Det samme beltet blir tatt av den samme piloten -hver dag

rotmo: som poengtert tidligere, WTC-pilotene sjekket inn på småflyplasser - OG, ikke glem, som nevnt, "øksemannen"

til moderatorene: lurer på om vi ikke har et lite troll her... *hint*

Originally posted by TOS

Originally posted by rotmo

Og hvem i helvete skal ha interesse av dette i norge ???
Osama Bin Laden... ja kanskje under tvil... han satser vel på andre markeder enn flyplassen på leknes om han skal først finne på faenskap..... eller ???????!????

Hvorfor tror du de som krasjet flyene inn i WTC og Pentagon sjekket inn for sine flygninger på små lokale flyplasser i USA....?

Videobildene viser tydelig at de går glade og fornøyde gjennom sikkerhetskontrollene på den store flyplassen. De sjekket ikke inn på lokale flyplasser. (Det var kanskje ironisk ment, men i såfall forstod jeg det ikke...)

Å kalle Boston Logan for en liten lokal flyplass blir vel i beste fall korrekt kun i USA. Var det ikke her Atta og co. sjekket inn? Eller var det de som sjekket inn i Portland Maine eller noe sånt?

Lag et hull - og de vil finne det. Og finner de et hull - saa kan det godt hende de bruker det. Det er avdekket terrorceller i Skandinavia - tror du ikke at det finnes fler? Og det er mange andre terrorgrupper enn Al Quaida der ute ...

Jeg er ikke spesielt paranoid - det tror jeg de her som kjenner meg kan skrive under paa - men jeg synes selv at jeg har et relativt realistisk syn paa verdenen rundt oss. Og jeg tror ikke utkant-Norge er et mer usannsynlig startpunkt for noen som vil gjoere faenskap i Europa enn Portland Maine er det for noen som vil slaa til i USA. Verden er ikke lenger stor.

Originally posted by F35Landing

Å kalle Boston Logan for en liten lokal flyplass blir vel i beste fall korrekt kun i USA. Var det ikke her Atta og co. sjekket inn? Eller var det de som sjekket inn i Portland Maine eller noe sånt?

Atta og en av hans kumpaner sjekket inn i Portland, ja. De var vel de eneste som hadde forbindelsesflighter.

Men poenget er at man ikke skal gjoere det lettere paa smaaflyplassene. Det VIL bli utnyttet.

Originally posted by Cedlind

rotmo: som poengtert tidligere, WTC-pilotene sjekket inn på småflyplasser - OG, ikke glem, som nevnt, "øksemannen"

til moderatorene: lurer på om vi ikke har et lite troll her... *hint*

TROLL ???
Mr. Celind, all respekt for deg som person, men jeg er neppe noe TROLL her annet enn at jeg står på min mening om sikkerhetskontrollen ved norske LOKALE flyplasser kanskje har blitt en smule for streng.....

Og vil du mr. Celind, så skal jeg uten problem dra hele den norske lov for deg frem og tilbake angående sensur flere ganger.......
Jeg er advokat av yrke, og har måtte forsvare det meste ordinære mennesker her til lands..

Mr. Celind, hvis du av mening mener bokstavlig at dette forumet bør sensureres... så ber jeg deg leses norges lover att enn gang....

Et fint utgangspunkt er www.lovdata.no

jeg synes å huske at alle disse terroristene sjekket inn på mindre flyplasser, men at de fløy ut via bl.a. BOS. Det er mulig jeg husker helt feil her. Slik jeg husker det så sjekket Atta & co inn på Portland Maine. Det er mulig at flyplassen ikke akkurat er liten med ca 1,5 millioner passasjerer, men det ble iallefall fremstilt som en liten lokalflyplass.....

Originally posted by TOS

jeg synes å huske at alle disse terroristene sjekket inn på mindre flyplasser, men at de fløy ut via bl.a. BOS. Det er mulig jeg husker helt feil her. Slik jeg husker det så sjekket Atta & co inn på Portland Maine. Det er mulig at flyplassen ikke akkurat er liten med ca 1,5 millioner passasjerer, men det ble iallefall fremstilt som en liten lokalflyplass.....

Ja neste gang så sjekker vel Hr. Bin Laden og hele Company ut personlig fra Leknes i Svolvær...... (kjører han bil ut helt dit eller?? )

jeg har intet personlig i mot Bin Laden enn at han er en "slask" av værste sort, men dette begynner mer og mer å ligne få fanatisme.....

jeg synes å huske at alle disse terroristene sjekket inn på mindre flyplasser, men at de fløy ut via bl.a. BOS. Det er mulig jeg husker helt feil her. Slik jeg husker det så sjekket Atta & co inn på Portland Maine.

Ja da husker vi vel likt:) Hvis de da unngikk ytterligere sikkerhetskontroll i Boston så hadde nok dette noe for seg ja.

