Det er Pinse og hjernen trenger litt trim

Oppsummert så langt:

1) Nato Boeing E-3A Sentry (AWACS er rollen)
2) RAAF 707, men hvilken type?
3) Nord Noratlas fra Armée de l'Air, men ikke 63-VN
4) Tp88 fra Sverig - også kjent som Metro III
5) Antonov An-26 fra Jugoslovensko ratno vazduhoplovstvo - eller det jugoslaviske flyvåpen
6) Gandalf imponerte med å identifisere D-varianten av Canadair CF-104 Starfighter og med de fargene og rundellen kommer den fra 334 Skv.
7) Ja, det er en Douglas C-54, men hvilket flyvåpen?
8) Gulfstream IV fra Irish Air Corps/Aer-Chór na h'Éireann
9) Polsk Jak 40
10) RAF BAE Hawk
11) SAAF C-47TP som LN-KGL påpekte
12) Dagens luring: En hvit og rød Falcon på Fornebu må være 0125, men den har vel også en blå stripe? Denne er som Fellowship sier fransk og var på FBU i 1997.
13) Cessna Skymaster, men betraktelig lenger sør-øst enn Costa Rica som for øvrig er det eneste landet i verden uten militære styrker - god kaffe har de også.
14) Riktig flyvåpen, nesten riktig flytype.
15) Jetstream T.2 fra Royal Navy
16) Det er en Vampire og den ble brukt offensivt fram til 1980 av dette flyvåpenet
17) Ja det er fra Rygge og KLu med en PC-7
18) Slutten av sekstitallet og en F-5B fra 338 skv, men jeg tviler på at det er tatt i Norge.
19) Litt for mange hint her tydeligvis. Det er en Harbin Y-12 fra Namibia Air Force.
20) Flyene over alle fly og det var "sjokkerende" at riktig svar kom fra Trondheim :colgate:. Godt hjulpet av Fellowship kom vi fra til RAEs VC-10 XX914 på Heathrow.

Da er det på tide med fasiten. Den skulle kommet i går, men da var PCen min syk. Det var mye bra her, men jeg har ett lite spørsmål: Hvorfor skrive navnet på flyvåpnet på engelsk når det ikke er innfødtsk? Er det ikke like enkelt da å bruke norsk?
1) Nato Boeing E-3A Sentry (AWACS er rollen) på innflyging et sted
Q1A.jpg

2) Royal Australian Air Force Boeing 707-300C (ex-QANTAS med customer code 38)
Q2A.jpg

3) Nord N-2501F Noratlas 63-VB fra Armée de l'Air
Q3A.jpg

4) Flygvapnets ene Tp88 er ikke en Metro III, men en Fairchild Swearingen SA-227AT Merlin IV. Her sett på Kastrup i 1993.
Q4A.jpg

5) Antonov An-26 fra Jugoslovensko ratno vazduhoplovstvo - eller det jugoslaviske flyvåpen
Q5A.jpg

6) Luftforsvarets Canadair CF-104D Starfighter 104632 fra 334 skvadron i utlandet et sted
Q6A.jpg

7) Douglas C-54D Skymaster fra Türk Hava Kuvvetleri eller det tyrkiske flyvåpnet - jeg har et bilde av en C-47 fra det tyrkiske flyvåpenakademiet, men den ble for sær selv for meg...
Q7A.jpg

8) Også fra Kastrup Gulfstream III 249 fra Irish Air Corps/Aer-Chór na h'Éireann
Q8A.jpg

9) Siły Powietrzne Rzeczypospolitej Polskiej eller det polske flyvåpens Jakovlev Jak 40 rød 039
Q9A.jpg

10) Friskt farget RAF BAE Hawk på Brize Norton
Q10A.jpg

11) South African Air Force Douglas C-47TP/DC-3 Turbo - kjært barn har mange navn. 6852 ble bygd i 1944 som en C-47B-20-DK og levert SALM/SAAF i mars 1945. Den er fortsatt aktiv og har erstattet Avro Shackleton i rollen maritim overvåkningsfly fra AFB Ysterplaat i Kaapstad.
Q11A.jpg

