Denied boarding

• Thread starter Thread starter jb1
  • Start date Start date
Originally posted by EB

Man kan betale mye selv om man bestiller tidlig også... Det er vel ikke rart om man velger ut de som har betalt minst for billetten...

Det er ikke lett å styre om man vil bestille en billett i klasse L eller Q. Eneste valg er stort sett business og economy, eventuelt flex på økonomi. Vi trenger ikke diskutere dette mer, vi blir ikke enige. jeg ville bare få frem et poeng at selskapet gav f i å hjelpe og trodde alt var greit. De tre andre som ble booket om var langt fra blide de heller, ingen ble spurt om det var greit å vente.

Originally posted by The Ticketor

Originally posted by jb1

[nei, men man kan spørre etter frivillige, så ta dem med billigste billett.

Og det er jo stort sett det som praktiseres også.
ikke her, derfor laget jeg en posting. Jeg vet ikke om jeg hadde betalt minst heller. Jeg har sett langt rimeligere billetter enn det jeg betalte på andre avganger. Dette var en returbillett på OSL-VIE-OSL. Jeg hadde en enkeltbillett fra TRF via CPH til VIE på tilbakereisen til Østerrike.

Så er det jo alltids alternativet å ikke selge flere billetter enn dem man har plass til... For min del virker det helt vilt at hvis man har kjøpt en billett til en spesifikk avgang til den prisen selskapet har annonsert og møter i tide til avgangen likevel IKKE kommer med flyet.

Flyselskapene spekulerer i overbookinger. Når det så går galt må flyselskapene etter min mening ta sitt ansvar. Det er jo dem som har skapt situasjonen. Siden EU (eller hvem det nå er) har sett behov for et detaljert regelverk for kompensasjoner når du ikke kommer med flyet du har billett til så har dette åpenbart ikke fungert så bra. Det å skylde på kunden for at flyet er overbooket er etter mitt syn helt vilt.

Forøvrig er jeg ganske sikker på at man alltid klarer å finne frivillige til å stå igjen bare kompensasjonen er bra nok.

Originally posted by jb1

Originally posted by dc-8-63

Originally posted by jb1

..jeg synes ikke at OS gjorde en bra jobb her, men du sjekket inn etter at alle setene var opptatt, og dermed er deg det beroerer....vet du f.eks om OS spurte om frivillige ved sjekkinn ? husk at det ikke lenger var noen mulighet naar du ankom sjekkinn, flyet var paa den tiden fullt....
ville du ha meldt deg frivillig ? eller synes du at kompensasjonen ikke var nok ?

Hvis du leser det jeg skriver ser du at jeg absolutt ikke hadde meldt meg frivillig om jeg hadde blitt spurt. Ting gikk ettertrykkelig i dass p.g.a. dette. Jeg sa fra ved check-in at jeg bad dem si ifra om at de måtte lete etter frivillige. Hun sa at det skulle gis beskjed og at jeg skulle si ifra ved gaten. Beskjeden ble ikke gitt.

Saa du fortalte innsjekking hvordan de skal gjoere jobben sin !!! (sjakktrekk:cry: )

Sa du ikke at flyet via CPH gikk 10 minutter foer direkte flyet....noe som tyder paa at OS nok spurte om frivillige allerede ved sjekkinn...det er normal prosedyre for mange selskap...soerg for aa holde problemene vekk i fra gaten...

Du saa dette i fra en side...du vet ikke noe om hva som skjedde foer du ankom flyplassen, i mine oeyene fornaermet du den som kunne hjelpe deg ved aa fortelle hvordan jobben skulle gjoeres....nei du er ikke rettsloes, men du gjorde en straalende jobb med aa soerge for aa bli det.....:rolleyes:

Jeg fornærmet ingen, jeg sa kun at de burde prøve å finne frivillige. Hvis du kaller det å fornærme noen å si at det er svært viktig for meg at jeg får være med på det flyet jeg faktisk har kjøpt billett til, har du en lav smertegrense.

Jeg tror ikke du skjoenner poenget, i den situasjonen du befant deg i var du avhengig at OS skulle strekke seg det lille ekstra for at du skulle lykkes aa komme med flyet.