Jeg er med på tanken at hovedårsaken til at crew også skal sjekkes er for å slå fast at det faktisk er vedkommende på ID-kortet som går igjennom slusa.
Men all den tid dette som regel drukner i neglefiler, væske og stålplater i sko så tror jeg vi er like langt. Vi har klart å lure oss selv til å tro at alt er blitt sikrere, men ikke noe mer. Jeg er gladelig med på tiltak som fremmer sikkerheten, men dette blir litt for mye spill og litt for lite virkningsfullt.

men dette begynner mer og mer å ligne få fanatisme.....

Er jeg fanatiker .. eller er du naiv? ;)

Som jeg sa over - lager du et hull, vil det bli utnyttet.

Jeg er advokat av yrke, og har måtte forsvare det meste ordinære mennesker her til lands..

Mr. Celind, hvis du av mening mener bokstavlig at dette forumet bør sensureres... så ber jeg deg leses norges lover att enn gang....

Hva tenker du spesifikt på her (ikke at jeg ser noe som du har sagt som bør sensureres..)...? Hvor går grensen for ytringsfrihet? Er det slik at et forum som dette nødvendigvis må være budbringer av hvilke som helt synespunkter? I think not.... Hadde du kommet hjem tl meg og forsøkt å advokere synspunkter som jeg ikke kunne akseptere så hadde det vært i min fulle rett å kaste deg ut fra mitt hjem og nektet deg å viderebringe dine synspunkter. Hadde det derimot vært offentlige myndigheter eller offentlige institusjoner e.l. som hadde sensurert deg så hadde det muligens vært en sak...

jeg synes å huske at alle disse terroristene sjekket inn på mindre flyplasser, men at de fløy ut via bl.a. BOS. Det er mulig jeg husker helt feil her. Slik jeg husker det så sjekket Atta & co inn på Portland Maine.

Ja da husker vi vel likt:) Hvis de da unngikk ytterligere sikkerhetskontroll i Boston så hadde nok dette noe for seg ja.

Jeg er med på tanken at hovedårsaken til at crew også skal sjekkes er for å slå fast at det faktisk er vedkommende på ID-kortet som går igjennom slusa.
Men all den tid dette som regel drukner i neglefiler, væske og stålplater i sko så tror jeg vi er like langt. Vi har klart å lure oss selv til å tro at alt er blitt sikrere, men ikke noe mer. Jeg er gladelig med på tiltak som fremmer sikkerheten, men dette blir litt for mye spill og litt for lite virkningsfullt.

All den tid at når man selv kjøper en øks på Biltema må "overleve" en masse kommentarer om at man skal kapre ett fly... så sier vel det seg sitt???

Slapp av, det eneste vi sensurer her er folk som harselerer med Brann-supportere, eller som oppfører seg ufint på andre vis. Var det ikke slik det var? ;)

-A

Originally posted by LN-MOW
Lag et hull - og de vil finne det. Og finner de et hull - saa kan det godt hende de bruker det. Det er avdekket terrorceller i Skandinavia - tror du ikke at det finnes fler? Og det er mange andre terrorgrupper enn Al Quaida der ute ...

Dette er jo kansje sant til en viss grad. Men det som er litt av problemet med denne mentaliteten er jo akkurat det som kjennetegner amerikanske tilstander. Skal vi stoppe med streng sikkerhet på Fagernes, Svolvær og Røst, eller skal vi også sørge for at vi får Norske kopier av følgende tiltak:

- jevnlig bruk av væpnede vakter ombord, a la Federal Air Marshalls?
- selge forhånds-godkjenninger av reisende og bryte ned personvernet (Clear Flight, IRIS og andre)?
- følge opp TSA sin ide om å trene lavlønte vakter i å se etter skjulte hint i folks oppførsel? (behavioral detection)

I fjør døde det antakelig 10-100 ganger så mange mennesker på veien som i luften. Hva gjør vi her? Hvor skal vi dra grensen for denne praksisen med null-toleranse for potensielle sikkerhetsproblemer i luften?

Hva med tilsvarende tiltak på en fotballkamp på Kongsberg, det var jo en bombe i OL i Atlanta? Hva med et lite program for å sikre alle rådhus i Norge mot bilbomber, vi så jo alle hva som skjedde i Oklahoma? Eller kansje vi bare skal innse at vi kan ike sy puter oppi ræven til alle hele tiden, det ER farlig å leve, spesielt om man bor i land som har en vane for å føre utenrikspolitikken slik at man tiltrekker seg alle luringene?

-A

jeg mener nu at hvis piloten har problemer med at beltet blir tatt av hver dag så kanskje man burde skaffe seg et nytt belte ;)

Det er en håndfull med passasjerer som reiser ukentlig fra/til MJF som ALLTID får utslag i portalen!! De blir like overrasket hver gang, og kommer plutselig på: "Åhh, det er bare skoene! De gav jo utslag forrige gang jeg reiste..."

Og da er det liksom greit??
Skal de da slippe å bli kontrollert??

