Jeg har ikke en sjangs til å gjette på utsnittene, men jeg synes det er gøy å følge med for til slutt få se hele flyet. Flotte bilder.
Man skal ikke "gjette", men se etter signifikante og identifiserbare elementer i bildet. Vi som har hatt flykjenning som "fag" i Forsvaret, lærte en del der. Når jeg lager quiz-er sørger jeg for at det er med noe som med sikkerhet kan identifisere motivet.
En kort gjennomgang av denne øvelsen:
1)
Se på radardisken, motorene og vingeformen. Vingen og motorene sier at det er en 707-type, radardisken peker i retning av E-3 og
N indikerer at det er en NATO-maskin.
2)
Igjen motorer og vinge og i tillegg hovedhjulet peker på en 707-type.
ROYAL A er starten på et flyvåpen. Still deg så spørsmålet: Hvilke Royal-flyvåpen flyr/fløy 707?
3)
Kropp, vinger, motor peker i retning av to flytyper - C-119 og Noratlas. Formen på nesen utelukker C-119 og da gjenstår bare Noratlasen. Skvadronemblemet er et hint, men sjekk hvem som fløy "blanke" Noratlas
4)
Lang, tynn ting med dør foran og turbinmotor. Fargeskjema og
S med en begynnende
W peker i retning av at flyvåpenet begynner på S skulle jeg mene...
5)
Høyvinget transportfly med karakteristisk cockpit der halve rundellen er synlig skulle være "piece of cake".
6)
Veldig korte vinger med tipptanker, norsk rundell, cockpit begynner langt bak og er relativt høy gir flytypen, en to-seters Starfighter. Fargen forteller at det er en CF-104D fra 334 Skv. 332 Skv fløy aluminiumsfargede (T)F-104G.
7)
Douglas-nese, fire motorer og cockpitvinduene forteller at dette er en DC-4/C-54.
TÜ peker i retning av Tyrkia.
8)
Den irske rundellen, fargene, nesehjul, cockpitvinduer og dør...
9)
Halvparten av den polske rundellen på halen, rød 039, tre motorer - legg spesielt merke til den midtstilte.
10)
To-seters treningsfly - instruktøren skal også se framover og kunne fly fra baksetet derfor er han høyt hevet over "eleven" for å se over hodet hennes. Pitotrøret er over nesetippen og det en antenne foran cockpit.
11)
Denne profilen
MÅ alle kjenne. Den er så klassisk at den
skal sitte. Turbinmotor betyr at den er oppgradert. Flyet i bakgrunnen har det sør-afrikanske flagget på halen.
12)
Denne la jeg inn som en felle. "Alle" ser at det er en Falcon på Fornebu - nese, cockpit, neshjul og bygningene i bakgrunnen. Fordi Norge har en nesten lik en, tenker mange på 0125 med en gang. Den har også rød stripe, men også en blå. Denne har et rødt lyn og et merke bak cockpit som det norske flyet ikke har.
13)
Ving, motor, cockpitseksjon, nesehjul og flagget til Botswanas flyvåpen.
14)
Cockpiten på MB-326/Impala er her nok til å identifisere flytypen. Fargeskjemaet og logoen peker i retning av et oppvisningsfly. Hvem fløy MB-326/Impala som oppvisningsfly?
15)
Nese, hovedhjul, cockpitvinduer, motorplassering, vinger = flytype. Radarnesen, fargeskjema og plassering av koden = flyvåpen.
16)
Denne krever litt kunnskap - eller søkeevner. Vinger, cockpit, nese og kropp pluss halebommen forteller at dette en Vampire. Fargeskjemaet er spesielt og hintene om offensiv tjeneste til 1980 kan bare være ett flyvåpen. Det hjelper muligens også å kikke på min avatar...
17)
Nese, propell, hjul, vinge, fasong på cockpit, antenne under buken = flyet. Fargeskjema = Hvem flyr svarte og gule Pilatus? Rygge = mannen i bakgrunnen? Nei, de som var der eller har sett bilder vet at KLu var der med en PC-7.
18)
Skrogfasong, to-seters cockpit, luftinntak, vingerot, dropptank forteller meg at dette er en F-5B.
U-en er en skvadronkode. Ikke mange land fløy F-5 med skvadronkoder. Norge var vel de eneste og der var MU-koden til 338 skv.
19)
Her er det så mye det gjør vondt! Halve kroppen med vinge, stag, hjul, motor, cockpit (legg merke til frontruta!) formelig roper Harbin Y-12. Fargeskjemaet med det blå merket peker i retning av et større afrikansk land.
20)
Så var det flyenes fly! Det er kun to flymaskiner som har doblehalemonterte motorer. Det er VC-10 og Il-62. Her kommer halens form, dører, vinge, vinduer og hjul inn. Fargeskjemaet av gjør brukeren. Det at bildet ligger på airliners.net gjorde det nok enklere å bestemme Heathrow, men se på bygget i bakgrunnen - typisk britisk 50- og 60-talls arkitektur.
Det var dagens lille kurs i flykjenning!