12) Armée de l'Air på Fornebu i 1997 med Dassault Falcon 20 F-RAEB
Q12A.jpg

13) Cessna O-2 Skymaster Z3/OE-10 fra Botswana Defence Force Air Wing på tur til Lanseria.
Q13A.jpg

14) På denne tida het flyvåpnet fortsatt Suid-afrikaanse Lugmag/South African Air Force. Flyet er en Atlas Impala Mk I (lisensbygget med en del forskjeller fra de italienske og australske, jfr Lockheed F-104/Canadair CF-104) fra Silwer Valke/Silver Falcons.
Q14A.jpg

15) Jetstream T.2 XX484 fra Royal Navy på Brize Norton
Q15A.jpg

16) DH Vampire T.11 fra Rhodesian Air Force på New Sarum i Salisbury
Q16A.jpg

17) Koninklijke Luchtmacht, direkte oversatt blir det den kongelige luftmakt, med en Pilatus PC-7 på Rygge.
Q17A.jpg

18) Slutten av sekstitallet og Northrop F-5B Freedom Fighter 10595/MU-Z fra 338 skv, i utlandet et sted.
Q18A.jpg

19) Harbin Y-12 NDF97-900 fra Namibia Air Force.
Q19A.jpg

20) Royal Aircraft Establisments Vickers VC-10-1103 (altså en Standard VC-10) XX914 på Heathrow.
Q20A.jpg

Det var det.

Jeg har ikke en sjangs til å gjette på utsnittene, men jeg synes det er gøy å følge med for til slutt få se hele flyet. Flotte bilder.

Takker for interessante foto.

re F-5B MU-Z.
Bildet må være tatt mellom Sept.66 og Juli.68, da den ble overført til 718skv som DP-T.

Jeg har ikke en sjangs til å gjette på utsnittene, men jeg synes det er gøy å følge med for til slutt få se hele flyet. Flotte bilder.

Man skal ikke "gjette", men se etter signifikante og identifiserbare elementer i bildet. Vi som har hatt flykjenning som "fag" i Forsvaret, lærte en del der. Når jeg lager quiz-er sørger jeg for at det er med noe som med sikkerhet kan identifisere motivet.

En kort gjennomgang av denne øvelsen:

1)
Q1.jpg

Se på radardisken, motorene og vingeformen. Vingen og motorene sier at det er en 707-type, radardisken peker i retning av E-3 og N indikerer at det er en NATO-maskin.

2)
Q2.jpg

Igjen motorer og vinge og i tillegg hovedhjulet peker på en 707-type. ROYAL A er starten på et flyvåpen. Still deg så spørsmålet: Hvilke Royal-flyvåpen flyr/fløy 707?

3)
Q3.jpg

Kropp, vinger, motor peker i retning av to flytyper - C-119 og Noratlas. Formen på nesen utelukker C-119 og da gjenstår bare Noratlasen. Skvadronemblemet er et hint, men sjekk hvem som fløy "blanke" Noratlas

4)
Q4.jpg

Lang, tynn ting med dør foran og turbinmotor. Fargeskjema og S med en begynnende W peker i retning av at flyvåpenet begynner på S skulle jeg mene...

5)
Q5.jpg

Høyvinget transportfly med karakteristisk cockpit der halve rundellen er synlig skulle være "piece of cake".

6)
Q6.jpg

Veldig korte vinger med tipptanker, norsk rundell, cockpit begynner langt bak og er relativt høy gir flytypen, en to-seters Starfighter. Fargen forteller at det er en CF-104D fra 334 Skv. 332 Skv fløy aluminiumsfargede (T)F-104G.

7)
Q7.jpg

Douglas-nese, fire motorer og cockpitvinduene forteller at dette er en DC-4/C-54. peker i retning av Tyrkia.

8)
Q8.jpg

Den irske rundellen, fargene, nesehjul, cockpitvinduer og dør...

9)
Q9.jpg

Halvparten av den polske rundellen på halen, rød 039, tre motorer - legg spesielt merke til den midtstilte.

10)
Q10.jpg

To-seters treningsfly - instruktøren skal også se framover og kunne fly fra baksetet derfor er han høyt hevet over "eleven" for å se over hodet hennes. Pitotrøret er over nesetippen og det en antenne foran cockpit.

