Derfor er DY forsinket?

Isbamse

ScanFlyer Gold
Sjekket Avinors punktlighetsstatistikk for EVE (hjemflyplassen), og fant ikke overraskende at DY er i rute 70% av avgangene og SAS 87%. Kommer man til EVE med kveldsflyet til SAS må man ofte vente vinter og vår i flybussen på DY - som skal komme 10 minutter etter, men gjerne kommer etter en halvtime. Siden jeg har prøvd begge en del har jeg inntrykk av at årsaken for en stor del er at SAS starter boarding tidlligere, og får unna arbeidet raskere - hos DY virker det som at alt tar lengre tid, jeg har også opplevd at de har begynt å laste inn bagasjen i flyet etter "boarding completed", selv om flyet var forsinket og tralla burde være kunne kjørt frem til oppstillingsplassen for lenge siden. Flere som har liknende erfaringer?

Må naturligvis ta forbeholdet om at DY har kortere bakkestopp og at jeg som ikke-flyekspert ikke vet hva som skjer som jeg ikke kan observere, men det virker som DY har et seriøst problem med organiseringen av bakkehåndteringen.

Sjekket Avinors punktlighetsstatistikk for EVE (hjemflyplassen), og fant ikke overraskende at DY er i rute 70% av avgangene og SAS 87%. Kommer man til EVE med kveldsflyet til SAS må man ofte vente vinter og vår i flybussen på DY - som skal komme 10 minutter etter, men gjerne kommer etter en halvtime. Siden jeg har prøvd begge en del har jeg inntrykk av at årsaken for en stor del er at SAS starter boarding tidlligere, og får unna arbeidet raskere - hos DY virker det som at alt tar lengre tid, jeg har også opplevd at de har begynt å laste inn bagasjen i flyet etter "boarding completed", selv om flyet var forsinket og tralla burde være kunne kjørt frem til oppstillingsplassen for lenge siden. Flere som har liknende erfaringer?

Må naturligvis ta forbeholdet om at DY har kortere bakkestopp og at jeg som ikke-flyekspert ikke vet hva som skjer som jeg ikke kan observere, men det virker som DY har et seriøst problem med organiseringen av bakkehåndteringen.

Nå graver du vel i noe som allerede har blitt tatt grep om.

Ser du punktligheten de siste to ukene, så har Norwegian faktisk ligget over SAS. Jeg tror grepene i stor grad allerede er tatt og at vi vil se en stor forbedring der både Norwegian og SAS vil ligge i front når det gjelder punktlighet!

Det var punktligheten for DY i januar 2010. Hva som skjer internt i DY for å rette på det vet jeg naturligvis ikke, det ville overraske meg veldig hvis de ikke tar det alvorlig. Det er nok tildels en konsekvens av forretningsmodellen med stram utnyttelse av flyene, men å fx sørge for at bagasjen er på plass ved flyet burde man klare uansett.

At ankommende med siste flyet til SAS må vente på et forsinket DY fly er begynt å skape stor irritasjon blant reisende til Evenes, og såvidt meg bekjent er det lagt press på flybussen om at den må forlate når DY er forsinket. Men om det blir å skje er en annen sak.

Da jeg kom med DY forrige uke fra Berlin måtte vi vente 10 minutter pga "ingen personell ved gaten".... Gikk et sukk gjennom flyet da kabinpersonellet informerte...

Røros Flyservice! (men det vet vel de fleste)

Har flere ganger opplevd at morgen flyet til DY går fra haugesund et par minutter før rute, men returnerer alltid 10 til 15 minutter etter. Detter er i januar etter "oppvaskmøtet"! Så her har fortsatt norwegian og røros noe å jobbe med ;)

Klarer de ikke etterhvert å fikse opp i det hele, er det vel snart på tide og gi oppgaven videre til noen andre?