Egil

Originally posted by ph-ndr

Men det som er litt av problemet med denne mentaliteten er jo akkurat det som kjennetegner amerikanske tilstander. Skal vi stoppe med streng sikkerhet på Fagernes, Svolvær og Røst, eller skal vi også sørge for at vi får Norske kopier av følgende tiltak:

- jevnlig bruk av væpnede vakter ombord, a la Federal Air Marshalls?
- selge forhånds-godkjenninger av reisende og bryte ned personvernet (Clear Flight, IRIS og andre)?
- følge opp TSA sin ide om å trene lavlønte vakter i å se etter skjulte hint i folks oppførsel? (behavioral detection)

Nei det har jeg ikke snakket noe om ... og det er heller ikke det denne traaden handler om. Men saa lenge man feeder inntil stoerre trafikksystemer, maa man ogsaa ha godkjent sikkerhetssystem i plass paa smaaflyplassene. Eller mener du at det er OK aa reise med pistol hvis man starter reisen paa en kortbaneflyplass??

For a komme tilbake til temaet - det er pilotuniformer og ID'er paa aavveie - ingen av delene er heller noen heksekunst aa lage .. det er ingen ID-verifikasjonssystemer som kan verifisere om vi har aa gjoere med en ekte eller falsk pilot .. ergo maa -- og dette er i traad med internasjonale bestemmelser -- man foreta kontroll av disse. Nettopp fordi man er en del av et sterilt system som lar deg reise hele veien til Sydney, Johannesburg eller Los Angeles uten flere kontroller naar du foerst er sjekket ...

Det har ingenting aa gjoere med aa vaere paranoid. Det er snakk om aa holde et sterilt system tett.

Enig med siste taler !
Jeg passerer sikkerhetskontroller i Norge og resten av verden over 300 ganger i året og har til dags dato ikke følt at dette er eller har vært noe problem.
På grunn av at jeg reiser så mye som jeg gjør har jeg tatt visse forholdsregler ved å kjøpe inn gode Ecco sko, som ikke piper, belte som ikke piper, samt legger alltid jakke med mobil, mynter etc for screening sammen med handbagasje, med det resultat at jeg glir gjennom kontrollen på noen sekunder uten mer tidsheft eller irritasjon for noen.
Det hele handler om gjensidig respekt for hverandres roller i dette "spillet", og jeg tror at om alle aktører senker skuldrene, tar sine forholdsregler, opptrer høflig og profesjonelt så skal ikke dette med sikkerhetssjekk være noe problem i det hele tatt.

Nei det har jeg ikke snakket noe om ... og det er heller ikke det denne traaden handler om. Men saa lenge man feeder inntil stoerre trafikksystemer, maa man ogsaa ha godkjent sikkerhetssystem i plass paa smaaflyplassene. Eller mener du at det er OK aa reise med pistol hvis man starter reisen paa en kortbaneflyplass??

Jeg satte ting litt på spissen, men det alle her unngår er dette enkle spørsmålet: er denne null-toleransen for avvik og problemer faktisk en holdbar linje med de kostnadene og problemene det medfører?

For a komme tilbake til temaet - det er pilotuniformer og ID'er paa aavveie - ingen av delene er heller noen heksekunst aa lage .. det er ingen ID-verifikasjonssystemer som kan verifisere om vi har aa gjoere med en ekte eller falsk pilot .. ergo maa -- og dette er i traad med internasjonale bestemmelser -- man foreta kontroll av disse. Nettopp fordi man er en del av et sterilt system som lar deg reise hele veien til Sydney, Johannesburg eller Los Angeles uten flere kontroller naar du foerst er sjekket ...

Men hvorfor skal det være slik, litt som FBU4EVER påpekte, blir slik at det ser ut til å være en pissekonkurranse her til lands om å implementere ting helt til fingerspissene og leke best i klassen på alt?

Om du drar sammen summene som har vært brukt på denne sikkerhets-orgien i noen år nå, og ser hvor mye det hadde kostet å bygge det slik at ved innenriks ankomst på BGO, TRD, SVG og KRS skal være kontroll av boardingpass for å kun tillate innenriks transit, ellers må du landside og foreta ny innsjekk så vil du ha part 80% av pax bryet og fjernet det som er det som tydelig sliter på mange. OSL er allerede bygget rett, alt du trenger er å instruere de som står i trappen for innenriks-transit om å se boardingpass, og vips er alt klart.

Det har ingenting aa gjoere med aa vaere paranoid. Det er snakk om aa holde et sterilt system tett.

Problemet er vel det faktum at det ikke er sterilt, og aldri vil bli det. Spørsmålet er vel akkurat bare hvor paranoid man vil være?

-A

Jeg er helt enig i og skjønner prinsippet, men det er utøvelsen det er noe feil med. Og logikken faller helt fra hverandre når crew f.eks. i Canada slipper securiy og går gjennom bare ved å vise ID. Når man i tillegg vet at cargo-piloter (som f.eks. Westair her i Norge) slipper forbi security og kan gå rett ut i flyet, så er det klart det hele virker som en vits. Er det slik at et cargofly ikke kan brukes som terrorvåpen bare fordi det ikke er pax ombord?

Back