Jeg er ikke spesiellt haarsaar og har 15 gode aar i service industrien aa se tilbake paa, og erfaringene derifra gjoer at jeg ikke staar igjen, jeg faar de setene jeg oensker (de siste 20 flygingnene har enten vaert oppgradering, eller ekstra benplass ved noedutganger...) og det kun basert paa respekt for de som kan gi meg det jeg oensker...at de oensker aa strekker seg litt ekstra....

Du har din metode, og floey via CPH.....

jeg faar de setene jeg oensker (de siste 20 flygingnene har enten vaert oppgradering, eller ekstra benplass ved noedutganger...) og det kun basert paa respekt for de som kan gi meg det jeg oensker...at de oensker aa strekker seg litt ekstra....

Jeg tror dessverre ikke at all mulig respekt for de som kan gi en det en ønsker alene bidrar til oppgraderinger osv. Det må nok noen andre triks, kort, kjente, e.l. i tillegg. Jeg forsøker å alltid opptre høflig og ordentlig, men det hjelper ikke....:lol: Jeg kan egentlig bare komme på en eneste gang at jeg har blitt oppgradert av innsjekk-/gatepersonale - og det var for noen få måneder siden med BA fra OSL til LHR. De få andre gangene det har skjedd har vært i min korte RoyalWing-periode hos KLM. Jeg har riktignok aldri blitt stående igjen, men så er det ikke så ofte at flyene er 100% fulle.

Må støtte TOS her. Har alltid møtt i god tid og vært hyggelig og passe "diskret". Har aldri spurt om noe, men har aldri blitt oppgradert eller fått noe som helst ekstra service så lenge jeg har flydd. Dog har jeg måttet stå over endel avganger pga overbooking...og da uten kompensasjon.

Originally posted by TOS

jeg faar de setene jeg oensker (de siste 20 flygingnene har enten vaert oppgradering, eller ekstra benplass ved noedutganger...) og det kun basert paa respekt for de som kan gi meg det jeg oensker...at de oensker aa strekker seg litt ekstra....

Jeg tror dessverre ikke at all mulig respekt for de som kan gi en det en ønsker alene bidrar til oppgraderinger osv. Det må nok noen andre triks, kort, kjente, e.l. i tillegg. Jeg forsøker å alltid opptre høflig og ordentlig, men det hjelper ikke....:lol: Jeg kan egentlig bare komme på en eneste gang at jeg har blitt oppgradert av innsjekk-/gatepersonale - og det var for noen få måneder siden med BA fra OSL til LHR. De få andre gangene det har skjedd har vært i min korte RoyalWing-periode hos KLM. Jeg har riktignok aldri blitt stående igjen, men så er det ikke så ofte at flyene er 100% fulle.

Jeg har null kjente hos Hawaiian - 1 oppgradering + 4 turer paa 26AB paa 767 (Emergency Exit)...null kjennte hos Swiss - bytte til Nonstop JFK-GVA som jeg oensket plus Emergency Exit...Emergency Exit ogsaa paa retur....oppgradering hos LAN - null kjente....naa skal det sies at jeg har mange aar bak meg til aa lete etter kandidater for Oppgradering hos SAS, dermed er det lettere aa oppfylle kravene for aa vaere kandidat....

...og hvis man reiser fast paa en strekning, saa bli kjennt med folket, gjoer dem til dine venner....det er verdt det...

naa skal det sies at jeg har mange aar bak meg til aa lete etter kandidater for Oppgradering hos SAS, dermed er det lettere aa oppfylle kravene for aa vaere kandidat....

Da bekrefter du vel indirekte mitt syn - det er andre faktorer som spiller inn. Jeg vil anta at det store flertallet reisende er relativt høflige og oppfører seg normalt, så da spørs det hva som kreves i tillegg...? Noen tips...?

Samme her, NULL kjente , får ALLTID det jeg vil dersom det er ledig. Uansett airine. Flyr så mye og det er sjelden det ikke er nødutgang. Men jeg har jo ikke det vanlge norske, grinete, sure lynne.

