Re: OSL's mest punktlige, DY vs SAS vs...
FAGLIG sett er det meningsløst å sammenlikne. Ett selskap med
(altfor)høye driftskostnader og høye priser bør nødvendigvis få NOE igjen
for disse pengene i form av økt bemanning, kapasitet, logistikk, vedlikehold, materiell osv osv.
som vil stille dem sterkere i en "unormal" situasjon.
Når det gjelder SAS sine priser er de selvsagt for lave. For å dekke
sitt underskudd burde hver eneste passasjer betalt rundt kr 130,- mer
for sin billett i snitt enn det de faktisk gjorde i 2010.
Altså vil vi mest sannsynlig se at forskjellen SK vs DY når det
gjelder pris vil bli større i tiden framover. Samtidig som SAS
kutter kostnader vil vi derfor sannsynligvis også se at punktlighetsstatistikkene
vil bli mer like. Dette også ikke minst fordi DY har vært i en periode med kraftig
vekst hvor mye kan gå "galt" på mange områder på logistikk, bemanning, kapasitet osv.
Skjønner ikke helt hvordan det er meningsløst å sammenlikne de to eneste reelle konkurrentene på det norske markedet (jeg tar utgangspunkt i det som er viktig for meg, nemlig innenriks). Hvem som går med underskudd eller ikke er jo for meg revnende likegyldig, det som betyr noe er hvem som gir den beste totalopplevelsen - en opplevelse som i stor grad handler om punktlighet. Forøvrig så er den reelle prisforskjellen veldig liten mellom selskapene, både på flex og på economy.
FAGLIG sett er det meningsløst å sammenlikne. Ett selskap med
(altfor)høye driftskostnader og høye priser bør nødvendigvis få NOE igjen
for disse pengene i form av økt bemanning, kapasitet, logistikk, vedlikehold, materiell osv osv.
som vil stille dem sterkere i en "unormal" situasjon.
Når det gjelder SAS sine priser er de selvsagt for lave. For å dekke
sitt underskudd burde hver eneste passasjer betalt rundt kr 130,- mer
for sin billett i snitt enn det de faktisk gjorde i 2010.
Altså vil vi mest sannsynlig se at forskjellen SK vs DY når det
gjelder pris vil bli større i tiden framover. Samtidig som SAS
kutter kostnader vil vi derfor sannsynligvis også se at punktlighetsstatistikkene
vil bli mer like. Dette også ikke minst fordi DY har vært i en periode med kraftig
vekst hvor mye kan gå "galt" på mange områder på logistikk, bemanning, kapasitet osv.