Denied boarding

• Thread starter Thread starter jb1
  • Start date Start date
Originally posted by The Ticketor

Nja, akkurat den waivern der er nok ganske så vanlig. Tror vi hadde en lignende formulering på våre vouchers i AY. Har ingen DBC-vouchers på kontoret her, så får ikke sjekket hva det står på våre, men ville ikke bli overrasket om det sto noe sånt.

Hm, mulig det er sånn hos andre selskaper også, men jeg har kun opplevet å måtte skrive underpå at jeg hadde mottatt kompensasjon.

Er det ikke vanlig praksis å nekte de med billigst billett og de uten FF-status sete først? De kundene selskapet "tjener penger" på blir sjelden satt igjen..

Selv har jeg fått DBC to ganger, begge gangene endte med kortere reisetid og tidligere ankomst til destinasjonen enn planlagt, samt en noe feitere reisekasse. Begge gangene ble jeg høflig spurt om jeg hadde muligheten til å hjelpe selskapet i en vanskelig situasjon.

Meldte meg frivillig en gang.. Som du sier; soldater og studenter.. Jeg tjenestegjorde ved Haakonsvern den gangen, og hadde en relativt tidlig avgang fra OSL til BGO etter helgeperm. Da de lokket med penger, samt at jeg faktisk var veeeldig tidlig ute, meldte jeg meg frivillig. Dessverre var det en eller to foran meg i køen, og jeg mener at bare en måtte stå igjen.. I tillegg hadde noen da tatt vindussetet mitt når jeg boardet som en av de siste..:(

Originally posted by FBU

Originally posted by dc-8-63

Selvom jeg synes at Austrian oppfoerte seg kloenete i denne saken er det vel alikevel 2 sider av denne saken ogsaa....ja du var etter din mening ute i god tid....men ikke god nok, det faktum at du ikke fikk sete ved sjekkinn gir en klar indikasjon paa at du var blant de siste som sjekket inn....systemet gir ut seter saa lenge de finnes, foer det begyner med "Seat at Gate"....og selvom "Seat at Gate" i dette tilfellet ikke ble det du hadde forventet, kunne det like gjerne om sommeren ha foert til en oppgradering til Business Class (hvilket er billigere for selskapet enn den kompensasjonen du fikk) hvor urettferdig det hoeres ut, saa tror jeg med 15 aar paa "den andre siden av skranken" at din egen reaksjon, kroppspraak var en medvirkende aarsak til at flyet gikk uten deg, at man ikke strakk seg ekstra langt.....husk selv om de skjuelr seg bak en uniform er de mennesker med menneskelige reaksjoner.....
dc-8-63 jeg har 9 års erfaring "bak skranken" og det du sier der er helt feil.
Har paxen kommet til rett tid så har han kommet til rett tid, og har dermed krav på å bli behandlet deretter. Stenger innsjekk 40 min før, og man er sjekket inn 39 min før, ja da har man kommet til tide, og alt annet er uvesentlig for paxen.
Ikke bare skal det betales ut kompensasjon, men denne skal også være tilnærmet dobbel hvis det er en involuntery denied boarding.

Hva er helt feil ?

1. Han fikk kompensasjon, han bare nevnte det ikke i de foerste innleggene.

2. Mitt poeng er at tidsrammen spiller ingen rolle saa lenge det ikke var seter igjen naar han sjekket inn, de passasjerene som reiste med flyet hadde alle sjekket inn foer han (med forbehold om edle FF kortholdere).

3. Hadde han kommet for sent, altsaa etter deadline, ville han:
a. Ikke ha faatt "standby" boardingpass.
b. Ikke ha faatt kompensasjon.

Vi vet ikke hvorvidt det ble spurt om frivillige, selvom det som regel finnes frivillige, opplevde jeg senest i Mai med SAS fra CPH til MXP at ingen (inkludert oss) meldte seg frivillig, nettopp paa det samme tidspunkt var ikke via Frankfurt attraktivt for noen! Saa det ble de som hadde sjekket inn sist som maatte via Frankfurt....selv kom vi i fra Seattle saa ikke bare var vi trette, men vi hadde ogssaa sjekket in 16 timer foer avgang.