Denied boarding, frivillig. Alltid først i køen for en stor sjekk med et stoort :smile2

Jeg får kanskje vurdere å slutte å benytte meg av nettinnsjekk, og heller vise frem mitt smilende åsyn til personalet bak skrankene....:D Det var kanskje et lykketreff at jeg ikke benyttet nettinnsjekk hos BA, noe som resulterte i 1A til LHR.... Får eksperimentere litt på vei ned til AMS om et par uker.:lol:

Originally posted by jb1

Originally posted by jb1

..jeg synes ikke at OS gjorde en bra jobb her, men du sjekket inn etter at alle setene var opptatt, og dermed er deg det beroerer....vet du f.eks om OS spurte om frivillige ved sjekkinn ? husk at det ikke lenger var noen mulighet naar du ankom sjekkinn, flyet var paa den tiden fullt....
ville du ha meldt deg frivillig ? eller synes du at kompensasjonen ikke var nok ?

Hvis du leser det jeg skriver ser du at jeg absolutt ikke hadde meldt meg frivillig om jeg hadde blitt spurt. Ting gikk ettertrykkelig i dass p.g.a. dette. Jeg sa fra ved check-in at jeg bad dem si ifra om at de måtte lete etter frivillige. Hun sa at det skulle gis beskjed og at jeg skulle si ifra ved gaten. Beskjeden ble ikke gitt.

Saa du fortalte innsjekking hvordan de skal gjoere jobben sin !!! (sjakktrekk:cry: )

Sa du ikke at flyet via CPH gikk 10 minutter foer direkte flyet....noe som tyder paa at OS nok spurte om frivillige allerede ved sjekkinn...det er normal prosedyre for mange selskap...soerg for aa holde problemene vekk i fra gaten...

Du saa dette i fra en side...du vet ikke noe om hva som skjedde foer du ankom flyplassen, i mine oeyene fornaermet du den som kunne hjelpe deg ved aa fortelle hvordan jobben skulle gjoeres....nei du er ikke rettsloes, men du gjorde en straalende jobb med aa soerge for aa bli det.....:rolleyes:

Jeg fornærmet ingen, jeg sa kun at de burde prøve å finne frivillige. Hvis du kaller det å fornærme noen å si at det er svært viktig for meg at jeg får være med på det flyet jeg faktisk har kjøpt billett til, har du en lav smertegrense.

Jeg tror ikke du skjoenner poenget, i den situasjonen du befant deg i var du avhengig at OS skulle strekke seg det lille ekstra for at du skulle lykkes aa komme med flyet.

Jeg er ikke spesiellt haarsaar og har 15 gode aar i service industrien aa se tilbake paa, og erfaringene derifra gjoer at jeg ikke staar igjen, jeg faar de setene jeg oensker (de siste 20 flygingnene har enten vaert oppgradering, eller ekstra benplass ved noedutganger...) og det kun basert paa respekt for de som kan gi meg det jeg oensker...at de oensker aa strekker seg litt ekstra....

Jeg innser at dette i og for seg er nevnt tidligere men hvorfor i all verden skal han være avhengig av "det lille ekstra" for å komme med flyet?

1. Hadde bestilt og betalt billett til denne avgangen.
2. Var ved innsjekkingsskranken for å sjekke inn før fristen som flyselskapet hadde satt som siste frist for innsjekking.

Da er det for meg en gåte hvordan det kan ha seg at man ikke skulle komme med flyet. Han kjøpte neppe denne billetten for moro skyld.

RR

vel, du har egentlig 100% rett i det, og i en ideel verden skulle han bare ha spasert ombord i flyet, men verden er ikke ideel, og til tider gaar det ikke som planlagt hverken for flyselskapet eller passasjer. I dette tilfellet stemte ikke det statitistiske grunnlaget...og OS endte opp med 4 passasjerer mere enn de hadde seter ombord (det kan ha vaert flere, de kan ha funnet frivillige som sjekket inn tidlig og reiste via Frankfurt etc. tidligere) men vi vet at de endte opp med 4 ufrivillige....og selv om disse sjekket inn foer fristen var gaatt ut, saa var de de 4 siste som sjekket inn (med et svakt forbehold om eventuelle edle kort innehavere)...og i vaar venn's tilfelle var det lite som talte for at han skulle faa plass i stedenfor en av de som hadde sjekket inn tidligere, han reiste lokalt - dvs. startet i Wien og endte reisen i Oslo, hadde han ankommet med OS (eller annet Star Alliance selskap) ville ha ha sjekket inn mye tidligere, skulle han reise videre i fra Oslo kunne de i mange tilfeller (Nord Norge) medfoert ytterligere kostnader for OS med overnattings kostnader...og de ville nok ha vurdert aa gi han plass....