Har flere ganger opplevd at morgen flyet til DY går fra haugesund et par minutter før rute, men returnerer alltid 10 til 15 minutter etter. Detter er i januar etter "oppvaskmøtet"! Så her har fortsatt norwegian og røros noe å jobbe med ;)
Ehm, kommer flyet tilbake til HAU etter et kvarter? For det er slik jeg tolker det du skriver.

(PS: morgenflyet)

At ankommende med siste flyet til SAS må vente på et forsinket DY fly er begynt å skape stor irritasjon blant reisende til Evenes, og såvidt meg bekjent er det lagt press på flybussen om at den må forlate når DY er forsinket. Men om det blir å skje er en annen sak.

Har SAS virkelig ikke flere reisende på sine fly til Evenes som kan fylle opp en flybuss?

Har SAS virkelig ikke flere reisende på sine fly til Evenes som kan fylle opp en flybuss?

Det er for begge flyene - en flybuss til Harstad, som jeg tar. Så er det en til Narvik, en til Sortland og Lødingen, i tillegg til flytaxi og vanlig taxi og bil.

Det er forsåvidt greit og forståelig nok - men da er det minst like viktig at det står en flybuss der når DY kommer, siden man har denne teksten på sine sider:
Ved innstilte/endrede flyavganger blir også bussavgangen innstilt/endret. Avganger fra Evenes kan gå før angitt klokkeslett ved tidlig flyankomst.
(Og vice versa om DY kommer en halvtime før SK - det skjer nok fra tid til annen det også)

Røros Flyservice! (men det vet vel de fleste)Klarer de ikke etterhvert å fikse opp i det hele, er det vel snart på tide og gi oppgaven videre til noen andre?

Joda - men hva er det Røros gjør galt, som SAS gjør riktig?

Klarer de ikke etterhvert å fikse opp i det hele, er det vel snart på tide og gi oppgaven videre til noen andre?

Joda - men hva er det Røros gjør galt, som SAS gjør riktig?

Nå er det ikke sikkert det bare er hos Røros feilen ligger.......

Røros har klart oppgaven. Se på punktligheten siden Norwegian fortalte pressen at grep ville bli tatt og dere vil se at Norwegian har ligget svært høyt oppe.

Faktisk har Norwegian hevet punktligheten over SAS og leverer nå bedre.

Last edited:
For EVE, som er en flyplassen jeg bryr meg mest om, har jeg sjekket avgangsstatistikken for hele 2009: Hver eneste måned, uten unntak, ligger DY under SAS, med vanligvis ca 10-13 prosentpoeng.

For EVE, som er en flyplassen jeg bryr meg mest om, har jeg sjekket avgangsstatistikken for hele 2009: Hver eneste måned, uten unntak, ligger DY under SAS, med vanligvis ca 10-13 prosentpoeng.

Har du noe linkt il den?

Someone, det kan godt hende at feilen ligger hos DY sentralt også (man får hva man betaler for?), men til syvende og sist avhenger punktligheten av alle de små tingene: Hvor raskt går ombordstigning, lasting og lossing, papirarbeid, når begynner man ombordstigningen etc - mange bekker små etc.

http://www.avinor.no/lufthavn/harstad/omoss/_presse/_punktlighet

Du må klikke på hver måned, derfor jeg ikke postet tall.

Takk for linken, men denne viser jo ikke fremgangen Norwegian har hatt etter at de offentlig gikk ut og sa at de skulle gjøre en kraftig forbedring. Det er jo ingen sensjasjon at de tryna skikkelig i starten av Januar.

Jeg vil tro at problemetikken du refererer til er historie, da med henvisning til den fokuseringen selskapet har hatt på dette!

Så Norwegian har gjort et mirakel de siste to ukene?

Min siste opplevelse med å vente på forsinket DY var sist søndag. Så lenge statistikken for hele 2009 og januar 2010 viser at de har trøbbel med punktligheten vil jeg se en tydelig forbedring gjennom et par måneder før jeg friskmelder dem.

Back