11)
Q11.jpg

Denne profilen alle kjenne. Den er så klassisk at den skal sitte. Turbinmotor betyr at den er oppgradert. Flyet i bakgrunnen har det sør-afrikanske flagget på halen.

12)
Q12.jpg

Denne la jeg inn som en felle. "Alle" ser at det er en Falcon på Fornebu - nese, cockpit, neshjul og bygningene i bakgrunnen. Fordi Norge har en nesten lik en, tenker mange på 0125 med en gang. Den har også rød stripe, men også en blå. Denne har et rødt lyn og et merke bak cockpit som det norske flyet ikke har.

13)
Q13.jpg

Ving, motor, cockpitseksjon, nesehjul og flagget til Botswanas flyvåpen.

14)
Q14.jpg

Cockpiten på MB-326/Impala er her nok til å identifisere flytypen. Fargeskjemaet og logoen peker i retning av et oppvisningsfly. Hvem fløy MB-326/Impala som oppvisningsfly?

15)
Q15.jpg

Nese, hovedhjul, cockpitvinduer, motorplassering, vinger = flytype. Radarnesen, fargeskjema og plassering av koden = flyvåpen.

16)
Q16.jpg

Denne krever litt kunnskap - eller søkeevner. Vinger, cockpit, nese og kropp pluss halebommen forteller at dette en Vampire. Fargeskjemaet er spesielt og hintene om offensiv tjeneste til 1980 kan bare være ett flyvåpen. Det hjelper muligens også å kikke på min avatar...

17)
Q17.jpg

Nese, propell, hjul, vinge, fasong på cockpit, antenne under buken = flyet. Fargeskjema = Hvem flyr svarte og gule Pilatus? Rygge = mannen i bakgrunnen? Nei, de som var der eller har sett bilder vet at KLu var der med en PC-7.

18)
Q18.jpg

Skrogfasong, to-seters cockpit, luftinntak, vingerot, dropptank forteller meg at dette er en F-5B. U-en er en skvadronkode. Ikke mange land fløy F-5 med skvadronkoder. Norge var vel de eneste og der var MU-koden til 338 skv.

19)
Q19.jpg

Her er det så mye det gjør vondt! Halve kroppen med vinge, stag, hjul, motor, cockpit (legg merke til frontruta!) formelig roper Harbin Y-12. Fargeskjemaet med det blå merket peker i retning av et større afrikansk land.

20)
Q20.jpg

Så var det flyenes fly! Det er kun to flymaskiner som har doblehalemonterte motorer. Det er VC-10 og Il-62. Her kommer halens form, dører, vinge, vinduer og hjul inn. Fargeskjemaet av gjør brukeren. Det at bildet ligger på airliners.net gjorde det nok enklere å bestemme Heathrow, men se på bygget i bakgrunnen - typisk britisk 50- og 60-talls arkitektur.

Det var dagens lille kurs i flykjenning!

Mye moro her.. :)

Men for å pirke litt: Det var vel 331 skv som fløy (T)F-104G fra 1963 og utover? ;)

Takk for grundig gjennomgang LN-KOG
Det var ikke ment som kritikk, heller en refleksjon over egen kunnskap.
For meg som ikke kan navn og modellnummer på annet en ett par passasjer og militærfly er oppgavene dine litt av en nøtt. Men her skal de pugges ;)

Mye moro her.. :)

Men for å pirke litt: Det var vel 331 skv som fløy (T)F-104G fra 1963 og utover? ;)

Det var det og det var det jeg hadde tenkt å skrive siden 331 alltid har hatt FN som kode i motsetning øksemorderne med AH :headbang:up:

Takk for grundig gjennomgang LN-KOG
Det var ikke ment som kritikk, heller en refleksjon over egen kunnskap.
For meg som ikke kan navn og modellnummer på annet en ett par passasjer og militærfly er oppgavene dine litt av en nøtt. Men her skal de pugges ;)

Tok det overhodet ikke som kritikk, men som en utfordring til å lage flere :up: Bra du likte det.

Back