Originally posted by FBU

Selvom jeg synes at Austrian oppfoerte seg kloenete i denne saken er det vel alikevel 2 sider av denne saken ogsaa....ja du var etter din mening ute i god tid....men ikke god nok, det faktum at du ikke fikk sete ved sjekkinn gir en klar indikasjon paa at du var blant de siste som sjekket inn....systemet gir ut seter saa lenge de finnes, foer det begyner med "Seat at Gate"....og selvom "Seat at Gate" i dette tilfellet ikke ble det du hadde forventet, kunne det like gjerne om sommeren ha foert til en oppgradering til Business Class (hvilket er billigere for selskapet enn den kompensasjonen du fikk) hvor urettferdig det hoeres ut, saa tror jeg med 15 aar paa "den andre siden av skranken" at din egen reaksjon, kroppspraak var en medvirkende aarsak til at flyet gikk uten deg, at man ikke strakk seg ekstra langt.....husk selv om de skjuelr seg bak en uniform er de mennesker med menneskelige reaksjoner.....
dc-8-63 jeg har 9 års erfaring "bak skranken" og det du sier der er helt feil.
Har paxen kommet til rett tid så har han kommet til rett tid, og har dermed krav på å bli behandlet deretter. Stenger innsjekk 40 min før, og man er sjekket inn 39 min før, ja da har man kommet til tide, og alt annet er uvesentlig for paxen.
Ikke bare skal det betales ut kompensasjon, men denne skal også være tilnærmet dobbel hvis det er en involuntery denied boarding.

Hva er helt feil ?

1. Han fikk kompensasjon, han bare nevnte det ikke i de foerste innleggene.

2. Mitt poeng er at tidsrammen spiller ingen rolle saa lenge det ikke var seter igjen naar han sjekket inn, de passasjerene som reiste med flyet hadde alle sjekket inn foer han (med forbehold om edle FF kortholdere).

3. Hadde han kommet for sent, altsaa etter deadline, ville han:
a. Ikke ha faatt "standby" boardingpass.
b. Ikke ha faatt kompensasjon.

Vi vet ikke hvorvidt det ble spurt om frivillige, selvom det som regel finnes frivillige, opplevde jeg senest i Mai med SAS fra CPH til MXP at ingen (inkludert oss) meldte seg frivillig, nettopp paa det samme tidspunkt var ikke via Frankfurt attraktivt for noen! Saa det ble de som hadde sjekket inn sist som maatte via Frankfurt....selv kom vi i fra Seattle saa ikke bare var vi trette, men vi hadde ogssaa sjekket in 16 timer foer avgang.

Ikke for å kverulere, men jeg skrev i første innlegg at jeg fikk kompensasjon, men at jeg måtte be om det. Det var lenge etter at de sa at jeg ikke kom med. Tidsrammen burde ikke spille noen rolle. Deadline for check-in bør være slik at de har tid nok til å lete etter frivillige. Hvor stresset personalet/Austrian var er meg revnende likegyldig når det er deres egen skyld at situasjonen oppstår. De hadde hatt tid til å lete, når de satte meg på et fly med avgangstid 10 minutter før Oslo-flyet. Vi trenger ikke diskutere dette mer, jeg spurte jo bare i utgangspunktet om flyselskapene kan skalte og valte med passasjerene på denne måten uten at de prøver å finne frivillige. Meningene er delte som vi ser.

..jeg synes ikke at OS gjorde en bra jobb her, men du sjekket inn etter at alle setene var opptatt, og dermed er deg det beroerer....vet du f.eks om OS spurte om frivillige ved sjekkinn ? husk at det ikke lenger var noen mulighet naar du ankom sjekkinn, flyet var paa den tiden fullt....
ville du ha meldt deg frivillig ? eller synes du at kompensasjonen ikke var nok ?

