Re: Det hendte Gandalf på en reise....
Beskjed fra vår Herre – bli hjemme i dag!
Men jeg oppfattet ikke beskjeden sånn med en gang. Det har seg slik at når det er blåsevær ispedd dette hvite gubbjokket som vanligvis går under navnet snø som fyker forbi horisontalt så er det egentlig en beskjed til folk, bli hjemme i dag.
Vi skriver 16. desember. 2010. I går med andre ord. Jeg er medlem av noen såkalte brukerfora i konsernet, ett av disse, tårnsystemer, skal ha årets siste møte denne dag. Møtet skal starte klokken 10 i Bjørvika, og jeg er booket (og sjekket inn som BN1) på SAS sin avgang fra Flesland klokken 0720. God tid. Første del av beskjeden fra oven mottas 0530, titter ut av stuevinduet og ser vetle automobilen nedsnødd. Godt jeg har god tid da. Sånn litt over 6 taxer jeg fra stand i Sandviken. Beskjeden forsterkes på ferden mot Flesland. På Flyplassveien er det dårlig sikt, det rugger i bilen. At Flesland har stengt for brøyting faller meg ikke inn – og så jeg som har slik god kontakt med brøytefolkene hos oss. Men jeg er fremme i god tid, finner en parkeringsplass. Nordavinden river i hosslestan på vei til terminalen. Ingen kopling mellom dette og eventuelle forsinkelser fremdeles.
Security har kø, men wir haben ja andere metoden. (Noen av disse ordene skulle sikkert hatt stor forbokstav, men jeg har glemt alt jeg aldri kunne om tysk gramatikk). (Var heller ikke derfor jeg tok tysk valgfag på ungdomskolen). Tavlene forteller sitt, Ny tid. Ny tid. Ny tid. Nei, de reklamerer ikke for en kritisk uavhengig avis. Forsinkelser er dagens tema. Min avgang er fra gate 29. Ingen ny tid der, fremdeles 0720. Ved denne utmerkede gate står en snøhaug med vinger. Jeg får en mistanke om at måhende må denne flygende kontrapsjon avises før den kan gjøre det den er laget for – å fly meg dit jeg vil.
Nabogaten, 28, har også en avgang til Gardermoen. Der står det 0650, ny tid 0715. En rask sjekk ut av vinduet forteller meg to ting. Det kryr av leamikk med blinkende gule lys på rullebanen. Og at det står en snøfonn lik den som står ved nabogaten der også. I tillegg står det en hyggelig Dame i denne gaten. En rask prat med henne ombooker meg til denne avgangen. Jeg er rimelig sikker på at 0720 blir forsinket også, noe som forsterkes av høyttaleren som forteller at lufthavnen er stengt til 0730.
Når jeg skal ut og fly og kommer til gaten er det fire ting jeg ser etter:
At det er noen der som foretar boarding. Check, har jo nettopp snakket med henne.
At det er en flymaskin der. Check, vingene som stikker ut av snøfonna indikerer det.
At det er cabin crew ombord. Check, de gikk nettopp ombord.
At det er flight deck crew ombord. Check, hilste jo på fartøysjefen før han og hans medsammensvorne gikk ombord.
Checkliste complete.
0720 starter boarding før oss, men bare med ett par minutter. Anstiger vår Boeing 737-705 og finner sete 1A sånn omtrent der jeg forventer å finne sete 1A. Setter meg ned, og blir sittende der. Lenge.
Pontius kommer på høyttaleren, man har åpnet rullebanen, men vi er nummer 11 på de-ice. Han regner med en times tid før vi kan bevege oss. Cabin crew tar saken, og serverer frokost. Det er egg i dag, frokosten bekom meg vel. Avisene leses, en drøs med sidemannen gjennomføres, let`s go. Flymaskinen har hele tiden rugget på seg, det blåser tollekniver. Snøen som hadde gitt seg starter opp igjen. Jeg ser at sweeperne begynner å bevege seg igjen, mistanke om ny runde med banepreparering stiger sakte mot overflaten. Kabinsjefen lurer på om hun skal ta den tomme koppen min, eller om jeg vil ha påfyll? Jeg svarer bekreftende til påfyll, når det gjelder kaffe og meg om morgenen er jeg for en utslagsvask å regne. Klokken er avgått halv ni. En og annen passasjer har gitt opp, og gått av. Denne tanken begynner å friste for meg også, skal jo tross alt hjem igjen i ettermiddag. Fisker frem HTC-en, og ringer møteholderen. Han ytrer forstående og medfølende lyder, jeg kommer ikke i dag. Men så dukker en av kabinbesetningen opp med en kaffekanne. Påfyll? Med et bredt smil takker utslagsvasken ja. Kaffe er godt, skal bare nyte denne koppen før jeg forlater selskapet.
Da går broa tilbake, og avdekker et bunnløst gap mellom den døren jeg har tenkt meg ut av og seg selv. Jeg er bygd for komfort, og et forsøk på å hoppe vil bli klassifisert som tilløp uten hopp. ”Cabin crew, arm doors, crosscheck and report” forsegler den ideen.
Etter nedvasking og taksing tar vi av 0855. Cabin crew finner frem vognene, og forteller at de i dag spanderer all drikke unntatt alkohyl. Rekker så vidt to kopper kaffe og en Cola Zero over fjellet før nesen settes nedover. Pontius må ha satt cost index høyt i dag. For vi lander 0930, og er ved gate 0938 eller deromkring. Kommer til Bjørvika fem minutter på halv elleve, og blir mottatt som en helt som har ”braved the elements”.
Møtet forløp i lykke og fred som det heter i sangen om gravølet. På vei ut treffer jeg en av flygelederne på Flesland, han er nettopp kommet. Han forteller om forsinkelser. Jaja, vi får se. Jeg har avgang fra Gardermoen 1445, og har fått SMS fra SAS både med innsjekk og informasjon. Ingen ny tid ennå. I det jeg går av et veldig tynt befolket flytog på Gardermoen piper det på hoften. Ny tid 1510, gate 18. Det kan jeg leve med.
Etter de sedvanlige avkledningøvelser og desslike er jeg ved gate 18. Checklist!
Gate crew – checked.
Flymaskin – negative
Shait.
Ser Thai sin B772 takse forbi, han ser kald ut. Filosoferer litt om dit han har tenkt seg, og at der er det sannsynligvis litt varmere. Heldigvis vil solens opplysningspol snart sette kursen mot nord igjen, og alt blir bra. This too, shall pass.
Tilbake på gate 18 kan sjekklisten tas frem igjen.
Flymaskin – check
Cabin Crew – check
Flight crew – Check
Gate crew – fremdeles check
Checklist complete.
Vi drar 1510. Ingen de-ice, tar av på 01L, intersection A3. Fra samme sted som Aeroflot skulle gått, med andre ord. Ser at skiltingen er bedre enn da –flotten gjorde sin brøler. Very good. Ingen æresrunder før landing Flesland, bilen er bare moderat nedsnødd. Årets siste tjenestereise er vel gjennomført.
Mvh,