Derfor er DY forsinket?

Så Norwegian har gjort et mirakel de siste to ukene?

Min siste opplevelse med å vente på forsinket DY var sist søndag. Så lenge statistikken for hele 2009 og januar 2010 viser at de har trøbbel med punktligheten vil jeg se en tydelig forbedring gjennom et par måneder før jeg friskmelder dem.

Det kan du si, men med tanke på løftet de har tatt er det heller ingen grunn til å svartmale fortiden?

Fortiden er empirien, fremtiden er det de skal vise at de får til. Jeg tror på resultatet av grepene når jeg ser det. Tar de grep er det flott, men det er resultatene som teller.

Jeg tviler på at Evenes kommer til å bli noe unntak fra resten av punktlighets løftet til selskapet :)

Last edited:
Egentlig litt bra at Isbamse tok opp tallene for Evenes, for det fikk meg plutselig til å innse at jeg, riksedkkende media og sikkert en større del av forumet har kanskje sett seg litt blind på de (elendige) OSL-tallene.
Jeg tok dermed fritiden til meg og dyttet TRD-tallene for SK, WF, DY og SK charter inn i Excel, og kom ut med vedlagte graf.

Og før SK-mafiaen forsvarer de mildt sagt elendige chartertallene med at det er umulig å drive punktlig flyselskap i Europa sommerstid - husk at det stort sett er bare dit DY flyr på sommeren ;)

Code:
	feb.09	mar.09	apr.09	mai.09	jun.09	jul.09	aug.09	sep.09	okt.09	nov.09	des.09	jan.10
SK	83,10 %	93,10 %	97,50 %	97,70 %	95,40 %	94,90 %	97,50 %	96,50 %	93,30 %	96,50 %	86,60 %	92,60 %
WF	82,60 %	89,50 %	93,80 %	94,40 %	90,50 %	96,40 %	95,10 %	94,10 %	92,40 %	93,70 %	87,40 %	87,90 %
DY	74,90 %	89,00 %	92,20 %	95,00 %	91,00 %	91,70 %	97,70 %	93,30 %	90,30 %	93,40 %	73,10 %	85,80 %
SK-C				46,20 %	39,10 %	53,80 %	75,00 %	90,90 %

Attachments

• punktlighet_trd.jpg
    punktlighet_trd.jpg
    16.4 KB · Views: 548
og hvem er handlingselskapet til DY i EVE?

ja, det er ikke alltid Røros som er handlingselskap, det er sant. Er det ikke SGS på EVE? Men selv om man skulle være konspiratorisk og anta at SGS "halv-saboterer" dem, forklarer ikke det forsinkelsene til EVE. Sommel med ombordstigning går også på DYs egne rutiner.

Last edited:
Nå var det vel snakk om forsinket ankomst her, så da er det vel rett og rimelig at isbamse refererer til Røros (Osl), eller?

Nå skal det sies at selvfølgelig visste det var sgs som handler dy på eve.. Ellers hadde jeg nok ikke spurt spm, og har ikke troen på at det er noen saboteringsforsøk på dy fra sgs sin side, skulle bare ha frem at det er flere selskap enn Røros som handler dy i Norge .. Ig tiltakene som er satt inn den siste mnd, har gjort betydelige utslag på ontimen, og flere ganger vært over det SAS har prestert på osl.. Så bra jobbet alle sammen som har hatt noe med det å gjøre:) er en artikkel i adresseavisa eller noe i dag, skal se om jeg får lastet den opp :)

Bakkehandling er ikke akkurat 'rocket science', da ..... med en miks av ressurser, planlegging/kontroll og innsatsvilje er mye gjort .. men lander kjerra halvtimen sen med 25 minutters turn, er det naturlig nok umulig å gå på rute. Derfor er tallene for utestasjonene egentlig vewrdiløse ettersom deres suksess er avhengig av at hub'en (OSL) sender flyet på rute ...

Her er EVE-tallene hittil i februar.

SAS 86 19 77.9% 10 (snittdelay)
Norwegian 77 37 51.9% 30 (snittdelay)

Vi ser at DY har vesentlig lengere gjennomsnittsforsinkelse enn SAS, men uten å filtrere ut de som er forsinket inn til EVE, er det umulig å drive noen form for årsaksanalyse ...

Og før SK-mafiaen forsvarer de mildt sagt elendige chartertallene med at det er umulig å drive punktlig flyselskap i Europa sommerstid - husk at det stort sett er bare dit DY flyr på sommeren ;)

Med fare for å avspore enda mer, SAS-charter fra SVG/BGO/TRD går som regel litt forsinket og det skyldes ikke trafikken over EU.

Men tilbake til saken. Det er et enormt stort fokus på punktlighet hos DY/Rfly på OSL for tiden. Her jobbes det hard for å få til noen penere tall og det syns tydelig at det stor framskritt. Antall stasjonsdelayer har gått kraftig ned.

Grunn til at DY er forsinket ut fra EVE, er at de kommer sent inn til EVE som Mow sier. Det går like fort å laste/losse DY som det går å laste/losse SK, så fremst sliding fungerer og AHIOFF/DLM er nogenlunde likt.

Vi ser at DY har vesentlig lengere gjennomsnittsforsinkelse enn SAS, men uten å filtrere ut de som er forsinket inn til EVE, er det umulig å drive noen form for årsaksanalyse ...

Tok en titt på tallene for ankomst. De er ikke pene de heller. (Men føler meg ikke tilstrekkelig nerdete i dag til å sette alt inn i excel og trekke trender og se hvem som er flinkest til å ta igjen forsinkelser).

(Men føler meg ikke tilstrekkelig nerdete i dag til å sette alt inn i excel og trekke trender og se hvem som er flinkest til å ta igjen forsinkelser).
Rest asured, there is always a fellow nerd stand-by! :p

forsinkelser_harstad.png

Tallene sier jo selvfølgelig ingenting om turnarounds osv. Men usannhe.. ehm, statistikken vil med dette si at DY snur kjerrene sine fortere og/eller er bedre på å ta inn forsinkelser.
(Tall brukt; Gj.snitt. forsinkelse inn vs ut)
(Beklager det litt ekkelt store bildet, men ble for lat til å klippe og lime)

Back