Siden du åpenbart var en av de aller siste som sjekket inn, kan det jo ha vært at de hadde et opprop ved gate mens du sto på innsjekk, eller var på vei dit. Eller at de selvfølgelig har spurt folk ved innsjekk.

Forskjellige selskaper har forskjellige rutiner. Ryanair for eksempel, sier at dersom det er solgt flere seter enn hva det er ombord, så er det førstemann til mølla... eller sagt med andre ord: Kommer du sist til innsjekk, så sorry Mack.
Andre har prioriteringslister (gullkunder, sølvkunder, business klasse passasjerer osv).

..jeg synes ikke at OS gjorde en bra jobb her, men du sjekket inn etter at alle setene var opptatt, og dermed er deg det beroerer....vet du f.eks om OS spurte om frivillige ved sjekkinn ? husk at det ikke lenger var noen mulighet naar du ankom sjekkinn, flyet var paa den tiden fullt....
ville du ha meldt deg frivillig ? eller synes du at kompensasjonen ikke var nok ?

Hvis du leser det jeg skriver ser du at jeg absolutt ikke hadde meldt meg frivillig om jeg hadde blitt spurt. Ting gikk ettertrykkelig i dass p.g.a. dette. Jeg sa fra ved check-in at jeg bad dem si ifra om at de måtte lete etter frivillige. Hun sa at det skulle gis beskjed og at jeg skulle si ifra ved gaten. Beskjeden ble ikke gitt. Boarding hadde langt fra begynt da jeg sjekket inn, det var ikke engang satt opp gate. Når man sjekker inn før fristen bør man ikke være helt rettsløs og bare takke og bukke, selv for passasjerer på økonomi kan ting haste. Det var også kun fire passasjerer som ikke kom med, det hadde ikke vært en umulig oppgave å finne andre. jeg har opplevd langt verre overbooking enn det.
Kompensasjonen var i og for seg grei nok rent beløpsmessig når de først innrømmet at jeg hadde krav på den, men jeg skulle gjerne ha reist uten den og med direkteflyet.

Originally posted by imm

Siden du åpenbart var en av de aller siste som sjekket inn, kan det jo ha vært at de hadde et opprop ved gate mens du sto på innsjekk, eller var på vei dit. Eller at de selvfølgelig har spurt folk ved innsjekk.

Forskjellige selskaper har forskjellige rutiner. Ryanair for eksempel, sier at dersom det er solgt flere seter enn hva det er ombord, så er det førstemann til mølla... eller sagt med andre ord: Kommer du sist til innsjekk, så sorry Mack.
Andre har prioriteringslister (gullkunder, sølvkunder, business klasse passasjerer osv).

Jeg tror neppe Austrian ønsker å bli sammenlignet med Ryanair.

Originally posted by jb1

Originally posted by imm

Jeg tror neppe Austrian ønsker å bli sammenlignet med Ryanair.
..nei sikkert få flyselskap som ønsker det, men som du ser er ikke forskjellen stor.
Har selv blitt kastet av SAS Braathens fordi jeg var den siste som hadde sjekket innmed billigste billett....og fikk da null i kompensasjon.....

Originally posted by jb1

Hvis du leser det jeg skriver ser du at jeg absolutt ikke hadde meldt meg frivillig om jeg hadde blitt spurt. Ting gikk ettertrykkelig i dass p.g.a. dette. Jeg sa fra ved check-in at jeg bad dem si ifra om at de måtte lete etter frivillige. Hun sa at det skulle gis beskjed og at jeg skulle si ifra ved gaten. Beskjeden ble ikke gitt.

Saa du fortalte innsjekking hvordan de skal gjoere jobben sin !!! (sjakktrekk:cry: )

Sa du ikke at flyet via CPH gikk 10 minutter foer direkte flyet....noe som tyder paa at OS nok spurte om frivillige allerede ved sjekkinn...det er normal prosedyre for mange selskap...soerg for aa holde problemene vekk i fra gaten...

