• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Derfor sliter SAS

Utflyttet

Ute på tur
Fra Aftenpoften:

Kronikk om SAS sine problem

Og litt feil finner man jo, som f.eks. i avslutningen: "Som passasjer er jeg derfor glad SAS er med i Star Alliance. Skulle ballongen sprekke, har jeg i alle fall et sted å bruke Eurobonus-poengene mine.".

-A

Replying to Topic 'Derfor sliter SAS'

Disse kommer jevnlig. :)

Men har SAS så store problemer nå som de hadde i fjor? året før der? året før der igjen? osv...

Flybransjen er en forferdelig utfordring og de fleste som prøver seg på den møter denne -->
icon44.gif

Det som kommer fram i denne artikkelen er også mitt inntrykk. Slike synspunkter har også kommet fram her på forumet i andre tråder tidligere. På meg virker det som SAS er på vei mot avgrunnen. Så gjenstår det å se hvor fort dette skjer, eller om SAS greier å snu trenden. Men lett vil det ikke bli for dem.

Jeg ser mange likheter mellom utfordringene til fly-branssjen og de store nettverks-sleskapene sammenlignet med IT-verdenen de siste 10-15 årene. (Skremmende at jeg er gammel nok til å si slikt).

Forskjellen er at det har aldir vært tradsjon for fagforeninger i nærheten av samme grad osm i fly-verden, og det gjør at omtillinger og avskallinger kommer fort og jevnlig, samt at det monopolet et par store selskap hadde, og deres stivbeinte rammer nå er på mange vi s borte. Betyr det at fremtiden i IT har blitt lavkost over en hver sko og billigst mulig for alle? Lang derifra, men det vi ser er at mer og mer produksjon følger lav-kosten, og så blir det som er skreddersom og direkte tjenester mot kunden mer og mer der hvor man finner pengene. Det samme kommer for flyselskapene også, det er bare spørsmål om tid.

Verden stopper ikke av den grunn, så enten blir man med og tilpasser seg, ellers kommer Darwin og ordner opp. Etter alt som skjer i IT-verdenen så har jeg møtt mange folk i mange stillinger, og det som går igjen er at de som har noe å tilby og gjør en bra jobb vil alltid ha en jobb, men du må kunne leve med at du må tilby noe relevant. Det gjelder like mye for enkelt-personer som for selskaper.

-A

Kjenner meg igjen i mye av det som staar ... det er mange flinke folk i SAS-ledelsen, men de sitter fortsatt og stanger i dette laget av mellomledere som klamrer seg til stolene sine og fordreier informasjonen som gaar opp - eller nedover.... :pissed

Betyr det at fremtiden i IT har blitt lavkost over en hver sko og billigst mulig for alle?

Fortjenestemarginene i IT-bransjen er da saa smaa at man er 'LCC' enten man vil eller ikke ... det er vel bare support man tjener ordentlig med penger paa med mindre man heter Microsoft, er det ikke..??

...... men når han begynner å prate om hvor gamle vertinnene/vertene er, spesielt til Tokyo, p.g.a ansiennitet prinsippet ja da mister han troverdighet. Han vet jo rett og slett ikke hva han snakker om. Han referer jo til et amerikansk fenomen. Det er vel ikke flere gamle på lang-rutene enn på kort-rutene hos SAS.!? Men nå spørs det jo hva han mener med gammelt, 30+?

Originally posted by LN-MOW

Kjenner meg igjen i mye av det som staar ... det er mange flinke folk i SAS-ledelsen, men de sitter fortsatt og stanger i dette laget av mellomledere som klamrer seg til stolene sine og fordreier informasjonen som gaar opp - eller nedover.... :pissed

Betyr det at fremtiden i IT har blitt lavkost over en hver sko og billigst mulig for alle?

Fortjenestemarginene i IT-bransjen er da saa smaa at man er 'LCC' enten man vil eller ikke ... det er vel bare support man tjener ordentlig med penger paa med mindre man heter Microsoft, er det ikke..??

Ett ord: services.

Ingen tjener noe spesielt på produksjon, her merker man at det er lave marginer. Samme med de som selger hardware. Det som gir inntekt i alle selskap er i den grad man kan drive salg av tjenester og rådgiving.

Og, for å si det slik, det er en markant forskjell, som i fly-verdenen, mellom privat-markedet (billigst for en hver pris, kvalitet er et ukjent bekgrep) og forretnings-markedet (en blanding av LCC hvor det er trygt, og skreddersøm hvor det trengs).

-A

mvh,
A

I det man begynner å klage på alderen til ansatte så mister mann ALL troverdighet...

Overse detaljene og fokuser paa konklusjonene. Mannen har rett i veldig mye av det han skriver. SAS' organisasjon er 'syk'.

Mye av problemene i SAS ligger i tre ting:

1. Folk tror at arbeide er best fordelt basert på hvem som har vært i butikken lengst.
2. Fagforeninger er opptatt av hva de kan få ut av potten for seg selv.
3. Det virker som ingen av problemene til de ansatteSAS dreier seg om kunden og hvordan betjene kundene.

-A

Du glemmer mangel paa kommunikasjon ... Taakelaget som ligger midt i organisasjonen er oedeleggende og bidrar vesentlig til alle dine tre punkter.

