Det samme beltet blir tatt av den samme piloten -hver dag

Originally posted by ph-ndr

Jeg satte ting litt på spissen, men det alle her unngår er dette enkle spørsmålet: er denne null-toleransen for avvik og problemer faktisk en holdbar linje med de kostnadene og problemene det medfører?

Nulltoleranse er ditt ord. Det finnes en instruks - den skal foelges. Hvis alle hadde faatt lov til aa ha egne fortolkninger av regelverket, ville det blitt kaos.

Men hvorfor skal det være slik, litt som FBU4EVER påpekte, blir slik at det ser ut til å være en pissekonkurranse her til lands om å implementere ting helt til fingerspissene og leke best i klassen på alt?

Det er en separat sak som kunne vaert unngaatt hvis Avinor tok det alvorlig.

Om du drar sammen summene som har vært brukt på denne sikkerhets-orgien i noen år nå, og ser hvor mye det hadde kostet å bygge det slik at ved innenriks ankomst på BGO, TRD, SVG og KRS skal være kontroll av boardingpass for å kun tillate innenriks transit, ellers må du landside og foreta ny innsjekk så vil du ha part 80% av pax bryet og fjernet det som er det som tydelig sliter på mange. OSL er allerede bygget rett, alt du trenger er å instruere de som står i trappen for innenriks-transit om å se boardingpass, og vips er alt klart.

Naa blander du adgangskontroll og sikkerhetskontroll. At noen vandrer rundt i transittomraadet uten boardingkort er ingen sikkerhetsrisiko.

Hvis de derimot kommer fra en flyplass uten sikkerhetskontroll og blir sluppet rett inn i transitt-/avgangsomraadet, har du en sikkerhetsrisiko.

Problemet er vel det faktum at det ikke er sterilt, og aldri vil bli det. Spørsmålet er vel akkurat bare hvor paranoid man vil være?

Igjen - det SKAL vaere sterilt. Ellers har det ingen hensikt. Det har ingenting med paranoia aa gjoere.

Originally posted by TCAS

Når man i tillegg vet at cargo-piloter (som f.eks. Westair her i Norge) slipper forbi security og kan gå rett ut i flyet, så er det klart det hele virker som en vits

Cargopiloter ferdes normalt ikke i passasjersonene. Hvis de maa gjennom passasjersonene for aa komme til flyet, skal de ogsaa sjekkes.

Poenget er at alle som ferdes i steril sone skal sikkerhetskontrolleres.

Originally posted by LN-MOW
Nulltoleranse er ditt ord. Det finnes en instruks - den skal foelges. Hvis alle hadde faatt lov til aa ha egne fortolkninger av regelverket, ville det blitt kaos.

Jeg var uklar. Reglene er skrevet som om det er mulig å oppnå nulltoleranse og at alt er perfekt. Hva om man kunne innse at kostnaden av dette er for høy?

Men tar ikke de reglene alvorlig da?

Naa blander du adgangskontroll og sikkerhetskontroll. At noen vandrer rundt i transittomraadet uten boardingkort er ingen sikkerhetsrisiko.

Hvis de derimot kommer fra en flyplass uten sikkerhetskontroll og blir sluppet rett inn i transitt-/avgangsomraadet, har du en sikkerhetsrisiko.

Nok en gang, her har jeg da vært upresis. Jeg vet at det ikke er en sikkerhetsrisiko å ikke ha et boardingpass i transitområdet.

Poenget mitt var istedet for å anta at alle er ute etter å ødelegge hele Norge, og ikke sy puter under armene på alle, og samtidig forholde seg til internasjonale regler, hvorfor ikke fjerne sikkerhetskontrollen på innenriks, og så bruke pengene på å gjør den relativt lille jobben med at på BGO, TRD, SVG, KRS og OSL at det ikke er mulig å foreta airside transit fra innenriks->utenriks.

Dette vil jo følge internasjonale regler, fjerne det som skaper problemer spesielt på alle som hopper opp og ned kysten eller skal via OSL. Jeg vil tippe at mengden pax som kommer fra andre steder innenriks og skal til utlandet er adskillig lavere enn de som har transit innenriks, og dermet fjerner problemet helt for de aller fleste?

Igjen - det SKAL vaere sterilt. Ellers har det ingen hensikt. Det har ingenting med paranoia aa gjoere.

Det har vel alt med paranoia. Det er litt som å si at jeg skal løpe Stoltzekleiven opp to ganger i uken på under 15 minutter. Uansett hvor mye det blir sagt vil jeg ikke tro det er realistisk på en stund.

-A

Originally posted by ph-ndr

Men tar ikke de reglene alvorlig da?

De tar nok reglene alvorlig, men hadde tatt utfoerelsen like serioest og holdt litt oppsyn med kontraktoerene sine, tror jeg det hadde vaert litt mer konsekvent haandhevelse av regelverket, ogsaa paa kortbanenettet.

Originally posted by rotmo

Originally posted by Cedlind

rotmo: som poengtert tidligere, WTC-pilotene sjekket inn på småflyplasser - OG, ikke glem, som nevnt, "øksemannen"

til moderatorene: lurer på om vi ikke har et lite troll her... *hint*

TROLL ???
Mr. Celind, all respekt for deg som person, men jeg er neppe noe TROLL her annet enn at jeg står på min mening om sikkerhetskontrollen ved norske LOKALE flyplasser kanskje har blitt en smule for streng.....
Du "troller", enkelt og greit

Og vil du mr. Celind, så skal jeg uten problem dra hele den norske lov for deg frem og tilbake angående sensur flere ganger.......
Jeg er advokat av yrke, og har måtte forsvare det meste ordinære mennesker her til lands..
Hæ? Det kan du bare gjøre.. til syvende og sist står CK og hans team fritt til å sensurere hva faen de vil...

Mr. Celind, hvis du av mening mener bokstavlig at dette forumet bør sensureres... så ber jeg deg leses norges lover att enn gang....
Har jeg sagt det?

Sånn forøvrig så har jeg lite respekt for folk som ikke engang klarer å skrive navnet mitt rett. SÅ vanskelig er det ikke...
Til og med Helge klarte det...

Back