Du saa dette i fra en side...du vet ikke noe om hva som skjedde foer du ankom flyplassen, i mine oeyene fornaermet du den som kunne hjelpe deg ved aa fortelle hvordan jobben skulle gjoeres....nei du er ikke rettsloes, men du gjorde en straalende jobb med aa soerge for aa bli det.....:rolleyes:

Originally posted by Hurum

Har selv blitt kastet av SAS Braathens fordi jeg var den siste som hadde sjekket innmed billigste billett....og fikk da null i kompensasjon.....

Var du for sent ute? Ellers skulle du hatt kompensasjon. Naar skjedde dette?

Å be de lete etter frivillige kan vel umulig være å trampe de på beina? De må jo også forstå ens situasjon og frustrasjon over å ikke komme med.

Men som en sier, det er kanskje ikke usansynlig at folk har blitt spurt ved innsjekk. Vet at for eksempel SAS i stor grad gjør dette. Også for folk som har en forbindelse først: eksempelvis at du kommer fra Oslo til København og skal videre til Frankfurt, og så er Frankfurt flyet overbooket. Da vil du ofte allerede ved innsjekk i Oslo få spørsmål om alternativ rute.

IMM

Originally posted by jb1

Hvis du leser det jeg skriver ser du at jeg absolutt ikke hadde meldt meg frivillig om jeg hadde blitt spurt. Ting gikk ettertrykkelig i dass p.g.a. dette. Jeg sa fra ved check-in at jeg bad dem si ifra om at de måtte lete etter frivillige. Hun sa at det skulle gis beskjed og at jeg skulle si ifra ved gaten. Beskjeden ble ikke gitt.

Saa du fortalte innsjekking hvordan de skal gjoere jobben sin !!! (sjakktrekk:cry: )

Sa du ikke at flyet via CPH gikk 10 minutter foer direkte flyet....noe som tyder paa at OS nok spurte om frivillige allerede ved sjekkinn...det er normal prosedyre for mange selskap...soerg for aa holde problemene vekk i fra gaten...

Du saa dette i fra en side...du vet ikke noe om hva som skjedde foer du ankom flyplassen, i mine oeyene fornaermet du den som kunne hjelpe deg ved aa fortelle hvordan jobben skulle gjoeres....nei du er ikke rettsloes, men du gjorde en straalende jobb med aa soerge for aa bli det.....:rolleyes:

Jeg fornærmet ingen, jeg sa kun at de burde prøve å finne frivillige. Hvis du kaller det å fornærme noen å si at det er svært viktig for meg at jeg får være med på det flyet jeg faktisk har kjøpt billett til, har du en lav smertegrense.

Enig. Tåler man ikke å høre såpass, så har man heller ingenting i service bransjen og gjøre:angry:

Originally posted by LN-MOW

I de situasjoner hvor et flyselskap får en denied boarding-situasjon pga downsizing som følge av tekniske problemer på en annen maskin, er ikke flyselskapet, ifølge EU-reglene, pliktet til å utbetale kompensasjon. Så lenge det ikke utbetales kompensasjon, er det heller ikke lett å finne frivillige, og da kan den enkleste fremgangsmåten (og kanskje også den mest rettferdige??) være å ta av den med den billigste billetten............

Originally posted by EK 007

Originally posted by LN-MOW

I de situasjoner hvor et flyselskap får en denied boarding-situasjon pga downsizing som følge av tekniske problemer på en annen maskin, er ikke flyselskapet, ifølge EU-reglene, pliktet til å utbetale kompensasjon. Så lenge det ikke utbetales kompensasjon, er det heller ikke lett å finne frivillige, og da kan den enkleste fremgangsmåten (og kanskje også den mest rettferdige??) være å ta av den med den billigste billetten............

I denne situasjonen ble det utbetalt kompensasjon. Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i at man alltid skal ta den med en billig billett, det bør ikke straffe seg å bestille tidlig.

Originally posted by The Ticketor

Så man skal ta dem som har betalt mest? Det blir vel litt bakvent...
nei, men man kan spørre etter frivillige, så ta dem med billigste billett.

Man kan betale mye selv om man bestiller tidlig også... Det er vel ikke rart om man velger ut de som har betalt minst for billetten...

Back