Muligens jeg tar feil, men jeg har et inntrykk av at SAS-konsernet har vært mer opptatt av å ødelegge for andre enn å tilpasse sin egen organisasjon til å bli mer strømlinjeformet og konkurransetilpasset. Dette mener jeg kommer fram med de sakene de har gående med konkurransetilsynet. Jeg vet ikke hvilken trussel lille Coast Air skulle være for SAS-konsernet.

Coast Air er vel ingen problem for SAS; men mellom fagforeninger og ledelsens split og hersk og det som virker som null initativ til å forsøke å virke samlende, så har man en dysfunksjonell bedrift. Kunden kan aldri komme først i en sånn situasjon. :)

-A

Det er nå en del svakheter i analysen til denne karen, om du spør meg.

1. Hvor enkelt er det egentlig å starte opp et flyselskap? Eksisterende flyselskap kan selvsagt relativt enkelt opprette nye ruter, gitt tilgjengelig kapasitet, men jeg klarer ikke helt å se at det er enkelt å opprette et nytt flyselskap (iallefall et som skal vare over noe tid slik at man reelt sett kan true monopolmakten til eksisterende aktører).

2. Det er selvsagt riktig at yield management er utbredt blant flyselskaper, og at økt konkurranse innebærer at det blir vanskeligere å drive slik prisdiskriminering. Nå har riktignok ikke flyselskapene konkurranse på alle rutene, og noen vurderer også produktet som mange nettverksselskaper leverer er bedre i form av frekvens og rutenett. Dette betyr at nettverksselskapene fortsatt kan tjene penger. Det er jo faktisk en rekke nettverksselskaper som tjener penger: LH, BA og KL/AF gjør vel alle det. SAS Braathens gjør også det (stort sett...). Det kan vel kanskje indikere at det ikke nødvendigvis er nettverksmodellen som er årsaken til alt det gale... det må være noe annet som eventuelt er galt med SAS enn at man er et nettverksselskap.

3. Hvorfor skulle ting bli bedre om SAS blir en del av LH? Stort er ikke alltid bedre enn lite, selv i nettverkssammenheng. SK er fortsatt endel av et stort nettverk på egenhånd, så det skulle være håndtert.

4. Er SAS så trege til å håndtere endringer? Jeg synes det ser ut til at iallefall den norske armen av konsernet er nokså endringsvillige. De oppretter og nedlegger ruter i stort monn (kanskje mindre av nedlegging), og har vel nokså mange flere direkteruter ut av Norge enn på lenge.

Edit: 5. Substitusjonsmuligetene til andre transportløsninger/telekonferanser er veldig ofte i liten grad til stede, iallefall i det Skandinaviske markedet.

TOS, mye rett i hva du stiller spørsmål om, og det var ei heller artikkelens sterke side. Men det jeg tror mange kan være enig om at SAS spises opp fra innsiden, igjennom problemene mellom ansatte og ledelse og mangel på fokus på kunden, sånn som flere over har nevnt.

Slik SAS drivernå er ikke konkurransen mot andre det som er det største problemet i seg selv.

-A

Originally posted by TOS

Det er nå en del svakheter i analysen til denne karen, om du spør meg.

1. Hvor enkelt er det egentlig å starte opp et flyselskap? Eksisterende flyselskap kan selvsagt relativt enkelt opprette nye ruter, gitt tilgjengelig kapasitet, men jeg klarer ikke helt å se at det er enkelt å opprette et nytt flyselskap (iallefall et som skal vare over noe tid slik at man reelt sett kan true monopolmakten til eksisterende aktører).

Akkurat denne er jeg ikke helt enig i. Selv om Nas var et oprativt selskap og med en aoc oppe å gikk, så kan man vel si at de startet et selskap så ogsi fra bunnen av. Så jo det er mulig. Men det er mer sansynlig at det norske markedet gradvis vil bli angrepet av selskaper fra våre naboland.

Originally posted by storg

Akkurat denne er jeg ikke helt enig i. Selv om Nas var et oprativt selskap og med en aoc oppe å gikk, så kan man vel si at de startet et selskap så ogsi fra bunnen av. Så jo det er mulig. Men det er mer sansynlig at det norske markedet gradvis vil bli angrepet av selskaper fra våre naboland.

Jeg sier ikke at det er umulig - bare at det ikke er gjort i en fei, og at kostnadene er tildels betydelige i forhold til oppstart av et flyselskap. DY har bygd seg opp gjennom flere år, og begynner kanskje nå å tjene penger. Det sier meg noe om at etableringskostnadene for et selskap som skal operere over en viss tid og tjene penger er nokså store. DY har tapt penger stort sett hvert år siden oppstarten (og det er en LCC) - er dette en opsjon som veldig mange ser for seg at mange vil gå inn på?

Jeg mener altså ikke at det er umulig, bare at kostnadene kan være såpass høye at det ikke alltid er en realistisk mulighet (for å tjene kjappe penger).

Var å hørte på et foredrag av Ole Østlyngen for noen år siden der han snakket en del om oppstarten av Arctic air. Det var slettes ikke bare enkelt. Husker han fortalte at siste papir (en eller annen tillatelse) de måtte ha for å starte opp Kirkenes - Vardø kom med korrsponderende SAS maskin som Jet Pak bare noen minutter før første flyavang.

Men et positivt tegn på SAS sitt hjemmemarked er jo nettopp denne interessen fra folk og fe...vet ledelsen hvilken verdi dette har?

Back