Originally posted by ph-ndr
Jeg satte ting litt på spissen, men det alle her unngår er dette enkle spørsmålet: er denne null-toleransen for avvik og problemer faktisk en holdbar linje med de kostnadene og problemene det medfører?
Nulltoleranse er ditt ord. Det finnes en instruks - den skal foelges. Hvis alle hadde faatt lov til aa ha egne fortolkninger av regelverket, ville det blitt kaos.
Men hvorfor skal det være slik, litt som FBU4EVER påpekte, blir slik at det ser ut til å være en pissekonkurranse her til lands om å implementere ting helt til fingerspissene og leke best i klassen på alt?
Det er en separat sak som kunne vaert unngaatt hvis Avinor tok det alvorlig.
Om du drar sammen summene som har vært brukt på denne sikkerhets-orgien i noen år nå, og ser hvor mye det hadde kostet å bygge det slik at ved innenriks ankomst på BGO, TRD, SVG og KRS skal være kontroll av boardingpass for å kun tillate innenriks transit, ellers må du landside og foreta ny innsjekk så vil du ha part 80% av pax bryet og fjernet det som er det som tydelig sliter på mange. OSL er allerede bygget rett, alt du trenger er å instruere de som står i trappen for innenriks-transit om å se boardingpass, og vips er alt klart.
Naa blander du adgangskontroll og sikkerhetskontroll. At noen vandrer rundt i transittomraadet uten boardingkort er ingen sikkerhetsrisiko.
Hvis de derimot kommer fra en flyplass uten sikkerhetskontroll og blir sluppet rett inn i transitt-/avgangsomraadet, har du en sikkerhetsrisiko.
Problemet er vel det faktum at det ikke er sterilt, og aldri vil bli det. Spørsmålet er vel akkurat bare hvor paranoid man vil være?
Igjen - det SKAL vaere sterilt. Ellers har det ingen hensikt. Det har ingenting med paranoia aa gjoere.