I disse tilfellene er f.eks. Ryanair langt langt bedre....da billettene de selger stort sett ikke kan endres, og de kan operere med svaert lite overbooking....noe nettverks selskap ikke kan, de maa overbooke for aa overleve....det dreire seg om saa utrolig mye penger, jeg tilbrakte en uke paa SAS Space Control hvor allt dette styres, og det er enorme summer det dreier seg om.....

Jeg har opplevd at innsjekk-automatene til SAS har en lur vinkel på dette. Har flere ganger opplevd at automaten sier at flyer er fullt, innstilt, ovrbooket eller noe og spør vennlig omjeg kunne tenke meg å komme frem tidligere med mer direkte ruter, eller å vente mot kompensasjon. Hvis man vet om problemet tidlig og kan presentere et slikt valg til alle kunder så har jeg troen på at man lettere får tak i frivillige; jeg fikk sprøsmålet selv som EBG på en fullpris-billett to timer før avgang.

-A

Helt korrekt det at Sas sine innsjekkings automater er utstyrt slik. Er man overbooket på en avgang, så kan det legges inn i systemet at man ønsker frivilige. Automaten ber da passasjeren om å henvende seg til pseronalet om man ønsker alternativ ruting mot kompensasjon.
Ganske bra egentlig:)

Ja, sånn skal det være. Og som nevnt tidligere, får man gjerne spørsmål allerede ved innsjekk i Oslo, om man kan reise en alternativ rute der som flyet videre fra København er overbooket. Og det spørsmålet bør man få om man er gullkunde eller reiser på billigst mulig måte.
Dersom jeg var gullkunde (noe jeg sikkert aldri vil bli), ville jeg satt stor pris på å bli spurt. Kanskje jeg ikke har det travelt i det hele tatt, og tar mer enn gjerne en liten omvei mot en grei kompensasjon. Timebetalingen for dette kan være formidabel.

overbooking er helt nødvendig når manopererer med ombookbare billetter, og som vår venn i Avdeling Vest sier er det STORE penger det dreier seg om. De aller fleste fly overbookes - noen ganske heftig - basert på statistisk materiale om avbookingsraten (det er ikke uvanlig at en interkontavgang er overbooket med 50-60 seter seks måneder før avgang - og tilbyr fremdeles seter. Man gjør også (eller systemet gjør for en) en avveining av risikoen for at man står igjen med for mange pax på avreisetidspunktet, målt opp mot verdien av de ekstra setene man kan få solgt (Business) og da er kostnader til kompensasjon (pluss noe bad-will) lagt inn. Som oftest er det ikke noe problem å få frivillige (særlig ikke når man står og vifter med €250), men av og til er det ikke mulig (litt vanskelig når det nesten bare er EBG'er ombord...), eller man får ikke de avbookingene og/eller no-shows som man forventer, og da er man i møkka. Det hender også ofte at det som fremstår som overbookinger ikke er det, men skyldes down-size av equipment. Man har kanskje solgt 70 seter på en Q400, men så får dne teknisk og man må sette inn en 50-seter i stedet. Dét er noe dritt, for å si det pent.

SK, WF og flere andre større selskaper har også utviklet det de kaller "action teams" som kontakter pax på overbookede flygninger før avreise og tilbyr dem alternative reiseveier, en tidligere/senere avgang og kompensasjon. Dette er noe som fungerer veldig bra, og som jeg vet blir satt pris på av kundene.

Dette skjedde jo oss i sommer. 2 ganger. Første gangen fikk vi penger (masse penger) når vi ventet noen timer på å fly.... Hjem fikk vi slippe gebyr for overvekten om vi fløy tidligere...

Back