Sjekket Avinors punktlighetsstatistikk for EVE (hjemflyplassen), og fant ikke overraskende at DY er i rute 70% av avgangene og SAS 87%. Kommer man til EVE med kveldsflyet til SAS må man ofte vente vinter og vår i flybussen på DY - som skal komme 10 minutter etter, men gjerne kommer etter en halvtime. Siden jeg har prøvd begge en del har jeg inntrykk av at årsaken for en stor del er at SAS starter boarding tidlligere, og får unna arbeidet raskere - hos DY virker det som at alt tar lengre tid, jeg har også opplevd at de har begynt å laste inn bagasjen i flyet etter "boarding completed", selv om flyet var forsinket og tralla burde være kunne kjørt frem til oppstillingsplassen for lenge siden. Flere som har liknende erfaringer?
Må naturligvis ta forbeholdet om at DY har kortere bakkestopp og at jeg som ikke-flyekspert ikke vet hva som skjer som jeg ikke kan observere, men det virker som DY har et seriøst problem med organiseringen av bakkehåndteringen.
Må naturligvis ta forbeholdet om at DY har kortere bakkestopp og at jeg som ikke-flyekspert ikke vet hva som skjer som jeg ikke kan observere, men det virker som DY har et seriøst problem med organiseringen av bakkehåndteringen.