker du på her? Er LCC'ene tannlegen med stolen på fortauet?

Back